Elek. doorstromer parallel aan gasketel in vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Ik wil een elektrische doorstromer parallel aan mijn CV-ketel op gas in het vloerverwarming koppelen. Hoofddoel is dat de wat de PV-installatie opbrengt in de winter op zonnige dagen, best kan dienen om de CV-ketel te ondersteunen. De sturing (DMX dimmer gestuurd door node-red/Home-Assistant en esphome) heb ik al in een ruwe vorm maar dat is hier de vraag niet.

Nu zei mijn loodgieter dat je beide niet tegelijkertijd aan mag hebben want de gasketel gaat het water op een bepaalde temperatuur opwarmen en niet rekening houden met nog een verwarmingstoestel dat parallel ook gaat verwarmen. Het water gaat dus warmer in het vloerverwarmingcircuit komen dan de traditionele ketel verwacht.

Nu vraag ik me af, wat is daar het probleem van? Ik zet ook een temperatuursensor op het uitgaande water na de doorstromer. Zo kan ik ook meten en "cappen" om te voorkomen dat ik niet te heet water in het circuit ga pompen.

Ik zou denken dat als je daar rekening mee houdt, de vloer/kamertermperatuur sneller de thermostaat doet afslaan en de CV-ketel sneller dan zonder ondersteuning gaat kunnen stoppen.

Ik zou ook de sturing kunnen aanpassen om bijv. alleen maar de 2 verwarmingsinstallaties simultaan te laten draaien als de energie naar de doorstromer lager is dan bijv. 3kW. Alles daarboven, mag de gasketel volledige af tot het weer minder wordt dan 3kW of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35

Rmg

Je ketel kan gaan pendelen, eigenlijk pas je dynamisch de afgiftecapaciteit (gezien vanuit de ketel) aan waardoor de ketel niet optimaal kan stoken, vooral inefficiënt.

En afhankelijk van hoe 'slim' je ketel is kan ie zijn stookgedrag aanpassen. Je draait dan vandaag met naverbrander en je ketel denkt hey, de afgiftecapaciteit is afgenomen, ik ga dit onthouden en minder hard stoken vanaf nu.

Morgen draait de doorstroomverwarmer niet, je ketel probeert te verwarmen en denkt ik stuur wel warm water uit maar het komt te koud terug! En die heeft dan tijd nodig om weer bij te regelen, ook weer inefficiënt.

Kan me ook voorstellen dat er ketels zijn die denken "Hey er is wat mis!" en gewoon in een foutmode gaan staan.

Grootste "probleem" is dat er kans op een inefficiënte stookmethode van je ketel wat weer zorgt voor een 'viezere' verbranding waardoor je eerder ketelonderhoud nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 26-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43
De loodgieter heeft gelijk. De als jij een extra verwarmingsbron toevoegt raakt het regelsysteem van de ketel in de war of gaat je vloer stuk.

Wat wel kan is de ketel koppelen aan een buffervat wat je elektrisch kan opwarmen (met een Eddi bijvoorbeeld) waar de ketel/douche warmte van kan gebruiken. Hier zit dan een voorziening voor in de ketel/thermostaat zodat hij hier een extra pomp/klep voor kan bedienen.
Hoofddoel is dat de wat de PV-installatie opbrengt in de winter op zonnige dagen
Hoeveel panelen heb je? En denk je dat dit voldoende gaat opleveren om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
[b]jeroen3 in "Elek. doorstromer parallel aan gasketel in vloerverwarming"jeroen3

Hoeveel panelen heb je? En denk je dat dit voldoende gaat opleveren om te verwarmen?
In totaal 15,5kWp. Genoeg om na te denken wat je met de overschot doet, niet genoeg om 100% mee te gaan verwarmen in de winter tenzij vanaf nu alle winters het alleen 's nachts regent/bewolkt is en de temperatuur niet te ver richting 0 zou willen gaan :) . Op koude dagen bijv. heb ik ~70kWh/dag aan energie nodig om het huis warm te houden. Daar kom ik dus niet met de panelen. Ik zie het dus ook puur als ondersteuning.

Mijn ketel is een Viessmann 100W. Basismodelletje. Ik heb geen idee hoeveel intelligentie erin zit en in hoeverre die zich gaat aanpassen. Ik zeg het uit pure naiviteit, maar ik zou denken dat de ketel gewoon minder moet werken omdat het water warmer terug komt, maar zo simpel lijkt het dan toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik zou hem dan eerder vlak voor de ketel zetten, zodat de ketel warm water krijgt en dus mogelijk niet eens aan gaat.

Bij voorkeur via een boilervat.
Zodat je de stroom ook kwijt kan als er niet direct warmtevraag is.

