Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-05 14:15
Net iets meer dan een jaar geleden had ik onderstaande informatie gepost in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)":

"Geen ICT'er, maar wellicht geinig voor andere civiel techneuten om eens te lezen. Mijn startsalaris per maand was oorspronkelijk 2388 euro. Nu is het onderstaande. Al met al aardige stappen weten te maken en het onderste van m'n schaal, schaal 9, nog niet bereikt. Ook spelen er voor mij nog ambities om verder door te groeien.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: hbo civiele techniek, basisopleiding riolering (ook op hbo-niveau).
• Werkervaring: 3 (bijna 4 jaar).
• (Woon) Locatie: Drenthe/Groningen (grensgeval)

2. Wat doe je:
• Functie: Werkvoorbereider civiele techniek en ontwerper van riolering en stedelijk water.
• Werkgever/branche: Gemeenteland.
• (Werk) Locatie(s)**: Emmen
• Aantal vakantiedagen*: Ca. 440 uur/ jaar vrij in te delen (dus ca. 11 werkweken)
• Gewerkte uren/week*: 40 uur/week (vaak draait het wel op een 45 uur uit).
• Reistijd**: 25 minuten.
• Werkdruk: Goed te doen, met enkele vlagen gemiddeld druk.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3720
• Vakantiegeld: Ca. 17% IKB (Individueel Keuze Budget, 17% van maandsalaris).
• Bonus, toeslagen, etc: Geen
• Dertiende/veertiende maand: Geen
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 52.500

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg 7,47%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Pensioenfonds ABP.
• Mobiliteit per jaar **** IKB kan opgespaard worden en kan per jaar uitgewisseld worden tegen het aantal km's woon-werkverkeer. Dit bedrag wordt dan onbelast. Voor mij is dat ca. 3000 euro/jaar.
• Overige: N.v.t.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 55.500"

Nu we een jaar verder zijn, ben ik zelf van werkgever veranderd (van gemeenteland naar een commerciële partij). Qua financiën ben ik er een klein beetje op vooruit gegaan, maar niet veel. Ik merk dat wanneer ik om mij heen kijk (binnen de wereld van civiele techniek) dat er genoeg mensen in de 50.000 tot 60.000 gebied vallen qua salaris, maar eigenlijk niet veel mensen daarboven. Van mijn directe collega's weet ik het salaris niet (krijg ik vast ook nooit te weten).

Nadat ik klaar was met mijn studie had ik nooit verwacht zo gedreven te zijn in mijn werk. Prestaties zijn goed en ik leer snel/veel. Hoewel de eerste jaren heel lekker gingen qua toename in salaris/waardering verneem ik nu dat ik tot enige stagnatie kom en dat het bieden van perspectief een ding wordt.

Ik begrijp dat er limieten zijn, echter ben ik nog te jong om mij daar bij neer te leggen. Ik vraag mij vaak wel eens af "Wat is er nodig voor mij om bijv. 100.000 euro op jaarbasis te verdienen?". Moet ik per sé ZZP'er worden? Een switch van baan vind ik niet zo ideaal nu ik nog geen jaar bij mij huidige werkgever aan het werk ben.

Dus kortom: Welke maatregelen kan iemand in loondienst nemen om meer perspectief te krijgen? Zijn er ervaring van anderen hier binnen de techniek? Alles is welkom!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Als je enige doel is meer te gaan verdienen dan is ZZP een optie, of weg uit overheidsland.

Realiseer je dan echter wel dat je alle andere dingen ook in zult leveren;
- Ga er gerust van uit dat je 55 vakantiedagen er 25 worden.
- Je reistijd van 25 minuten zal gerust een uur worden. Een in regio Emmen waarschijnlijk zelfs meer
- 17% IKB zal vervangen worden door 8% vakantiegeld behalve als je ZZPer wordt dan komt het gewoon te vervallen.

Je moet je echt serieus af vragen wat je wilt bereiken. Wat voor werk zie je jezelf doen wat de gemeenschap meer geld waard vindt? Wat zou je *leuk* vinden om te doen?

Persoonlijk heb ik geleerd dat alleen voor geld gaan je niet gelukkiger gaat maken. Als je straks in een goedbetaalde baan 50 uur per week werk aan het doen bent waar je niet blij van wordt dan wordt het leven daar niet leuker van. Dan ben je beter af met een anderhalf keer modaal wat je nu hebt, 55 vakantiedagen en werk wat je leuk vindt (neem ik even aan).

Oh; en 100'000 per jaar is echt maar voor heel weinig mensen weg gelegd. Daar zul je waarschijnlijk personeel voor in dienst moeten hebben en uitbuiten (want als je ze goed behandelt ga je zelf ook geen ton over houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als "uitvoerend personeel" zul je niet zo snel enorme salarissen gaan verdienen. Als werknemer zullen die hogere salarissen vooral weggelegd zijn voor de mensen hogerop in de pikorde. Dus de "directors", de hogere managers, etc. Zeg maar, de laag onder de CEO (en eventueel bij de grotere bedrijven de laag daaronder en heel misschien de laag daaronder nog). Als kennisexpert kun je misschien ook verder komen dan 50k / 60k maar zul je ook moeite hebben om de 100k te halen.

Staar je ook niet blind op ZZP-schap. Met een uurloon van 125 euro / uur zit je misschien aan 185k omzet (bij 1500 declarabele uren), maar daar moet je dan voor een eerlijke vergelijking wel allerlei reserveringen voor sociale voorzieningen vanaf trekken (ziekte, vakantie, pensioen, etc).

