Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC voor videobewerking en casual gaming

Pagina: 1
Acties:

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik doe redelijk wat videobewerking. Dit betekent dat ik videobanden digitaliseer en deze (en gescande smalfilms) nabewerk. De pc waar ik dat nu op doe is ca. 10 jaar oud (Core i5 van de 4e of 5e generatie), en heeft met name voor het renderen van video best veel tijd nodig. Ik weet dat dit sneller kan, maar denk niet dat het nog zin heeft deze pc van een upgrade te voorzien. Vandaar een nieuwe pc. Naast de videobewerking doe ik (als ik de gelegenheid kan vinden) ook wat casual gaming. Dat is met name Cities: Skylines en wat oudere games. Met name oude dos-meuk blijft leuk, maar dat kan een nieuwe pc hardwarematig prima aan.

Ook doe ik regelmatig wat beeldbewerkings-activiteiten in Photoshop en/of Lightroom. Daar ben ik met mijn huidige pc nog niet mee tegen de grenzen aan gelopen, dus dat zal wel goed komen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoe minder hoe beter. En daarin is het altijd een afweging tussen prijs en prestatie. Maar ik vind €2000,- wel echt het maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat me hierin echt om de desktop. Monitor en overige randapparatuur is aanwezig en wordt niet vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Idealiter heb ik er een M.2 SSD in voor Windows en eentje voor de overige programmatuur. Verder een degelijke videokaart en een flinke (richting 8 TB) HDD voor storage.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De CPU moet van Intel zijn (aangezien de scanner voor de smalfilms vraagt om Intel). En de CPU koeler van Scythe omdat ik wel fan ben van deze fans. Verder zoek ik de degelijke merken (geen onbekende merken).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er een dichte case bij hebben. Geen vensters etc. Geen RBG.
Daarnaast wil ik ook graag dat het systeem voor de toekomst nog een beetje op te kalefateren is. In de zin van wellicht RAM erbij prikken, videokaart upgraden etc. Vandaar dat ik nu uit gegaan was van DDR5 bijvoorbeeld.
En idealiter heb ik naast de 2 M.2-sloten (zie hierboven) nog een derde slot beschikbaar van zo hoog mogelijke snelheid. Daar kan ik dan later voor scannen van de smalfilms nog een aparte recording SSD in doen voor snelle verwerking van de gescande beelden.
Verder sluit ik de nodige randapparatuur aan en zijn USB-poorten wenselijk. Als er keuze is voor hardware met extra poorten, is dat heel mooi. De snelheid is dan niet de primaire factor, meer het aantal. Alhoewel een paar hele snelle wel mooi zijn.
Zijn er tegenwoordig (onder Windows 11) nog mogelijkheden Firewire te gebruiken? Daar heb ik nog wel een PCI-insteekkaart voor. Als die erbij zou kunnen zou het fijn zijn. Werkt het niet onder Windows, dan zou ik er misschien een Linux (live) voor draaien om gegevens via Firewire te kunnen opnemen en onder Windows na te bewerken.

Ga je overklokken?
Zit niet in de planning. Het is wat mij betreft niet nodig. Mijn huidige pc was er op voorbereid te kunnen overklokken, maar dat gebeurt in de praktijk niet. Dus een nieuwe pc hoeft er niet op voorbereid te zijn.

Wat verwacht je van ons?
Onderstaand lijstje had ik zelf bij elkaar gezocht. Dit systeem is het eerste systeem dat ik zo specifiek voor videobewerking bij elkaar zoek. Vandaar mijn volgende vragen:
- Werkt deze hardware fatsoenlijk samen of zijn er andere onderdelen die met deze configuratie een beter draaiende pc opleveren?
- Kan ik met deze configuratie voldoende uit de voeten voor wat betreft videobewerking of moet ik dan bepaalde andere hardware hebben die ik nu niet zo specifiek uitgezocht had?
- Is er ergens in deze configuratie nog iets te doen dat het systeem wat betaalbaarder maakt (zonder enorm op prestaties in te leveren)?

