Wil ik een AP of een extra router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar wat aankoopadviers, maar ik zie door de netwerkkabels het netwerk niet meer. Ik heb een zolderkamer waar ik mijn werkplek annex gameroom van wil maken. Hier wil ik een game pc en een werklaptop aansluiten. De game pc wil ik bedraad aansluiten en de laptop op de wifi. Alleen is het wifibereik op zolder bijzonder slecht. Gelukkig heb ik wel rechtstreeks een UTP-kabel lopen vanaf de router naar de zolder.

Mijn vraag
Ik zoek dus een manier om op zolder zowel de wifi te verbeteren, als ook een UTP-poort over te houden om mijn game PC op aan te sluiten.

Kan ik hiervoor het beste een router gebruik en die instellen als AP? Of kan ik beter een los AP aanschaffen met extra UTP-poort.
Verder vraag ik me af ik een Mesh-netwerk wil hebben of dat dat overkill is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Game PC die bedraad aangesloten moet worden
Werklaptop met wifi
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard heb ik geprobeerd me in te lezen in het onderwerp en heb ik al div. AP's gevonden die lijken te voldoen aan mijn wensen, maar ik vraag me af of dit een 'slimme' oplossing is. Wellicht denk ik met mijn beperkte kennis van netwerken te moeilijk en kan ik beter een router halen.

uitvoering: TP-Link EAP235-Wall

Budget
Budget speelt niet echt een rol. Ik wil het gewoon goed voor elkaar hebben, een stabiele wifi-verbinding voor bijv. Teams-vergaderingen en een stabiele UTP-verbinding voor mijn game pc. Een paar honderd euro is een acceptabel bedrag, maar het mag uiteraard ook minder.

Steam/Discord: Flimovic

Beste antwoord (via Flimovic op 27-09-2023 12:07)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flimovic schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:54:
@Masimo no offence taken ;-) Ik hoor/lees altijd wel positieve dingen over Unifi, vandaar dat ik daar naar heb gekeken. Als een ander merk óók een betrouwbare oplossing voor mij kan bieden, vind ik dat helemaal prima.
Let bij UniFi vooral om de omslachtige manier van updates uitrollen (eerst controller updaten, dan AP's) en hoe vaak dat fout kan gaan. Als je het zelf kunt herstellen geen ramp, maar heb kennissen die dat niet kunnen aan UniFi geholpen en meerdere keren (soms bij zelfde persoon) die kennissen in paniek aan telefoon gehangen toen het weer eens mis ging. Bezint eer ge begint, qua lifecycle is het minder makkelijk dat het bij installatie lijkt.
@Arthion-nl switch + AP is bespreekbaar, hoewel ik liever maar 1 apparaat heb ipv 2.

@TERW_DAN ik ben gelukkig handig/slim genoeg om een tutorial te kunnen volgen :)

@dion_b Op dit moment heb ik mijn Ziggo modem in bridge modus staan
Welke?
gekoppeld aan de volgende router:
uitvoering: TP-Link Archer Archer AX73

Ding kreeg goede reviews en was in de aanbieding, dus vandaar dat ik destijds deze heb aangeschaft. Mocht dit ding ondertussen hopeloos achterhaald zijn, dan is t ook bespreekbaar dat die wordt vervangen.
Het is een WiFi-6 apparaat met 2x2 MIMO in de 2.4GHz en 4x4 MIMO in de 5GHz, dus volledig actueel qua specs. Het lijkt zelfs (ongebruikelijk voor TP-Link) DFS te ondersteunen, waardoor je alle in EU toegelaten 5GHz kanalen kunt gebruiken en niet vast zit op kanaal 36.