100k is sowieso maar voor weinig mensen weggelegd hoor, staar je niet blind op die ene uitzondering in je kenniskring die daar wel aan zit ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 08:20
Daarnaast verdien je op 27 jarige leeftijd op moment echt niet slecht. Al helemaal niet in de niet-randstad regio.

Maar kan mij voorstellen dat je wel wil kunnen blijven doorgroeien, daarom is het ook niet slim om jonkies zo hard te laten groeien (want ze doen hetzelfde werk als mensen die 20 jaar ouder zijn). Gezien bij collega's, uiteindelijk willen ze in dezelfde snelheid blijven doorgroeien en lopen ze weg (ongeacht hoe "goed" ze al verdienen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Croga schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:20:
Als je enige doel is meer te gaan verdienen dan is ZZP een optie, of weg uit overheidsland.

Realiseer je dan echter wel dat je alle andere dingen ook in zult leveren;
- Ga er gerust van uit dat je 55 vakantiedagen er 25 worden.
- Je reistijd van 25 minuten zal gerust een uur worden. Een in regio Emmen waarschijnlijk zelfs meer
- 17% IKB zal vervangen worden door 8% vakantiegeld behalve als je ZZPer wordt dan komt het gewoon te vervallen.

Je moet je echt serieus af vragen wat je wilt bereiken. Wat voor werk zie je jezelf doen wat de gemeenschap meer geld waard vindt? Wat zou je *leuk* vinden om te doen?

Persoonlijk heb ik geleerd dat alleen voor geld gaan je niet gelukkiger gaat maken. Als je straks in een goedbetaalde baan 50 uur per week werk aan het doen bent waar je niet blij van wordt dan wordt het leven daar niet leuker van. Dan ben je beter af met een anderhalf keer modaal wat je nu hebt, 55 vakantiedagen en werk wat je leuk vindt (neem ik even aan).

Oh; en 100'000 per jaar is echt maar voor heel weinig mensen weg gelegd. Daar zul je waarschijnlijk personeel voor in dienst moeten hebben en uitbuiten (want als je ze goed behandelt ga je zelf ook geen ton over houden).
toon volledige bericht
Zoals ik al aangaf, heb ik de switch van overheid naar commerciële partij al gemaakt. Dus heb ik inderdaad al een stuk vrije tijd ingeleverd. Op dit moment (wel partner, maar nog geen kinderen) sta ik zo in het leven dat ik graag extra wil werken, mits dit ook loont/gewaardeerd wordt.

Overal om mij heen hoor en zie ik dat part time werken meer loont i.v.m. toeslagen en dat meer werken niet loont. Veel mensen zie ik dan ook die richting op gaan i.p.v. full time werken. Ik wil eens een keer niet bij de pakken neer gaan zitten en wel het beste van iets maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
LazyDozzle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:31:
[...]
Overal om mij heen hoor en zie ik dat part time werken meer loont i.v.m. toeslagen en dat meer werken niet loont. Veel mensen zie ik dan ook die richting op gaan i.p.v. full time werken. Ik wil eens een keer niet bij de pakken neer gaan zitten en wel het beste van iets maken.
Dit geldt alleen als je in een bepaalde salarisrange zit waarbij je inderdaad aanspraak kan maken op bepaalde toeslagen. Heb er jaren geleden zelf ook mee te maken gehad dat ik meer salaris kreeg maar uiteindelijk minder overhield. Dat was een soort drempel waar ik over heen moest want uiteindelijk ben ik nóg meer gaan verdienen waardoor het wel de moeite waard was.

Met jouw salaris ga je sowieso al weinig toeslagen meer krijgen, ook niet als je iets minder gaat werken. Dus nu het nog kan zou ik gewoon fulltime blijven werken. Wanneer je kindjes krijgt of iets anders veranderd in je manier van leven kun je altijd nog (tijdelijk) minder werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zolang een ander je verteld wat je moet doen zal je niet snel boven die 50-60k per jaar uitkomen in loondienst.
Je hebt imo twee opties, of de projectleiding in (daar is bij een civiele aannemer erg goed te verdienen) of gaan ZZP-en.
Dus eerst even kijken wat je echt wilt doen, uitvoerend of leidinggevend en daarna een beslissing maken. Je kan allebei namelijk ook later nog weer als ZZP-er gaan doen.

Zelf ben ik uitvoerend blijven werken en ben gaan ZZP-en, >100k winst per jaar is makkelijk haalbaar als je voltijds werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

LazyDozzle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:31:
Laten we hier even een *HELE* grote kanttekening bij plaatsen.
Met jouw salaris zul je naar een uur of 16 moeten voordat je recht krijgt op toeslagen. De part time werken meer loont is alleen van toepassing in de allerlaagste salarissen en zelfs dan is het nogsteeds zo dat iedere verhoging van bruto salaris ook een verhoging van netto besteedbaar inkomen is. Er is geen enkele salarisrange waar minder werken meer geld oplevert.
Nogmaals; in jouw salarisrange is dit absoluut niet van toepassing dus vergeet dat gewoon.

En again;
- ZZP levert niet persé meer op maar kost wel veel meer tijd
- Als je echt meer wilt gaan verdienen dan zul je ander werk moeten gaan doen (in de zin van; eigen bedrijf of top management)
- Wat is je doel? Wat wil je bereiken? Wat motiveert je? En dan bedoel ik niet "meer geld hebben" want dat motiveert ongeveer anderhalve dag......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
bertuslambertus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:29:
Daarnaast verdien je op 27 jarige leeftijd op moment echt niet slecht. Al helemaal niet in de niet-randstad regio.

