Upgraden Windows Server 2012 R2 naar Server 2022

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReplayLeads
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-04 11:38
Van een klant heb ik de opdracht ontvangen om op +/- 60 servers een upgrade uit te voeren van 2012 R2 naar 2022 maar heb hier eigenlijk weinig ervaring mee.

Het gaat om alle servers denk aan DC's / DNS / SQL etc.

Hebben jullie hier ervaring mee en eventueel tips hoe dit aan te vliegen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

In place upgrade pad is via 2019 naar 2022 (althans, dat is het pad wat ik veel zie).

Goed dat ze daar nu al mee komen (let op, support is eindig per einde deze maand).

Onthoudt dat je wel moet zorgen voor een goede test per server (type) en een bewezen rollback plan. (back-up restore, snapshot) Manage de verwachting en geef aan dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten, niet alelen van jou, maar ook van de business voor het testen van de applicaties/functionaliteit na upgrade.. Wees ook eerlijk over je gebrek aan ervaring. Hou vooral ook rekening met de software compatibiliteit die op de servers draait.

60 servers is niet zonder fatsoenlijke test in een paar dagen gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou hier een project voor optuigen. Bepaal scope, budget, tijdspad etc.
Misschien moet je wel per server (of servers) een bepaalde aanvliegroute kiezen, uitschrijven hoe je de route gaat volgen, wat de rollback methodes zijn etc.

Dit is geen kattenpis, dus indien het een gebrek aan technische ervaringen is dan kan je https://learn.microsoft.c...ntity/identity-and-access er wel eens naast houden voor wat specifieke tips.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31

TheVMaster

Moderator WOS
Even naast alle planning waar @Outerspace ook al mee aankomt, zou ik serieus gaan nadenken of je wel een in-place upgrade zou willen doen. Vergeet even niet dat er geen officieel upgrade path is van 2012R2 naar 2022. Dus je zult eerst een upgrade moeten doen naar 2019 en van daar dus naar 2022.

Dat kost bakken met werk. Het lijkt me slimmer om servers op te bouwen met 2022 en dan taken te migreren naar die nieuwe servers. Ik zou dan denk ik beginnen met je DC's en DNS en dan de andere rollen.

Maar zou hiervoor zeker even een goede planning maken en idd duidelijk maken krijgen wat er allemaal in-scope gaat zijn. Verwacht overigens ook wel dat je hier niet in een paar weken mee klaar gaat zijn. Dit zal zeker even gaan duren, ook qua testen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
in-place upgrade zou ik weglaten (wordt zelfs afgeraden door microsoft zelf in sommige gevallen zoals DC's).

voor een DC maak je bijvoorbeeld een nieuwe DC in Windows Server 2022, die voeg je dan toe aan je 2012 DC('s) en maak je deze primary door de GC, fsmo rollen over te zetten.

dit gaat aardig wat tijd kosten

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReplayLeads
Bedankt voor alle feedback!

Morgen ga ik even met de klant zitten om een wat beter beeld van de situatie te krijgen qua verwachtingen en eisen.

Momenteel weet ik alleen dat het om 60 servers gaat.

Ik krijg minimaal 3 maanden hiervoor dus qua tijd moet dat wel goed komen denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Xelefim schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:13:
in-place upgrade zou ik weglaten (wordt zelfs afgeraden door microsoft zelf in sommige gevallen zoals DC's).

voor een DC maak je bijvoorbeeld een nieuwe DC in Windows Server 2022, die voeg je dan toe aan je 2012 DC('s) en maak je deze primary door de GC, fsmo rollen over te zetten.

dit gaat aardig wat tijd kosten
En daarna nog even het level upgraden naar iets 'moderners' (indien mogelijk).

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
in een ver verleden heb ik als MCP wel eens zo'n upgrade path meegemaakt.

voor een serverpark van mixt windows server NT 4.0 en win server 2000 servers naar de windows 2003 destijds. Vooral voor de servers die nog op NT draaide en dus ook geen upgrade path hadden was dat echt wel een ding. settings die depreciated waren of gewoon helemaal niet meer bestonden, kleine foutjes in de upgrade-scripts etc etc.

wat @Equator terecht stelt is dat je dan feitelijk 2 upgrades moet gaan uitvoeren per server .... waar je dan wel mee zit is dit... je kunt niet zo maar een inplace upgrade uitvoeren en direct de volgdende migratie-wizzard starten als de eerste klaar is. want alle fouten en configuratie-issues die dan zijn onstaan zullen onopgelost blijven en bovendien mogelijk voor nóg meer problemen zorgen als ze gaan stapelen... na de upgrade naar 2019 zul je dus eerst al je conflicten moeten oplossen voordat je door kunt naar het volgende upgrade-path.

voor je het weet zit je met een ongelofelijke spaghettie aan configuraties en losse eindjes.

bezint eer ge begint.

