Zijn alle techhelden blanke mannen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie in het artikel van review: Tweakers trakteert - Dag 2: techhelden alleen blanke mannen staan. Wellicht is die niet bewust gedaan, maar ik vind het jammer. Is er een mogelijkheid om wat meer diversiteit in het artikel te krijgen?

Om het goede voorbeeld te geven, mijn techhelden zijn de human computers van Bletchley Park die het zware rekenwerk deden om de dagelijkse Duitse berichten uit Enigma te decrypten. Ze waren vrijwel allemaal vrouw, al werden ze steevast girls genoemd. Ook de vrouwen van NASA verdienen een nominering voor hun bijdrage aan de eerste maanlanding.

Edit: ik wil niet suggeren dat de genoemde helden racistisch zijn, de term blank is bedoeld als wit.

[ Voor 7% gewijzigd door KabouterSuper op 26-09-2023 11:48 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wil een ieder zijn / haar op de man / vrouw of andere onvriendelijke reacties voor zich houden? Er is inmiddels in dit topic een onprettige sfeer ontstaan waardoor ik heb besloten de tot nu toe geplaatste reacties te verwijderen. Discussie is prima maar houd het netjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 26-09-2023 12:32 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Er staat je niets in de weg om zelf een held aan te dragen die wel binnen de diversiteitnormen valt? In de reacties onder het artikel geven vele Tweakers voorbeelden van hun eigen helden, dat kan jij ook doen. Maar je kan toch lastig een probleem zien in dat de medewerkers hun persoonlijke helden toevallig allemaal blanke/witte mannen zijn? Zo toevallig is het eigenlijk ook niet want feitelijk is het zo dat er in de (computer)techniek maar een heel klein aandeel aan "helden" te vinden zijn die niet blank/wit zijn... ik vermoed nog minder dan 1% en dat is denk ik zelfs inclusief vrouwen.

Zelf kom ik niet verder dan Jerry Lawson (een van de grondleggers van de gameconsole) en Marie Curie... dan houdt het op en zou ik niets kunnen bedenken zonder google te gebruiken... en dan zijn het nog steeds allemaal vrijwel onbekende namen voor mij en zullen de meesten denk ik ook niet veel zeggen.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
KabouterSuper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:23:
Ik zie in het artikel van review: Tweakers trakteert - Dag 2: techhelden alleen blanke mannen staan. Wellicht is die niet bewust gedaan, maar ik vind het jammer. Is er een mogelijkheid om wat meer diversiteit in het artikel te krijgen?

Om het goede voorbeeld te geven, mijn techhelden zijn de human computers van Bletchley Park die het zware rekenwerk deden om de dagelijkse Duitse berichten uit Enigma te decrypten. Ze waren vrijwel allemaal vrouw, al werden ze steevast girls genoemd. Ook de vrouwen van NASA verdienen een nominering voor hun bijdrage aan de eerste maanlanding.

Edit: ik wil niet suggeren dat de genoemde helden racistisch zijn, de term blank is bedoeld als wit.
Tsjah ik weet niet precies wat je met dit topic probeert te bereiken. Het artikel van Tweakers vraagt aan de medewerkers om -hun- techheld(en) te benoemen. Door daar dan weer een verplichte diversiteitsregel aan te gaan koppelen zou betekenen dat ze niet in alle vrijheid hun held mogen bestempelen, maar dit moeten bespreken als team mocht iedereen voor 1 bepaalde soort kiezen ( alleen man, alleen vrouw of alleen een bepaalde sekse van een bepaalde kleur )

Als je de reacties leest van alle Tweakers zullen hier genoeg andere helden genoemd worden welke geen "witte man" is. Dat zullen er, ondanks dat ik er maar weinig zo uit mijn hoofd weet, vast wel een aantal zijn

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 26-09-2023 12:41 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

MicGlou schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:37:

Zelf kom ik niet verder dan Jerry Lawson (een van de grondleggers van de gameconsole) en Marie Curie... dan houdt het op en zou ik niets kunnen bedenken zonder google te gebruiken... en dan zijn het nog steeds allemaal vrijwel onbekende namen voor mij en zullen de meesten denk ik ook niet veel zeggen.
Vrouwen genoeg natuurlijk.

Om er maar even een paar te noemen:

Fundamentele SW engineering:
Ada Lovelace
Frances Allen

ENIAC:
Ruth Teitelbaum, Kay McNulty, Betty Holberton, ...

NASA:
Margaret Hamilton, Katherine Johnson, Anne Easley, ...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
Garyu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
[...]

Ada Lovelace
Frances Allen

ENIAC:

NASA:
Ik heb het over namen die ook echt een beetje beroemd zijn... oftewel waarbij van het noemen van de naam een belletje gaat rinkelen. Dan gaat alleen bij Ada Lovelace nog een belletje rinkelen, maar de overige namen niet. Daarmee zeg ik uiteraard geheel niet dat ze geen belangrijke bijdrages hebben geleverd, maar het zijn gewoon geen 'legendarische' namen zoals een Jobs, Turing etc. die voor velen wel bekende namen zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Ada Lovelace
Frances Allen

ENIAC:

NASA:
En toch zullen dat er statistisch gezien veel minder zijn dan (blanke) mannen.
Als je daar dan dus een subset uit pakt, die je bestempelt als 'favoriet' en dus waarschijnlijk meest bekend, dan is het heel logisch dat daar een groep blanke mannen uit komt.

Dat heeft niks met racisme te maken, of met gebrek aan diversiteit, maar gewoon met een weerspiegeling van de realiteit en geschiedenis.

Limiteren of forceren van diversiteit is geen gelijkheid van kansen maar gelijkheid van uitkomst.
Het was me persoonlijk totaal niet opgevallen en ik vind het zelf jammer dat TS kijkt naar "zit hier wel genoeg diversiteit in" in plaats van de inhoud van het artikel en de geweldige voortgang die deze mensen hebben geboekt, zei het mannen, vrouwen, blank of niet.

De sekse of kleur zou niet uit moeten maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:15

Esumontere

Floep, banaan.

