Radiator hal vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb in mij hal een radiator die ik niet mooi vind en wil vervangen door een slanke, design radiator.
Mijn theorie is; Het liefst eentje met een zo groot mogelijk vermogen zodat ik de keuze heb om de hal al dan niet aardig warm te kunnen krijgen. Voor comfort maar ook als een warmte brug tussen de andere ruimtes.
Nu las ik ergens (kan het niet meer vinden helaas) dat je niet zomaar elke radiator kunt plaatsen om dat er dan 'problemen' kunnen ontstaan met de rest van de radiatoren in andere ruimtes (de ene radiator trekt al het water, warmte weg, waardoor de andere radiatoren niet meer goed heet kunnen worden)
Is dit zo en hoe kun je dit goed berekenen/beredeneren?

In mij appartement heb ik momenteel andere radiatoren:
-woonkamer (75m3) (belangrijkste): oude ijzeren: 11cm dik, 350x40cm , T30?? (3 lamellen en geen convector ertussen)
-kamertje(20m3, bijna nooit verwarmd): t2? oude ijzeren: 8cm dik, 150x40cm T20?? (2 lamellen en geen convector ertussen)

Als ik kijk naar beoogde modellen met hoog vermogen viel mijn oog op een model (T22) van 200x40cm breed met een vermogen van 2200watt of zelfs één van 50cm met een vermogen van 2700watt.

Gaat mij erom dat deze, nieuw te plaatsen radiator, niet mijn andere radiatoren negatief gaat beïnvloeden.

Kan iemand mij adviseren in deze?

Beste antwoord (via kaajee op 13-10-2023 00:55)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Kort gezegd: nee, je kan de radiator niet te groot maken. Zorg wel voor een voorinstelbare kraan of voetventiel.

Stel dat je in die kleine gang een radiator van 5000W hangt, zal je die bij waterzijdig inregelen flink toedraaien (via voetventiel of voorinstelbare kraan zoals Danfoss RA-N), zodat er weinig water naar stroomt (niet nodig) en de andere radiatoren er geen last van hebben.
En als je dat niet doet, maar wel een thermostaatkraan plaatst, dan zal die in de kortste keren afsluiten omdat het zeer snel te warm is, dus dat zal zich met wat vertraging (dus comfortverlies) ook rechttrekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:01
Hierbij een rekenmethode hoeveel watt je nodig hebt...
- Woonkamer: 21/22°C (77 watt)
- Kantoor: 21/22°C (77 watt)
- Keuken: 20°C (65 watt)
- Slaapkamer: 18°C (60 watt)
- Toilet: 18°C (60 watt)
- Hal: 18°C (60 watt)
- Badkamer: 24°C (85 watt)

De capaciteit voor uw radiator berekenen
Om te beginnen moet u weten hoe groot uw ruimte is in kubieke meters. Dit berekent u door de lengte maal de breedte maal de hoogte te doen. Dit getal vermenigvuldigt u daarna met de wattage die past bij de ruimte. Dus bijvoorbeeld: u heeft een keuken van 30m3, het benodigde aantal watt per m3 voor een keuken is 65 watt. U vermenigvuldigt dan 30 met 65 en dan heeft u uw benodigde capaciteit van 1.950 watt berekend.
In jouw gevall dus 75*77= 5775watt

bron

[ Voor 14% gewijzigd door Killertjuh op 26-09-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Wat killer dus al zegt, het gaat er met name om hoeveel warmte er in het systeem gaat.
Hoeveel watt is je geiser / cvketel?

Let wel op dat dit rekenmodel van isolatie uitgaat. Welk energielabel heb je? Bij B 10% erbij rekenen. Bij C 50% erbij. Bij D of lager 100% erbij.
En naar welke temperatuur wil je stoken?

Ik ga even uit van gemiddelde woning, waarbij woonkamer ongeveer helft van appartement is (app 150m2).
Gezien ik geen zin heb om per kamer te bepalen doe ik alles op 21°C, energielabel A.
75*150 = 11250Watt als absoluut minimum, dus ketel van minimaal ongeveer 14000 watt pakken.
Bij energielabel C ketel van minimaal 16000 watt pakken.