makkelijker en bijna gegarandeerd goedkoper zou zijn om het huidige netwerk te inventariseren eventuele wensen en klachten te verzamelijk en gewoon een nieuwe deployment neer te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ReplayLeads schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:49:

Ik krijg minimaal 3 maanden hiervoor dus qua tijd moet dat wel goed komen denk ik!
Je hebt zeker nog nooit zo'n klus gedaan? >:)

Het hangt er helemaal vanaf. Als het allemaal generieke Microsoft spulletjes zijn (bv een paar DC's, DNS en DHCP, veel file servers, en misschien een paar SQL) dan kun je dat wel in 3 maanden. Mits de boel ook netjes gedocumenteerd is.
Maar als er ook veel applicatieservers tussen zitten dan wordt het een ander verhaal. Je moet dan uitzoeken of die applicatie de upgrade wel aankan, of die applicatie niet eerst zelf een upgrade moet krijgen, en dan kom je in een situatie waar je elke server apart moet bekijken en wellicht maanden investeert in de upgrade van een applicatie voordat je aan het onderliggende OS toe komt. En dan maar hopen dat er kennis van die applicatie beschikbaar is.

Mijn advies is om duidelijk met de klant af te spreken dat jij alleen verantwoordelijk bent voor de Microsoft spulletjes en niet voor de applicaties. Anders kan een klus van drie maanden zomaar een klus van drie jaar worden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40
TheVMaster schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:49:
Even naast alle planning waar @Outerspace ook al mee aankomt, zou ik serieus gaan nadenken of je wel een in-place upgrade zou willen doen. Vergeet even niet dat er geen officieel upgrade path is van 2012R2 naar 2022. Dus je zult eerst een upgrade moeten doen naar 2019 en van daar dus naar 2022.

Dat kost bakken met werk. Het lijkt me slimmer om servers op te bouwen met 2022 en dan taken te migreren naar die nieuwe servers. Ik zou dan denk ik beginnen met je DC's en DNS en dan de andere rollen.

Maar zou hiervoor zeker even een goede planning maken en idd duidelijk maken krijgen wat er allemaal in-scope gaat zijn. Verwacht overigens ook wel dat je hier niet in een paar weken mee klaar gaat zijn. Dit zal zeker even gaan duren, ook qua testen etc.
2 week terug nog een bakje bij een klant van 2012R2 naar 2022 gedaan in-place. niks tussenstap naar 2019 nodig gewoon ISO koppelen en gaan.

niks met met in-place. sure 10 jaar geleden misschien niet maar tegenwoordig? je upgrade toch ook je laptop thuis van win10 naar win11 of doet een upgrade naar nieuwere versies? daarom. geen extra werk op de hals halen met app migratie's ed

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:47

FreakNL

Well do ya punk?

Dat hangt er maar vanaf @Zwelgje

Gaat het hier overigens om VMs of fysieke bakken? Bij dat eerste is je rollback scenario natuurlijk veel makkelijker.

Eigenlijk moet je dit per server gaan bepalen. Dit is een projectje, niet zomaar een change…

DCs zou ik geheel opnieuw optuigen. Applicatie servers zou ik wellicht wel in place doen maar wel met een gedegen test (en beschikbare rollback).

Toen wij van een 2003 domain naar 2016 gingen hebben we er zelfs een nieuw domain naast gezet en de andere in sterfhuisconstructie. Doel was om alle rommel van het oude domein niet in het nieuwe mee te nemen. Niet geslaagd overigens, het is inmiddels alweer een rommel :+

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Zwelgje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:09:
[...]

2 week terug nog een bakje bij een klant van 2012R2 naar 2022 gedaan in-place. niks tussenstap naar 2019 nodig gewoon ISO koppelen en gaan.

niks met met in-place. sure 10 jaar geleden misschien niet maar tegenwoordig? je upgrade toch ook je laptop thuis van win10 naar win11 of doet een upgrade naar nieuwere versies? daarom. geen extra werk op de hals halen met app migratie's ed
Als iets niet wordt gesupport zou ik het in een enterprise omgeving nooit doen. Stel je voor dat het mis gaat, je support van MS nodig hebt, dan heb je echt een uitdaging als jij dus ‘zomaar wat aan het rommelen’ bent.

Snap dat je daar in een MKB omgeving mee weg zou kunnen komen, want geen MS contract waarschijnlijk. Maar bij een beetje grote onderneming heb ie dan vaak echt wel een probleem/uitdaging als je niet ondersteunde scenario’s gaat uitvoeren omdat jij zelf denkt dat het wel kan. 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23
Zwelgje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:09:
[...]

Wij hebben begin dit jaar ook een tiental 2012R2 servers direct naar 2022 geüpgraded. Applicatie servers, SQL etc behalve de DC”s eigenlijk die hebben we “opnieuw” gedaan en gemigreerd.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:06
Ook hier enige ervaring met +- 400 server migreren van 2008R2 naar 2016 destijds. Van elke server een nieuw broertje gemaakt en alle rollen, taken, acties overgezet op de nieuwe. Kost wat werk maar geeft je meteen de ruimte om oud zeer te reviewen en te filteren waar nodig. Check vooraf even of je genoeg vrije IP's hebt in de subnet en maak een planning. Server met Windows taken zoals DNS, DHCP, DC's zijn het makkelijkste om mee te beginnen. Voor applicatie servers heb je toch vaak de leverancier nodig.