Waarom zou een persoonlijke voorkeur van de medewerkers van Tweakers per sé divers moeten zijn? Het zou zelfs kunnen dat ze allemaal dezelfde tech-held hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

@Bor ik ga toch even grotendeels opnieuw posten wat ik eerder gezegd had, aangezien ik het meende;
Is er een mogelijkheid om wat meer diversiteit in het artikel te krijgen?
Ik zou zeggen solliciteer bij Tweakers zodat je in de toekomst jouw held(inn)en kan aandragen, en natuurlijk in de reacties onder het artikel. :)

Waarom ik dat zei:

Ik lees/hoor altijd een hoop boe-geroep over het uitblijven van diversiteit bij bedrijven/organisaties, maar zie mensen slechts zelden het heft in eigen hand nemen door er te gaan werken zodat er daadwerkelijk mee gestuurd kan worden.

Maar goed, dat lijkt hier eigenlijk al helemaal niet het geval te zijn; er wordt gevraagd naar de persoonlijke tech-helden van wat bekendere koppen bij Tweakers. Er zullen vast wel minder bekende collega's zijn welke een wat "diversere" tech held(in) hebben, maar als lezer heb ik geen connectie met die collega's omdat ik ze nog nooit gezien heb.

Het zal mij aan m'n achtereind oxideren wat voor achtergrond/kleur/geslachtsdeel/whatever iemand heeft welke de (technische) wetenschap vooruit heeft geholpen.

Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld het werk van Turing mooi. Hoe hij als homo is behandeld verafschuw ik ook, maar is totaal irrelevant als er over zijn werk in de wetenschap/techniek wordt gesproken.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 26-09-2023 13:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de motivatie van de TS. Zoals ik het lees is diversiteit belangrijker dan een persoonlijke voorkeur waarnaar gevraagd wordt. Lees ik dat goed? Zo ja/nee, kan je dat eens uitleggen @KabouterSuper ?

XXXVI

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoeveel van deze vrouwen kun jij bij naam noemen? Nog even los van het feit dat het een persoonlijke mening is van de ondervraagde mensen en die toch echt zelf moeten weten wie hun het meest geïnspireerd heeft: het benoemen van twee groepen vrouwen waarvan je er zélf geen bij naam kan noemen zonder het op te zoeken is pure inclusiviteit met het doel om inclusief te zijn en niet om een artikel te schrijven dat interessant is om te lezen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik weet niet of dit waar is: Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld het werk van Turing mooi. Hoe hij als homo is behandeld verafschuw ik ook, maar is totaal irrelevant als er over zijn werk in de wetenschap/techniek wordt gesproken.
Als dit bij de engelse autoriteiten op voorhand bekend was geweest, had hij de rol die hij nu heeft gespeeld op geen enkele wijze kunnen invullen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dragonhaertt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:54:
[...]
...
Dat heeft niks met racisme te maken, of met gebrek aan diversiteit, maar gewoon met een weerspiegeling van de realiteit en geschiedenis.
...
Precies dit. Veel is ook gewoon geschiedenis. Moeten we ineens geschiedenis herschrijven omdat het een bepaald narratief of bepaalde wens niet onderschrijft? Het is toch overduidelijk dat we tegenwoordig meer kleur in de politiek, media, etc hebben. Stel dezelfde vraag over 50 jaar en er zal meer kleur tussen zitten. Het is een proces.

Bovendien is deze, veelal linkse, trend van de bevolking zien in groepen van kleur en sekse eigenlijk precies het omgekeerde van wat je wilt. Het is een terugkeer naar oude en racistische tijden, en het omgekeerde van wat Martin Luther King zei. De beste uitkomst is dat huidskleur net zo relevant is als grote of kleine oren, en niemand het er meer over heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:23

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:54:
[...]

En toch zullen dat er statistisch gezien veel minder zijn dan (blanke) mannen.
Als je daar dan dus een subset uit pakt, die je bestempelt als 'favoriet' en dus waarschijnlijk meest bekend, dan is het heel logisch dat daar een groep blanke mannen uit komt.

Limiteren of forceren van diversiteit is geen gelijkheid van kansen maar gelijkheid van uitkomst.
Het was me persoonlijk totaal niet opgevallen en ik vind het zelf jammer dat TS kijkt naar "zit hier wel genoeg diversiteit in" in plaats van de inhoud van het artikel en de geweldige voortgang die deze mensen hebben geboekt, zei het mannen, vrouwen, blank of niet.

De sekse of kleur zou niet uit moeten maken.
Idd.
Ik zou alleen nog aanvullen, in je stukje over "Dit heeft niks met racisme te maken,..." dat het ook nog met geografie te maken heeft dat de resultaten "gekleurd" zijn. (pun not intended)

Stel dezelfde vraag in een ander werelddeel (Afrika, India) en respondenten zullen hun helden uit een andere subset halen, waar wellicht ook nog de bekendste blanke techhelden in zullen zitten, maar gegarandeerd hebben zij helden dichterbij of binnen hun eigen cultuur, waarbij wij hier geen belletje horen rinkelen als we de naam zouden horen...
...en wedden dat zij zich niet zo druk maken over representatie en afkomst/genderquota?

...maar het klopt, daarin wil ik TS bijtreden: moesten ze wereldberoemd zijn, zouden wij ze ook kennen en ze zijn er wel, alleen zijn ze idd. veel minder vertegenwoordigd... het gaat erom in te zien waarom dit is, hoe dit komt en vooral waarom dit niét is en wanneer het wel, en wanneer het niet de juiste reflex is om hier wat aan te willen doen, al-dan-niet beleidsmatig.

Bvb. in defensie zijn opgelegde quota zeer positief gebleken omdat het oorzakelijk verband dat werd gelegd "dit is historisch gezien al te lang een mannenbastion, vrouwen kunnen ook het land verdedigen" grotendeels correct was.

Ander vb:
In Westerse filmcultuur daarentegen zorgt overdreven identiteitspolitiek ervoor dat de historische 'powerhouses' (Hollywood, Disney, Marvel) zichzelf aan het vernietigen zijn omdat het oorzakelijk verband dat werd gelegd "Alleen maar CIS mannen krijgen belangrijke sterke rollen, tijd om de rollen om te draaien (vaak letterlijk)" geen steek hield, en de reflex was om alle continuïteit en lore van de allerbekendste franchises over het muurtje te gooien ten faveure van politieke actoren (i.p.v. talentvolle acteurs), uitsluitend(!) gekozen omwille van de minderheidsgroep/het diversiteitsquotum tot welke ze behoren en in dezelfde adem de kritische fanbases te diaboliseren en af te stoten.

