Advies: DDR5 met EXPO voor 8000-seri.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik ben op zoek naar 64GB DDR5-werkgeheugen met AMD EXPO profiel voor een toekomstige Ryzen Threadripper of Ryzen 8000 build. Gezien de geheugenprijzen alweer aan 't stijgen zijn, maar nu nog redelijk laag zijn, wil ik dit geheugen nu alvast inslaan.

Ik ben op de volgende eisen uitgekomen:
  • Twee reepjes DDR5 van 24 of 32GB
  • Minimaal 6000MHz
  • AMD EXPO-overklokprofiel
  • True latency van <13ns
  • Maximaal €190 (2x 24GB) of €250 (2x 32GB)
  • RGB is absoluut niet nodig
Gegeven deze filters kom ik op dit lijstje uit. De vier goedkoopste modules zijn:En ietsje duurder:Qua latencies, timings, stroomverbruik en overklok-/undervoltpotentieel, welke kan ik het best nemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou eerst zeker zijn van wat je daadwerkelijk gaat kopen. uit je vorige topic is nog nooit wat uitgekomen en gebruik je nog steeds i5-4590

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Hackus Fair. Dat komt met name omdat ik vorig jaar een XPS 15 9520 heb gekocht (met i7-12700H). Daardoor viel de noodzaak voor een nieuwe desktop destijds weg.

Nu is de upgrade-strategie als volgt: 2e en laatste generatie AM5-platform. Ik vind B650 nog niet volwassen genoeg, en de eerste generatie AM4-moederborden is ook matig onderhouden. Als ik zie hoe makkelijk je met een B350-moederbord van een 2000-serie naar 5000-serie processor kan upgraden, is dat iets wat ik ook plan te doen.

Het geheugen wat ik nu ga kopen blijft gewoon in de verpakking in de kast liggen tot de nieuwe build er komt. Maar ik weet hoe genadeloos de varkenscyclus kan toeslaan, met een verdriedubbeling van de DDR4 prijzen in eind 2016 en 2017. Hoe groot de stijging nu wordt weten we niet, maar dat we momenteel in een dal zitten en het gaat stijgen is vrij duidelijk.

Dus als je me advies wilt geven welk reepje het meest geschikt is qua latencies, timings, stroomverbruik en overklok-/undervoltpotentieel, dan hoor ik het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 26-09-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je weet nog niet wat ideaal is voor Ryzen 8000 en TR. voor nu Ryzen 7000 is 6000 ram ideaal met lage CL en strakke timings. edit: voor nu dus nutteloos speculeren

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 26-09-2023 15:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Hackus Heb je een specifiek reepje wat je nu kan adviseren?
Pagina: 1