Ik had gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 264,-€ 264,-
1MoederbordenASRock Z790 Pro RS€ 199,95€ 199,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 599,-€ 599,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 8TB€ 135,26€ 135,26
1BehuizingenAntec P101 Silent€ 107,94€ 107,94
1PC speakersetsCreative Gigaworks T20 Series II€ 69,99€ 69,99
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5 Rev. B€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 179,90€ 179,90
1Optische drivesHitachi-LG Data Storage GH24NSD5 Zwart€ 14,74€ 14,74
1VoedingenCorsair RM750e V2€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 78,53€ 78,53
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.983,10

The answer is 42.

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11 13:51
u vermeld dat u geen randapparatuur nodig heeft maar ik zie een speaker set van creative gigaworks in uw lijst klopt dit? En ik zie ook dat u ook dat u een optische drive gebruikt heeft u deze nodig? Ik kan me voorstellen dat u met uw videobewerking deze toch nodig heeft. En als laatste bij de SSD's die u heeft geselecteerd is de 980 pro sneller dan de andere ssd is dit nodig aangezien het systeem afhankelijk zal zijn van het traagste dat u heeft. Ik kan begrijpen als u een snelle transfer speed wilt bij drives onderling maar als een van deze trager is heeft het in mijn ogen weinig nut om een snellere te kopen. Het enigste waarin ik zou begrijpen dat u een snellere wilt is wanneer u bv een NAS hebt met een hoger dan gigabit verbinding. Mij lijkt deze snelle SSD overbodig. En misschien ook eens denken of u deze ssd's nog grooter wilt.

• Zenyatta
Ten eerste: dank voor je feedback!

Ten tweede: de speakers zijn niet strikt noodzakelijk, maar ik had ze erbij gezet om mijn 5.1 set te vervangen. Die heb ik de afgelopen 10 jaar al als 2.1 set gebruikt, maar ik merk dat voor mijn gebruik 2.0 voldoet. Deze speakers ken ik van elders, dus ik had ze voor het gemak maar even toegevoegd.

Je opmerking over de optische drive snap ik niet helemaal. Maar los daarvan, ik gebruik 'm regelmatig, dus die is eigenlijk wel nodig inderdaad.

Voor de SSD's wil ik Windows draaien vanaf de 980 (de snelste drive) en daar de belangrijkste software bij zetten. De overige software komt dan op de WD-SSD. Voor de lokale data-opslag is dan de reguliere bulk HDD bestemd. Een snelle(re) SSD erbij is in de toekomst wellicht relevant als ik een volgende batch smalfilm inscan, want het scannen vergt redelijk wat opslag én redelijk wat transfer-snelheid.

Aangezien al mijn data zowel op de pc als op mijn nas staat, is de opslagcapaciteit toereikend. De transfer-speed is gezien mijn thuisnetwerk ook afdoende.

Verdere feedback op de videokaart en het moederbord is verder zeker welkom.

The answer is 42.

• pietkrobot
Mag ik vragen in welke software u zal gebruik maken van een leessnelheid van 7000MB/s? De ssd's lijken mij overkill. Met een 970 evo plus heb je meer dan genoeg en bespaar je dan nog eens veel. Vervolgens het heeft geen zin om deze Ram te kopen want deze cpu support alleen ram van snelheid van 4800Mhz. Als oplossing zou ik niet de ram verminderen maar het geld die je hebt uitgespaard gebruiken voor een 13600K in plaats van de 13500. Als de GPU merk niet uitmaakt zou ik persoonlijk gaan voor een RX 7800XT bv. sapphire amd readeaon rx7800xt 16gb. En wilt u perse een optische drive? Anders zou ik voor een andere case kiezen.

• Zenyatta
De optische drive is zoals gezegd inderdaad noodzakelijk. Er moet dus een degelijke case mét 1 5,25" extern slot komen. Het model is dan een tweede, deze had ik uitgekozen vanwege de dichte zijkanten, en de USB-poorten op de voorkant. Maar ik kan nog eens kijken naar een andere.

