Kleine kamer (6m2) ombouwen naar hobbyruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
Hallo allemaal,

Nu de kinderen wat ouder zijn en hun ding gaan doen komt mijn thuiswerkplek vrij om te veranderen in een hobbyruimte/ kantoor.

Ik wil weer wat ruimte hebben oude hobbies op te pakken. Modelbouw, 3d printen,airbrush en gamen allemaal in dat kleine kamertje.

De kamer meet 2,2 x 3,6 meter en is geplaatst onder een schuin dak. De sta ruimte is 2 x 2,2 meter waarbij het knieschot op 80cm hoog zit.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen en ideeën maar ook naar hoe jullie ruimte eruit ziet zodat ik ook ideeën kan op doe.

De bedoeling nu is een L vormig buro welke onder het dakraam komt en doorloopt naar de rechter muur. Daarnaast een kast en dan links van het buro een kleinere ladekast voor "onbegrepen stukken :)"
Of 1 lang buro tegen de lange wand? Hoekbureau wat onder het dakraam komt naar de lange wand, wat is handig??

Alles gaat in principe weg of wordt indien nodig hergebruikt.

De buro(s) maak ik zelf.

Wat foto's voor het verduidelijken:

EDIT: foto's nu goed gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvdJ09tZIln6f1QJylyaM3hGg5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyHqTnrGzSkt7syoDiu6jW2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7TTXKx5qioQxsfXulFE8Ul74qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T76q3t7D4l77KNSoj8g8WkcN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door nodri2000 op 26-09-2023 17:47 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Ik begrijp er niet veel van. Die eerste foto (motor): wat heeft die er mee te maken? Tweede foto ziet er uit als een bruikbare ruimte voor jouw hobby's.

Wat zijn jouw concrete vragen? Waar kom je niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met die motor in de kamer zal je weinig ruimte overhouden ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
mjax schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:27:
Ik begrijp er niet veel van. Die eerste foto (motor): wat heeft die er mee te maken? Tweede foto ziet er uit als een bruikbare ruimte voor jouw hobby's.

Wat zijn jouw concrete vragen? Waar kom je niet uit?
De indeling bijvoorbeeld, is een L-vormig buro handig of 1 lange werkbank aan de lange muur etc.?
In principe gaat alles weg, wil gewoon opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Microkid schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:30:
Met die motor in de kamer zal je weinig ruimte overhouden ;)
Tja, iets te snel foto's aangeklikt, nu aangepast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Ik vind het (altijd) bijzonder dat dit soort vragen gesteld moeten worden. Wat het beste is kun je volgens mij beter zelf inschatten. Jij staat in de ruimte en probeert te verbeelden waar je wat wilt doen. Haal een meetlat erbij en schat in of je werkbladen van 50,60,80cm of meer nodig hebt. Welke opbergruimte heb je nodig? Kan die aan de muur gehangen worden boven je werkbladen of moet dat een kast op de grond zijn?

Volgens mij kunnen wij hier zo weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Dit is volgens mij helemaal afhankelijk van de hobbies die je hebt. Voor gamen en modelbouw zou ik graag werkruimte willen dus ik zou een lang bureau neerzetten langs de rechte muur. Dan kun je een monitor kwijt, bakjes voor modelbouw en je kunt ladekasten onder het bureau kwijt. Onder het raam zou je een langwerpige kast kunnen plaatsen om dingen op te bergen of op te zetten.

Naast de deur zou ik een vitrinekastje zetten om dingen uit te stallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:38
Ik zou een extra diep bureau tegen de wand onder het dakraam plaatsen, dat inderdaad rechts de hoek omgaat tegen de lange muur. Dan kun je op het verdiepte werblad modelbouw doen met eventueel goed daglicht erop, maar heb je ook ruimte op het werkblad voor al het kleine gereedschap en materialen die je daarbij nodig hebt. Tegen de lange muur maak je een gamevoorziening, en daarnaast de kast. Als je zorgt dat de deur wel helemaal open kan, hou je de kamer toch ruim. Links naast de deur een ondiepe kast voor alle overige materialen en eventueel expositie.

Bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IugagSMvNva9yUCo1Ei-lRosDzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX5kTWuc4rj4tF0W0R555FnO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Toke_gt op 26-09-2023 19:55 . Reden: Plattegrondje met idee toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Probeer anders ook eens met een floorplanner een plattegrond te tekenen, zodat je goed kunt zien wat voor afmetingen je ongeveer kwijt kunt in die ruimte en hoe een en ander efficiënt in te delen is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
Teken eerst eens een plattegrond. Op een goede schaal. Dan kan je wat schetsen / intekenen. Zet wat wensen eens op papier. Dan kijken wat er allemaal in past. Zelf houd ik wel van wat werkruimte dus een groot werkblad is wel fijn. Dan kom je al snel in deze ruimte een bureau langs 2 of 3 wanden van de kamer. Opslag van spullen komt dan automatisch deels onder het bureau en/of tegen hoge muren boven het bureau. Kijk ook even naar goed werklicht. Dus wat voor een licht wil je hebben. Zelf een paar Ikea burealampen met 4000K lampen erin om helder wit licht te hebben om te modelbouwen. Dat is ook wel fijn.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
mjax schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:52:
Ik vind het (altijd) bijzonder dat dit soort vragen gesteld moeten worden. Wat het beste is kun je volgens mij beter zelf inschatten. Jij staat in de ruimte en probeert te verbeelden waar je wat wilt doen. Haal een meetlat erbij en schat in of je werkbladen van 50,60,80cm of meer nodig hebt. Welke opbergruimte heb je nodig? Kan die aan de muur gehangen worden boven je werkbladen of moet dat een kast op de grond zijn?

