Verbouwing begane grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabant1985
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-02 14:02
Hallo allen,

Zojuist voor het eerst een account aangemaakt op dit forum. Ik was de afgelopen periode al wat aan het meelezen omdat we overwegen een verbouwing te doen van de begane grond.

Maar daar begint de uitdaging, wij (gezin met 2 jonge kinderen) zijn zoekende naar wat voor ons een goede indeling kan zijn. Een ruime woning maar met een relatief kleine keuken. Met name de indeling van de keuken en de ingang vanuit de tuin en de straat aan de achterkant waar ook de auto staat. Daarvoor de sterke wens om de ingang te veranderen. Maar dan klopt de looppijn en keuken niet naar tevredenheid. Wij hebben een grote ruimte aan de zijkant van de woning, de ideale speel kamer voor nu maar ook later. Daarbij moet ik zeggen dat we een kind hebben met een beperking, waardoor misschien later deze ruimte ook een ander doel kan krijgen. Daarom ook de overweging de voordeur een kwartslag te draaien en de trap (onze slaapkamers) en de extra ruimte (mogelijk slaap/leefkamer zoon toekomst) met elkaar te verbinden door de muur iets naar boven de verplaatsen.

In bijlage hoe de indeling van de keuken en achter ingang nu is. De woonkamer/ keukentafel zijn al wat aangepast op de tekening, Waar nu 1 grote ruimte is, hebben we daar een afscheiding tussen getekend. Mogelijk kunnen we daar dan ook andere vloer leggen en iets knutsel woonkamer gedeelte creëren t.o.v. keuken eetgedeelte die we wel redelijk centraal willen houden, ook in de verbinding met buiten. (tuin op zuiden.)

We zijn dus een beetje aan het stoeien met een andere indeling waarbij tips welkom zijn. We hebben een binnenhuisarchitect mee laten kijken maar nog geen geweldige indruk/ ideeën gekregen waar we voor willen gaan.

Als jullie dus tips hebben horen wij deze graag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UQKv4D0cdbDNJR-gM7kz0HeCPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0boq3lZkllOUwbTmQOcvTDH7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is dat kleine hokje midden onderin een bijkeuken? Zou een uitbouw links daarvan geen optie zijn om een grotere keuken en eetkamer te maken?

(dan heb je ook wat meer ruimte om bijvoorbeeld rolstoelen en andere hulpmiddelen door je huis te laten bewegen)

Zit je wel aan wat constructiezaken vast (het zijn immers dragende muren), maar het moet technisch gezien zeker kunnen.

Uitermate quick and dirty:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnc5oRtzl0LLFngVamUPeFl0eoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FlJ3Rb3HoCLo60K0bRvzD2g5.png?f=user_large
Dan kan de keuken tegen de tuinmuur aan met raampje boven de wasbak/het blad en heb je veel meer ruimte. Er zit aan die kant ook al een wasbakje met kraan en afvoer, dat scheelt in de ruwbouw voor deze oplossing.

[ Voor 56% gewijzigd door pagani op 26-09-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabant1985
Hallo Pagani.

Deze indeling was ook al eens in de brainstorm geopperd.
Het is inderdaad een bijkeuken, maar met een plat dak, evenals de rechterzijde alles plat dak is.

Nu je het zo tekent levert het inderdaad veel ruimte op, maar daarmee verzet je hele gevel, daarmee een zeer zware draag balk moet komen. Want heb weinig behoefte ook de boven gevel verplaatsen en het dak te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Brabant1985 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:45:
Hallo Pagani.

Deze indeling was ook al eens in de brainstorm geopperd.
Het is inderdaad een bijkeuken, maar met een plat dak, evenals de rechterzijde alles plat dak is.

Nu je het zo tekent levert het inderdaad veel ruimte op, maar daarmee verzet je hele gevel, daarmee een zeer zware draag balk moet komen. Want heb weinig behoefte ook de boven gevel verplaatsen en het dak te verlengen.
Een flink stalen H-profiel op/in het plafond, eventueel op de einden ondersteund met een stalen H-profiel naar de fundering. Tja, het is een ingreep, maar het lost wel ineens je ruimteprobleem op.

Je kunt die balk ook prima wegwerken, ofwel in het plafond (iets moeilijker) of met een verlaagd plafond voor het achterste deel van de woning. Omdat het een plat dak is kun je ook nog eens een lichtstraat in het dak plaatsen waardoor je lichtverlies minimaal is.

