DHL weigert verzendkosten terug te betalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-06 06:31
Door een fout in het systeem van DHL kon de bezorger mijn marketplaats pakketje niet overhandigen. Heel gek verhaal, maar iets blokkeerde en de de bezorger moest het als 'geweigerd pakketje' labelen om weer af te geven bij het sorteercentrum en terug te sturen naar de verzender.

In het sorteercentrum is mijn pakketje zoek geraakt.

Ik had mijn pakketje niet verzekerd, ging om iets van 20 euro dus ik nam het risico voor lief. Prima, eigen risico, bewust genomen.

Maar wat ik nu vreemd vind is dat ik ineen schadevergoeding van 3,50 per kg krijg volgens artikel 13 in de landelijke Algemene Vervoercondities 2002. Dit past DHL toe. Maar, ik heb geen 'schade' aan de getransporteerde goederen. Het pakketje is zelf gewoon foetsie door wat hun klantenservice een systeemfout noemt. En ik zou daarom graag de bezorgkosten ook terug willen naast de schadeclaim. Toch weigeren ze dit, omdat ze zeggen dat ik max 3,50 eu per kg aan goederen kan krijgen in schade. Maar het gaat mij dus niet alleen om die schade maar de hele service waar ik voor heb betaald en die ze eigenlijk niet hebben uitgevoerd...

Iemand enig idee of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Geen ervaring mee maar voor dat tientje zou ik het lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Thomas18GT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:34:
Geen ervaring mee maar voor dat tientje zou ik het lekker laten zitten.
Gaat om het principe gvd! :+ :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
TTMJ! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:35:
[...]

Gaat om het principe gvd! :+ :7
Haha principes kosten geld in Nederland. Ik zou beginnen met een aangetekende brief met wat je van ze eist en dreigen met een rechtszaak. Al denk ik niet dat ze je geloven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:26
Ik zou inderdaad zeggen dienst niet geleverd is geld terug. Maar hoeveel moeite wil je in je principe kwestie stekken? Ja je kan nog een paar bellen/mailen/contact zoeken. Maar heel veel meer zou ik voor dat bedrag niet doen. En al helemaal geen aangetekend brief dat is zonde van je geld als mailen ook prima kan.

Maar mijn eerlijke mening? Laat het rusten de tijd en geld die je er aan kwijt bent is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 13:17
Ik snap je heel goed. Ik ben ook iemand die hier principieel het been stijf zou houden. Ze zullen je van het kastje naar de muur sturen, maar ik zou hier blijven op doorhameren.

Hoe ik het zou aanpakken:
* Jij hebt betaald voor een dienst (= een overeenkomst met hen)
* Zij hebben de dienst niet geleverd (staat los van het niet geleverde item)
--> "Gelieve te voldoen aan de verplichtingen van onze overeenkomst. Indien u de overeenkomst wenst te verbreken, gelieve hiervan schriftelijk bericht te leveren met een voorgestelde terugbetalingstermijn."

Los van het feit dat je natuurlijk geen advocaat gaat inschakelen voor deze peulschil, sta je hiermee wel in je recht lijkt me.

Ware het niet dat er nu een "maar" aankomt....

Maar....

Jij hebt iets op marktplaats besteld. Je hebt betaald aan de verkoper, en de verkoper heeft het pakketje opgestuurd. Dat wil zeggen dat niet jij maar de verkoper een overeenkomst heeft met DHL. Jijzelf bent geen partij en jijzelf kan dus geen claim maken. Dat moet de verzender doen.
Je zou natuurlijk kunnen vragen aan de verzender om dit te doen, want in theorie denk ik dat je hier nog steeds in je recht straat, maar.... je kan je natuurlijk de vraag stellen in hoeverre je kan verwachten dat de verzender (die tegoedertrouw heeft gehandeld) even principieel is als jijzelf. Moest het een bedrijf zijn dan zou ik hier zeker het been stijf houden. Dit heb ik in het verleden ook al gedaan. Maar een particuliere verkoper op Marktplaats die volledig correct heeft gehandeld... dat zou ik zelf misschien toch niet zomaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
Bij de oranje concurrent kreeg ik wel netjes mijn geld terug toen ze na een week het pakketje weer terug bezorgde omdat ze een adres "niet konden vinden".

