Vaak hoor ik o.a. in het nieuws dat de techniek en werken met je handen de toekomst gaat hebben. Nu was ik gewoon benieuwd wat jullie hierover denken. Ikzelf ben van mening dat bijvoorbeeld ai er voor gaat zorgen dat veel van de huidige banen te vervallen gaan komen.
ai gaat geen waterleiding aanleggen als ik een nieuwe keuken wil.
Er is een chronisch tekort aan mensen in tal van sectoren.
Tijdens de industrialisatie dacht men ook dat er geen werk meer zou zijn. Recenter kwamen er robots en wederom dacht men dat dat zou zorgen voor veel verlies van banen.
Er komen andere banen voor terug.
Tijdens de industrialisatie dacht men ook dat er geen werk meer zou zijn. Recenter kwamen er robots en wederom dacht men dat dat zou zorgen voor veel verlies van banen.
De techniek is simpelweg sterk conjunctuurgevoelig. De bouw ligt inmiddels weer stil, de massaontslagen zullen binnenkort wel volgen.
AI zal voornamelijk in de "denkberoepen" en creatieve sector flinke klappen gaan uitdelen, maar zoals gezegd is er een schrijnend tekort aan veel handwerk waar een computer sowieso al niet of nauwelijks gebruikt werd.
De vraag is natuurlijk wat de mensen die nu een beroep hebben wat ten prooi gaat vallen aan automatisering en AI daarna gaan doen. Gaan die met hun handen werken?
Ook zijn er veel meer handenwerkers nodig dan er denkers zijn, dus tja, met je handen ga je nog wel jaren geld verdienen.
Wel zijn er "handenberoepen" denkbaar die ook in zullen slinken. Denk aan beveiligers vervangen door slimme camera's en sensoren en eventueel patrouillerobots, idem voor soldaten en agenten e.d.
De vraag is natuurlijk wat de mensen die nu een beroep hebben wat ten prooi gaat vallen aan automatisering en AI daarna gaan doen. Gaan die met hun handen werken?
Ook zijn er veel meer handenwerkers nodig dan er denkers zijn, dus tja, met je handen ga je nog wel jaren geld verdienen.
Wel zijn er "handenberoepen" denkbaar die ook in zullen slinken. Denk aan beveiligers vervangen door slimme camera's en sensoren en eventueel patrouillerobots, idem voor soldaten en agenten e.d.
Veel van de banen zullen een andere invulling krijgen.Whiskeyyylmao schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:46:
Vaak hoor ik o.a. in het nieuws dat de techniek en werken met je handen de toekomst gaat hebben. Nu was ik gewoon benieuwd wat jullie hierover denken. Ikzelf ben van mening dat bijvoorbeeld ai er voor gaat zorgen dat veel van de huidige banen te vervallen gaan komen.
En er zullen veel banen bijkomen door de nieuwe mogelijkheden
Auto's vervingen de vroegere koetsiers, mensen in de mijnen werden massaal ontslagen, en ondertussen zijn mensen niet aan te slepen voor het installeren van zonnepanelen. Heeft de computer geleidt tot massa werkloosheid? Hebben robots in de auto-industrie gezorgd voor massa werkloosheid?
Met je handen werken is altijd een goed idee, al was het maar omdat je zelf in huis veel meer dingen kunt opknappen. Sommige zijn daar gewoon niet zo handig in (myself included), maar gelukkig hebben we een geldeconomie, waardoor ik die mensen kan inhuren, om voor mij iets op te lossen wat ik niet kan.
Er zijn geen garanties. De techniek kent ook zeker slechte periodes, waarbij het een periode een zeer ondergewaardeerd beroep is (vaak in slechtere tijden, als mensen niet verbouwen, geen dure huizen kopen en minder onderhoud laten uitvoeren). Staat tegenover dat handige jongens in de goede tijden goud geld kunnen verdienen voor zichzelf.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
"de bouw" ligt helemaal niet stil,GVU schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:00:
De techniek is simpelweg sterk conjunctuurgevoelig. De bouw ligt inmiddels weer stil, de massaontslagen zullen binnenkort wel volgen.
in de woningbouw hebben ze wat teruggang door het stikstof verhaal, maar er zijn meerdere takken van sport in de bouw.