Ik zou voor 2.4GHz + 5GHz niet veel beter dan dat kunnen aanraden. Een tweede nemen en in AP mode zetten ligt dan ook voor de hand. Instructie staat gewoon in de handleiding: https://www.tp-link.com/u...connection#ug-sub-title-4

Maar - dan moet je wel geld uitgeven. Afhankelijk van welke Ziggo modem je hebt zou je ook dat ding weer als router kunnen inzetten met de AX73 als AP boven. De nieuwste (Sagemcom F3896LG) heeft zeer vergelijkbare specs en zelfde (Broadcom) WiFi chipset. Oudere types zijn dan weer minder interessant.
@Mini-me snelheid is niet het allerbelangrijkste, het gaat om mijn werk-laptop. Af en toe moet ik wat grotere bestanden downloaden, maar niets waar ik niet even op kan wachten.

Alle bovenstaande berichten in aanschouw genomen, is dit wat?
uitvoering: TP-Link EAP245 v3
Nee:

- dit is een managed AP; in managed WiFi wil je alle AP's onder zelfde management hebben. TP-Link's Omada controllers kunnen de Archer residentiele producten niet aansturen, dus kans is aannemelijk dat ze elkaar in de weg gaan zitten ipv samen te werken. Wil je managed WiFi (op zich wel een pre), koop dan twee managed AP's.
- je router is mooi bij de tijd, maar dit is ondertussen een dinosaurus: zelfs de derde revisie waar je hier naar linkt is al 5 jaar oud. Ook al heb je het voor performance niet nodig, als je bij voorbaat verouderd spul koopt kun je tegen ophouden van support (security fixes) aan lopen. De originele EAP245 uit 2017 is ondertussen End of Life, dus zou verwachten dat de v3 dat ook binnenkort zal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

Waarom beide niet bedraad op de zolder? Kan je het af met een simpel tafel switchje van netgear ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat heb je nu? Vaak biedt de provider accespoints om het draadloze netwerk uit te breiden:

Je wil een switch + accespoint, maakt niet heel veel uit of je een accespoint met meerdere netwerkaansluitingen, router geconfigureerd als accespoint of twee losse apparaten koopt. Komt, in ieder geval conceptueel, op hetzelfde neer.

Mesh = draadloze backhaul (tussen de accespoints), wil je niet. Nooit.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je doet alsof mesh beter is dan een AP. Een AP is altijd beter dan Mesh.

Je wilt een AP, liefst met een extra UTP poort. Bijv Unifi in-wall of iets wat daarop lijkt zou top zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:27

ByteDelight

Retro computing is alive!

Een access point is niets anders dan elke willekeurige router waarvan je de DHCP server uitschakelt.
Wel even het IP adres van de router/access point in dezelfde range instellen als die van de router van je ISP, zodat je altijd gemakkelijk bij je access point kunt.
Zo doen velen het al jaren.

Inmiddels heb ik hier 2 mesh netwerken (elk bestaande uit 3 stuks TP-Link Deco M5) voor gescheiden prive en bedrijdswifi (thuiswerk).
Maar dat komt feitelijk op hetzelfde neer als een access point.

Dus geen enkele reden om een heus access point te kopen IMHO.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Plainside schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:09:
Waarom beide niet bedraad op de zolder? Kan je het af met een simpel tafel switchje van netgear ofzo.
Dat. Ik zou een AP aanschaffen, een router heeft allerlei functies/opties die je niet nodig hebt, een AP heeft er maar één.

Persoonlijk goede ervaringen met TPLink EAP 2xx.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil hoe dan ook iets van een apparaat dat wifi uitzend, aangezien ik daar ook zit met bijv. een telefoon, wifi speaker etc.

Als ik het zo een beetje lees, zijn er eigenlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, waarbij het een niet echt beter is als het ander.

- Router instellen als AP
- Dedicated AP

Evt. zou een AP via provider (Ziggo in dit geval).ook kunnen, maar ik weet niet of dat kwalitatief gezien ook beetje goed is.

Dan gaan denk ik kosten leidend zijn.
Welke access points raden jullie aan? En welk router?

Qua AP's. Ik denk dat ik liever geen In Wall heb, aangezien ik op dit moment een netwerkuitgang op de muur heb zitten (en dat graag zo wil houden).

Van routers heb ik sowieso weinig kaas gegeten. Denk niet dat ik een heel veeleisende gebruiker ben qua instelmogelijkheden.