Lijkt mij ook logisch voor een dienst niet geleverd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft DHL een een inspanningsverplichting of een resultaatverplichting? Dat maakt nogal uit of aan de overeenkomst is voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Opifex schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:47:

Maar....

Jij hebt iets op marktplaats besteld. Je hebt betaald aan de verkoper, en de verkoper heeft het pakketje opgestuurd. Dat wil zeggen dat niet jij maar de verkoper een overeenkomst heeft met DHL. Jijzelf bent geen partij en jijzelf kan dus geen claim maken. Dat moet de verzender doen.
Je zou natuurlijk kunnen vragen aan de verzender om dit te doen, want in theorie denk ik dat je hier nog steeds in je recht straat, maar.... je kan je natuurlijk de vraag stellen in hoeverre je kan verwachten dat de verzender (die tegoedertrouw heeft gehandeld) even principieel is als jijzelf. Moest het een bedrijf zijn dan zou ik hier zeker het been stijf houden. Dit heb ik in het verleden ook al gedaan. Maar een particuliere verkoper op Marktplaats die volledig correct heeft gehandeld... dat zou ik zelf misschien toch niet zomaar doen.
Als er betaald en label geregeld is via de MP functionaliteit, is dat niet meer zo.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroenkb op 26-09-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
jeroenkb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:56:
[...]

Als er betaald en label geregeld is via de MP functionaliteit, is dat niet meer zo.
Dat is helaas het geval. Blijft een beetje krom. Want de vergoeding is eigenlijk alleen voor de inhoud nu en niet voor de niet-geleverde dienst terwijl ik daar wel extra voor betaald heb.

[ Voor 5% gewijzigd door TTMJ! op 26-09-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 13:17
jeroenkb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:56:

Aha, ik ben me niet vertrouwd met deze functionaliteit. Als dit effectief zo is, en de TS wél rechtstreeks aan DHL betaald heeft (of toch de partij is met de overeenkomst) zou ik inderdaad gewoon het been stijf houden en mails blijven spammen tot ze die paar eurootjes terugstorten.

Imho zijn we allemaal verantwoordelijk voor de maffiapraktijken van de koerierbedrijven. Het is omdat niemand de moeite wil doen voor die paar euro's dat zij er keer op keer maar mee wegkomen en het ook een systematisch probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
TTMJ! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:01:
[...]

Dat is helaas het geval. Blijft een beetje krom. Want de vergoeding is eigenlijk alleen voor de inhoud nu en niet voor de niet-geleverde dienst terwijl ik daar wel extra voor betaald heb.
Dan moet je bij MP aankloppen voor een niet geleverde dienst. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
TTMJ! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:01:
[...]

Heel krom.

Zou me niets verbazen dat het 'niet geleverd zijn van de dienst' juridisch als schade wordt gezien. En die is wettelijk gelimiteerd tot die 3 euro nogwat per kilo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@TTMJ!

Probeer deze eens. En dan optie (onderaan de pagina: Pakket is ten onrechte geretourneerd)

https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/restitutie-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
jeroenkb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:08:
[...]

Heel krom.

Zou me niets verbazen dat het 'niet geleverd zijn van de dienst' juridisch als schade wordt gezien. En die is wettelijk gelimiteerd tot die 3 euro nogwat per kilo
Dat komt omdat die Algemene Vervoercondities 2002 natuurlijk eigenlijk voor groothandelaren en transporteurs is bedoeld. Wie berekent nou weer schadeclaims per kilo. Je hebt 100 palleten kleding vervoerd en dan rekenen ze het per kilo uit en dan begrijp ik dat je niet het volledige bedrag van de dienst terug krijgt omdat de andere paletten wel goed zijn.

Maar dat is hier natuurlijk heel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
jeroenkb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:16:
@TTMJ!

Probeer deze eens. En dan optie (onderaan de pagina: Pakket is ten onrechte geretourneerd)

https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/restitutie-aanvragen
Die heb ik denk ik ook gebruikt
Pagina: 1