Personal streaming server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 15:05
Hi,

Ik wil mijn eigen muziekcollectie streamen, in plaats van een cloud based streaming dienst.

Ik heb een Synology NAS en heb jarenlang hun “DS Audio” oplossing gebruikt. Dat begon echter steeds meer kuren te vertonen, en het lijkt weinig prioriteit te hebben bij Synology om dat op te lossen.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief. Dit zijn mijn eisen:
- Streaming naar iOS devices
- Streaming naar macOS, dit mag eventueel via een web-interface/browser
- Streaming zowel op het lokale netwerk als via internet. (Met dynDNS, port forwarding, etc.)
- Gapless playback
- Backend ondersteunt CUE files
- Kan draaien als Docker container op mijn Synology NAS

Ik draai nu Navidrome (Subsonic kloon) als server en gebruik Amperfy als client op iOS. Op macOS gebruik ik de Navidrome webinterface. Werkt, maar voldoet niet aan alle eisen: geen gapless playback en CUE sheets worden niet herkend.

Er zijn zóveel verschillende opties, dat ik ze onmogelijk allemaal kan proberen. Dus: heeft iemand suggesties? Ervaringen met een setup die wél aan al mijn eisen voldoet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
plex?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:44
Plexamp

zover ik kan beoordelen voldoet het aan alle eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Cardinal schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:11:
Plexamp

zover ik kan beoordelen voldoet het aan alle eisen.
Ah, die ga ik nader bekijken. Ik kende Plex wel, maar wist niet dat ze ook een goede audio-app hadden. Nu nog hopen dat die ook zonder “Plex Pass” goed genoeg is.

Nog andere suggesties? Iets wat echt gratis is misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
DLNA server aanzetten op je NAS, dan kun je via willekeurige audio clients bij je muziek collectie. Plex werkt dan ook (gebruik het op mijn TV). Maar mijn Marantz receiver kan de audio bijvoorbeeld ook afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Roon is ideaal. Niet gratis maar geeft veel een hele goede gui.
Kan op synology, mischien niet als container maar er is wel een package voor.
Je kunt het gratis een tijde uitproberen.

• trab_78
Erapaz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:38:
DLNA server aanzetten op je NAS, dan kun je via willekeurige audio clients bij je muziek collectie. Plex werkt dan ook (gebruik het op mijn TV). Maar mijn Marantz receiver kan de audio bijvoorbeeld ook afspelen.
In mijn ervaring werkt DLNA niet zo heel goed. In ieder geval heb ik gapless playback via DLNA nog nooit werkend gekregen.
canonball schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:45:
Roon is ideaal. Niet gratis maar geeft veel een hele goede gui.
Kan op synology, mischien niet als container maar er is wel een package voor.
Je kunt het gratis een tijde uitproberen.
Thanks, ga ik zeker ook naar kijken!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07
Plex werkt inderdaad erg goed.
Op een synology kun je Plex en Roon e.d. makkelijk installeren.

En sinds ik met een VPN werk (in mijn geval via de fritzbox met ingebouwd Wireguard), kan ik net doen of mijn luister-apparaat (device in goed Nederlands) als ik buitenshuis ben, gewoon in mijn lokale netwerk zit, en is streamen nog makkelijker geworden zonder mijn synology toegang te geven tot het grote boze internet.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:18
Even inhaken op de specifieke eisen van TS:
- Streaming naar iOS devices
- Streaming naar macOS, dit mag eventueel via een web-interface/browser
Plexamp heeft native apps voor beide type devices. Ook is het mogelijk om devices op afstand te bedienen.
- Streaming zowel op het lokale netwerk als via internet. (Met dynDNS, port forwarding, etc.)
Plex en Plexamp werken zowel via Port Forwarding óf via een Reverse Proxy mits je daar handig in bent. Echter is Plex altijd bereikbaar via plex.tv. Dat is wel een nadeel overigens, internet is vereist voor Plex. Plex gebruikt namelijk hun eigen (verplichte) authenticatielaag.
- Gapless playback
Yes. Gebruik ik heel veel met Plexamp.
- Backend ondersteunt CUE files
Dit gebruik ik zelf niet en word wellicht niet ondersteund.
- Kan draaien als Docker container op mijn Synology NAS
Ja en nee. Ik weet niet precies welke NAS je hebt of dat je Plex op wilt draaien, aangezien je twee NAS in jouw inventaris hebt staan. Plex werkt prima op x86 en ARM in Docker. Echter voor alle leuke PlexAmp functies (AI) zou ik toch wel een aardige processor aanraden.

Ik heb een jaar of wat Plex met AI en loudness analyse gedraaid op een Intel J4105 en alhoewel dat prima werkte, duurde de initiële analyse van toen ~50k MP3's zo'n 5 maanden :'(. Inmiddels ben ik geswitched naar een zelfbouw NAS met een Intel 13500 en daar duurde de analyse van ~100k MP3's maar een weekje...