(Is er trouwens een filter in de pricewatch die aangeeft of een AP een extra UTP-aansluiting heeft?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Volgens mij zou deze aardig aan mijn wensen moeten voldoen:
uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-09 21:33
Beetje afhankelijk van hoe beperkt je netwerkkennis is? Unifi AP's worden middels een aparte controller ingesteld en hebben véél instelmogelijkheden. Te veel voor iemand met beperkte kennis.

Dan zou ik eerder een TP-Link AP adviseren. Veel toegankelijker en makkelijker in te stellen voor de doorsnee consument (oneerbiedig gezegd).

De nieuwe Ziggo modems hebben wifi 6 aan boord, dus ook liefst een AP met wifi 6. Bijv. EAP615-WALL

[ Voor 26% gewijzigd door Masimo op 26-09-2023 22:41 ]

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-07 22:10
Niet moeilijk doen en gewoon kleine switch kopen en een AP en je bent er al.
Voor de switch maakt niet zoveel uit wat je koopt en betreft de AP is de vraag wat je wensen zijn. Persoonlijk kan ik UniFi AP adviseren.
Masimo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:28:
Beetje afhankelijk van hoe beperkt je netwerkkennis is? Unifi AP's worden middels een aparte controller ingesteld en hebben véél instelmogelijkheden. Te veel voor iemand met beperkte kennis.
Dit is toch weer een misvatting die steeds weer terug komt dat UniFi AP lastig zijn en dat je wat netwerk kennis nodig hebt.

UniFi AP kunnen via de app als standalone device ingesteld worden en heb je geen controller voor nodig. Tevens hoef je ook niet veel in te stellen zoals beweerd wordt behalve SSID naam en wachtwoord. UniFi APs instellen worden pas pittiger wanneer je meer wensen hebt die al sowieso buiten de standaard netwerkkennis gaat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt inderdaad helemaal los gaan met die Unifi's wat settings betreft als je wilt.
Of je stelt gewoon een SSID in en laat het werken, en dan ben je in 99% van de gevallen in thuissituaties eigenlijk ook al klaar.

Ik zou me dus inderdaad niet af laten schrikken dat Unifi's moeilijk in te stellen zijn, dat valt namelijk heel erg mee. Daarbij is het spul zo ontzettend gangbaar, van alles zijn wel meerdere tutorials te vinden mocht je het fijn vinden om het niet helemaal alleen te doen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien lees ik er overheen, maar wat voor apparaat heb je nu beneden staan dat voorziet in WiFi daar?

In de regel is het handig om WiFi van zelfde fabrikant en series te doen voor optimale compatibility en gemak qua instellingen.

Als het "modem van Ziggo" is, geef ook even aan welke (merk+model van sticker onderop), die gaan qua WiFi van desastreus slecht tot bijzonder goed. Exacte type bepaalt ook wat Ziggo erbij kan leveren aan AP('s).

Oslik blyat! Oslik!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mocht je zelf een AP aanschaffen: ook moderne clients ondersteunen vaak nog amper WiFi6 op maximale snelheid (MIMO 2x2 vs 4x4) en naar mijn mening is het nauwelijks de moeite waard om naar duurdere APs over te schakelen, tenzij je bijvoorbeeld ook de allernieuwste encryptie wilt (WPA3). Mocht je een bestaand WiFi netwerk willen uitbreiden, dan moet je uiteraard alle security settings identiek houden.

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
@Masimo no offence taken ;-) Ik hoor/lees altijd wel positieve dingen over Unifi, vandaar dat ik daar naar heb gekeken. Als een ander merk óók een betrouwbare oplossing voor mij kan bieden, vind ik dat helemaal prima.

@Arthion-nl switch + AP is bespreekbaar, hoewel ik liever maar 1 apparaat heb ipv 2.