Maar kan mij voorstellen dat je wel wil kunnen blijven doorgroeien, daarom is het ook niet slim om jonkies zo hard te laten groeien (want ze doen hetzelfde werk als mensen die 20 jaar ouder zijn). Gezien bij collega's, uiteindelijk willen ze in dezelfde snelheid blijven doorgroeien en lopen ze weg (ongeacht hoe "goed" ze al verdienen).
Dat klinkt en komt inderdaad bekend voor (in het echt meegemaakt, persoon in kwestie is niet weg gegaan, maar voelde zich met 25 jaar ervaring wel benadeeld wat ik ten zeerste begreep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

naitsoezn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:29:
Als "uitvoerend personeel" zul je niet zo snel enorme salarissen gaan verdienen. Als werknemer zullen die hogere salarissen vooral weggelegd zijn voor de mensen hogerop in de pikorde. Dus de "directors", de hogere managers, etc. Zeg maar, de laag onder de CEO (en eventueel bij de grotere bedrijven de laag daaronder en heel misschien de laag daaronder nog). Als kennisexpert kun je misschien ook verder komen dan 50k / 60k maar zul je ook moeite hebben om de 100k te halen.

Staar je ook niet blind op ZZP-schap. Met een uurloon van 125 euro / uur zit je misschien aan 185k omzet (bij 1500 declarabele uren), maar daar moet je dan voor een eerlijke vergelijking wel allerlei reserveringen voor sociale voorzieningen vanaf trekken (ziekte, vakantie, pensioen, etc).

100k is sowieso maar voor weinig mensen weggelegd hoor, staar je niet blind op die ene uitzondering in je kenniskring die daar wel aan zit ;)
Met de juiste mindset kan je dat wel halen. Maar dat daar moet je wel wat voor opofferen. Als je bij voorbaat all zegt dat je dat niet gaat halen dan ga je dat zeker niet halen. Hij is pas 27! Er is geld zat! Wat beperkt is tijd. Compound interest ;)

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
TheDudez schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:46:
[...]

Met de juiste mindset kan je dat wel halen. Maar dat daar moet je wel wat voor opofferen. Als je bij voorbaat all zegt dat je dat niet gaat halen dan ga je dat zeker niet halen. Hij is pas 27! Er is geld zat! Wat beperkt is tijd. Compound interest ;)
Dat was van een jaar geleden. Openingstopic wel goed lezen he, haha. Ben nu 28 en met een maand 29.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:43:

En again;
- ZZP levert niet persé meer op maar kost wel veel meer tijd
Zou je die eens uit willen leggen, ik heb namelijk heel andere ervaringen.

Geen verplichte borrel meer en bijna 2x mijn netto inkomen tov loondienst.
Wat ook tijd scheelt is dat ik zelf mijn opdrachten uitzoek en daardoor altijd thuis kan werken en mijn dag helemaal flexibel kan indelen. Lekker in de middag sporten en in de avond werken als ik dat wil.
Eigen apparatuur die wel altijd werkt ipv zooi van een paar jaar oud van de werkgever.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor mij in ieder geval nooit meer loondienst met de bijbehorende verplichtingen.
Croga schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:43:
- Wat is je doel? Wat wil je bereiken? Wat motiveert je? En dan bedoel ik niet "meer geld hebben" want dat motiveert ongeveer anderhalve dag......
Voor sommige mensen kan geld echt wel langer motiveren, maar dan op de manier dat je bijvoorbeeld met 50-55 met pensioen kan gaan.
Of gewoon 24 uur per week kan werken en er netto niet op achteruit gaan tov loondienst.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:39
Ernemmer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:47:
[...]

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar voor mij in ieder geval nooit meer loondienst met de bijbehorende verplichtingen.
Mwa die kun je ook omdraaien: jij wilt dat ik in loondienst op een borrel kom: prima maar dan wel onder werktijd. Gezellig borrelen doe ik wel in mijn eigen tijd met mijn zelf uitgezochte vrienden.

Ik heb ook wel eens overwogen om te gaan zzp-en, maar in mijn geval zou ik het echt alleen om de centen doen: ik zit bij een landelijke overheidsorganisatie in een prima schaal, (wel eind trede, maar er zijn collegas met meer verantwoordelijkheden die schalen hoger zitten (1 of 2) dus daar zit nog wat ruimte. Maar toen ging ik het 'rekensommetje' voor mezelf maken: mijn huidige leidinggevende zit er echt zo in: als jij je werkt doet maakt het mij niet uit of je dat in 1 uur of in 40 uur doet, je werk moet af zijn. Soms ben ik dus weken heel druk, maar andere weken heb ik wat meer tijd voor mijn kids/randzaken/ontwikkeling. Als ik zzp-er zou zijn zou ik me daar heel bezwaard over voelen, nu niet, want ik krijg een bucket met geld en daar doe ik een bucket met werk voor. (niet uurtje factuurtje). Daarnaast de eerder genoemde vrije dagen (inclusief ruimhartig ouderschapsverlof), als ik dat eens zou doorrekenen, denk ik dat ik niet veel meer zou gaan verdienen in een ZZP constelatie en dan zou ik ook nog zelf bezwaard voelen als ik mijn laptop om 3 uur dichtknal om mijn kids op te halen.

