Extra badkamer BG woning zonder kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals de titel al opsomt: wij hebben een woning op het oog maar zijn erachter gekomen dat deze geen kruipruimte heeft.

Omdat de woning boven maar 3 slaapkamers heeft, maar beneden wel een grote garage, was ons idee het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3DpfYEBqRm6jCR8wMx04UHumIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ivHRG662ufcH56LHvulh8DN4.png?f=fotoalbum_large

De garage is volledig geïsoleerd, maar nog niet verwarmd en nog geen leidingen daarheen. Wel zit het naast de keuken en meterkast zoals je kan zien op de tekening. Ons idee is dus de garage opsplitsen in:
- voorste deel garage houden, met name voor fietsen en een kast voor wat opslag
- middelste deel een kleine badkamer met douche, wastafel en toilet
- achterste deel met uitzicht op tuin (heeft nu een deur en raam al) een werkkamer en gastenverblijf van maken, net genoeg ruimte voor een bureau, kastje en bedbank

Alleen... normaal zou je zeggen: via de kruipruimte kan je de riolering doortrekken voor wc+toilet en de leidingen voor vloerverwarming badkamer+werkkamer zo aanleggen. Maar dit kan niet (zomaar) zonder kruipruimte natuurlijk.

Kortom: is dit op te lossen? Wat zijn onze mogelijkheden, rekening houdend met kosten en intact houden van de rest van de woning? Tuurlijk, moet er ergens 1 muurtje opengebroken worden, dan is dat geen ramp, maar de woning is verder gewoon af en dus moet er zoveel mogelijk intact gehouden worden.

Oh ja, laatste punt: er ligt een mantelbuis die aan de voorkant van de woning (niet op het deel van tekening te zien, maar onderaan zeg maar) naar de voortuin loopt, ik heb alleen niet kunnen achterhalen wat daar precies allemaal in loopt.

Alle reacties

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 16:22
Leidingwerk kan prima op de bestaande garagevloer gelegd worden, waarover dan de cementdekvloer gegoten wordt. Gebeurt vaak bij badkamers. Hier krijg je natuurlijk wel hoogteverschil van t.o.v. je blauwe leeftruimte.

Als je dit niet wil, kan je de garagevloer onder de werk- & badkamer verlagen. De moeite die dat kost (eruit halen, uitgraven, opnieuw leggen) is natuurlijk afhankelijk van hoe die nu is opgebouwd. Als het een garage is zou ik automatisch denken dat het beton op zand is, maar je zegt "volledig geïsoleerd" en volledig impliceert ook de vloer...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

CJ_Latitude schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:19:
Leidingwerk kan prima op de bestaande garagevloer gelegd worden, waarover dan de cementdekvloer gegoten wordt. Gebeurt vaak bij badkamers. Hier krijg je natuurlijk wel hoogteverschil van t.o.v. je blauwe leeftruimte.
Om een toilet afvoer te maken, die ook nog wat afloopt., zou je de vloer met 15cm moeten verhogen ?
Dat lijkt me toch wel wat andere problemen kunnen veroorzaken.

Ik zou de vloer openbreken en ze ingraven., Want als je die kamer comfortabel wilt gebruiken zul je er waarschijnlijk toch uit moeten om een meer geisoleerde vloer terug te leggen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 16:22
heuveltje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:23:
[...]
Om een toilet afvoer te maken, die ook nog wat afloopt., zou je de vloer met bijna 15cm moeten verhogen ?
Dat lijkt me toch wel wat andere problemen kunnen veroorzaken.
Scherp! Dat is inderdaad wat gortig :P Zonder verlagen zou eventueel nog wel kunnen als je positie van toilet en afvoer-aansluiting het toelaat dat je deze niet door de vloer heen zou hoeven te doen (zoals in onze badkamer is gebeurd, vandaar dat ik dit over het hoofd zag)

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-12 23:44
Wat is rechts van de garage? Tuin? Dan zou je het buitenom kunnen leggen. Of anders sleuf in de betonvloer en alles eronder leggen. (wel afhankelijk van de soort betonvloer).