(ik spreek me bewust niet uit over de machtsverhoudingen achter de schermen want das nog een andere discussie)

[ Voor 29% gewijzigd door PinusRigida op 26-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

boschhd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:47:
Als dit bij de engelse autoriteiten op voorhand bekend was geweest, had hij de rol die hij nu heeft gespeeld op geen enkele wijze kunnen invullen.
Absoluut waar, en zo zijn er wel meer wetenschappers welke in diskrediet zijn geraakt (al dan niet na hun dood) omdat wat ze privé uitspookten niet door de beugel kan of destijds kon.

Of juist het tegenovergestelde; wetenschappers welke voor hun tijd doodnormale dingen/uitspraken deden, maar nu volgens sommigen uit de geschiedenisboeken geweerd moeten worden..

Zijn wetenschappelijke werken zijn uiteindelijk geen oorzaak noch gevolg van het feit dat hij homoseksueel was.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:31

arnoudwokke

Redacteur
We gaan dit artikel niet na publicatie nog aanpassen hierop, maar ik vind het wel een goed punt om voor een volgende keer rekening mee te houden. Er zat nu beperkte coördinatie op de techhelden die zouden worden gaan genoemd en dat hadden we best wat meer kunnen doen.

De interne oproepen hiervoor waren ook redelijk vrijblijvend en ik had wel het verzoek gehad, maar was eerst ziek en kwam er daarna niet meer aan toe. Het is nu makkelijk om te zeggen dat ik Ada Lovelace zou hebben genoemd (had ik wel gedaan, want alle respect voor mensen als Steve Jobs, maar die man had echt een harde wind mee om te komen waar hij kwam natuurlijk met de plek, tijd en het milieu waarin hij was geboren - Lovelace had juist de wind tegen en ik vind wat zij heeft bijgedragen dus veel indrukwekkender).

Bovendien hecht ik er juist bij een rubriek als deze aan om mensen te noemen uit diverse tijden, diverse achtergronden en die op meer manieren verschillen. Zo laat je zien dat écht iedereen een held zou kunnen zijn, en dat vind ik een inspirerende boodschap voor 25 jaar Tweakers.

Dank dus voor het aanroeren van het onderwerp. Voor nu laten we het zoals het is en ik zet de mentale notitie voor de volgende keer :)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54
arnoudwokke schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:17:
[...]

We gaan dit artikel niet na publicatie nog aanpassen hierop, maar ik vind het wel een goed punt om voor een volgende keer rekening mee te houden. Er zat nu beperkte coördinatie op de techhelden die zouden worden gaan genoemd en dat hadden we best wat meer kunnen doen.

De interne oproepen hiervoor waren ook redelijk vrijblijvend en ik had wel het verzoek gehad, maar was eerst ziek en kwam er daarna niet meer aan toe. Het is nu makkelijk om te zeggen dat ik Ada Lovelace zou hebben genoemd (had ik wel gedaan, want alle respect voor mensen als Steve Jobs, maar die man had echt een harde wind mee om te komen waar hij kwam natuurlijk met de plek, tijd en het milieu waarin hij was geboren - Lovelace had juist de wind tegen en ik vind wat zij heeft bijgedragen dus veel indrukwekkender).

Bovendien hecht ik er juist bij een rubriek als deze aan om mensen te noemen uit diverse tijden, diverse achtergronden en die op meer manieren verschillen. Zo laat je zien dat écht iedereen een held zou kunnen zijn, en dat vind ik een inspirerende boodschap voor 25 jaar Tweakers.

Dank dus voor het aanroeren van het onderwerp. Voor nu laten we het zoals het is en ik zet de mentale notitie voor de volgende keer :)
Sorry maar ik vind dit dus echt onzin. Er komen nu allemaal blanke mannen uit. Artikel roept op om je eigen helden te benoemen. Het maakt toch geen pepernoot uit wat de helden in het broekje hebben zitten of welk kleurtje ze hebben? Als de mensen in het artikel alleen maar vrouwen waren geweest dan ga ik toch ook niet huilen dat er mannen ontbreken? Waarom zijn de meeste mensen in de bouw man? Waarschijnlijk vanwege de fysieke belasting. Waarom zijn de meeste verplegers in het ziekenhuis vrouw? Omdat die vaak meer zorgzaam zijn. Als je een artikel maakt voor de helden in de werkgebied waar veel mannen werken dan komen er veel mannen uit als held.

Mensen die alleen maar vallen over het (gebrek aan ander) geslacht en of huidskleur zoeken problemen die er niet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Lieve tweakervrienden, dank jullie voor jullie massale reacties. Dit bericht was gericht aan onze geachte redactie, maar alsnog fijn dat jullie meedoen in de discussie.
Er staat je niets in de weg om zelf een held aan te dragen die wel binnen de diversiteitnormen valt? In de reacties onder het artikel geven vele Tweakers voorbeelden van hun eigen helden, dat kan jij ook doen.
En dit heb ik zeker gedaan (degenen die ik ook genoemd heb in mijn topicstart).
Maar je kan toch lastig een probleem zien in dat de medewerkers hun persoonlijke helden toevallig allemaal blanke/witte mannen zijn? Zo toevallig is het eigenlijk ook niet want feitelijk is het zo dat er in de (computer)techniek maar een heel klein aandeel aan "helden" te vinden zijn die niet blank/wit zijn... ik vermoed nog minder dan 1% en dat is denk ik zelfs inclusief vrouwen.
Ik zeg dat ik het jammer vind en ik vraag via een topic in "Geachte redactie" of het mogelijk is om meer divers te zijn. Het is aan de redactie om daar wel of geen gehoor aan te geven.
Duidelijk. En is het terecht dat er zo weinig vrouwen (even als voorbeeld) bekend zijn?
hollandnick schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:39:
[...]