Precies dit, hier ga je allemaal meningen krijgen, je moet gewoon kijken wat jezelf het prettigst vind.
Tenzij je op zoek bent naar meningen zoals, bouw de kamer uit en zet er een verdieping. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ziet er al uit als een hobbyruimte. Niks meer aan doen.

Om ruimte te besparen zou ik je monitoren aan de muur ophangen, scheelt je ruimte op je bureau voor je modelbouw/paint etc.. die je vervolgens gewoon weer op de planken kan opbergen. Je kan maar 1 ding tegelijk doen. Dus je gamehoek heb je al en je bureau voor je overige werkzaamheden ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
mjax schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:52:

Vragen staat toch vrij? Iets met domme vragen bestaan niet is mijn persoonlijke mening.

De vraag moet niet gesteld worden, ik vind het leuk om deze vraag te stellen. Soms is het goed om meningen van anderen te horen of mensen die al eens eerder met dit bijltje gehakt hebben. Als je geluk hebt dan tref je een expert op een forum die voor jou met een oplossing komt waar jezelf nooit aan gedacht zou hebben.

De oplossing die @Toke_gt aandraagt vindt ik persoonlijk een hele goede. Een ruim blad voor de modelbouw en een kleiner blad voor computerwerk, had ik zelf niet aan gedacht namelijk en het creërt net dat beetje meer ruimte. Tel daarbij op een standaard ÏKEA"kast van 120x60 en ik kom al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Toke_gt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:34:
Ik zou een extra diep bureau tegen de wand onder het dakraam plaatsen, dat inderdaad rechts de hoek omgaat tegen de lange muur. Dan kun je op het verdiepte werblad modelbouw doen met eventueel goed daglicht erop, maar heb je ook ruimte op het werkblad voor al het kleine gereedschap en materialen die je daarbij nodig hebt. Tegen de lange muur maak je een gamevoorziening, en daarnaast de kast. Als je zorgt dat de deur wel helemaal open kan, hou je de kamer toch ruim. Links naast de deur een ondiepe kast voor alle overige materialen en eventueel expositie.

Bijvoorbeeld zo:
[Afbeelding]
Dank u, ik had er zelf niet aan gedacht om 2 aparte gedeeltes te maken voor beide hobbies! Inderdaad een groter/ dieper werkblad voor de modelbouw hobby komt goed van pas omdat ik daar onder het schuine dak zit.
Bedankt voor deze oplossing, ik ga ermee aan de slag!

• nodri2000
RonnieKo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:48:
Teken eerst eens een plattegrond. Op een goede schaal. Dan kan je wat schetsen / intekenen. Zet wat wensen eens op papier. Dan kijken wat er allemaal in past. Zelf houd ik wel van wat werkruimte dus een groot werkblad is wel fijn. Dan kom je al snel in deze ruimte een bureau langs 2 of 3 wanden van de kamer. Opslag van spullen komt dan automatisch deels onder het bureau en/of tegen hoge muren boven het bureau. Kijk ook even naar goed werklicht. Dus wat voor een licht wil je hebben. Zelf een paar Ikea burealampen met 4000K lampen erin om helder wit licht te hebben om te modelbouwen. Dat is ook wel fijn.
Bedankt voor de tip van het licht, had ik zelf niet aan gedacht. Nu staat er 1 burolamp en een lamp aan het plafond.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
Licht is wel een belangrijke inderdaad. Ik heb zelf zo'n soort 60x60cm LED paneel boven mijn werkbank hangen (niet specifiek deze, dit is de eerste hit van google): https://www.123led.nl/Led...aneel-60x60-cm-p4501.html

Echt super blij mee want het geeft een egaal oppervlak van licht. Ook als je met je hoofd of met componenten ertussen hangt.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien het verf spuiten en 3d printen, iets met goede geforceerde ventilatie?

• nodri2000
pagani schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:16:
Gezien het verf spuiten en 3d printen, iets met goede geforceerde ventilatie?
Je ziet hem niet maar onder het buro staan een airbrush cabine(tje) met afzuiging. Die gaat door het dakraam naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Tip: Pinterest!

Krijg je meer inspiratie en ideeën dan je hier ooit zult krijgen.
Pagina: 1