Bij ons nog geen AI of robots op de bouwplaats waargenomen die de bekisting komen timmeren of het wapeningsstaal leggen in ieder geval.
[ Voor 14% gewijzigd door Bushie op 26-09-2023 11:09 ]
In de basis klopt dat mischien, maar er zijn tal van technische beroepen waar zelfs in laagconjunctuur veel vraag naar is en welke minder afhankelijk zijn van nieuwbouw. Zo zullen er bijvoorbeeld altijd wel loodgieters nodig zijn voor onderhoud van bestaande situaties, ook al loopt het in de nieuwbouw terug.GVU schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:00:
Ook zie ik in mijn vakgebied (elektrotechniek) de laatste 20 jaren al de aantallen op de scholen teruglopen (zowel MBO als HBO) en zie ik overal vacatures openstaan voor langere tijd.
er is een energietransitie gaande/komend die gebaseerd is op installatietechniek. met gouden handen verdien je goud geld.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Was getekend; user 'No Hands'.No Hands schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:25:
er is een energietransitie gaande/komend die gebaseerd is op installatietechniek. met gouden handen verdien je goud geld.

het zal nog wel een 15 jaar duren voordat AI zuiver taken kan vervullen; zodanig dat het door AI voorspelde gewenste en gerealiseerde resultaat overeen komt met het werkelijk verwachte resultaat. tot die tijd verwacht ik eerder een verschuiving van beroepen naar het configureren en controleren van non-AI Bots om in eerste instantie aanvullend op bestaande beroepen de repeterende taken uit handen te nemen.
waarbij mensen die alleen maar simpel handmatig digitaal werk doen (data entry achtige processen), als eerste overbodig raken.
waarbij mensen die alleen maar simpel handmatig digitaal werk doen (data entry achtige processen), als eerste overbodig raken.
[ Voor 18% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-09-2023 13:52 ]
d:)b
AI gaat geen handen vervangen…, kwestie van geduld, 15 jaar wellicht (dan is deze robot in de pubertijd)
YouTube: Tesla Bot Update | Sort & Stretch
Met name met mbo denk ik dat je behoorlijk riskant zit als je een 'kantoorberoep' hebt. Als dat je niveau is zit je heel veel beter bij een vak waarbij je iets met je handen doet.
Neem bijvoorbeeld telefonische helpdesks; die gaan binnen nu en 5 jaar voor driekwart weggevaagd worden. Als je nu al chatgpt aan een spraakinterface koppelt en een beslisboompje voert heb je al iets dat prima bruikbaar is. Het hoeft niet perfect te werken. Voor menselijke helpdesks ligt de norm van kwaliteit ook heel laag. Het hoeft maar 'net goed genoeg' te zijn en dan vooral tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat kan AI prima.
Sommige hbo kantoorberoepen ook hoor, maar daar zal de variatie per sector wat hoger zijn.
Neem bijvoorbeeld telefonische helpdesks; die gaan binnen nu en 5 jaar voor driekwart weggevaagd worden. Als je nu al chatgpt aan een spraakinterface koppelt en een beslisboompje voert heb je al iets dat prima bruikbaar is. Het hoeft niet perfect te werken. Voor menselijke helpdesks ligt de norm van kwaliteit ook heel laag. Het hoeft maar 'net goed genoeg' te zijn en dan vooral tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat kan AI prima.