Stel ik zou twee keer meer centen verdienen, wat zou ik er dan mee gaan doen wat ik nu niet kan doen, die vraag moet je je stellen voordat je voor geld kiest als primaire arbeidsvoorwaarde. Maar om het rekensommetje concreet te maken: ik verdien nu netto ongeveer 56k (ik krijg 4k per maand gestort en dat keer 14 ivm ikb). Als ik 130 per uur zou factureren (zou wel moeten kunnen als zzp) dan zou ik bruto 187k (130*36*40) verdienen. Ik zie bij mijn vrouw (die zzp-er is) dat ze ongeveer 1/3 naar de belasting brengt, 1/3 voor arbeidsongeschiktheid en pensioen, en 1/3 als 'netto salaris' overhoud. Dan zou ik op 65k netto per jaar uitkomen. Is het me dat waard (ongeveer 1k per maand erbij), never nooit niet. Ik blijf nog wel effe in loondienst.

(ow ja ik ben ook civieler, maar wel met een ir. titel)

[ Voor 14% gewijzigd door Sammy_tukker op 26-09-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik snap TS wel, na circa 6 jaar in loondienst was mijn salaris ook ongeveer verdubbeld (van 1.800 naar 3.600), maar de weg richting 100k is dan nog bijzonder lang. Ik wist dat mijn vader boven de 100k zat, maar die had/heeft dan ook een directiefunctie en was de 50 al ver gepasseerd.
Ik heb het dus maar wat los gelaten, net als TS leer ik snel en had ik een gezonde dosis ambitie. Door altijd open te staan voor nieuwe dingen en dit met passie op te pakken werd ik een graag geziene collega in de organisatie. Dat heeft zich nu, inmiddels wéér 5 jaar verder, vertaald in een baan waarbij de 100k in zicht is (op dit moment afhankelijk van de hoogte v/d bonus, over een paar jaar zonder bonus omdat ik in het begin van de schaal zit).

Wat daar voor nodig was? M.n. de match met de werkgever. Ik voel mij wel thuis in een multinational en toevallig was dit een multinational die flink groeide waardoor er ook veel doorgroeimogelijkheden waren. Daarnaast is communicatie erg belangrijk. Weet wie je stakeholders zijn en pas je communicatie daar op aan. Vakinhoudelijk met vakgenoten, meer corporate/samenvattend richting management.
Ook het onderscheid kunnen maken tussen hoofdzaken en bijzaken is natuurlijk erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LazyDozzle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:11:
Nu we een jaar verder zijn, ben ik zelf van werkgever veranderd (van gemeenteland naar een commerciële partij). Qua financiën ben ik er een klein beetje op vooruit gegaan, maar niet veel. Ik merk dat wanneer ik om mij heen kijk (binnen de wereld van civiele techniek) dat er genoeg mensen in de 50.000 tot 60.000 gebied vallen qua salaris, maar eigenlijk niet veel mensen daarboven. Van mijn directe collega's weet ik het salaris niet (krijg ik vast ook nooit te weten).
Mijn ervaring is dat als je het gewoon lomp vraagt en je eigen salaris deelt, de meeste collega's het niet zo heel lastig vinden om op z'n minst aan te geven of ze daar ver boven zitten. Bij mij viel dat wel mee, en nadat ik het met meerdere collega's heb besproken (en zo ook via hen weer van andere collega's informatie heb gekregen) zit er binnen ons team bar weinig verschil in.
Buiten ons team zijn er dan wel weer mensen die ver boven hun kennen/kunnen verdienen, die hebben goed onderhandeld bij indiensttreding en ik weet er minstens één die buiten functie in de salaristabel verdient (maar natuurlijk niet omlaag kan gaan).
Punt is, bespreek het gewoon. Het is ongemakkelijk, niet iedereen is er even open over, maar een werkgever kan je niet verbieden hier over te praten tenzij het een voorwaarde is van een uitzondering (bijv. dat jij als freelancer binnen bent gekomen, in loondienst gaat, en een flink hoger salaris houdt, dan kan dat niet bespreken een voorwaarde zijn van dat hogere salaris), en de vraag is of ook die uitzonderingen stand houden als het op een rechtszaak uit zou komen.
Ik begrijp dat er limieten zijn, echter ben ik nog te jong om mij daar bij neer te leggen. Ik vraag mij vaak wel eens af "Wat is er nodig voor mij om bijv. 100.000 euro op jaarbasis te verdienen?". Moet ik per sé ZZP'er worden?
Daar komt het wel op neer, ja. 1,1% van de Nederlandse huishoudens zit boven de 90k, dat is echt de absolute top. De kans dat je dat in loondienst haalt zonder directielid of voorzitter van de ondernemingsraad oid te worden is klein.
Als ZZPer kun je vrijwel direct starten rond de 100-120k per jaar, maar daar lever je dan ook weer flink op in als je dingen als pensioen en verzekeringen meerekent. Netto-netto vergeleken valt dan allemaal wel tegen, maar het voordeel haal je uit je hogere brutosalaris, want daarmee kun je dus weer bijvoorbeeld een hogere hypotheek krijgen.
Ook netto hou je als ZZPer als het goed is meer over, maar je draagt ook weer meer risico, terwijl in loondienst ook in een periode zonder winst of zelfs zonder omzet de werknemers gewoon doorbetaald krijgen.
Dus kortom: Welke maatregelen kan iemand in loondienst nemen om meer perspectief te krijgen? Zijn er ervaring van anderen hier binnen de techniek? Alles is welkom!
Het enige dat je kunt doen is het bespreken. Als je een vaste salaristabel hebt bij je werkgever kun je kijken wat je maximaal gaat verdienen, heb je die niet dan kun je gewoon in een gesprek met je leidinggevende aangeven wat je doel is en een plan trekken om naar dat doel te werken (bijv. een leidinggevende of anderzijds hogere functie).
Gaat je werkgever hier niet in mee dan ben je snel klaar, want het moet wel van twee kanten komen. Jij in salaris verdubbelen betekent ook dat jij het dubbele moet opleveren, dat moet in de organisatie passen en je werkgever moet inzien dat je daar op de juiste manier voor beloond moet worden.