Tsjah ik weet niet precies wat je met dit topic probeert te bereiken. Het artikel van Tweakers vraagt aan de medewerkers om -hun- techheld(en) te benoemen. Door daar dan weer een verplichte diversiteitsregel aan te gaan koppelen zou betekenen dat ze niet in alle vrijheid hun held mogen bestempelen, maar dit moeten bespreken als team mocht iedereen voor 1 bepaalde soort kiezen ( alleen man, alleen vrouw of alleen een bepaalde sekse van een bepaalde kleur )
Zoals ik hierboven schrijf, het is een bericht aan onze geachte redactie. Ik vraag bewustwording. Het is wat mij betreft helemaal geen gekke vraag aan de groep geinterviewden om diversiteit in ogenschouw te nemen, net zoals je prima kunt vragen om niet allemaal dezelfde held uit te kiezen.
Esumontere schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:05:
[...]

Waarom zou een persoonlijke voorkeur van de medewerkers van Tweakers per sé divers moeten zijn? Het zou zelfs kunnen dat ze allemaal dezelfde tech-held hebben.
Precies. Ik weet absoluut niet of deze medewerkers gevraagd is om allemaal een andere tech-held te hebben, maar weet wel dat het een stuk saaier om te lezen is als iedereen Steve Jobs had gekozen.
D4NG3R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:18:
@Bor ik ga toch even grotendeels opnieuw posten wat ik eerder gezegd had, aangezien ik het meende;
Ik zou zeggen solliciteer bij Tweakers zodat je in de toekomst jouw held(inn)en kan aandragen, en natuurlijk in de reacties onder het artikel. :)

Waarom ik dat zei:

Ik lees/hoor altijd een hoop boe-geroep over het uitblijven van diversiteit bij bedrijven/organisaties, maar zie mensen slechts zelden het heft in eigen hand nemen door er te gaan werken zodat er daadwerkelijk mee gestuurd kan worden.
No offense, ik probeer mijn ally-bijdrage te leveren op mijn werk; daar hoop ik meer impact te maken dan ik kan als medewerker bij tweakers.net.

Daarbij, het gaat niet om een loterij waar je de hoofdprijs van 2 miljoen mist omdat je niet je eigen lotto-getallen mocht kiezen. Het gaat om een luchtig artikel waarin aan een groep medewerkers gevraagd wordt wie ze bewonderen.
ephymerous schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:26:
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de motivatie van de TS. Zoals ik het lees is diversiteit belangrijker dan een persoonlijke voorkeur waarnaar gevraagd wordt. Lees ik dat goed? Zo ja/nee, kan je dat eens uitleggen @KabouterSuper ?
Het gaat hier om een vraag aan een groep en er geen belang is bij het precieze antwoord. Zoals ik hierboven al zei, het is een stuk saaier om het artikel te lezen als iedereen Steve Jobs had gekozen.
Dus ja, ik vind de diversiteit in dit artikel inderdaad belangrijker dan dat iedereen 100% zijn top-1 held kiest en blijkt dat dit allemaal witte mannen zijn.
NMe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:39:
[...]

Hoeveel van deze vrouwen kun jij bij naam noemen? Nog even los van het feit dat het een persoonlijke mening is van de ondervraagde mensen en die toch echt zelf moeten weten wie hun het meest geïnspireerd heeft: het benoemen van twee groepen vrouwen waarvan je er zélf geen bij naam kan noemen zonder het op te zoeken is pure inclusiviteit met het doel om inclusief te zijn en niet om een artikel te schrijven dat interessant is om te lezen.
Joan Clarke was de bekendste vrouwelijke cryptanalyst op Bletchley park (hoewel zij dus eerlijkheidshalve niet behoorde tot de human computers). En er zijn meerdere bekende namen van (Afro-Amerikaanse) vrouwen bij NASA, waarvan Dorothy Vaughan, Katharine Johnson en Mary Jackson wellicht de bekendste zijn. En zoals je zegt, het is een stuk moeilijker om deze namen te noemen zonder ze op te moeten zoeken. Maar het is wat mij betreft te makkelijk om ze dan maar niet te noemen. Bovengenoemde vrouwen zijn allemaal briljant en hebben een enorme bijdrage geleverd aan de wetenschappelijke wereld. En ja, ook zonder de namen uit mijn hoofd te kennen, zou ik ze genoemd hebben als tech-held. Misschien moeten we deze namen wat vaker noemen, zodat mensen ze wel uit hun hoofd kennen.

Tenslotte, ik meen oprecht dat het verrekte interessant is om te lezen wat deze groep mensen voor de wereld betekent heeft (zonder afbreuk te doen aan de helden die in het artikel genoemd worden).
[...]

Ada Lovelace
Frances Allen

ENIAC:

NASA:
Precies (en fijn dat je ENIAC en NASA noemt)!

En als je zoekt op Google komen er nog veel meer onbekende helden naar boven: Grace Hopper (COBOL), Mary Allen Wilkes (Linq, was letterlijk de eerste met een computer thuis), Adele Goldberg (vond de GUI uit die Steve Jobs gebruikte),Sally Ride, Jon Hall, Sophie Wilson.

En tuurlijk, ik ben het eens dat deze mensen een stuk onbekender zijn dan Linus en Steve. En daarmee is het logisch dat deze namen niet in de top-1 terecht komen. Maar dat maakt mijn vraag aan de redactie niet minder legitiem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KabouterSuper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:34:
No offense, ik probeer mijn ally-bijdrage te leveren op mijn werk; daar hoop ik meer impact te maken dan ik kan als medewerker bij tweakers.net.
None taken, ik deed even goed de (verkeerde) aanname gebaseerd op het feit dat het nieuws de laatste jaren nogal overspoeld wordt door mensen welke een hele hoop verandering(en) eisen, maar zelf eigenlijk maar bar weinig daaraan doen behalve boe-roepen.

Echter deed ik die uitspraak juist omdat deze nuance:
Daarbij, het gaat niet om een loterij waar je de hoofdprijs van 2 miljoen mist omdat je niet je eigen lotto-getallen mocht kiezen. Het gaat om een luchtig artikel waarin aan een groep medewerkers gevraagd wordt wie ze bewonderen.
Waarbij je zelf dus ook doorhebt dat het om een paar eigen meningen van medewerkers gaat, in de TS mist. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 26-09-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
[...]