Ik heb toevallig nu een klant die een in-place upgrade heeft van ik gok 2012 naar 2016 en daar heb ik toch vage issues mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Ik heb laatst wat klanten in-place van 2012R2 naar 2022 gedaan. Enige issue was dat de IIS6 SMTP service daarna niet op autostart staat, en zodra je die start en verbinding maakt crasht ie. Is een fix voor waarbij je handmatig in de config moet knutselen.

2012 zonder R2 ging niet, die zitten nu op 2019.

Probleem is dat als je de omgeving niet kent, je ook niks kunt garanderen. Zo heb ik nog 2 servers met Plesk, die kan je sowieso niet in-place upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ReplayLeads schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:35:
Van een klant heb ik de opdracht ontvangen om op +/- 60 servers een upgrade uit te voeren van 2012 R2 naar 2022 maar heb hier eigenlijk weinig ervaring mee.
Nog even los van techniek, wat is de reden dat deze opdracht aan jou gegund is? Als het om 60 systemen gaat, zou ik verwachten dat er voor de dagelijkse run ook een partij betrokken is bij het beheer mét kennis van de omgeving en het landschap. Waarom ligt de opdracht niet daar?

Vraag daarom ook exact naar je taken en verantwoordelijkheden. Ga je het migratieplan uitschrijven, ga je de projectcoördinatie uitvoeren of ga je zelf achter de knoppen zitten. Of verwacht de klant een "all-of-the-above"?

Verwacht de klant daarnaast een fixed-price, of werken op uurbasis?

En een hele belangrijke: voel je je comfortabel bij zo'n relatief complexe klus, waar je eigenlijk geen ervaring mee hebt. (en dat bedoel ik niet negatief). :)

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 01-10-2023 11:18 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
TheVMaster schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:24:
[...]

Als iets niet wordt gesupport zou ik het in een enterprise omgeving nooit doen. Stel je voor dat het mis gaat, je support van MS nodig hebt, dan heb je echt een uitdaging als jij dus ‘zomaar wat aan het rommelen’ bent.

Snap dat je daar in een MKB omgeving mee weg zou kunnen komen, want geen MS contract waarschijnlijk. Maar bij een beetje grote onderneming heb ie dan vaak echt wel een probleem/uitdaging als je niet ondersteunde scenario’s gaat uitvoeren omdat jij zelf denkt dat het wel kan. 🤷‍♂️
Nee dit was gewoon 'grote enteprise' het soort dat pas 14 dagen gelden erachter kwam dat de support op 2012R2 eindig is. dwz: de techneuten wisten het wel maar management niet want die zijn druk met andere zaken bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
HKLM_ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Wij hebben begin dit jaar ook een tiental 2012R2 servers direct naar 2022 geüpgraded. Applicatie servers, SQL etc behalve de DC”s eigenlijk die hebben we “opnieuw” gedaan en gemigreerd.
Goed om te horen dat ik de enige 'dorpsgek' ben >:) :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ReplayLeads
Ik heb ervoor gekozen om de opdracht niet aan te nemen (freelancer) en iets gekozen waar meer aansluit bij mijn expertise.

Ik voelde me toch niet comfortabel genoeg bij het uitvoeren van deze upgrade klus.

Iedereen bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
ReplayLeads schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:02:
Ik heb ervoor gekozen om de opdracht niet aan te nemen (freelancer) en iets gekozen waar meer aansluit bij mijn expertise.

Ik voelde me toch niet comfortabel genoeg bij het uitvoeren van deze upgrade klus.

Iedereen bedankt voor de input!
Dodged that bullet .... 60 servers in place zou ik ook nooit aan beginnen. Elke server die ik vroeger migreerde was naar een nieuwe omgeving. Heb je shit ben je uren aan het troubleshooten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Yarisken schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Dodged that bullet .... 60 servers in place zou ik ook nooit aan beginnen. Elke server die ik vroeger migreerde was naar een nieuwe omgeving. Heb je shit ben je uren aan het troubleshooten.
60 servers is ook wel een enorm aantal. Ik heb laatst een paar gedaan, dan eerst de setup draaien, daarna de updates, vervolgens kom je erachter dat de SQL server niet supported is op 2022, dan de IIS SMTP nog bugfixen, en dan hopen dat er niks anders is omgevallen.

Afhankelijk van wat erop draait is migreren vaak nog sneller ook. De domain controllers bijvoorbeeld heb ik met migratie gedaan. De backupserver met Veeam heb ik direct Veeam ook meegenomen in de upgrade, ook gemigreerd.
Pagina: 1