Wat je overigens niet aangeeft is het (grove) budget, dat is met zulke constructies natuurlijk wel relevant.

(tipje: Als je iemand quote krijgen we een melding dat er een reactie is, anders zien we dat pas als we zelf weer je topic openen)

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 26-09-2023 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou beginnen met 2 tekeningen 1 bestaande situatie 1 nieuwe situatie (zover je bent gekomen) en een duidelijk lijstje met je wensen/eisen erin. op deze manier wordt het een zoekplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 16:57
@Brabant1985 Hoe lang is de muur die Pagani op de tekening naar beneden heeft gehaald? Bij onze laatste verbouwing is een H-balk van +- 3,50 meter voor een dergelijke overspanning gebruikt en die kon nog echt wel een stuk dikker. Zou deze optie echt niet zo snel terzijde schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabant1985
CJ_Latitude schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:20:
@Brabant1985 Hoe lang is de muur die Pagani op de tekening naar beneden heeft gehaald? Bij onze laatste verbouwing is een H-balk van +- 3,50 meter voor een dergelijke overspanning gebruikt en die kon nog echt wel een stuk dikker. Zou deze optie echt niet zo snel terzijde schuiven.
Hallo CJ_Latitude, de muur is ongeveer 5,5 meter. totale voorgevel +/- 7,5 meter. We hebben de optie al paar keer overwogen, maar we vragen onszelf telkens af of het ons echt waard is t.o.v. de voordelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabant1985
@twain4me begrijp je opmerking, Maar telkens als we met vrienden vragen over input komen ze tot kleinere tips over aanpassingen van de output die er al ligt. En wat er nu ligt is nog niet wat wij warm van worden.
En als we vragen gewoon wat zij zouden doen zonder onze inbreng krijg je meer grotere ideeën. bijv.
Zoals keuken helemaal naar rechts, of keuken waar nu de bank staat. etc. Snap je wat ik bedoel. Vandaag dit forum om gewoon even wat andere denkrichtingen te krijgen.

Maar zal delen wat er zover nu ligt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XKTdoZF3q3zIUyNa1aS-LI-rz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w41ancG5xet1v2A4cMJ7K5mJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mja daarmee maak je de keuken wel het kind van de rekening. Die bevindt zich in de looproute naar de annex. Sta je te koken, dan zul je gewoon last krijgen van mensen die langslopen. Helemaal als er ook nog een lade of deurtje openstaat.

Als je de tuin op het zuiden hebt, zou ik daar ook de woonkamer willen hebben. Daar zit je vaker dan in de keuken. Wat ik dan wél weer sterk vind, is het uitbreiden/draaien van de voordeur en verbinden van de hal met de annex (gelet op het toekomstige gebruik). Om toch ook wat van @pagani te stelen (de uitbouw naar achteren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZMT1tfV9Rvs02or3UIDLd9SC-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIaM2j5Iq6hYjHMurGFCBOEr.png?f=user_large

Mocht het later nodig zijn, kun je de bijkeuken verbouwen tot badkamer/douche voor de annex. Hell, je kunt er zelfs nog een eigen toilet bij plaatsen. Eigenlijk wilde ik de eettafel en de keuken omdraaien, maar volgens mij zijn dat klapdeuren bij de tafel? Dan maar geen keuken plaatsen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabant1985
@Thijsmans

Betreft onze gekozen locatie van de keuken. Het is inderdaad niet ideaal dat keuken de doorloop wordt. Maar met 1,20 meter ruimte zal de ruimte er wel zijn dat je lang elkaar langs kan lopen.

Keuken achterin zijn we zelf niet zo fan van omdat we juist de keuken tafel centraal willen hebben en inde verbinding met tuin willen zetten. Maar ik waardeer zeker de creatieve inbreng. De keukentafel bij andere klapdeuren ( inderdaad) spreekt me ergens wel aan omdat daar de ochtend zon binnen komt. Heerlijk ontbijten daar lijkt mij.

We zijn er nog dus niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
*snip* maak gewoon een TR voor een titelfix.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2023 15:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
Brabant1985 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:18:
@Thijsmans

Betreft onze gekozen locatie van de keuken. Het is inderdaad niet ideaal dat keuken de doorloop wordt. Maar met 1,20 meter ruimte zal de ruimte er wel zijn dat je lang elkaar langs kan lopen.