Dank je voor je prettige en constructieve reactie. Het was niet mijn doel om een verjaardagsfeestje te bashen, sorry als dat toch gebeurd is. Ik maak graag gebruik van deze gelegenheid om tweakers.net te feliciteren met hun 25-jarige verjaardag: Gefeliciteerd! Ik ben bijna 18 jaar van de partij en vind het geweldig wat tweakers.net samen met de trouwe forum-posters heeft kunnen bijdragen aan techniek in de breedste zin van het woord. Zonder tweakers had ik mijn eerste computer niet kunnen overklokken, mijn programmeerkennis niet zo snel kunnen uitbreiden en mijn huis niet gasloos kunnen maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-09 03:03
@KabouterSuper Als het puur gaat om erkenning van de vrouwelijke tech helden zoals je in het voorbeeld geeft waarom gebruik je dan de term 'blanke mannen' dan was 'mannen' toch ook toereikend geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
retakenroots schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:46:
@KabouterSuper Als het puur gaat om erkenning van de vrouwelijke tech helden zoals je in het voorbeeld geeft waarom gebruik je dan de term 'blanke mannen' dan was 'mannen' toch ook toereikend geweest?
Mijn voorbeeld is stiekem wel wat breder dan dat, aangezien veel human computers bij NASA en ENIAC zowel Afro-Amerikaans waren als vrouw. Maar fair point, het gaat me niet puur om vrouwelijke tech helden en toch heb ik die vooral als voorbeeld genoemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

MicGlou schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb het over namen die ook echt een beetje beroemd zijn... oftewel waarbij van het noemen van de naam een belletje gaat rinkelen. Dan gaat alleen bij Ada Lovelace nog een belletje rinkelen, maar de overige namen niet. Daarmee zeg ik uiteraard geheel niet dat ze geen belangrijke bijdrages hebben geleverd, maar het zijn gewoon geen 'legendarische' namen zoals een Jobs, Turing etc. die voor velen wel bekende namen zijn.
En dat is net onderdeel van het probleem natuurlijk. Vele van deze dames zijn in de vergetelheid gedrukt. Vrouwen, dat waren in die tijd "computers", mensen die met pen en papier berekeningen maakten.

Ik zie namelijk in dat lijstje wel degelijk namen staan die ik herken. Kijk bijvoorbeeld eens de film "Hidden Figures", dan heb je er al direct 1 vast. Of wie kent er niet die iconische foto's van een Margaret Hamilton die naast een stapel uitgeprinte versies van de AGC broncode staat?

Vele van de helden die genoemd worden zijn van een periode die veel later dateerd dan wanneer er ook vrouwen een verschil hebben gemaakt in de begindagen van de computerindustrie. De helden zijn mensen waarvan we vaak actief hun bijdrage hebben meegemaakt en die door hun werk op dat moment een blijvende impact hebben gehad op ons. Die ons mogelijks hebben helpen vormen tot de persoon die we vandaag zijn. Maar daar zit voor een deel net het probleem. De IT was op dat moment geevolueerd naar een primair mannenbastion.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BootVluchteling schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:33:
[...]

Sorry maar ik vind dit dus echt onzin. Er komen nu allemaal blanke mannen uit. Artikel roept op om je eigen helden te benoemen. Het maakt toch geen pepernoot uit wat de helden in het broekje hebben zitten of welk kleurtje ze hebben? Als de mensen in het artikel alleen maar vrouwen waren geweest dan ga ik toch ook niet huilen dat er mannen ontbreken? Waarom zijn de meeste mensen in de bouw man? Waarschijnlijk vanwege de fysieke belasting. Waarom zijn de meeste verplegers in het ziekenhuis vrouw? Omdat die vaak meer zorgzaam zijn. Als je een artikel maakt voor de helden in de werkgebied waar veel mannen werken dan komen er veel mannen uit als held.

Mensen die alleen maar vallen over het (gebrek aan ander) geslacht en of huidskleur zoeken problemen die er niet zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik snap ook niet waar de hedendaagse drang naar (gedwongen) diversiteit vandaan komt. Waarom toch steeds die extreme focus op ras en geslacht? Het artikel gaat over tech, niet over diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:34
BounceMeister schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:17:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik snap ook niet waar de hedendaagse drang naar (gedwongen) diversiteit vandaan komt. Waarom toch steeds die extreme focus op ras en geslacht? Het artikel gaat over tech, niet over diversiteit.
Stel een van de doelen van Tweakers is om bij te dragen aan meer vrouwen in Tech, dan kan het helpen om bij dit soort artikelen daar rekening mee te houden. Een dominante meerderheid heeft een zelf versterkende werking, een manier om dat te doorbreken is om bijvoorbeeld een vrouw een positie te geven die dat anders niet zouden krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:13
BootVluchteling schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:33:
[...]

Eens. Wat heeft zo'n artikel nog voor nut als je niet eens de naam noemt van degene waar je het meest tegen op kijkt? Dan kan er net zo goed een lijst met namen gepubliceerd worden van mensen die een bijdrage hebben geleverd, kan het helden deel overgeslagen worden.
KabouterSuper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:34:
Lieve tweakervrienden, dank jullie voor jullie massale reacties. Dit bericht was gericht aan onze geachte redactie, maar alsnog fijn dat jullie meedoen in de discussie.

[...]

Zoals ik hierboven schrijf, het is een bericht aan onze geachte redactie. Ik vraag bewustwording. Het is wat mij betreft helemaal geen gekke vraag aan de groep geinterviewden om diversiteit in ogenschouw te nemen, net zoals je prima kunt vragen om niet allemaal dezelfde held uit te kiezen.
Vind het vrij vreemd om je held aan te passen omdat de huidskleur/gslacht niet overeenkomt eerlijk gezegd.

