geen updategeschiedenis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Beste,

Bij mijn laptop gebruik ik een extern 3440x1440 scherm.
Vandaag toen ik de pc opstartte, kreeg ik een notificatie dat ik opnieuw moest opstarten om updates te voltooien.
Na dit te hebben gedaan, is het niet meer mogelijk de juiste resolutie voor mijn scherm in te stellen.

Als ik via de Intel driver een custom resolutie wil aanmaken van 3440x1440 krijg ik een foutmelding.

Graag wil ik dus die laatste update ongedaan maken.
Als ik in Windows update "Geschiedenis van updates" selecteer krijg ik echter alleen een aantal updates van ongeveer een jaar geleden. (Toen de laptop nieuw was)
Hoe kan dit? Ik heb zeker 1x per maand een Windows update gehad.
Als ik naar updates zoek blijft het maar draaien. Er komt (in ieder geval binnen een half uur) geen update mogelijkheid en er komt ook geen melding dat ik up to date ben.

Hoewel ik in het verleden regelmatig wat problemen heb gezien van updates die iets kapot maakte (zoals een schermresolutie) heb ik deze problemen met de updates nog nooit gezien. Ook heb ik geen goed idee waar ik moet beginnen.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik mijn laptop weer in goede staat krijg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Je kunt ook de driver van de hardwareleverancier site downloaden.

Je hebt het over de Intel driver, dus dan zou je op de Intel site kunnen kijken voor een driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:37

_Apache_

For life.

Staat de windows update service aan? Die houdt de historie bij namelijk.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
@Lelletje dat lijkt me in ieder geval een goed plan om te proberen mijn schermresolutie te fixen. Was nu zo gefixeerd op de Windows updates dat ik daar niet eens aan dacht.
Helpt nog niet met de Windows updates ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Ik heb ook eens gezien, dat de harde schijf vol was en Windows Update het niet meer deed.

Hoe vol is je harde schijf nu?

Windows Update troubleshooter al geprobeerd?

En wat voor systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
@_Apache_ waar kan ik dat zien? In het configuratiescherm bij updates staat er niks over. Ook in geavanceerde opties of geschiedenis niet.

@Lelletje de ssd heeft 200GB vrij, dus dat lijkt me geen probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Eldunari op 26-09-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Eldunari schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:57:
@_Apache_ waar kan ik dat zien? In het configuratiescherm bij updates staat er niks over. Ook in geavanceerde opties of geschiedenis niet.

@Lelletje de ssd heeft 200GB vrij, dus dat lijkt me geen probleem.
Windows toets + R, -> services.msc -> sorteren op naam 'Windows Update Service' oid zal ie heten, die moet ingeschakeld staan (zie kolom status)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
De troubleshooter geeft aan wijzigingen te hebben gemaakt, maar ik zie nog geen veranderingen.

Systeem is een Dell Inspiron 16 plus.
Intel 12700H 32GB ram en nvidia 3050
Beeldscherm is verbonden via een dock aan usb c. (Nvidia drivers zijn up to date, maar signaal gaat via de Intel driver)

@_Apache_ Ik heb daar als optie
Windows Update Medic Service

De beschrijving lijkt niet problematisch, dus ik heb maar gewoon deze uitgevoerd.
Ook de update nog een keer vanuit deze methode geprobeerd te forceren.

Het waren natuurlijk allemaal al services, dus ik moest gewoon Windows Update hebben. Die heb ik ook gestart.
Ik zie nu helemaal geen update geschiedenis meer in de gewone windows instellingen.

[ Voor 42% gewijzigd door Eldunari op 26-09-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Kan je gebruik maken van Systeemherstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik heb 2 weken geleden wat complexe software werkend gekregen en geen herstelpunt van daarna. Dus bij voorkeur niet.

Intel drivers updaten heeft de schermresolutie ook niet opgelost...

[ Voor 23% gewijzigd door Eldunari op 26-09-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Heb ondertussen gevonden dat er ineens een bandbreedte beperking oid lijkt te zijn over de usb poort. Want als ik mijn 2e externe scherm eraf haal, komt de resolutie wel goed. Nog steeds geen beter zicht op de updates en het deed het in het tot vandaag wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Is er na de update een reboot gedaan zodat de update een goede kans had om juist te functioneren?
Anders zou ik na de update zoiezo de merk-drivers (van Intel zelf) even her-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Restart gedaan. Na troubleshooter uitvoeren ook een restart gedaan. Na Intel drivers ook.
Heb nu ook een Dell bios update uitgevoerd, maar ook dat heeft de problemen niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
Ik zou"
- helemaal niet proberen updates ongedaan te maken
- eerst chipsetdrivers van je MoBo installeren
- het simpel houden en stap voor stap dingen aansluiten
- eerst zonder extern beeldscherm
- dan met extern beeldscherm, maar zonder dock (dus via hdmi, of zo)
- dock aansluiten (heeft die drivers nodig?)
- dock plus ext. beeldscherm

Dan kom je er een beetje achter waar het probleem zit.

