Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
Momenteel heb ik een PV installatie van 24x 290wp op een 6kW omvormer.
Ik heb nog ruimte op de overkapping voor 12 zonnepanelen van 435wp die ik wil aansluiten op een 5kW omvormer.

Totale vermogen zou dus maximaal op 11kW zitten. Als ik het goed heb gelezen zou dit precies moeten kunnen op een 3x25a aansluiting. (max 3x 3680 Watt).

Nu heb ik een paar vragen:

Is het dan ook nodig om de 40a aardlek schakelaars + 40a hoofdschakelaar te vervangen omdat het totale vermogen dus boven deze 40a uit kan komen?
De meterkast moet uitgebreid worden ivm de extra alamat en de verdeelblokjes die vol zijn.(rood).
Er is ruimte genoeg voor een extra deel (groen).
De oplossing die ik in gedachten heb is om van het onderste verdeelblok te bekabelen naar het nieuwe verdeelblok. De kabels die ik daarvoor los moet halen verbind ik op het nieuwe verdeelblok.
Is dit een fastoenlijke oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jID_IM8DsENWtzMpIpa784eGmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S6RGRbrYou8DWGCj09xNBxoN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:15

Cr3ator

1 bar is geen bar

Is het dan ook nodig om de 40a aardlek schakelaars + 40a hoofdschakelaar te vervangen omdat het totale vermogen dus boven deze 40a uit kan komen?
Met 11kW aan omvormers zit je op 25+16=41A. Voor die ene ampere hoef je geen componenten te gaan vervangen. Het kan... maar in praktijk zul je zeer ws die 16A niet halen vanwege de hogere netspanning bij maximale teruglevering (en dus lagere stroom).
De meterkast moet uitgebreid worden ivm de extra alamat en de verdeelblokjes die vol zijn.(rood).
In theorie kunnen beide omvormers samen op 1 B16 krachtgroep. Elk een eigen automaat is netter. Maar ik zou hier de linker kast ook vervangen voor een grotere kast met twee rijen zodat je wat meer ruimte hebt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Absoluut eens dat tweede full size kast makkelijk is. Kan je ook dat gedrocht van een kookgroep vervangen ;) En voor die SEP ook gelijk gewoon kwaliteit?

Maar eigenlijk mag je voor die 25A + 16A = 41A niet uitgaan van de omvormers maar van de beveiliging. Dat is dus prima met één 3x16A maar eigenlijk dus niet goed als je naar een eigen 3x16A per omvormer gaat. Wat dat betreft zou beide op één automaat dus netter zijn.

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!
Dat is inderdaad een veel mooiere oplossing.