Je kunt ook eens kijken naar vacatures binnen je branche, de meeste noemen geen bedragen maar het geeft je wel snel wat vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:07:
[...]

Mwa die kun je ook omdraaien: jij wilt dat ik in loondienst op een borrel kom: prima maar dan wel onder werktijd. Gezellig borrelen doe ik wel in mijn eigen tijd met mijn zelf uitgezochte vrienden.

Ik heb ook wel eens overwogen om te gaan zzp-en, maar in mijn geval zou ik het echt alleen om de centen doen: ik zit bij een landelijke overheidsorganisatie in een prima schaal, (wel eind trede, maar er zijn collegas met meer verantwoordelijkheden die schalen hoger zitten (1 of 2) dus daar zit nog wat ruimte. Maar toen ging ik het 'rekensommetje' voor mezelf maken: mijn huidige leidinggevende zit er echt zo in: als jij je werkt doet maakt het mij niet uit of je dat in 1 uur of in 40 uur doet, je werk moet af zijn. Soms ben ik dus weken heel druk, maar andere weken heb ik wat meer tijd voor mijn kids/randzaken/ontwikkeling. Als ik zzp-er zou zijn zou ik me daar heel bezwaard over voelen, nu niet, want ik krijg een bucket met geld en daar doe ik een bucket met werk voor. (niet uurtje factuurtje). Daarnaast de eerder genoemde vrije dagen (inclusief ruimhartig ouderschapsverlof), als ik dat eens zou doorrekenen, denk ik dat ik niet veel meer zou gaan verdienen in een ZZP constelatie en dan zou ik ook nog zelf bezwaard voelen als ik mijn laptop om 3 uur dichtknal om mijn kids op te halen.

Stel ik zou twee keer meer centen verdienen, wat zou ik er dan mee gaan doen wat ik nu niet kan doen, die vraag moet je je stellen voordat je voor geld kiest als primaire arbeidsvoorwaarde. Maar om het rekensommetje concreet te maken: ik verdien nu netto ongeveer 56k (ik krijg 4k per maand gestort en dat keer 14 ivm ikb). Als ik 130 per uur zou factureren (zou wel moeten kunnen als zzp) dan zou ik bruto 187k (130*36*40) verdienen. Ik zie bij mijn vrouw (die zzp-er is) dat ze ongeveer 1/3 naar de belasting brengt, 1/3 voor arbeidsongeschiktheid en pensioen, en 1/3 als 'netto salaris' overhoud. Dan zou ik op 65k netto per jaar uitkomen. Is het me dat waard (ongeveer 1k per maand erbij), never nooit niet. Ik blijf nog wel effe in loondienst.
toon volledige bericht
Ik zou die berekening dan toch echt even iets preciezer doen, want ik kom op een heel ander netto bedrag uit.
Auto en hypotheekrenteaftrek niet meegenomen, geen idee wat dat voor jou is.

En eigenlijk zou je bij zo'n winst een BV moeten beginnen, dan hou je nog iets meer netto over.

Berekening voor een éénmanszaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhdKCayi5TG7OUyxW3P_8jlvMXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yk39SfmALgzy4kV7aVwoU49y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:23
Ernemmer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:22:
[...]

Ik zou die berekening dan toch echt even iets preciezer doen, want ik kom op een heel ander netto bedrag uit.

En eigenlijk zou je bij zo'n winst een BV moeten beginnen, dan hou je nog iets meer netto over.

[Afbeelding]
ruim 3100 uur werken per jaar :?
dat is 8,5 uur per dag op alle dagen van het jaar :?

Ik zou eens beginnen met 2000 uur oid, dat maakt het plaatje heel anders. (Dan nog kan het best interessant zijn, maar maakt de boel wel wat reëler)

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 26-09-2023 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:51:
[...]

ruim 3100 uur werken per jaar :?
dat is 8,5 uur per dag op alle dagen van het jaar :?

Ik zou eens beginnen met 2000 uur oid, dat maakt het plaatje heel anders. (Dan nog kan het best interessant zijn, maar maakt de boel wel wat reëler)
Dat is een foutje en was bij 60 euro tarief, maar degene waar ik op reageerde had
187k (130*36*40)
per jaar, ik pas het even aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Beste tweakers,

Hecht met ook waarde (financieel waarde) aan de reistijd en met welk vervoersmiddel je naar je werk gaat of kan gaan ?

Waar hecht je meer waarde aan:
- Met een lease bak BMW 3 serie naar je werk gaan met een reistijd van 1 uur tot anderhalf uur.
- Met de fiets 5 min tot 15 min fietsen naar je werk .

En hoe veel waarde hecht je er aan en hoe druk je dat uit in geld of kan je dat niet echt in geld uitdrukken ?

Ik vindt het ook moeilijk om het in geld uit te drukken maar het heeft zeker een waarde .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Tja, dat ligt ook echt aan je leven @Raoul.TLS .

Als je geen kinderen hebt is een uur reistijd geen probleem. Heb je kinderen of andere hobby's waar je tijd voor nodig hebt dan zal reistijd mogelijk wel een probleem worden. Ik heb kinderen en wil gewoon in de schoolvakanties en weekenden vrij zijn, daardoor ben ik gebonden aan mijn huidige werk sector (onderwijs). Ik sprak toevallig laatst iemand die bezig is met de opleiding tot directeur en aangaf zijn kinderen amper meer te zien doordeweeks... sorry hoor, maar ik ben dagelijks om 17u thuis en ga echt geen studie ernaast volgen waardoor ik straks wekelijks 2 of 3 avonden (of weekend delen) geen mijn kinderen niet meer zie. Ook al is het 'maar' twee jaar zie ik dat nog niet zitten. Komt misschien ook omdat ik in mijn naaste omgeving sterfgevallen van kinderen heb meegemaakt en ik mezelf dat verlies dus ook niet gun...