Keuken achterin zijn we zelf niet zo fan van omdat we juist de keuken tafel centraal willen hebben en inde verbinding met tuin willen zetten. Maar ik waardeer zeker de creatieve inbreng. De keukentafel bij andere klapdeuren ( inderdaad) spreekt me ergens wel aan omdat daar de ochtend zon binnen komt. Heerlijk ontbijten daar lijkt mij.

We zijn er nog dus niet uit.
Wij hebben 1,20 op een niet-looproute in de keuken.
En daar stoor ik me al mateloos aan kinderen of krukjes of andere mensen in dat stuk.
Ik zou dan zeker 1,50 pakken.

De tekening die @Thijsmans heeft gefabriekt met de woonkamer aan de achterzijde ziet er VEEL praktischer uit.

Ik weet niet hoe beperkt je kind is, maar als een trap in de toekomst lastig kan gaan worden maak alvast die badkamer. Je kan die extra groot houden en het washok er ook in onderbrengen.

Wat lekker is als je uit de hal bij de voordeur ook in de kamer van je kind kunt komen zodat er niet door het hele huis heen gelopen hoeft te worden.
Voordeel is dan ook dat er 2 looproutes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabant1985
@No Hands Dank voor je terugkoppeling. Volgens Google een veelgemaakte fout. Zal er voortaan beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:49
FRANQ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet hoe beperkt je kind is, maar als een trap in de toekomst lastig kan gaan worden maak alvast die badkamer. Je kan die extra groot houden en het washok er ook in onderbrengen.
[...]
Wanneer de beperking betekent dat je kind nu of in de toekomst mogelijk geen trap op komt, dan kan je inderdaad nu alvast nadenken hoe je alle functies die nu boven zitten (vooral badkamer, mogelijk ook separate slaapkamer) naar beneden krijgt, maar jullie zitten nu al te stoeien met ruimte op die woonlaag, dus daar maak je de puzzel snel lastiger mee.
Afhankelijk van de aard van de beperking én de constructie van de woning is het misschien een beter idee om nu alvast rekening te houden met een lift, zodat de hele woning toegankelijk blijft voor jullie kind.
Praktisch: Zorg in het plan wat jullie nu maken voor twee inbouwkasten (voor garderobe oid) recht boven elkaar, waar je in de toekomst eenvoudig een lift in kan zetten.
Dan kan de badkamer (al dan niet met aanpassingen) gewoon boven blijven, kan jullie kind eventueel boven slapen, zodat de speelkamer niet vol staat met slaapspul, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 04-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik had de keuken linksboven gezet omdat die niet voor de openslaande deuren kan. Dat kan natuurlijk weer wél als je een kookeiland zou kiezen. Dan kan de eettafel terug naar de lijn richting achtertuin. Weliswaar niet _bij_ de achtertuin, maar wel met zicht op ~.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWlHRSEugXodXDnXGXfcLY_zaJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QDlCoFBA6MUl5fBooDyZmACu.jpg?f=user_large

Het zal intussen duidelijk zijn: ik woon liever in het licht van het zuiden dan dat ik erin kook of eet :) Zeker omdat het de helft van het jaar toch niet licht is in de ochtend en avond.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabant1985
@Thijsmans
Ik begrijp dat je woonkamer liever daar ziet, wij vinden niets mis met huidige plaats, en willen we graag daar houden.
Wij leven buiten vanaf de dag dat de zon schijnt tot dat het te koud wordt. Wij vinden het heerlijk om in avond buiten te zitten en in ochtend zon te ontbijten als het even kan. In de zomer staan deuren vaak open.

Afgelopen week een aantal keuken online ontworpen, dat helpt ook in het denken. Heb nu opzet gemaakt met keuken onder in uitbouw, met grote schuifpui waarop je het gevoel krijgt buiten te koken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pVmDHFMxBwDLQM_aEGuB30bT2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xe1nzPk9AnPCS8QgeELSBqx.png?f=user_large

dit laatste plaatje vinden we beide al erg aanspreken.

[ Voor 5% gewijzigd door Brabant1985 op 15-10-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als dat je concept is (wat ik goed kan begrijpen) en het in het budget past zou ik een vouwpui nemen ipv een schuifpui.
Pagina: 1