[ Voor 23% gewijzigd door Nopheros op 26-09-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 17:57
Lisa Su, AMD
Gwynne Shotwell COO SpaceX
Hedy Lamarr
Radia Perlman (plus al eerder genoemde)

Genoeg interessante vrouwen om een stuk over te schrijven, ik ben het dan ook eens met topicstarter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

MEasterEgg schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:37:
Lisa Su, AMD
Hedy Lamarr

Genoeg interessante vrouwen om een stuk over te schrijven, ik ben het dan ook eens met topicstarter
Maar, met alle respect voor deze vrouwen, hebben ze niet de impact gehad die de topmannen hadden die wel gekozen zijn, want ik ken ze niet. En een Steve Jobs of een Bill Gates ken ik wel.

Mag je stom vinden, mag je boos om zijn, maar voor elke topvrouw in tech in het verleden zijn er duizenden mannen geweest. En dan blijft de spoeling erg dun als je daaruit dan 1tje gaat kiezen die JIJ belangrijk vind.

Zelfde met schakers, poolers, darters of elke andere tak van sport die niet op kracht leunt waar in theorie mannen en vrouwen gelijk tegen elkaar zouden kunnen strijden. Met een smalle basis blijft er weinig over aan de bovenkant van de pyramide.

En moet je dan geforceerd divers gaan doen omdat er niet genoeg donkere vrouwen gekozen zijn? Terwijl het een persoonlijke keuze is? Dat zou de hele persoonlijke keuze teniet doen, dan heb je een generiek stukje van 5 mannen, 4 vrouwen, 1 transpersoon om maar aan een bepaald quota te voldoen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bezulba op 26-09-2023 17:47 ]

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
MEasterEgg schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:37:
Lisa Su, AMD
Hedy Lamarr

Uiteraard zijn er genoeg namen van vrouwen te vinden die wat belangrijks hebben uitgevonden of een hoge functie bekleden of hebben bekleed bij een groot tech bedrijf... maar dat is toch echt niet hetzelfde als het boegbeeld zijn van bijvoorbeeld een technische revolutie of iets hebben gedaan waardoor de wereld echt compleet is veranderd. Dan is de spreiding echt heeeeel erg dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 17:57
Tsjah met alle respect dat kun je natuurlijk ook omdraaien het gaat mij om dat er genoeg interessante verhalen te vertellen zijn over vrouwen. Ada Lovelace en Hedy Lamarr hebben een grotere impact gehad op onze huidige tech dan de meeste van de personen op de frontpage en wat ze bij SpaceX doen is in mijn optiek interessanter voor de mensheid dan no offense Marc Andreessen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:13
MEasterEgg schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:49:
Tsjah met alle respect dat kun je natuurlijk ook omdraaien het gaat mij om dat er genoeg interessante verhalen te vertellen zijn over vrouwen. Ada Lovelace en Hedy Lamarr hebben een grotere impact gehad op onze huidige tech dan de meeste van de personen op de frontpage en wat ze bij SpaceX doen is in mijn optiek interessanter voor de mensheid dan no offense Marc Andreessen
Ja dat kan, maar daar ging het artikel niet over. Het artikel ging over de mening van de personen die gevraagd zijn en hun helden. Het is niet een algemeen artikel over de geschiedenis van computertechniek, dan zouden veel van de reacties in dit topic beter gepast hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

SCIxX schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:26:
[...]

Stel een van de doelen van Tweakers is om bij te dragen aan meer vrouwen in Tech, dan kan het helpen om bij dit soort artikelen daar rekening mee te houden. Een dominante meerderheid heeft een zelf versterkende werking, een manier om dat te doorbreken is om bijvoorbeeld een vrouw een positie te geven die dat anders niet zouden krijgen.
Maar dan moet je heel goed kijken naar het type van artikel dat je schrijft. Als men nu een redactioneel artikel had geschreven over mensen die de afgelopen 25 jaar belangrijk waren voor de tech industrie, dan had je een punt dat men rekening moet houden met de hedendaagse gevoeligheden.

Maar wanneer je aan je medewerkers vraagt om telkens 1 persoon te benoemen dan is dat een ander gegeven. Waarom zou persoon X wel vrij een "held" mogen kiezen maar moet je bij persoon Z ineens zeggen: sorry, we hebben al teveel blanke, oude mannen in onze lijst staan, kies eens een gekleurde, jonge vrouw om dat te balanceren.

Niet alleen klopt de insteek van je stuk dan niet meer, enkelen hebben ook geen echt vrije keuze mogen maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het artikel gaat om iets anders dan wereldwijde tech-helden. als je tech-helden in het algemeen wilt bespreken, snap ik niet waarom je dit artikel aanhaalt om hierover te discussiëren.
Je topic past dan beter elders op GoT. Dus niet in GR, maar algemeen of andere sectie. Ik vind het goed dat je
je gedachte uit en dit aankaart, maar betrek dan niet dit artikel erbij en plaats het niet in GR.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nou, er zijn vast enkele wetenschappers voordat ze doorbraken alvast vast gezet, dan wel is hun carrière gedwarsboomd ten vaveure van de cis hetero man. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de vrouw. Dat je van toen alleen mannen kent, nauwelijks vrouwen laat staan gekleurde mensen is niet alleen omdat ze toe niet.mee.mixhten doen laat staan als.ze iets bereikten dat ze.publiek kregen. Het is niet neutraal om te zeggen we kennen hun werk niet. We kennen hun werk niet.omdat er toen is gediscrimineerd en later, toen we beter wisten, er niet naar gezocht is.
D4NG3R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:11:
[...]

Absoluut waar, en zo zijn er wel meer wetenschappers welke in diskrediet zijn geraakt (al dan niet na hun dood) omdat wat ze privé uitspookten niet door de beugel kan of destijds kon.

Of juist het tegenovergestelde; wetenschappers welke voor hun tijd doodnormale dingen/uitspraken deden, maar nu volgens sommigen uit de geschiedenisboeken geweerd moeten worden..

Zijn wetenschappelijke werken zijn uiteindelijk geen oorzaak noch gevolg van het feit dat hij homoseksueel was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:16
We kunnen allemaal wel Wikipedia op naslaan om een paar voorbeelden te vinden. Mijn n=1 is dat ik niemand in mijn omgeving ken, die zo een paar van deze fantastische dames op kan noemen bij naam. Niets ten nadele. Er zijn nou eenmaal een hoop meer mannen die veel bekender zijn en een bedrijf met naam hebben opgebouwd.