• MooDyBLueS
  • Niet online
CJ_Latitude schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:19:

Als je dit niet wil, kan je de garagevloer onder de werk- & badkamer verlagen. De moeite die dat kost (eruit halen, uitgraven, opnieuw leggen) is natuurlijk afhankelijk van hoe die nu is opgebouwd. Als het een garage is zou ik automatisch denken dat het beton op zand is, maar je zegt "volledig geïsoleerd" en volledig impliceert ook de vloer...
Ja de vloer is ook geïsoleerd daar, Rc-waarde 3,0. Ik heb me laten vertellen dat het geïsoleerde betonplaten op zand zijn ja, voor de gehele woning. De oorspronkelijke bewoners hebben met de bouw al bewust gekozen voor volledige isolatie hier en dus eigenlijk gewoon net als de rest van het huis gebouwd. Het is dus alleen een garage in gebruiksfunctie, maar met radiatoren/vloerverwarming had het dus net zo goed een slaapkamer/werkkamer/etc kunnen zijn. Dat is althans wat ik eruit opmaak.

• MooDyBLueS
  • Niet online
daniel14 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:39:
Wat is rechts van de garage? Tuin? Dan zou je het buitenom kunnen leggen. Of anders sleuf in de betonvloer en alles eronder leggen. (wel afhankelijk van de soort betonvloer).
Ja, dat is tuin, maar het staat bijna op de erfgrens aan deze kant. Ik gok dat er nog geen 1m aan ruimte is, niet opgemeten, maar door de erfafscheiding met de buren (laurierhaag) kan je je er alleen langswurmen. Ik betwijfel dan ook of dat een optie gaat zijn, maar ik ga hem wel meenemen/in gedachten houden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12 22:12
sowieso douche en toilet omdraaien. douche heeft maar 50mm afvoer nodig tov 110mm voor een toilet ;) dat wil.je dus.niet over de hele vloer moeten slepen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:54:
sowieso douche en toilet omdraaien. douche heeft maar 50mm afvoer nodig tov 110mm voor een toilet ;) dat wil.je dus.niet over de hele vloer moeten slepen.
Die verdraaide drollen... :P

Zonder gekheid: je brengt me op een ander idee. Hoeveel moeite scheelt het tussen zo'n 50mm en 110mm dan? Want zou een sanibroyeur dan een optie zijn? Ik heb even opgezocht en die hebben maar 32mm nodig. Dan moet degene die dat als gastenverblijf gebruikt wel via bijkeuken en keuken naar de hal om daar nummer 2 te doen, maar als dat het enige is...

En hoe werkt het eigenlijk met wc+douche: zitten die vanaf een bepaald punt samen aangesloten op ofwel een 110mm voor normale wc+douche ofwel een 50mm voor sanibroyeur+douche? Of lopen er altijd 2 afvoeren tot aan de hoofdaansluiting verderop in je huis?

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Voor moderne waterbesparende toiletten wordt ook wel 90 mm afvoer gebruikt. Voor deze situatie maakt het niet heel veel uit want je moet de afvoer ergens op een bestaande afvoer aansluiten. Weet je waar ergens een grote afvoerbuis zich bevindt?

In geval van sanibroyeur heb je samen met de douche en wastafel altijd nog 3 afvoer nodig. Mogelijk kan je dit ergens aansluiten onder de keuken. Je moet rekening houden met het afschot en eenvoudig zal het niet worden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
DasNieNix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:03:
Voor moderne waterbesparende toiletten wordt ook wel 90 mm afvoer gebruikt. Voor deze situatie maakt het niet heel veel uit want je moet de afvoer ergens op een bestaande afvoer aansluiten. Weet je waar ergens een grote afvoerbuis zich bevindt?

In geval van sanibroyeur heb je samen met de douche en wastafel altijd nog 3 afvoer nodig. Mogelijk kan je dit ergens aansluiten onder de keuken. Je moet rekening houden met het afschot en eenvoudig zal het niet worden.
Thanks, dit is in combinatie met de eerder gegeven informatie voor mij wel het meest complete antwoord.