Ik snap vooral ook niet waarom mensen maar denken dat salaris moet blijven groeien.. 50-60k is een meer dan prima salaris, waarom zou dat 100k moeten worden? Omdat je hard werkt? Tja, dat doet de schoonmaker op school ook maar die verdient echt minder dan ik... misschien met toeslagen bijna hetzelfde, maar hij/zij heeft dan waarschijnlijk een huurhuis (en daar dus toeslag voor) en heeft ook niet de mogelijkheid om straks zijn kinderen een zakje met geld mee te geven voor het kopen van een huis of om op vakantie te gaan naar Amerika...

Al met al moet een mens keuzes maken, maar het is knetterzot om te denken dat je salaris elk jaar maar 100+ euro vooruit moet gaan (en dus 1200+ bruto). Dan zou zelfs een kassamedewerker die met 20k begint na 40 dienstjaren jaarbasis uitkomen op 68k+ bruto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
Raoul.TLS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:42:
Beste tweakers,

Hecht met ook waarde (financieel waarde) aan de reistijd en met welk vervoersmiddel je naar je werk gaat of kan gaan ?

Waar hecht je meer waarde aan:
- Met een lease bak BMW 3 serie naar je werk gaan met een reistijd van 1 uur tot anderhalf uur.
- Met de fiets 5 min tot 15 min fietsen naar je werk .

En hoe veel waarde hecht je er aan en hoe druk je dat uit in geld of kan je dat niet echt in geld uitdrukken ?

Ik vindt het ook moeilijk om het in geld uit te drukken maar het heeft zeker een waarde .
Dat soort dingen zijn heel persoonlijk. Mij krijg je niet 5 dagen per week in de auto, ook niet voor die 100k van TS... En of het dan een 3, 5 of 7 serie is maakt me ook niet uit.

Maar sommige mensen willen misschien wel heel graag een blitse lease auto, TS wil blijkbaar graag die 100k per jaar verdienen, een 3e wil misschien minister president worden... Of de middag vrij om met de hond te wandelen... En da's allemaal legitiem en prima, dat hangt van je persoonlijke prioriteiten en motivatie af.

Meer on topic, @LazyDozzle. Kun je met jouw achtergrond niet in de Offshore / energie aan de slag daar in de regio? Dat staat op zich wel als een goed betalende sector bekend voor techneuten.

In algemene zin doe je het met 50k+ op jaarbasis volgens mij best goed als hbo techneut van nog geen 30. Dus misschien jezelf ook niet te veel gek maken. :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 26-09-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:38
President schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:59:
Ik snap vooral ook niet waarom mensen maar denken dat salaris moet blijven groeien.. 50-60k is een meer dan prima salaris, waarom zou dat 100k moeten worden? Omdat je hard werkt?
Omdat anders de werkgever wat eerder een nieuwe dikkere auto koopt, en mijzelf gun ik toch wat meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Geld is ook niet alles.
Een salaris van 100K per jaar hoeft je niet gelukkiger te maken dan een van 60 of 70 k per jaar.

Geld en geluk gaan niet altijd hand in hand.
Dat is ook per persoon en situatie verschillend. met of zonder kinderen.

Als mensen soms jong zijn en nog geen kinderen hebben maakt reistijd niet zoveel uit.
Maar als mensen ouder worden hechten ze meer waarde aan ander dingen dan alleen salaris.

Zie ook mensen eerder van baan switchen niet voor mee geld maar omdat ze dichterbij werken.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:35
@Oon
1,1% van de huishoudens heeft een gestandaardiseerd inkomen van 100k of meer. Dat is serieus wat anders dan een inkomen van 100k bruto. Het gemiddelde inkomen voor een gezin was in 2020 al 75k. Dat zal nu dus al 80-85k zijn.

Voor werknemers:
Volgens het cbs waren er in 2021 301k werknemers met een inkomen van 100k of meer. Op een werknemers-aantalvan 6,7 miljoen is dat 4,5%. Met de loonstijgingen van de afgelopen 2 jaar zou het het mij niet verbazen als dat aantal al bijna 400k is. En dan moet je de mensen die niet 100k verdienen omdat ze parttime werken er nog bijtellen.

Dus ja, 100k is niet makkelijk te halen, maar ook weer niet uitzonderlijk.

https://opendata.cbs.nl/s...t/83931NED/table?dl=79645

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
LazyDozzle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:11:
[...]
Ik begrijp dat er limieten zijn, echter ben ik nog te jong om mij daar bij neer te leggen. Ik vraag mij vaak wel eens af "Wat is er nodig voor mij om bijv. 100.000 euro op jaarbasis te verdienen?". Moet ik per sé ZZP'er worden? Een switch van baan vind ik niet zo ideaal nu ik nog geen jaar bij mij huidige werkgever aan het werk ben.

Hier ook een civiel techneut in de infrawereld (alhoewel mijn dagelijkse werkzaamheden niet meer gerelateerd zijn aan mijn studie civiele techniek, ben ik nog wel actief in de branche).