@TERW_DAN ik ben gelukkig handig/slim genoeg om een tutorial te kunnen volgen :)

@dion_b Op dit moment heb ik mijn Ziggo modem in bridge modus staan gekoppeld aan de volgende router:

Ding kreeg goede reviews en was in de aanbieding, dus vandaar dat ik destijds deze heb aangeschaft. Mocht dit ding ondertussen hopeloos achterhaald zijn, dan is t ook bespreekbaar dat die wordt vervangen.

@Mini-me snelheid is niet het allerbelangrijkste, het gaat om mijn werk-laptop. Af en toe moet ik wat grotere bestanden downloaden, maar niets waar ik niet even op kan wachten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flimovic schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:54:
Let bij UniFi vooral om de omslachtige manier van updates uitrollen (eerst controller updaten, dan AP's) en hoe vaak dat fout kan gaan. Als je het zelf kunt herstellen geen ramp, maar heb kennissen die dat niet kunnen aan UniFi geholpen en meerdere keren (soms bij zelfde persoon) die kennissen in paniek aan telefoon gehangen toen het weer eens mis ging. Bezint eer ge begint, qua lifecycle is het minder makkelijk dat het bij installatie lijkt.

@dion_b Op dit moment heb ik mijn Ziggo modem in bridge modus staan
Welke?
gekoppeld aan de volgende router:

Het is een WiFi-6 apparaat met 2x2 MIMO in de 2.4GHz en 4x4 MIMO in de 5GHz, dus volledig actueel qua specs. Het lijkt zelfs (ongebruikelijk voor TP-Link) DFS te ondersteunen, waardoor je alle in EU toegelaten 5GHz kanalen kunt gebruiken en niet vast zit op kanaal 36.

Ik zou voor 2.4GHz + 5GHz niet veel beter dan dat kunnen aanraden. Een tweede nemen en in AP mode zetten ligt dan ook voor de hand. Instructie staat gewoon in de handleiding: https://www.tp-link.com/u...connection#ug-sub-title-4

Maar - dan moet je wel geld uitgeven. Afhankelijk van welke Ziggo modem je hebt zou je ook dat ding weer als router kunnen inzetten met de AX73 als AP boven. De nieuwste (Sagemcom F3896LG) heeft zeer vergelijkbare specs en zelfde (Broadcom) WiFi chipset. Oudere types zijn dan weer minder interessant.

Nee:

- dit is een managed AP; in managed WiFi wil je alle AP's onder zelfde management hebben. TP-Link's Omada controllers kunnen de Archer residentiele producten niet aansturen, dus kans is aannemelijk dat ze elkaar in de weg gaan zitten ipv samen te werken. Wil je managed WiFi (op zich wel een pre), koop dan twee managed AP's.
- je router is mooi bij de tijd, maar dit is ondertussen een dinosaurus: zelfs de derde revisie waar je hier naar linkt is al 5 jaar oud. Ook al heb je het voor performance niet nodig, als je bij voorbaat verouderd spul koopt kun je tegen ophouden van support (security fixes) aan lopen. De originele EAP245 uit 2017 is ondertussen End of Life, dus zou verwachten dat de v3 dat ook binnenkort zal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is misschien zelfs ook een beetje afhankelijk van je provider en de router die je al van hun hebt. Zelf ben ik zeker liefhebber van Fritzbox perfect als router en je kan makkelijk je netwerk uitbreiden met repeaters en andere die je inzet als mesh/ switch AP. Zelfs oudere apparaten laten zich makkelijk opnemen in je netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:22:
[...]

[...]

Welke?

[...]

[...]

Nee:

Welk type Ziggo-modem ik heb zou ik moeten checken als ik vanavond thuis ben, maar hij is zeker een paar jaar oud. Maar goed, daar heb je natuurlijk weinig aan :-P (in de categorie... ik heb een witte).

Kom ik dus vanavond even op terug! Voor nu is de tip om een 2e AX73 te nemen een goede. Thanks!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
[...]

[...]

Welke?

[...]

[...]

Nee:

Ha, volgens 'Mijn Ziggo' heb ik het volgende modem:
Modem
Merk:ArrisType:TG2492LG-85

Conclusie: Extra TP-Link AX73 halen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flimovic schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:39:
[...]