Sommige hbo kantoorberoepen ook hoor, maar daar zal de variatie per sector wat hoger zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door Yucon op 26-09-2023 12:54 ]
Helemaal mee eens, maar op een gegeven moment gaat er denk ik toch wel echt een tijd komen waarin er geen nieuwe banen komen. We zijn als maatschappij bezig om alles wat los en vast zit te automatiseren waardoor er uiteindelijk 'geen' werk meer gaat zijn. Als je nu al ziet hoe snel de huidige technologie zich ontwikkeld zou je je toch wel een klein beetje zorgen moeten maken, toch ?Hann1BaL schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:49:
ai gaat geen waterleiding aanleggen als ik een nieuwe keuken wil.
Waar maak je je dan zorgen over? Als álles geautomatiseerd is, hoeven we als samenleving ook niet meer te werkenWhiskeyyylmao schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:49:
[...]
Helemaal mee eens, maar op een gegeven moment gaat er denk ik toch wel echt een tijd komen waarin er geen nieuwe banen komen. We zijn als maatschappij bezig om alles wat los en vast zit te automatiseren waardoor er uiteindelijk 'geen' werk meer gaat zijn. Als je nu al ziet hoe snel de huidige technologie zich ontwikkeld zou je je toch wel een klein beetje zorgen moeten maken, toch ?
Mocht dat niet zomaar lukken, dan is er altijd wel werk.
Fysiek werk is zo mogelijk het lastigste te automatiseren. Voorlopig moeten machines nog altijd door mensen aangestuurd worden.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Die zorgen waren er dus altijd al. Zorgen maken heeft weinig zin als je er niet iets aan kunt doen.Whiskeyyylmao schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:49:
[...]
Helemaal mee eens, maar op een gegeven moment gaat er denk ik toch wel echt een tijd komen waarin er geen nieuwe banen komen. We zijn als maatschappij bezig om alles wat los en vast zit te automatiseren waardoor er uiteindelijk 'geen' werk meer gaat zijn. Als je nu al ziet hoe snel de huidige technologie zich ontwikkeld zou je je toch wel een klein beetje zorgen moeten maken, toch ?
Je kunt beter de gedachte hebben dat je nieuwe kansen moet gaan zien, want die blijven er wel.
We zijn heel ver verwijderd van het automatiseren van alles. AI is leuk voor wat opzetjes, maar bedenkt en creeert weinig echt zelf. Het neemt informatie en voegt dat samen. Die informatie moet er wel eerst zijn.
Nee, alles wat je automatiseert moet ook weer onderhouden worden, heb je ook weer werk aan.Whiskeyyylmao schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:49:
[...]
Behalve als je voor de baas werkt.No Hands schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:25:
Dan kun je beter als product-owner je tijd verdoen in vergaderingen waarbij je 10x hetzelfde bespreekt.
Het is eigenlijk bizar wat je als electricien (in dienst) of kinderopvang (in dienst) verdient in vergelijking met een kantoorbaantje in de ICT.
Er blijft altijd werk. Als je nu naar de arbeidsmarkt gaat, ga je deel uitmaken van een krimpende groep werkers vanwege de nu lopende vergrijzing.Whiskeyyylmao schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:49:
[...]
Bouw: Installatiewerk zal in allerlei vormen blijven bestaan. We hebben 5 miljoen woningen waar "iets" mee gaat gebeuren: electificatie, waterstof, wijkwarmte, isolatie, leeftijdsbestendig maken. Nieuwbouw zou best wel eens kunnen afnemen vanwege die vergrijzing, maar ook dat gaat nog jaren duren want eerst moeten er nog veel eenpersoonswoningen worden gebouwd/bestaande woningen worden gesplitst.
Vervoer: Electrische auto's gaan het misschien overnemen. Die hebben minder onderhoud nodig maar nog steeds wel "iets". Ook hier: afnemend aantal werknemers maar ook krimpende beschikbare pool. Openbaar vervoer zal worden uitgebreid en heeft onderhoud nodig. Electriciteit/waterstof, alles moet van A naar B. Fietsenmakers met verstand van zaken zijn nu al nauwelijks te vinden.