Als ik zo kijk, is het verschil in prijs tussen de 980 Pro SSD en de 970 EVO SSD twee tientjes. Die vind ik de extra schrijfsnelheid wel waard, maar ik zal er nog wel even naar kijken. Het is immers inderdaad een drive waar de belangrijkste software op komt te draaien, die met een iets minder snelle drive ook zal werken.

Wat je nu zegt over niet ram verminderen volg ik niet helemaal. Ok, als het niet werkt met de CPU dan moet er ergens iets veranderen. Maar de 13600K kan ik niet betalen met de 20€ die ik op de ssd bespaar.

Overigens gaat het scannen van de smalfilms wel echt om grote schrijfsnelheden. Als de SSD dat niet goed aan kan, dan mis je veel frames van de scan en heb je eigenlijk niets aan je video.

Voor wat betreft videokaarten, ben ik meer fan van de Nvidia chipsets dan van AMD. Wat maakt dat de RX7800XT beter zou zijn dan wat ik nu had uitgekozen?

The answer is 42.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:25
https://tweakers.net/pric...;1458608;1836140;1411034/ zijn iets goedkopere behuizingen:
de BQ is erg goed, maar heeft geen interne CD drive mogelijk
de pop air is goed in koelen
de CM is erg stil - maar minder koeling dan pop air, bovendien heb je hier een uATX bord nodig (meestal zijn die iets goedkoper).

Wat is de reden dat je een Z790 bord pakt ipv een B760 bord?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou geen kast met een DVD bay meer kopen, maar daar een externe drive voor nemen - omdat fysieke media aan het uitsterven zijn worden er nauwelijks meer moderne kasten gemaakt met een bay daarvoor. Ook zou ik de opslag scheiden van je werkstation, een lawaaige harddisk zet je liever in de meterkast. Ook is een 550 Watt voeding voldoende voor deze componenten.

Dan zou ik een PC als volgt nemen
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 261,18€ 261,18
1MoederbordenASUS ProArt B760-Creator€ 203,-€ 203,-
1BehuizingenMontech AIR 1000 Silent (review van de gaming versie)€ 72,39€ 72,39
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 111,54€ 111,54
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,52€ 87,52
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 52,43€ 52,43
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Totaal€ 1.509,81

Een NAS voor opslag (en koop er wellicht nog 1 bij voor backup, of een USB disk als de LogiLink USB 3.0 HDD Enclosure for 3.5" SATA HDD Zwart met nog zo'n WD Red schijf. WD Red schijven worden gemaakt voor NAS toepassingen)
1Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 182,97€ 182,97
1NASSynology DiskStation DS124€ 174,11€ 174,11
Totaal€ 357,08

En een externe optische drive, bv LG GP57EB40

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 27-09-2023 23:29 . Reden: voeding opmering ]

• pietkrobot
als je 2 970 evos koopt ene van 1 tb en 2 tb ter vervanging van de 2 andere drives, dan betaal je 160 voor deze 2 evo's terwijl jij 240 voor beide andere drives betaald. dit gaat over een verschil van 80 euro kan je al mooie upgrades mee doen. U vroeg zich af wrm de 7800XT omdat deze iets beter performance heeft voor een iets mindere prijs dus als je echt prijs performance wilt optimaliseren pak je die. Van de ram wil ik zeggen dat ik denk dat je niet wilt verminderen van 64 naar 32 gb maar dat de snelheid van 5600 mhz die u nu zou kopen geen nut heeft aangezien de processor deze niet ondersteunt en alleen tot 4800 ondersteunt terwijl de 13600K dit wel doet. Mag ik iets meer uitleg met wat u bedoeld met het scannen van smalfilms over welke snelheden gaat het hier? het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze smalfilms aan een snelheid van 5000MB/s schrijven ik kan verstaan dat bij een harddrive of een sata drive die maar tot 600MB/s werken dat deze misschien soms hapert maar welke snelheden worden echt bereikt op uw huidige drives ? bij het kortfilm scenario die u beschrijft?