Het zijn dus aparte afvoeren, dikte maakt weinig uit want frezen/omleggen moet je toch, etc. Ik maak me daarnaast ook wel zorgen over of er niet in de keuken zelf dan doorgegaan moet worden, dus deels de vloer openbreken en daar verder frezen, want ik weet dus niet waar de hoofdafvoer precies zit en zelfs al zit dit onder de keuken, dan is het dus hoogstwaarschijnlijk die muur die van de garage weg loopt, dus hoe kom ik daar zonder de keuken of keukenvloer en vloerverwarming aldaar op z'n minst te moeten slopen.

Ik denk dat ik genoeg weet, het is enerzijds niet wat ik wou horen, ik had gehoopt op makkelijkere oplossingen, maar wonderen bestaan natuurlijk niet dus dan is het maar beter om gewoon rechttoe rechtaan deze informatie nu te hebben.

Wij gaan er maar even goed over nadenken of het dan nog wel een optie voor ons gaat zijn. Het is niet alsof het onmogelijk is een woning te vinden die dit of al heeft of gewoon een kruipruimte heeft namelijk. Ik had verwacht dat deze een kruipruimte had, maar blijkbaar komt het hier vaker voor, weet ik dat ook gelijk voor deze regio.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-12 17:31

Dentheman

Zie signature

Waarom wil je eigenlijk op de begane grond een extra badkamer realiseren omdat deze woning boven 'maar 3 slaapkamers' heeft? Ik mis even het verband tussen slaapkamers & badkamer.

Overigens lijkt mij de erfafscheiding met de buren (tijdelijk) verwijderen en je afvoeren buitenom aanleggen het minste werk.

Zie ondertitel

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 11:14
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:44:
[...]
Het is dus alleen een garage in gebruiksfunctie, maar met radiatoren/vloerverwarming had het dus net zo goed een slaapkamer/werkkamer/etc kunnen zijn. Dat is althans wat ik eruit opmaak.
Een garage isoleren is niet zo moeilijk, de leidingen om het een extra (bad)kamer te maken maakt het moeilijk, maar daar ben je nu zelf ook al achter gekomen ;)

Nou heb ik zelf een werkkamer achter in de tuin (zonder wc), maar zou ik daar ook niet perse een wc bij hoeven voor die 2 keer per dag dat ik moet gaan. Daarvoor zou ik liever een grotere werkkamer hebben. Als het een standaard 6x3 garage is, blijft er op je tekening niet heel veel ruimte over voor een werkkamer. die van mij is ook maar 2x3 en ik had hem heel graag 3x3 gehad in ieder geval. Misschien een optie om over na te denken :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:31:
Waarom wil je eigenlijk op de begane grond een extra badkamer realiseren omdat deze woning boven 'maar 3 slaapkamers' heeft? Ik mis even het verband tussen slaapkamers & badkamer.
Omdat het een combinatie 'moet' worden van doordeweeks een werkkamer voor mij, in het weekend gastenverblijf voor familie/vrienden die willen blijven overnachten. Iets wat bij ons regelmatig gebeurt.

Wij hebben 2 kinderen en dan is boven vol met 3 slaapkamers. Maar niet alleen voor gasten, ook met 2 kinderen is het verrekte handig om een 2e badkamer te hebben. Dat hebben we nu ook en het is ongekend hoeveel flexibiliteit dat geeft met alles van tandenpoetsen tot aan 2 tegelijk onder de douche kunnen en niet met 4 man op elkaar te hoeven wachten de hele tijd.
Overigens lijkt mij de erfafscheiding met de buren (tijdelijk) verwijderen en je afvoeren buitenom aanleggen het minste werk.
Dat betwijfel ik nog steeds, want de buren hebben hetzelfde, hoewel het vrijstaande woningen zijn staat die van de buren gespiegeld, waarschijnlijk zodat de inrit voor de 2 parkeerplaatsen per woning lekker praktisch naast elkaar ligt en dus makkelijker én breder vanaf de straatkant. Ik heb niet opgemeten, maar ik denk dat als het 2 meter is van muur tot muur dat ik het al vrij ruim schat, het zou me ook niets verbazen als het 1,5m is. Misschien is dat genoeg, maar voordat ik dat zeker zou weten durf ik het eigenlijk niet aan.

Het is nogal een aanschaf een woning en om voor iets wat wij zo belangrijk vinden dan te zeggen: ach we zien wel, vind ik te ver gaan.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thomas18GT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:47:
[...]