Zorg: Ook dat is met je handen werken. Er zullen vast zorgrobots komen en da's hard nodig vanwege het steeds lagere aantal beschikbare mensen en het toenemend aantal klanten. Ziekenhuizen, verpleeghuizen, thuiszorg, artsen, medewerkers, het houdt niet op.
Zo zijn er vast nog wel een paar sectoren te benoemen die me nu even niet te binnen schieten.
Administratie en alles daar omheen: Computers. Magazijnen, inpakken, vrachtwagens laden en spulleboel afleveren: Robots. Vrachtwagenchaufeurs: Robots - hoewel dat nog wel een jaar of 20-25 gaat duren.
Ik denk dat je de komende 20-30 jaar gebeuteld zit als je een keuze maakt voor handjes werk. Ook financieel heb je als topper de wind mee. Kun je handjes comibineren met inzicht en inzet dan heb je niets te klagen. Je hebt dan wel een aanloopperiode nodig om je dingen "eigen" te maken. Java statements achter elkaar zetten leer je op school. Een complexe huisinstallatie in elkaar zetten doe je volgens tekening maar leer je pas echt in de praktijk want daar heb je mee te maken.
Dan heb je 20-30 jaar gewerkt in een vak en ontstaat er geleidelijk een nieuwe wereld om je heen. Bereid je altijd voor op de veraneringen die nog gaan komen. Dat kan niet echt, maar wees je bewust dat je ergens een keer heel iets anders moet of wilt gaan doen. Helemaal niet erg als je voorgaande bent blijven doen: Een leven waarin je altijd blijft leren. Ik kwam ooit een artikel tegen waarin voorspeld werd dat de werker van de toekomst in zijn/haar carriere minimaal 5 totaal verschillende taken/beroepen gaat uitvoeren. Welke, dat is nu nog niet te voorspellen MAAR nu een keuze maken voor werken met de handen en daar goed in worden is helemaal geen verkeerde investering.
Succes!
Of zorgen dat je je blijft ontwikkelen waar de kansen zich oppoppen. Er bestaat geen baangarantie, er is altijd risico, maar je bent zelf de enige die het in de hand heeft om het risico zo laag mogelijk te houden.
Bij de gemeentes zitten bijv. nu een shitload aan 'lijn medewerkers' en zijn ze bezig met RPA. Als je dan blijft zitten op je 50ste 'omdat je het zo al 20 jaar doet', dan is het vragen om problemen. Een geluk is dat ze je dan gaan helpen iets anders te doen, maar andere sectoren hebben dat geluk niet. Ook als je al 20 jaar hetzelfde doet, zal het 'helpen' ook voelen alsof er telkens kwantummechanica wordt uitgelegd.
Een andere alarmbel is wat mij betreft; je grotendeels van de tijd bezighouden met bedrijfsspecifieke processen. Totaal irrelevante ervaring voor andere bedrijven.
Bij de gemeentes zitten bijv. nu een shitload aan 'lijn medewerkers' en zijn ze bezig met RPA. Als je dan blijft zitten op je 50ste 'omdat je het zo al 20 jaar doet', dan is het vragen om problemen. Een geluk is dat ze je dan gaan helpen iets anders te doen, maar andere sectoren hebben dat geluk niet. Ook als je al 20 jaar hetzelfde doet, zal het 'helpen' ook voelen alsof er telkens kwantummechanica wordt uitgelegd.
Een andere alarmbel is wat mij betreft; je grotendeels van de tijd bezighouden met bedrijfsspecifieke processen. Totaal irrelevante ervaring voor andere bedrijven.
Mwah, ze zijn nu al ongeveer 10 jaar bezig met de zelfrijdende auto maar ik ben nog niet echt onder de indrukMr.D78 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
AI gaat geen handen vervangen…, kwestie van geduld, 15 jaar wellicht (dan is deze robot in de pubertijd)
Pagina: 1