• Zenyatta
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:05:

Wat is de reden dat je een Z790 bord pakt ipv een B760 bord?
Primair de extra USB poorten die er in mogelijk zijn. Maar met een goed B760 bord met voldoende USB, zou het ook moeten kunnen. Heb er wel een stuk of 6-8 minimaal nodig.
martyw schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:12:
Ik zou geen kast met een DVD bay meer kopen, maar daar een externe drive voor nemen - omdat fysieke media aan het uitsterven zijn worden er nauwelijks meer moderne kasten gemaakt met een bay daarvoor. Ook zou ik de opslag scheiden van je werkstation, een lawaaige harddisk zet je liever in de meterkast. Ook is een 550 Watt voeding voldoende voor deze componenten.

Dan zou ik een PC als volgt nemen
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 261,18€ 261,18
1MoederbordenASUS ProArt B760-Creator€ 203,-€ 203,-
1BehuizingenMontech AIR 1000 Silent (review van de gaming versie)€ 72,39€ 72,39
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 111,54€ 111,54
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,52€ 87,52
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 52,43€ 52,43
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Totaal€ 1.509,81

Een NAS voor opslag (en koop er wellicht nog 1 bij voor backup, of een USB disk als de LogiLink USB 3.0 HDD Enclosure for 3.5" SATA HDD Zwart met nog zo'n WD Red schijf. WD Red schijven worden gemaakt voor NAS toepassingen)
1Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 182,97€ 182,97
1NASSynology DiskStation DS124€ 174,11€ 174,11
Totaal€ 357,08

En een externe optische drive, bv LG GP57EB40
Goede tip over de voeding. Dank!

Gebruik de DVD drive heel regelmatig. Als er voldoende USB poorten zijn, dan is een externe drive een optie, maar het heeft totaal niet de voorkeur, vanwege de extra voeding die nodig is en het feit dat er dan een extra apparaat is (naast de videorecorders etc.).

Een NAS staat er al, dus die hoeft er niet meer bij.
pietkrobot schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:56:
als je 2 970 evos koopt ene van 1 tb en 2 tb ter vervanging van de 2 andere drives, dan betaal je 160 voor deze 2 evo's terwijl jij 240 voor beide andere drives betaald. dit gaat over een verschil van 80 euro kan je al mooie upgrades mee doen. U vroeg zich af wrm de 7800XT omdat deze iets beter performance heeft voor een iets mindere prijs dus als je echt prijs performance wilt optimaliseren pak je die. Van de ram wil ik zeggen dat ik denk dat je niet wilt verminderen van 64 naar 32 gb maar dat de snelheid van 5600 mhz die u nu zou kopen geen nut heeft aangezien de processor deze niet ondersteunt en alleen tot 4800 ondersteunt terwijl de 13600K dit wel doet. Mag ik iets meer uitleg met wat u bedoeld met het scannen van smalfilms over welke snelheden gaat het hier? het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze smalfilms aan een snelheid van 5000MB/s schrijven ik kan verstaan dat bij een harddrive of een sata drive die maar tot 600MB/s werken dat deze misschien soms hapert maar welke snelheden worden echt bereikt op uw huidige drives ? bij het kortfilm scenario die u beschrijft?
We scannen smalfilms met een professionele smalfilm-scanner. Deze digitaliseert de analoge beelden. Dat gebeurt op een hoge snelheid (ongeveer 10-20 beelden per seconde), in hoge kwaliteit. Het gescande materiaal wordt als soort losless video opgeslagen. Dat levert een filmbestand op wat ongeveer 50 GB per minuut kost. Aangezien dat weggeschreven moet worden zonder dat er frames gemist worden, is er een redelijk snelle SSD vanuit de fabrikant van de scanner vereist.

The answer is 42.

Pagina: 1