Laten we hopen dat dit in de toekomst veranderd, maar de feiten spreken ons tegen.

Daarnaast wordt er duidelijk gevraagd wie de helden zijn van enkele redacteurs. Waarom kunnen dit geen mannen zijn? Als er misschien gevraagd werd naar hun favoriete artiest/schrijver had de uitslag heel anders kunnen zijn. Ik vind het een trieste gedachte dat je geforceerd een andere keuze moet maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:12

m-vw

Dus?

Vind dit maar een vreemde TS. Heeft voor mij een hoog "Je mag best een eigen mening hebben, zolang die maar aansluit bij mijn wereldbeeld." gehalte hebben.

De film 'Hidden Figures' heeft de rol van vrouwen wel bekender gemaakt bij het grote publiek, maar voor veel mensen blijven het toch wat meer ver van mijn bed figuren dan de personen van wie men het gevoel heeft dat ze direct invloed gehad hebben op de zaken waarmee wij nu dagelijks in aanraking komen. (Pc, Windows, Apple etc.)

Ik vind het resultaat dus helemaal niet vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als we dan toch op de inclusiviteit toer gaan dan wil ik naast blanke mannen niet alleen vrouwen en mensen van kleur maar de hele lgbtqia+ groep betrekken, het zal even zoeken zijn voor de redactie in de techwereld maar woke zijn is echt heel belangrijk hedendaags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

sir_huxley schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:35:
We kunnen allemaal wel Wikipedia op naslaan om een paar voorbeelden te vinden. Mijn n=1 is dat ik niemand in mijn omgeving ken, die zo een paar van deze fantastische dames op kan noemen bij naam. Niets ten nadele. Er zijn nou eenmaal een hoop meer mannen die veel bekender zijn en een bedrijf met naam hebben opgebouwd.
Voor een deel logisch - er zijn nu eenmaal veel meer mannen dan vrouwen in de techniek werkzaam, dus de kans dat een man komt bovendrijven is vele malen groter dan een vrouw, ook bin gelijke kansen.

Nog steeds is het óók een deel ons-kent-ons danwel representatie. De ENIAC ladies bijvoorbeeld hebben baanbrekend werk verzet. Maar ze worden nauwelijks gepresenteerd en hielden zich (relatief) koest. Hetzelfde voor de SW engineers bij de NASA.
Laten we hopen dat dit in de toekomst veranderd, maar de feiten spreken ons tegen.

Daarnaast wordt er duidelijk gevraagd wie de helden zijn van enkele redacteurs. Waarom kunnen dit geen mannen zijn? Als er misschien gevraagd werd naar hun favoriete artiest/schrijver had de uitslag heel anders kunnen zijn. Ik vind het een trieste gedachte dat je geforceerd een andere keuze moet maken.
Tuurlijk is het een representatieve afspiegeling en daarmee ook niet verkeerd. Maar dat betekent niet dat dat niet kan veranderen in de toekomst. Ik ken persoonlijk geen enkele Oost Europese, Aziatische of Afrikaanse computerheld bijvoorbeeld. Dat ligt dan waarschijnlijk aan mijn mediaconsumptie, het betekent zeker niet dat ze er niet zijn. Maar wel kunnen we onze oogkleppen toch af en toe af doen, en bewuster over de rand van ons eigen bordje kijken naar de wereld daarbuiten.

Een Steve Jobs of een Elon Musk noemen is wat mij betreft nogal saai. Die kent iedereen en daar is m.i. niets interessants over te lezen in een dergelijk artikel. De onverklaarde helden is toch veel interessanter? Waarom is Chriet Titulaer een held, of Kay McNulty? Dat zijn veel interessanter verhalen om over te lezen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke zicht - dat moet elke redacteur zelf bepalen natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 26-09-2023 21:22 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-09 18:17

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:13:
Als we dan toch op de inclusiviteit toer gaan dan wil ik naast blanke mannen niet alleen vrouwen en mensen van kleur maar de hele lgbtqia+ groep betrekken, het zal even zoeken zijn voor de redactie in de techwereld maar woke zijn is echt heel belangrijk hedendaags.
Alan Turing, Peter Landin, en Lynn Conway om een paar te noemen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 19:55
[...]

Ik hoop toch echt wel dat dit een persoonlijk standpunt, en niet van Tweakers als organisatie. Dat andere grote media meegaan in dit soort verwerpelijke ideeën is al triest. Maar Tweakers...? Dat stelt me diep teleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
BounceMeister schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:17:
[...]

Er zou ook geen focus moeten zijn bij het kiezen op ras en geslacht, daar zouden we juist steeds verder vanaf moeten blijven. Dat moet juist geen criteria zijn.

Aan de andere kant is het wel zo dat er natuurlijk veel werk is verzet wat steevast onderbelicht werd in het verleden vanwege een mindere positie van bijvoorbeeld vrouwen.
Dus ja, dan worden die ook minder snel gekozen.
Bijvoorbeeld die ene dame die radioberichten in achtergrond ruis wilde versturen, niet serieus genomen werd, en jaren later werd nog die techniek gebruikt. De ironie is dat ik haar naam ook niet (uit mijn hoofd) weet :+ (is wel op te zoeken natuurlijk)

Het enige wat helpt is daar gericht aandacht aan te geven. Wat ook geen slecht idee is als je bijvoorbeeld meer vrouwen in de techniek wil stimuleren.

TLDR: kennis verspreiden over onderbelichte mensen i.p.v. diversiteit voor te schrijven / op te dragen

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 26-09-2023 22:24 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is ook gevraagd aan ....

Een journalist zal begrijpen dat hoe je de vraag stelt en aan wie je hem stelt nogal impact heeft. Het favoriete drankje van biercafe gasten of het meest verkochte drankje in een cocktailbar zal anders zijn dan wat er op een KDV wordt geprefereerd :+

Bij DPG zitten tientallen redacties en een veelvoud aan journalisten/personeel.
Wat zegt iemand bij de Donald Duck, Flair of vtwonen?