De analyse van Plex vind ik ook dermate iets toevoegen dat het voor mij waard is. Maar wellicht is het nog iets om in het achterhoofd te houden. Maar Sonic Analysis zit toch in de betaalde versie, dus dat is iets waar je je waarschijnlijk nog niet druk over hoeft te maken. Wel vind ik die functies Plexamp echt maken en is het voor mij dus ook 100% waard.

• trab_78
@alex3305 Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik had mijn inventarislijst niet geüpdated, ik heb inmiddelse een DS920+ staan. Dus snel genoeg, lijkt me.

Ik ga nog even nadenken wat ik van die verplichte authenticatie via plex.tv vindt. Heeft natuurlijk te maken met de betaalde versie. Maar vanuit privacy-oogpunt ben ik er niet echt blij mee.

CUE-support vind ik wel belangrijk. Dat forumtopic waar je naar linkt ziet er niet goed uit. Ik ga toch eerst even verder kijken, denk ik.

• trab_78
@canonball Wow, Roon is duur. €15 per maand!

• alex3305
trab_78 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:03:
@alex3305 Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Graag gedaan :).
Ik had mijn inventarislijst niet geüpdated, ik heb inmiddelse een DS920+ staan. Dus snel genoeg, lijkt me.
Gebeurt hè. Maar er zit nogal een verschil tussen een Synology NAS en een Synology NAS, vandaar dat ik even ergens vanuit moest gaan. Ik heb twee jaar gewerkt met de eerdergenoemde J4105. En dan had ik naast Plex in Docker ook nog een twintigtal andere containers en Home Assistant in een VM draaien. Dus het kan allemaal wel, maar het is niet bijster snel.
Ik ga nog even nadenken wat ik van die verplichte authenticatie via plex.tv vindt. Heeft natuurlijk te maken met de betaalde versie. Maar vanuit privacy-oogpunt ben ik er niet echt blij mee.
Het is het minst aantrekkelijke stukje van Plex. Behalve voor licentie wordt het ook voor auto discovery gebruikt. Je kunt er wat van vinden, maar ik gebruik Plex al 9 jaar waarvan 5 jaar met Plex Pass (lifetime) en daar ben ik nog steeds erg over te spreken. Apps integreren goed, zijn makkelijk in gebruik en er word nog steeds veel aan gewerkt. Als je het vergelijkt met Jellyfin - die ik incidenteel ook gebruik - dan is de Plex ervaring echt zoveel beter.

Een functie die bij o.a. Plex ook goed werkt is transcoderen. Dat betekend dus dat Plex de muziek (live) om kan zetten naar een ander formaat, zoals MP3 of AAC. Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn op mobiele apparaten onderweg.
CUE-support vind ik wel belangrijk. Dat forumtopic waar je naar linkt ziet er niet goed uit. Ik ga toch eerst even verder kijken, denk ik.
Niet vervelend of persoonlijk bedoeld, maar ik snap eigenlijk de noodzaak van CUE support niet helemaal. Dat je hele images hebt, neem ik aan? Maar waarom dan toch niet naar FLAC/ALAC over? Dat bespaart nochtans ook heel wat ruimte. Je hebt dan geen 1:1 backup meer, maar een lossless formaat is net zo goed.

Zelf, ook vanwege de grootte van mijn bibliotheek, houd ik vast aan Musicbrainz metadata en ik zou ook niet zo goed weten hoe ik dat met CUE's zou moeten combineren. Met andere formaten is dat een stuk eenvoudiger.

Ik hoef Plex overigens niet per se te verkopen, maar ik vind Plexamp zelf gewoon erg prettig werken. Vandaar mijn enthousiasme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
alex3305 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:16:
[...]

Niet vervelend of persoonlijk bedoeld, maar ik snap eigenlijk de noodzaak van CUE support niet helemaal. Dat je hele images hebt, neem ik aan? Maar waarom dan toch niet naar FLAC/ALAC over? Dat bespaart nochtans ook heel wat ruimte. Je hebt dan geen 1:1 backup meer, maar een lossless formaat is net zo goed.

Zelf, ook vanwege de grootte van mijn bibliotheek, houd ik vast aan Musicbrainz metadata en ik zou ook niet zo goed weten hoe ik dat met CUE's zou moeten combineren. Met andere formaten is dat een stuk eenvoudiger.
Ik gebruik CUE sheets in combinatie met FLAC. Voornaamste reden is dat het echt gapless is. En als geen enkele software gapless ondersteunt, kan je altijd nog gewoon de FLAC file afspelen. Eén van de vragen die ik heb over Plex is dan ook: hoe werkt gapless als ze geen CUE-sheets ondersteunen?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

Nakebod

Nope.

Je kan ook eens kijken naar Emby, of de fork daarvan: Jellyfin.
Cue support weet ik alleen niet zeker.