Dus een elektrische boiler met een spiraal voor cv, en een tapwater spiraal.
Die aansluiten VOOR de cv-ketel.

kun je je geoogste warmte gebruiken voor verwarming en tapwater, is je vat niet op temperatuur, dan stookt de cv bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Naast de terechte opmerkingen dat het best onzinnig is om electrisch met COP1 te verwarmen; en dat je veel goedkoper je overschot kan opstoken als je dat echt wil (kachteltje van de bouwmarkt van 30€ in je woonkamer).
- Hoe ga je doorstroming krijgen in die parallele verwarming? De CV heeft een ingebouwde pomp, die parallele lus zal als je niet bijverwarmd de warmte zo van aanvoer naar retour voeren en je rendement kelderen en ook zorgen dat je huis niet opwarmt. Gooi er een eigen pomp bij van 300€ + installatie, en daar is je winst voor de eerste 10 jaar al opgesoupeerd.
- In serie dan? Dat kan, als de doorstromer voldoende debiet kan doorlaten. In se maakt het niet uit dat je die in retour of aanvoer steekt, beide verwarren de eventuele zelflerende thermostaat evenveel. Misschien beter in de aanvoer, dan valt de ketel vlotter uit als je op temperatuur bent (en na de nadraaitijd stopt de pomp en kan je geen warmte meer toevoeren). Je systeem zal zichzelf tegenwerken.
- Als je een extra lus over hebt op de vloerverwarming, zou je de doorstromer daarop kunnen zetten, dan gebruik je de pomp van de verdeler. Wel moet je dan goed vermijden dat de vloer te warm wordt; al kan je normaal heel wat warmte stoppen in een vloer.

Maar waarom doe je het niet meteen op de goeie manier: zet een warmtepomp-boiler met een extra spiraal (persoonlijk zou ik de spiraal gebruiken voor warm water, en boiler zelf vullen met CV water, meestal doen ze het omgekeerd omdat de spiraal wel flink groot moet zijn om vlot genoeg te warmen). Je krijg uit 1kW electriciteit 3 à 4 keer meer warmte; en kan die dan gebruiken voor verwarming (CV retour door de boiler laten lopen) én voor warm water (ook door de CV voor naverwarming).
Op die manier heb je véél meer opbrengst van je electriciteit; wordt die volstrekt automagisch gebruikt voor verwarming én warm water; en als ie koud is merk je er niets van want de CV zal gewoon alles op temperatuur houden. Zal wel een investering zijn; maar kan icm variabel tarief extra interessant zijn.
Edit: met ^@FRANQ dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Doorstroming: Ik dacht aan 2 parallele circuits. Ik kan gratis een haast ongebruikte Grundfos Alpha2 krijgen van een vriend.
In serie zou ik niet meteen willen doen omdat ik niet zeker weet wanneer de pomp van de ketel draait. Die doorstromer moet (MOET) doorstroming hebben als die aan staat, anders smelten de weerstanden gewoon door. Dus parallel circuit waar ik zelf de pomp aanschakel vooraleer de doorstromer aan gaat.

Waarom niet meteen de goede manier: 10k€ of meer voor een warmtepomp die als hoofdverwarming kan dienen is wel een beste investering vs een paar 100€.

Een elektrische boiler (cop1) van 200l op hetzelfde principe als wat ik nu wil toepassen heb ik al

• bucovaina89
En de thermostaat is een Honeywell CM907. Niets speciaal vermoed ik

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43
Het eenvoudigst is een boiler voor sww, die kan je gewoon in serie zetten en in de loop van de dag laten opwarmen. Als het niet warm is maakt het ook niet uit.
Als je iets aan de cv lus toevoegt zul je dat moeten sturen. Dat betekent dat je uit de ketel contactjes moet halen, of de thermostaat in "domme" aan/uit met relais ipv opentherm modulerend moet zetten. Kans is dan dat je juist meer gaat gebruiken.

Ik zou eerder onderzoeken of een Eddi met een boilervat niet een plan is wat eenvoudiger haalbaar is. Tenzij je op winterdagen meer dan >10 kWh over hebt?

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:00
naftebakje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:08:
Op die manier heb je véél meer opbrengst van je electriciteit; wordt die volstrekt automagisch gebruikt voor verwarming én warm water; en als ie koud is merk je er niets van want de CV zal gewoon alles op temperatuur houden. Zal wel een investering zijn; maar kan icm variabel tarief extra interessant zijn.
Edit: met ^@FRANQ dus.
En de zwarte kaarsen niet vergeten… ;)
Pagina: 1