Ha, volgens 'Mijn Ziggo' heb ik het volgende modem:
Modem
Merk:ArrisType:TG2492LG-85

Conclusie: Extra TP-Link AX73 halen dus!
Yup. Voor 2015 was dat geen slechte WiFi (zelfde als in een TP-Link Archer C7 bijvoorbeeld), maar niet te vergelijken met de AX73.

Oslik blyat! Oslik!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
En besteld! Dank allen voor uw input!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
@Flimovic
Je zou ook kunnen overwegen om de TPLink AX73 in "onemesh" modus te zetten
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens de interwebs krijg je dan een vergelijke setup zoals met deco: 1 centrale controller waar je beheer in doet ipv aparte SSIDS per accespoints configureren

https://www.tp-link.com/nl/onemesh/

edit:
laat maar :|
OneMesh does not support Ethernet backhaul so the connection would be over Wi-Fi only.

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2023 13:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:47:
@Flimovic
Je zou ook kunnen overwegen om de TPLink AX73 in "onemesh" modus te zetten
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens de interwebs krijg je dan een vergelijke setup zoals met deco: 1 centrale controller waar je beheer in doet ipv aparte SSIDS per accespoints configureren

https://www.tp-link.com/nl/onemesh/

edit:
laat maar :|

[...]
Toch een goede tip :) Thx!

Edit: volgens de website van TP-Link wordt dat voor de AX73 niet ondersteund, dus helaas

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 27-09-2023 13:59 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Let bij UniFi vooral om de omslachtige manier van updates uitrollen (eerst controller updaten, dan AP's) en hoe vaak dat fout kan gaan.
Zou je daar meer over kunnen vertellen? Ik update de controller bijna nooit, draai nog 7.1.x (uitgekomen juli 2022 zie ik) maar de nieuwste firmware-updates komen gewoon binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 27-09-2023 14:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunner schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:04:
[...]

Zou je daar meer over kunnen vertellen? Ik update de controller bijna nooit, draai nog 7.1.x (uitgekomen juli 2022 zie ik) maar de nieuwste firmware-updates komen gewoon binnen.
Voorbeeld was een installatie die ik in najaar 2016 deed. 2x UAP AC Lite en controller die op een UniFi CloudKey draaide, juist om geen gedoe met draaien op een desktop of een server die ze niet hebben.

Uiteraard is er geen moment omgekeken naar updates.

Vijf jaar later in najaar 2021 ging iets mis. Achteraf was niet te achterhalen waar het exact begon, maar toen ik gebeld werd, was alle WiFi via UniFi uitgevallen. Er kon wel nog met de Cloudkey verbonden worden. Reboots van apparatuur hielpen niet, dus dame in kwestie is dan firmware op Cloudkey gaan updaten. Dat lukte, maar ze kreeg melding dat firmware op de AP's te oud was om geautomatiseerd te updaten. Bovendien lukte het ook niet om ze na factory reset te claimen met de controller op de Cloudkey. Toen heeft ze geprobeerd de controller op een PC te installeren. Daarmee lukte het om een van de twee AP's te claimen maar niet de andere. De geclaimde kon ze nu wel updaten. Ik heb de ander weer een factory reset moeten geven waarna het op de PC te claimen viel en geupdate kon worden. Vervolgens kon ik beide AP's weer een factory reset geven waarna ze eindelijk weer via de Cloudkey geclaimed konden worden.

Twee weken terug was het bij zelfde installatie weer raak: ivm beunhazen in keuken stroomuitval gehad. Na herstel had alleen een van de twee AP's connectiviteit met internet, konden devices wel op beide associaten maar cloudkey was weer eens niet benaderbaar. Bleek uiteindelijk een raceconditie: rebooten cloudkey en daarna rebooten AP's loste het op.

Zelf heb ik 2x UAP AC Pro met controller op mijn Linux huisserver. Ook hier een keer (ergens rond 2021, maar niet tegelijk met bovenstaande) ging het met updates mis en raakte controller alle connectiviteit met AP's kwijt. Hier hersteld door AP's een factory reset te geven waarna ik ze weer kon claimen.