Nee, je hoeft zeker geen ZZP'er te worden om 100k op jaarbasis te verdienen. Ondanks dat er maar een relatief kleine groep is, die in loondienst 100k (of meer) verdient is het wel gewoon mogelijk.
Aantal voorwaarden om richting die 100k te gaan: Ervaring opdoen, grijze haren krijgen en nog meer ervaring opdoen (en grijze haren krijgen)...
Verder zal je van je rol als werkvoorbereider verder moeten doorgroeien naar of een senior die echt onmisbaar is (maar er zijn maar heel weinig werkvoorbereiders die echt het senior niveau weten te halen die ook daadwerkelijk 100k verdienen) of richting projectleider /-manager. Want ook de projectleiders zitten veelal nog niet op een 100k jaarsalaris, uitzonderingen daargelaten. Van het niveau manager en hoger, is het niet heel uitzonderlijk om richting de 100k te gaan.

Onder de 30 ~ 35 jaar is de 100k nagenoeg niet haalbaar in loondienst. Als je dat als doel hebt, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om zzp'er te worden. Maar bedenk ook goed, dat ook een zzp'er een bepaald kennisniveau (ervaring en grijze haren) moet hebben, wil je een deftig uurloon kunnen vragen.
Daarnaast is geld ook niet alles! Hoe meer je binnen krijgt, hoe meer je vaak onbewust gaat uitgeven. Je gaat toch voor een luxere vakantie of toch een wat duurdere broek en schoenen. Of in de supermarkt is het eigenhuis merk niet meer goed genoeg... Of je wilt toch liever een 2-onder-1-kapper in plaats van een rijtjeswoning (met bijbehorende hypotheek) hebben...
Vraag jezelf dus af, of geld de juiste drijfveer is of dat plezier hebben in je werk (en vrije tijd) niet veel belangrijker is! Plezier en tijd krijg je namelijk niet meer terug. Geld is in die zin relatief, zoals je zelf al zegt kan je nu prima rondkomen en hoef je niets te laten. Het streven om meer te verdienen is nooit verkeerd, maar het moet niet de enige drijfveer zijn voor wat je doet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarnaast speelt ook mee, doe je liever projecten (in tender, uitvoering of onderhoud) of doe je liever wat voor de "ivoren toren" van het kantoor? Zelf kom ik het beste tot mijn recht op grote complexe bouwwerken. Hier kan ik mijn ei het beste in kwijt en ga daarin soms in tegen wat ze op kantoor van mij verwachten. Maar ik heb het motto: Het geld wordt verdiend op de projecten, niet in de "ivoren toren" ver van de projecten vandaan. Uiteraard heb ik die "ivoren toren" nodig om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, maar soms moet je ook kritisch wezen op hetgeen ze van je vragen.

• LazyDozzle
BastaRhymez schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:05:
[...]

Hier ook een civiel techneut in de infrawereld (alhoewel mijn dagelijkse werkzaamheden niet meer gerelateerd zijn aan mijn studie civiele techniek, ben ik nog wel actief in de branche).

Nee, je hoeft zeker geen ZZP'er te worden om 100k op jaarbasis te verdienen. Ondanks dat er maar een relatief kleine groep is, die in loondienst 100k (of meer) verdient is het wel gewoon mogelijk.
Aantal voorwaarden om richting die 100k te gaan: Ervaring opdoen, grijze haren krijgen en nog meer ervaring opdoen (en grijze haren krijgen)...
Verder zal je van je rol als werkvoorbereider verder moeten doorgroeien naar of een senior die echt onmisbaar is (maar er zijn maar heel weinig werkvoorbereiders die echt het senior niveau weten te halen die ook daadwerkelijk 100k verdienen) of richting projectleider /-manager. Want ook de projectleiders zitten veelal nog niet op een 100k jaarsalaris, uitzonderingen daargelaten. Van het niveau manager en hoger, is het niet heel uitzonderlijk om richting de 100k te gaan.

Onder de 30 ~ 35 jaar is de 100k nagenoeg niet haalbaar in loondienst. Als je dat als doel hebt, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om zzp'er te worden. Maar bedenk ook goed, dat ook een zzp'er een bepaald kennisniveau (ervaring en grijze haren) moet hebben, wil je een deftig uurloon kunnen vragen.
Daarnaast is geld ook niet alles! Hoe meer je binnen krijgt, hoe meer je vaak onbewust gaat uitgeven. Je gaat toch voor een luxere vakantie of toch een wat duurdere broek en schoenen. Of in de supermarkt is het eigenhuis merk niet meer goed genoeg... Of je wilt toch liever een 2-onder-1-kapper in plaats van een rijtjeswoning (met bijbehorende hypotheek) hebben...
Vraag jezelf dus af, of geld de juiste drijfveer is of dat plezier hebben in je werk (en vrije tijd) niet veel belangrijker is! Plezier en tijd krijg je namelijk niet meer terug. Geld is in die zin relatief, zoals je zelf al zegt kan je nu prima rondkomen en hoef je niets te laten. Het streven om meer te verdienen is nooit verkeerd, maar het moet niet de enige drijfveer zijn voor wat je doet.

***members only***

Daarnaast speelt ook mee, doe je liever projecten (in tender, uitvoering of onderhoud) of doe je liever wat voor de "ivoren toren" van het kantoor? Zelf kom ik het beste tot mijn recht op grote complexe bouwwerken. Hier kan ik mijn ei het beste in kwijt en ga daarin soms in tegen wat ze op kantoor van mij verwachten. Maar ik heb het motto: Het geld wordt verdiend op de projecten, niet in de "ivoren toren" ver van de projecten vandaan. Uiteraard heb ik die "ivoren toren" nodig om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, maar soms moet je ook kritisch wezen op hetgeen ze van je vragen.
toon volledige bericht
Dank voor de uitgebreide uitleg! Wellicht heb ik het wat te hard geroepen over die 100.000 per jaar, echter wat ik daar mee wil zeggen/vragen is: Ik merk dat veel mensen blijven steken rond de 50.000 - 60.000 euro per jaar range (ik op dit moment ook een beetje). Voor sommigen kan ik begrijpen dat dit een lekker en comfortabel salaris is (begrijp mij niet verkeerd, dat is het voor mij ook). Maar ik ben benieuwd of bijvoorbeeld 70.000 of 85.000 per jaar ook mogelijk is.

