Lieve tweakervrienden, dank jullie voor jullie massale reacties. Dit bericht was gericht aan onze geachte redactie, maar alsnog fijn dat jullie meedoen in de discussie.
MicGlou schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:37:
Er staat je niets in de weg om zelf een held aan te dragen die wel binnen de diversiteitnormen valt? In de reacties onder het artikel geven vele Tweakers voorbeelden van hun eigen helden, dat kan jij ook doen.
En dit heb ik zeker gedaan (degenen die ik ook genoemd heb in mijn topicstart).
Maar je kan toch lastig een probleem zien in dat de medewerkers hun persoonlijke helden toevallig allemaal blanke/witte mannen zijn? Zo toevallig is het eigenlijk ook niet want feitelijk is het zo dat er in de (computer)techniek maar een heel klein aandeel aan "helden" te vinden zijn die niet blank/wit zijn... ik vermoed nog minder dan 1% en dat is denk ik zelfs inclusief vrouwen.
Ik zeg dat ik het jammer vind en ik vraag via een topic in "Geachte redactie" of het mogelijk is om meer divers te zijn. Het is aan de redactie om daar wel of geen gehoor aan te geven.
Zelf kom ik niet verder dan Jerry Lawson (een van de grondleggers van de gameconsole) en Marie Curie... dan houdt het op en zou ik niets kunnen bedenken zonder google te gebruiken... en dan zijn het nog steeds allemaal vrijwel onbekende namen voor mij en zullen de meesten denk ik ook niet veel zeggen.
Duidelijk. En is het terecht dat er zo weinig vrouwen (even als voorbeeld) bekend zijn?
hollandnick schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:39:
[...]
Tsjah ik weet niet precies wat je met dit topic probeert te bereiken. Het artikel van Tweakers vraagt aan de medewerkers om -hun- techheld(en) te benoemen. Door daar dan weer een verplichte diversiteitsregel aan te gaan koppelen zou betekenen dat ze niet in alle vrijheid hun held mogen bestempelen, maar dit moeten bespreken als team mocht iedereen voor 1 bepaalde soort kiezen ( alleen man, alleen vrouw of alleen een bepaalde sekse van een bepaalde kleur )
Zoals ik hierboven schrijf, het is een bericht aan onze geachte redactie. Ik vraag bewustwording. Het is wat mij betreft helemaal geen gekke vraag aan de groep geinterviewden om diversiteit in ogenschouw te nemen, net zoals je prima kunt vragen om niet allemaal dezelfde held uit te kiezen.
Precies. Ik weet absoluut niet of deze medewerkers gevraagd is om allemaal een andere tech-held te hebben, maar weet wel dat het een stuk saaier om te lezen is als iedereen Steve Jobs had gekozen.
D4NG3R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:18:
@
Bor ik ga toch even grotendeels opnieuw posten wat ik eerder gezegd had, aangezien ik het meende;
Ik zou zeggen solliciteer bij Tweakers zodat je in de toekomst jouw held(inn)en kan aandragen, en natuurlijk in de reacties onder het artikel.
Waarom ik dat zei:
Ik lees/hoor altijd een hoop boe-geroep over het uitblijven van diversiteit bij bedrijven/organisaties, maar zie mensen slechts zelden het heft in eigen hand nemen door er te gaan werken zodat er daadwerkelijk mee gestuurd kan worden.
No offense, ik probeer mijn ally-bijdrage te leveren op mijn werk; daar hoop ik meer impact te maken dan ik kan als medewerker bij tweakers.net.
Daarbij, het gaat niet om een loterij waar je de hoofdprijs van 2 miljoen mist omdat je niet je eigen lotto-getallen mocht kiezen. Het gaat om een luchtig artikel waarin aan een groep medewerkers gevraagd wordt wie ze bewonderen.
Het gaat hier om een vraag aan een groep en er geen belang is bij het precieze antwoord. Zoals ik hierboven al zei, het is een stuk saaier om het artikel te lezen als iedereen Steve Jobs had gekozen.
Dus ja, ik vind de diversiteit in
dit artikel inderdaad belangrijker dan dat iedereen 100% zijn top-1 held kiest en blijkt dat dit allemaal witte mannen zijn.
NMe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:39:
[...]
Hoeveel van deze vrouwen kun jij bij naam noemen? Nog even los van het feit dat het een persoonlijke mening is van de ondervraagde mensen en die toch echt zelf moeten weten wie hun het meest geïnspireerd heeft: het benoemen van twee groepen vrouwen waarvan je er zélf geen bij naam kan noemen zonder het op te zoeken is pure inclusiviteit met het doel om inclusief te zijn en niet om een artikel te schrijven dat interessant is om te lezen.
Joan Clarke was de bekendste vrouwelijke cryptanalyst op Bletchley park (hoewel zij dus eerlijkheidshalve niet behoorde tot de human computers). En er zijn meerdere bekende namen van (Afro-Amerikaanse) vrouwen bij NASA, waarvan Dorothy Vaughan, Katharine Johnson en Mary Jackson wellicht de bekendste zijn. En zoals je zegt, het is een stuk moeilijker om deze namen te noemen zonder ze op te moeten zoeken. Maar het is wat mij betreft te makkelijk om ze dan maar niet te noemen. Bovengenoemde vrouwen zijn allemaal briljant en hebben een enorme bijdrage geleverd aan de wetenschappelijke wereld. En ja, ook zonder de namen uit mijn hoofd te kennen, zou ik ze genoemd hebben als tech-held. Misschien moeten we deze namen wat vaker noemen, zodat mensen ze wel uit hun hoofd kennen.
Tenslotte, ik meen oprecht dat het verrekte interessant is om te lezen wat deze groep mensen voor de wereld betekent heeft (zonder afbreuk te doen aan de helden die in het artikel genoemd worden).
Garyu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
[...]
Vrouwen genoeg natuurlijk.
Om er maar even een paar te noemen:
Fundamentele SW engineering:
Ada Lovelace
Frances Allen
ENIAC:
Ruth Teitelbaum, Kay McNulty, Betty Holberton, ...
NASA:
Margaret Hamilton, Katherine Johnson, Anne Easley, ...
Precies (en fijn dat je ENIAC en NASA noemt)!
En als je zoekt op Google komen er nog veel meer onbekende helden naar boven: Grace Hopper (COBOL), Mary Allen Wilkes (Linq, was letterlijk de eerste met een computer thuis), Adele Goldberg (vond de GUI uit die Steve Jobs gebruikte),Sally Ride, Jon Hall, Sophie Wilson.
En tuurlijk, ik ben het eens dat deze mensen een stuk onbekender zijn dan Linus en Steve. En daarmee is het logisch dat deze namen niet in de top-1 terecht komen. Maar dat maakt mijn vraag aan de redactie niet minder legitiem.