• Eldunari
@zetje01
Chipset drivers zijn up to date,
Hdmi doet het gewoon.
Dock doet het op een andere laptop wel zoals bedoelt.
Dock geeft met deze laptop wel 2x tot full hd door.
Dock geeft met 1 scherm wel de volle resolutie door.
Lijkt dus een bandbreedte beperking te zijn.

Wat is de redenatie om geen updates ongedaan te maken? Dit heb ik in het verleden zeker 2 keer met succes toegepast.
Als iets voor een update werkt en daarna niet meer, wacht ik gewoon tot de volgende update.

Maar zelf zie ik het dock nu als bijzaak. Vraag me vooral af waarom mijn windows updates zo gek zijn. Ik heb gewoon de regelmatige updates gehad met opnieuw opstarten. Toch staat het er allemaal niet op en kan ik bij updates checken niks nieuws vinden.

Denk dat ik sowieso door de zure appel moet bijten en alles opnieuw installeren, want met geen enkele tool krijg ik de gewone updates überhaupt aan de praat. En ik heb de iso van 22h2 in het Nederlands zoals mijn installatie, maar daar geeft hij aan dat ik programmas niet kan behouden omdat het een andere taal is.
Hoopte ik te voorkomen omdat ik vrij veel programmas heb en lang niet alles makkelijk weer met dezelfde instellingen terug te zetten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
De laatste Windows 10/11 ISO / USB gebruiken en daarmee dan via SETUP een repair/update uitvoeren.
Of had je dat al geprobeerd?
Microsoft: How to Upgrade to Windows 10 version 20H2 using ISO File from Previous Versions of Windows 10
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

• Eldunari
@The_Doman ik draai windows 11 21h2 op het moment.
Heb met de installer van windows 11 geprobeerd, maar die geeft na ca 70% installatie een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
De procedure is voor Win 10/11 hetzelfde.
Maar als een repair installatie inderdaad ook niet meer werkt heb je eigenlijk geen andere opties meer.
Wat voor foutmelding precies?, misschien geeft dat nog een aanwijzing.

Wat bij mij soms nog wel een oplossing was is een offline repair installtie te doen, dus zonder internetverbinding en zonder updates op te halen tijdens de setup/repair install.

• Eldunari
@The_Doman ik ga nog eens zonder internet proberen.
Maar de foutmelding was iets zonder inzicht. Durf niet te zeggen wat de preciese bewoording was, maar het kwam neer op: Er is iets mis gegaan.
Over het weekend maar toch een complete installatie doen als dit niet werkt.
Dank allemaal voor de suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Voordat je de offline repair/update poging start zou ik ook nog even het commando sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Run om te beginnen de Windows Troubleshooter voor Windows Update, Ga naar Systeem --> Troubleshoot --> Andere troubleshooters.

Open Apparaatbeheer en kies om de betreffende driver te updaten. Kies Browse mijn computer voor drivers --> kies dan om driver uit een lijst te selecteren. Ervan uitgaande dat de driver geupdate is en dan zou de vorige driver nog aanwezig moeten zijn in de lijst.

• Eldunari
De troubleshooter geeft aan iets te hebben aangepast, maar vermeld niet wat. Ik heb die 2 keer gedraaid met tussendoor opstarten en proberen updates te vinden. Dus denk niet dat dat nog verder gaat helpen.
Van diverse onderdelen heb ik de laatste drivers geïnstalleerd en ook een bios update gedaan.

Wat het dockingstation betreft:
Docking station zelf heeft geen drivers. Die heb ik in ieder geval niet kunnen vinden en het werkt direct bij een andere laptop zonder te hoeven wachten op installatie.
Voor de Intel gpu drivers nog een oude versie teruggezet, maar ook dat lijkt de resolutieproblemen niet op te lossen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan zijn dat ik er overheen lees maar ik zie nog steeds geen (volledig) versienummer van Windows waar @Eldunari nú mee werkt en wat de vorige versie zou moeten zijn geweest? Als z'n machientje nu net een 'major-update' gekregen heeft dan is de updategeschiedenis qua minor updates inderdaad gewoon verdwenen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1