Windows wil niet updaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-01 19:10
Hello,

Ik heb wat problemen met onedrive, en nu geeft de klantenservice daarvan aan dat hij op basis van mijn informatie kan zien dat mijn Windows versie niet up to date is. Als ik in windows update kijk zie ik ook de tekst 'Op uw apparaat ontbreken belangrijke beveiligings-en kwaliteitsfixes'. Echter als ik op 'naar updates zoeken' klik , dan gebeurt er niks.

Hoe krijg ik windows geupdated? En daarnaast zou ik ook eligible zijn voor upgrade naar windows 11, maar dat is ook nog niet gebeurd. Kan ik dat zelf eventueel in gang zetten?

Ik heb al de probleemoplosser voor windows update geprobeerd, maar dat heeft niks uitgehaald.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eens of Windows Update hier mee lukt.

Kijk ook of de services die Windows Update nodig heeft draaien. In de gebeurtenissenlog kun je ook meldingen zien over wat er mogelijk mis gaat.

Het is ook mogelijk dat de firewall de update servers van Microsoft blokkeert.

Geef zoveel mogelijk informatie over foutmeldingen en foutcodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30

TheVMaster

Moderator WOS
Misschien dat je eens kunt beginnen om te vertellen welke versie van Windows je draai en wie bedoel je precies met de klantenservice daarvan, de laatste keer dat ik het checkte bestond er niet zoiets als een OneDrive klantenservice. Dus wie heb je hiervoor precies gebeld?

Zoveel vragen....

Los daarvan is de tip van @mrmrmr wel een goeie, om te kijken of je Windows Updates weer aan de praat kunt krijgen. Dat een firewall de update servers van Microsoft blokkeert klinkt mij persoonlijk als wat onwaarschijnlijk, tenzij je naturlijk op een bedrijfsnetwerkzit waar van alles geblokkeerd wordt.

Op een pc zou zoiets standaard niet geblokkeerd moeten zijn, tenzij je natuurlijk zelf hebt lopen sleutelen of een of andere firewall draait die standaard alles blokkeerd natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door TheVMaster op 26-09-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@TheVMaster
Er zijn privacytools zoals W10Privacy die Windows Update kunnen blokkeren via de firewall. Het is één van de mogelijke oorzaken van falende updates. Microsoft probeert overigens sommige blokkeringen te omzeilen, bijvoorbeeld door de hosts file niet te gebruiken.

De lijst van mogelijke oorzaken van falende updates is tamelijk lang, vandaard dat er a priori ook niet te voorspellen is wat de oorzaak is zonder meer informatie. Er kunnen voorwaarden (prerequisites) zijn voor bepaalde updates. Bijvoorbeeld een bepaalde versie van de updater of van crypto support.

Kijken in de update logs kan helpen, maar ik denk niet dat een gewone gebruiker daar wijs uit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30

TheVMaster

Moderator WOS
mrmrmr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:59:
@TheVMaster
Er zijn privacytools zoals W10Privacy die Windows Update kunnen blokkeren via de firewall. Het is één van de mogelijke oorzaken van falende updates. Microsoft probeert overigens sommige blokkeringen te omzeilen, bijvoorbeeld door de hosts file niet te gebruiken.

De lijst van mogelijke oorzaken van falende updates is tamelijk lang, vandaard dat er a priori ook niet te voorspellen is wat de oorzaak is zonder meer informatie. Er kunnen voorwaarden (prerequisites) zijn voor bepaalde updates. Bijvoorbeeld een bepaalde versie van de updater of van crypto support.

Kijken in de update logs kan helpen, maar ik denk niet dat een gewone gebruiker daar wijs uit wordt.
Tja, ik ben zelf nooit zo’n fan van ‘privacy tools’ die vervolgens je systeem eigenlijk gewoon kreupel maken en dus Windows Updates blokkeren. Nee, klinkt als een tool die je echt zou moeten gaan gebruiken. Als je dan zo erg hecht aan je privacy, waarom dan geen Linux gebruiken zou ik zeggen.

Verwacht overigens dat een gewone gebruiker ook niet dat soort ‘privacy tools’ gaat installeren, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
W10Privacy is een diepgravende tool voor powerusers die je verkeerd kunt gebruiken. Via een kleursysteem (groen/rood) is aangegeven wat je veilig kan doen en wat niet.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:29
We kunnen ook kijken of de standaard troubleshooter voor Windows Update die standaard in Windows 10 zit het probleem kan oplossen: Windows Update Troubleshooter - Microsoft Support .
Pagina: 1