Een garage isoleren is niet zo moeilijk, de leidingen om het een extra (bad)kamer te maken maakt het moeilijk, maar daar ben je nu zelf ook al achter gekomen ;)

Nou heb ik zelf een werkkamer achter in de tuin (zonder wc), maar zou ik daar ook niet perse een wc bij hoeven voor die 2 keer per dag dat ik moet gaan. Daarvoor zou ik liever een grotere werkkamer hebben. Als het een standaard 6x3 garage is, blijft er op je tekening niet heel veel ruimte over voor een werkkamer. die van mij is ook maar 2x3 en ik had hem heel graag 3x3 gehad in ieder geval. Misschien een optie om over na te denken :)
Tja, dus ik kan beter een woning met ongeïsoleerde garage maar mét kruipruimte kunnen kiezen dan dit. En het leek zo ideaal, want al geïsoleerd (vloer+dak+muren).

Het is een 3,5x7m garage (binnenmaten) dus klein tikkeltje groter, maar je hebt gelijk: het is niet enorm groot nee, dat hoeft ook niet. Overigens is de schets heel ruw en totaal niet op maat hoor. In werkelijkheid zou ik kijken: wat is de minimale maat voor de garage voorkant om zonder te moeten proppen wel 4 fietsen naast elkaar kwijt te kunnen en aan een kant nog wat stellingen/kasten kwijt te kunnen. Dan de badkamer die prima slechts 1-1,5m diep kan zijn, ene kant douchecabine, andere kant wc en in het midden wastafeltje met spiegel. Zeg 1,5x3,5m is dan echt ruim zat. Als ik gok dat je voor fietsen en een beetje loopruimte 2,5m diepte nodig hebt. Dan zou het dus van de 7m diepte zoiets worden: 2,5m garage, 10cm gipsmuur, 1,5m badkamer, 10cm gipsmuur = 2,8x3,5m werkkamer/gastenverblijf. Een krappe 10m2 dus. Misschien valt de badkamer wel naar 1,2m en garage naar 2,2 meter te krijgen en dan zou het 3,4x3,5m worden, krappe 12m2. Iets in die richting zal het dus worden. Vandaar ook alleen een bureau, kastje en bedbank, meer niet.

En zoals gezegd: met 2 kinderen en dus 4 personen is 1 badkamer al echt niet ideaal vinden wij, als je dan ook nog 1 of 2 gasten over de vloer hebt dan is het helemaal wachten op elkaar, vandaar dus dat wij dit zo graag willen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09
Maar heeft die extra badkamer ook een toilet nodig? Ik snap dat het handig is als gasten vanuit hun slaapkamer naakt naar de douche kunnen lopen maar ze kunnen toch gebruik maken van het gewone toilet op de begane grond?

Zonder toilet wordt het leidingwerk namelijk een stuk simpeler. De douche zit dan tegen de keuken aan en alles zou dan door die tussenmuur kunnen. Dan heb je wel een verhoogde douchebak uiteraard, geen tegels met ingebouwde afvoer.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12 22:12
zou je niet gewoon een wasbak/-tafel met een spiegel ophangen in die logeerkamer? Dat is qua leidingwerk nog veel makkelijker en ook veel goedkoper. Ik snap dat iedereen andere wensen heeft, maar met 4 personen is de belangrijkste bottleneck toch tandenpoetsen / naar de wc gaan? Je hebt al 2 wc's neem ik aan (1 beneden en 1 boven) dus als je nog een extra plek voor tandenpoetsen hebt ben je een heel eind toch?

edit: plaatke toegevoegd over huisriolering. je sluit aanvoeren gewoon op elkaar aan van klein naar groot. dus je kunt beginnen met 50mm van wastafel en die in een 70mm uit laten komen samen met de doucheafvoer (50mm) die dan weer aantakken op de wc afvoer (90/110)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcrDe9SgNKZ3T8vRzQ_OA3NeBqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ODDavcUzhSPmglIkrLoIMtC4.jpg?f=user_large

wel.heel kut dat het huis geen kruipruimte heeft zeg...

[ Voor 40% gewijzigd door Fr33z op 26-09-2023 19:07 ]

Pagina: 1