Allemaal geen rocket science, maar verre van 'it just works', vooral als je het aan vrienden aanraadt en het net mis gaat op moment dat hen en jou slecht uitkomt :X

Oslik blyat! Oslik!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:02:
Uiteraard is er geen moment omgekeken naar updates.
Dank voor je uitgebreide reactie, maar het is best wel een extreem voorbeeld als je 7 jaar niets aan updates/onderhoud doet :)

Maar goed, Unifi is zeker niet onderhoudsvrij inderdaad en voor een leek lijkt het me beter om bij spul te houden wat de provider levert en wil ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 27-09-2023 15:05 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunner schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:04:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, maar het is best wel een extreem voorbeeld als je 7 jaar niets aan updates/onderhoud doet :)
5 jaar, van 2016 tot 2021. Toen heb ik alles geupdate en is het daarna wel minimaal 1x/jaar gedaan.

Maar extreem? Voor iemand die er actief mee bezig is wel, maar voor gewoon thuisgebruik waar het 'gewoom moet werken' en men juist kiest voor een managed oplossing om ontzorgd te worden.
Maar goed, Unifi is zeker niet onderhoudsvrij inderdaad en voor een leek lijkt het me beter om bij spul te houden wat de provider levert en wil ondersteunen.
Dat sowieso, maar zelfs voor degene die iets meer kan en wil zou ik het niet onverdeeld aanraden. De mijne kan ik prima draaiend houden, maar zelfs ik vraag me af of ik het wel met andere UniFi wil vervangen na gedonder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar het loont zich om ook even te kijken naar Aruba Instant On. Dat levert aanzienlijk minder gedoe op dan Unify. In dit geval zou je alleen wel aan een losse switch en AP zitten, aangezien het enige desktop/in-wall-model (de AP11D) inmiddels wel wat achterhaald is.

• laurens0619
Aruba instant on was ik ook altijd fan van maar heb wat twijfels na wat discutabele ervaringen van andere (vooral over de dekking die beperkt was vreemd genoeg).

Ik ben echt positief verrast over wat tp-link met zn Deco lijn neerzet. Qua wifi super stabiel, beheersbaar en geen gedoe met controllers. Gewoon in de cloud.
Natuurlijk wel risico dat je apparat niet meer beheersbaar is als een cloud dienst stopt maar voor mij acceptabel risicio.

Vooral de Deco x50 lijn is compleet met PoE, outdoor en zelfs 4G backup producten. Ook normale switches erin waardoor je makkelijk kunt doorlussen waar een standaard unifi dit niet heeft (En de pro een gekke mirror poort erin heeft).
Het enige wat ik mis is
- de manier van discovery op LAN (IEEE 1905.1)
- Ontbreken van Vlans/Multi SSID
- Ontbreken van DFS kanalen (alhoewel de outdoor dat zou moeten hebben)

Het komt qua functionaliteit steeds dichterbij een Unifi setje en qua stabiliteit/betrouwbaarheid, naar mijn ervaring, daar voorbij :)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2023 17:07 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-09 21:33
Arthion-nl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 00:05:
Niet moeilijk doen en gewoon kleine switch kopen en een AP en je bent er al.
Voor de switch maakt niet zoveel uit wat je koopt en betreft de AP is de vraag wat je wensen zijn. Persoonlijk kan ik UniFi AP adviseren.

[...]

Dit is toch weer een misvatting die steeds weer terug komt dat UniFi AP lastig zijn en dat je wat netwerk kennis nodig hebt.