Diversiteit is breder dan de inhoud van het broekje of het kleurtje. Dit artikel is een mooie echokamer geworden, terwijl het een uitgesproken kans was om ook eens iets anders te laten horen. Het had zelfs interessant kunnen worden ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
Volgens mij wordt er om een mening gevraagd. Ik heb daar geen chromosoomvoorwaarde of pigmentfactor bij zien staan. Mijn mening is de mijne, het is niet aan jou om daar een waardeoordeel over te geven.
Los daarvan is de geschiedenis van de ICT nu eenmaal voornamelijk bevolkt door blanke mannen. Hetzelfde geldt voor 17e eeuwse meesterschilders en F1 coureurs.
Ik heb ook weinig vegetariërs in het lijstje gezien. Amerikaanse Indianen en Sikh zie ik ook niet. Is het lijstje met alleen Turing wel gay genoeg? Ook wat aandachtspunten?
Het zou prettig zijn als er inhoudelijk in plaats van woke op een vraag geantwoord kan worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Deze mensen zijn niet zomaar 'blanke mannen', het is praktisch racistisch om dat zo te stellen, zij zijn meer dan hun kleur/geslacht, het zijn zelfs techhelden.

Wat betreft je vraag, nee, dat is niet mogelijk.

Anderen zijn niet uitgesloten vanwege hun huidskleur/geslacht en dat is ook geen reden om ze wél er op te zetten.

Als we echt zouden discrimineren dan zou Turing er ook niet op gestaan hebben, omdat hij homo was.
Maar hij staat er wel op, vanwege wat hij bereikt heeft én niet omdat hij homo was.

Als je d'r nu nog een paar geforceerd toe gaat voegen krijg je:
"We hebben ook nog een paar vrouwen toegevoegd omdat ze vrouw zijn en ook iets in de techgedaan hebben."

Daarnaast, wellicht komt er nog een artikel met "Dag 3: techheldinnen"? ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bottomline is natuurlijk dat onbekend onbemind maakt. Ik zie het als een kans voor Tweakers om eens een artikelenreeks te maken waarin de diversiteit van de techwereld belicht wordt. Dat hoeft er niet eens zo dik bovenop te liggen. Gewoon een nieuwe Tech-helden reeks bijvoorbeeld, met als subthema diversiteit. Of een reeks over vrouwen in tech rond vrouwendag, etc.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:22

RayNbow

Kirika <3

Swart_Arthur schreef op woensdag 27 september 2023 @ 03:02:
Volgens mij wordt er om een mening gevraagd.
Ja, maar de redactie had kunnen nadenken over de vraagstelling en wat voor antwoorden er zouden kunnen worden gegeven. Stel een vraag als "wie vind jij de beste muzikant / beste tech-innovator / etc.?" aan een grote groep mensen en de kans is groot dat je veelal bekende namen in de antwoorden terugvindt. Is dat interessant voor een lezer?

@Yukkie hierboven laat eigenlijk al zien wat een mogelijk interessantere vraag had kunnen zijn: wie is volgens jou een onderbelichte techheld? Kost misschien meer moeite om te beantwoorden, maar het had waarschijnlijk in een interessanter lijstje geresulteerd.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 19:55
RayNbow schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:28:
[...]

Ja, maar de redactie had kunnen nadenken over de vraagstelling en wat voor antwoorden er zouden kunnen worden gegeven. Stel een vraag als "wie vind jij de beste muzikant / beste tech-innovator / etc.?" aan een grote groep mensen en de kans is groot dat je veelal bekende namen in de antwoorden terugvindt. Is dat interessant voor een lezer?
Ja. Dat is waar het artikel over gaat. De populariteit ervan toont dat het zeker een interessant topic is.
Dat neemt niet weg dat derivaten van die vraag ook interessant kunnen zijn, maar dat was hier niet het onderwerp. En daar is niets mis mee.
@Yukkie hierboven laat eigenlijk al zien wat een mogelijk interessantere vraag had kunnen zijn: wie is volgens jou een onderbelichte techheld? Kost misschien meer moeite om te beantwoorden, maar het had waarschijnlijk in een interessanter lijstje geresulteerd.
Dan krijg je weer 10 blanke mannen als antwoord. En dan krijgen we hier weer een topic dat zegt dat het seksistisch en racistisch is.

Je stelt nu eenmaal de vraag aan 7 fanatieke nerds wie hun favoriete nerdhelden zijn. Obscuur of niet, feit blijft dat het overgrote deel van de computerfanatiekelingen, en bijgevolg ook de top 0.1% van deze groep, blanke mannen zijn met een bierbuikje, neckbeard en een koffievlek op hun pinguïnT-shirt.

(Vooraleer hier weer iemand by-proxy op zijn/haar teen wordt getrapt: Ja. Ik maak hier een karikatuur om mijn punt te maken. Deal with it.)

EDIT: Ik heb zonet het artikel nog eens open geklikt. Je hypothetische suggestie was eigenlijk al werkelijkheid... Slechts 2 van de 7 namen zijn echt bekende personen. De andere zijn vrij obscuur en specifiek. Met andere woorden: de bevraagden hebben reeds geantwoord met wie zij een onderbelichte "held" vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Opifex op 27-09-2023 12:15 ]

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:14
Ik ben het wel eens met de criticasters hier. Er zitten een aantal zeer niche witte-mannen tussen, en het is niet alsof Tweakers.net alleen mensen heeft gepubliceerd die ze daadwerkelijk gesproken hebben. Mijns inziens rieken deze factoren samen naar vooringenomenheid en dat mag zeker aan de kaak worden gesteld. Het zou Tweakers.net sieren zich tijdens de volgende podcast eens publiek te verantwoorden voor deze keuzes.

Als Tweakers nou gewoon de hele lijst met kandidaten bekend zou maken, en daar geldige redenen op staan waarom andere niet-witte kandidaten zijn afgewezen, zou dat al een hoop frustratie schelen denk ik.

Wel ballen om staff te noemen in hetzelfde artikel als Torvalds en Jobs. Jullie zijn iig trots op jezelf en dat is wel een goede karaktereigenschap :)

[ Voor 30% gewijzigd door TV_NERD op 28-09-2023 20:44 ]

Pagina: 1