Echter zoals hier eerder ook al eens genoemd is, ben ik sinds dat ik begonnen ben met werken best wel lekker gegroeid (in kennis/kunde/netwerk en salaris/waardering). Die trend wil ik graag doorzetten en daarom ben ik mij ook best intensief aan het verdiepen in Civil3d. Ik wil graag doorgroeien en uiteraard ook dito waardering daarin krijgen t.z.t. Ik weet dat de meeste salarisschalen/tredes ophouden voor een tekenaar/werkvoorbereider bij de 60.000 per jaar en dat je daarna eigenlijk meer richting projectleider moet gaan kijken.

Het is meer een open vraag OF het überhaupt mogelijk is (als ik iets geleerd heb in de infrawereld is dat je jezelf continu ook moet uitdagen als je iets wilt leren/bereiken, maar dat zal met heel veel dingen in het leven zo zijn).

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

-excuus, nvm-

[ Voor 107% gewijzigd door Deruxian op 27-09-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik zal thuis wel eens kijken wat ik nog heb. Een oud werkgever van mij had een vrij open salarishuis. Daarin stond per functieniveau in wat de min en max salarissen waren. Deze is inmiddels al wel even verouderd, maar kan je met de CAO verhogingen verhogen (verwacht niet dat ze tussentijds ook de tredes opgehoogd hebben, aangezien er flink wat tredes binnen de verschillende schalen mogelijk was).

Als je nu een beetje rondkijkt bij de husselaars (niveau executive search) dan zie je dat een werkvoorbereider vaak een salaris aangeboden krijgt tussen de 45k - 60k euro. Een hoofd werkvoorbereiding zit veelal tussen de 50k - 70k euro. Een projectleider tussen de 60k - 85k.

Dus als je stappen wilt maken, moet je hogerop in de hiërarchie komen.
Het zou natuurlijk ook vreemd zijn, als een werkvoorbereider op een gegeven moment meer verdient dan een projectleider. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (zeer specialistische werkvoorbereider met tig jaar ervaring zal zeker meer verdienen dan een startend projectleider. Maar zoals je ook in bovenstaande bedragen ziet, zit er soms best een overlap tussen functies (senior in de ene functie is meer dan de junior in een volgende functie).

Wil je sec in de voorbereidingshoek blijven, dan zal je inderdaad op een gegeven moment "uitgegroeid" zijn.

Dat je in je begin van je carriere ook wat snellere stappen maakt op het einde, is vaak ook wel toe te wijzen aan het feit dat je van relatief weinig kennis echt inhoudelijk iets kan gaan bijdragen (of bijsturen). Maar op een gegeven moment leer je weinig extra's meer ten opzichte van wat je al kon. Dat zie je vervolgens ook weer terug komen in je salarisgroei, zodra je jezelf niet meer ontwikkeld, wordt de beloning ook steeds minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik heb even het oude salarishuis van een oud werkgever opgezocht en daar de CAO verhogingen overheen gegooid die nadien zijn geweest. Dan kom ik tot de volgende salarissen (in mo tags geplaatst):
Members only:

Het is zeker geen gegeven dat je tot het eind van de schaal doorgroeit. Ik ken genoeg (ex) collega's die op een gegeven moment op hun top van hun kunnen zaten en daarom er weinig tot niets meer bij kregen.
De echte uitblinkers, die groeiden door tot het eind van de schaal, maar waren op een enkele hand te tellen.

Het salarishuis ging echter nog verder dan hierboven is aangegeven.
Members only:

Als je op de goede plek zit en de goede dingen laat zien, dan is het dus zeker mogelijk om richting de 70-80k door te groeien. Moet je wel echt een senior worden binnen je vakgebied of je door ontwikkelen tot een projectleider.
Pas daarboven ga je echt pas het uitzicht krijgen naar 80-100k en dan is het ook nog maar voor weinig mensen weggelegd door te groeien tot de max.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
Je kosten zijn wel aan de lage kant. Alleen voor boekhoud/accountantskosten (dus boekhouder + software) zou je al € 1200 kwijt zijn en dan heb je een hele goedkope), dan heb je nog mobiele abonnement, afschrijvingen op telefoon, computer, laptop, tablet, overige softwarekosten, enz enz Al met al kom je al snel op meer dan die € 2500 uit.
Bron: jarenlang als assistent-accountant/controller gewerkt

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Ernemmer
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:38:
[...]

Je kosten zijn wel aan de lage kant. Alleen voor boekhoud/accountantskosten (dus boekhouder + software) zou je al € 1200 kwijt zijn en dan heb je een hele goedkope), dan heb je nog mobiele abonnement, afschrijvingen op telefoon, computer, laptop, tablet, overige softwarekosten, enz enz Al met al kom je al snel op meer dan die € 2500 uit.
Bron: jarenlang als assistent-accountant/controller gewerkt
De kosten die je maakt zijn afhankelijk van wat je doet inderdaad. Ik zit rond de 5000-6000 euro per jaar de afgelopen 8 jaar, maar daar zit een softwarelicentie van 3000 euro per jaar bij die velen niet nodig zullen hebben.
Pagina: 1