UniFi AP kunnen via de app als standalone device ingesteld worden en heb je geen controller voor nodig. Tevens hoef je ook niet veel in te stellen zoals beweerd wordt behalve SSID naam en wachtwoord. UniFi APs instellen worden pas pittiger wanneer je meer wensen hebt die al sowieso buiten de standaard netwerkkennis gaat.
Dat klopt en dat wist ik ook. Wat ik bedoelde te zeggen is dat Unifi wellicht wat té is als single AP'tje. Eerder aan te raden als een complete infrastructuur opgezet wordt.
En @dion_b heeft gelijk als ie zegt dat af en toe een update mis kan gaan. Niet altijd even makkelijk op te lossen. Dan moet je wél weten waar je mee bezig bent.
Ik ben hier zelf overigens helemaal los gegaan met Unifi (5 AP's + 6 switches) en dat draait hier van begin af aan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Ik heb iets geks. Ik heb nu de 2e router geïnstalleerd als access point. Ik gebruik hetzelfde WIFI SSID en hetzelfde wachtwoord, toch geeft mijn telefoon aan dat ie geen verbinding kan maken met het AP, omdat het wachtwoord onjuist is. Ik ben er 100% van overtuigd dat het wachtwoord, SSID en identiek zijn.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Kick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Waarsch komt je encryotietype niet overeen
Dus ene bv wpa/tkip en andere wpa/wpa2 oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:33
Flimovic schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:55:
Ik gebruik hetzelfde WIFI SSID en hetzelfde wachtwoord, toch geeft mijn telefoon aan dat ie geen verbinding kan maken met het AP, omdat het wachtwoord onjuist is. Ik ben er 100% van overtuigd dat het wachtwoord, SSID en identiek zijn.
Zoals hier aangegeven controleer of de WIFI/beveiligingsinstellingen zoveel mogelijk exact overeen komen.
Let dan ook op de kleine details, mijn mobiel wilde bijvoorbeeld niet naar een AP wisselen omdat deze op b/g/n stond en de router op n only.
Ik kreeg daardoor steeds de melding invalid authentication op mijn Samsung phone bij het wisselen van AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Zoals hier aangegeven controleer of de WIFI/beveiligingsinstellingen zoveel mogelijk exact overeen komen.
Let dan ook op de kleine details, mijn mobiel wilde bijvoorbeeld niet naar een AP wisselen omdat deze op b/g/n stond en de router op n only.
Ik kreeg daardoor steeds de melding invalid authentication op mijn Samsung phone bij het wisselen van AP.
laurens0619 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:50:
Waarsch komt je encryotietype niet overeen
Dus ene bv wpa/tkip en andere wpa/wpa2 oid
Volgens mij staat alles exact hetzelfde:

Router:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVF3P0bqF9kbB6IGuJb-FzWiEgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gYzoJSQh4eCPb7HxoDzS1Qz.jpg?f=fotoalbum_large

Access Point
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-9WC_zXQPq94fWchREJmaJ8QKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuFZVAjpt7JcvOR9KYvw3ulQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Kick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het zou moeten werken, je kunt nog met ssid scanner kijken of t ook broadcasf zoals ingesteld

Maar precies om dit gedoe gebruik ik liever multi ap setjes zoals superwifi/deco :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:03

MsG

Forumzwerver

Zie je nog wat meer technische dingen bij additional settings? De instellingen die je ziet zijn redelijk beperkt.

Overigens zou ik de channel niet op auto zetten, maar handmatig verdelen, anders kunnen ze op dezelfde gaan zitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:33
Andere aanwezige apparaten kunnen wel gewoon verbinden?
Als test je 2e router/AP even een ander SSID/wachtwoord geven en kijken of je telefoon daar wel mee kan verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
Aaaaargggh!!! Het probleem is opgelost. Ik had blijkbaar een spatie vóór m'n wachtwoord staan. Het wachtwoord was dus wel degelijk onjuist.....

* Flimovic gaat zich schamen in een hoekje

Allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Nu online

Flimovic

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:43:
Andere aanwezige apparaten kunnen wel gewoon verbinden?
Als test je 2e router/AP even een ander SSID/wachtwoord geven en kijken of je telefoon daar wel mee kan verbinden?
Dit was overigens wel de manier dat ik erachter kwam dat mn wachtwoord fout was, uit frustratie maar een nieuw SSID aangemaakt voor mn AP. Wilde die nog steeds niet verbinden 8)7

Pagina: 1