Heb zelf Jellyfin voor een kleine lokale audio collectie die niet allemaal op streaming staan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• alex3305
trab_78 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:28:
[...]

Ik gebruik CUE sheets in combinatie met FLAC. Voornaamste reden is dat het echt gapless is. En als geen enkele software gapless ondersteunt, kan je altijd nog gewoon de FLAC file afspelen. Eén van de vragen die ik heb over Plex is dan ook: hoe werkt gapless als ze geen CUE-sheets ondersteunen?
Ah kijk. Bedankt dat je het uitlegt ;). Voor mij werkt gapless playback echt fantastisch in Plexamp. Ik gebruik dat vooral bij radio's (dmv AI analyse). Soms heb ik niet eens door dat het nummer is veranderd :+. Hoe het precies werkt geen idee, maar een Docker Plex server optuigen met Plexamp als client en wat nummers zou je in een uurtje moeten kunnen doen.

• trab_78
Nakebod schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:35:
Je kan ook eens kijken naar Emby, of de fork daarvan: Jellyfin.
Cue support weet ik alleen niet zeker.

Heb zelf Jellyfin voor een kleine lokale audio collectie die niet allemaal op streaming staan.
Thanks @Nakebod ! Zo te zien ondersteunt Jellyfin geen CUE-sheets en gapless playback. Ik weet niet hoe lang geleden Jellyfin van Emby geforked is, maar de kans lijkt me klein dat Emby dat intussen wel geïmplementeerd heeft...

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Roon, en dan met name de extra functie Roon arc. Naar mijn weten, corrigeer me als ik het mis heb, is dit de enige manier om muziek die op geen enkele streamingsdienst staat af te spelen van je server thuis naar elke willekeurige plaats op de wereld, inclusief je autoradio.

• trab_78
aljooge schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:05:
Roon, en dan met name de extra functie Roon arc. Naar mijn weten, corrigeer me als ik het mis heb, is dit de enige manier om muziek die op geen enkele streamingsdienst staat af te spelen van je server thuis naar elke willekeurige plaats op de wereld, inclusief je autoradio.
Het is zeker niet de enige manier. Er is een ongelofelijke hoeveelheid open sources streaming servers beschikbaar. Maar de meesten doen geen gapless playback en ondersteuning van CUE-sheets is helemaal een zeldzaamheid. Grappig genoeg hebben de veel projecten wel een feature request voor deze functies, maar ja, daar heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
En €15 per maand vind ik nogal duur, zeker als je bedenkt dat je zelf de hosting regelt.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
trab_78 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:37:
En €15 per maand vind ik nogal duur, zeker als je bedenkt dat je zelf de hosting regelt.
Je zegt het zelf al. Al die open source streamings services missen functionaliteit. Je hebt gelijk, 15 euro / maand is fors, maar dan heb je wel veruit het mooiste systeem dat er momenteel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
Nog wat verder gezocht. Nu net de officiële Docker image van Logitech Media Server/SqueezeCenter/SlimServer geïnstalleerd. Zo te zien een veelzijdig ding. In eerste instantie ziet de webinterface er nogal ouderwets uit, maar met een skin-plugin erop heb je een fraaie Material UI. Het ondersteunt in ieder geval Gapless playback én CUE-sheets. Bonus is dat je met de AirPlay plugin muziek kan "pushen" naar AirPlay apparaten. (Zoals de Apple TV.) Op die manier kan je een compleet multi room systeem inrichten. Wat ik nog niet heb getest is streamen naar mijn iPhone. Maar het lijkt erop dat de apps SlimLibrary en iPeng dat mogelijk maken. Binnenkort maar eens proberen...

[ Voor 0% gewijzigd door trab_78 op 10-10-2023 17:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
trab_78 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:00:
Nog wat verder gezocht. Nu net de officiële Docker image van Logitech Media Server/SqueezeCenter/SlimServer geïnstalleerd. Zo te zien een veelzijdig ding. In eerste instantie ziet de webinterface er nogal ouderwets uit, maar met een skin-plugin erop heb je een fraaie Material UI. Het ondersteunt in ieder geval Gapless playback én CUE-sheets. Bonus is dat je met de AirPlay plugin muziek kan "pushen" naar AirPlay apparaten. (Zoals de Apple TV.) Op die manier kan je een compleet multi room systeem inrichten. Wat ik nog niet heb getest is streamen naar mijn iPhone. Maar het lijkt erop dat de apps SlimLibrary en iPeng dat mogelijk maken. Binnenkort maar eens proberen...
Daar is een heel topic over. Ik gebruik PiCorePlayer ook al jaren.
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Corrigan schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Daar is een heel topic over. Ik gebruik PiCorePlayer ook al jaren.
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief
Nice! Bedankt voor het linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verboompj
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40
Jellyfin ? https://jellyfin.org/

Oh lack of cuesheets. Nvm

[ Voor 31% gewijzigd door verboompj op 11-10-2023 22:46 ]

Pagina: 1