Database ontwerp (Access)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:49
Ik ben al een paar maanden aan het puzzelen over hoe ik mijn database op moet bouwen zonder dat het heel complex wordt, maar ik kom er niet uit. Voor mij is het jaren geleden dat ik iets met databases heb gedaan en ik denk tegenwoordig in Excel, alleen helpt dat niet echt.

Het doel van de database is als volgt: users moeten/mogen ca. 10 verschillende randvoorwaarden opgeven waaraan een samengesteld product moet voldoen. Afhankelijk van de invoer moet er een lijst met mogelijke producten worden getoond. Dit is vergelijkbaar met de input bij veel verschillende winkels of marktplaats bijv.

Een user geeft dus aan:
- Criteria 1: 10 opties
- Criteria 2: 5 opties
- Criteria 3: 20 opties
- Criteria 4: afmeting in te voeren door user
- Etc. etc.

Afhankelijk van wat er is ingevuld moet de database één of meerdere opties met een kostprijs tonen uit vooraf ingevoerde samengestelde producten waar de de user er vervolgens één van kan kiezen die aan de "boodschappenlijst" wordt toegevoegd.

Veel van de criteria zijn veel-op-veel relaties en de producten zelf moeten live samengesteld worden a.d.h.v. de userinput zoals afmetingen en diktes.

Vooraf wordt een product ingevoerd die bijv. gebruikt mag worden bij 3 opties uit criteria 1 mits ook aan 12 opties uit criteria 3 wordt voldaan als die is ingevuld. Om het met een winkel te vergelijken: vooraf wordt een paar schoenen ingevoerd die te gebruiken is voor hardlopen en wandelen (1e criteria) op verhard terrein (2e criteria) in de sneeuw of regen (3e criteria) etc. en met maat 44 (4e criteria). Het paar schoenen bestaat uit meerdere onderdelen apart, dus veters, zool, etc..

Wat ik niet weet is hoe ik dit in een database moet zetten zodat ik later de vooraf samengestelde schoenen makkelijk kan invoeren. Ik zal op voorhand het paar schoenen moeten invoeren die onder wandelschoenen, bergschoenen etc. valt, maar op basis van bovenstaand voorbeeld heb ik voor 1 schoen al honderden combinaties, zoals bijv. "bergschoen voor verhard terrein met veters, zwart" en "bergschoen voor verhard terrein met veters, blauw", etc.. Ik zie mezelf geen honderdduizenden combinaties invoeren, wat volgens mij gebeurt als ik alles in aparte tabellen zet, maar anderzijds is het ook niet te doen door de 10 criteria in aparte kolommen onder te brengen want criteria kunnen wijzigen of er wordt er 1 toegevoegd en alles is variabel. Door de complexiteit loop ik telkens vast, dus wellicht dat iemand me een beetje de goede richting op kan sturen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Normaliseren

En interface (voor invoeren) en database hebben niks met elkaar te maken

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 23:01
Leg categorien vast waar producten onder geschaard kunnen worden en maak het mogelijk om aan ieder product 0 of meerdere van die categorien te koppelen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• WeeJeePee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-12-2024
Normaliseer je data en probeer het uit te werken met behulp van een ERD diagram. Het helpt vaak om dit soort dingen visueel uit te werken. Persoonlijk gebruik ik voor dit soort diagrammen draw.io.

https://www.drawio.com/
Wikipedia: Databasenormalisatie

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:49
Merci voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

Reinier

\o/

Maak er in je GUI wel criterium van i.p.v. criteria.

[ Voor 3% gewijzigd door Reinier op 28-09-2023 19:03 ]

Pagina: 1