Oftewel, heel normale ketels, je kan gewoon op het label van je ketel kijken of je genoeg vermogen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 26-09-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
kaajee schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 06:38:
...Nu las ik ergens (kan het niet meer vinden helaas) dat je niet zomaar elke radiator kunt plaatsen om dat er dan 'problemen' kunnen ontstaan met de rest van de radiatoren in andere ruimtes (de ene radiator trekt al het water, warmte weg, waardoor de andere radiatoren niet meer goed heet kunnen worden)
Is dit zo en hoe kun je dit goed berekenen/beredeneren?...
In de meeste radiatoren zit geen pomp, dus kunnen ze geen water wegtrekken van andere radiatoren >:) .

Waar je van hebt gehoord is waterzijdig inregelen, zorgen dat alle radiatoren voldoende flow krijgen (niet teveel en niet te weinig); waardoor het comfort omhoog gaat (geen koude ruimtes, overal vlot warm) en het verbruik ietsje zakt (lagere retour dus hoger rendement CV). Daarbij is een grotere of kleinere radiator geen probleem, zolang je goed waterzijdig inregelt.

O ja, @99ruud99 , heb je al ooit een huis geweten waar een CV met te weinig vermogen was geplaatst? Nagenoeg overal is een vééééél te performante ketel gezet, want de installateur is dan op zijn gemak (het zal wel warm genoeg worden). Je wil een zo laag mogelijk minimum vermogen, om pendelen te vermijden en hogere efficiëntie te halen (je wil ook niet de tankkosten van een vrachtwagen betalen om alleen naar je werk op en neer te rijden, dat doe je veel goedkoper met een normale auto).

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 26-09-2023 12:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Ik maakte de rekensom om te tonen dat het niet zo is dat als je een extra verwarming plaatst je te weinig warmtevermogen hebt in je systeem. Dit is namelijk waar naar gehint wordt.
Zoals jij ook al aangeeft: normaal is de cv zwaar overbemeten.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik zal eens gaan rekenen, maar waar het mij in eerste instantie om gaat, los van de theorie/berekening (de hal is 30m3), is of ik die nieuw te plaatsen radiator te groot kan maken en of dat die dus het hele systeem negatief kan beïnvloeden.

De radiator die ik op het oog heb variëren van 1800 tot 2700 watt (breedte/hoogte).
Stel ik neem de hoogste, kan dan de rest van het systeem dus negatief beïnvloeden?
En 2; is het daarbij ook nog afhankelijk van hoe ver ik de kraan van de radiator open draai?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Kort gezegd: nee, je kan de radiator niet te groot maken. Zorg wel voor een voorinstelbare kraan of voetventiel.

Stel dat je in die kleine gang een radiator van 5000W hangt, zal je die bij waterzijdig inregelen flink toedraaien (via voetventiel of voorinstelbare kraan zoals Danfoss RA-N), zodat er weinig water naar stroomt (niet nodig) en de andere radiatoren er geen last van hebben.
En als je dat niet doet, maar wel een thermostaatkraan plaatst, dan zal die in de kortste keren afsluiten omdat het zeer snel te warm is, dus dat zal zich met wat vertraging (dus comfortverlies) ook rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

kaajee schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 06:38:
Ik heb in mij hal een radiator die ik niet mooi vind en wil vervangen door een slanke, design radiator.
Mijn theorie is; Het liefst eentje met een zo groot mogelijk vermogen zodat ik de keuze heb om de hal al dan niet aardig warm te kunnen krijgen. Voor comfort maar ook als een warmte brug tussen de andere ruimtes
Waar komt die warmtebrug wens vandaan? Is de gang nu een koudebrug waar nog te weinig aan gedaan is en eigenlijk een tochtgat is voor de rest waar je over schreef?
Je kunt er ook voor gaan om die gang zelf (voordeur/raam of ramen en/of gevel), veel beter te isoleren, maar hier houd ik het dan bij want daar heb je nog niets over vermeld.
Wordt die gang veel warmer door het isoleren dan is mogelijk jouw probleem ook weg?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 03-10-2023 21:47 ]

Pagina: 1