Frezen in buitenmuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:01

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Goedenavond,

N.a.v. een verbouwing aan onze woning, wil ik graag enkele leidingen verleggen. De allermooiste/beste optie hiervoor is, in mijn ogen, deze leidingen in de muur weg te werken door te frezen. Het gaat hier echter wel om een buitenmuur.

Weet iemand of je aan de binnenzijde van een buitenmuur van een hoekwoning (vrij standaard projectbouw van 6,5 jaar oud), kan en mag frezen? Of is dit sowieso uit den boze?

(Mocht uit de reacties blijken dat dit wellicht wel gewoon kan, dan ga ik sowieso het bouwbedrijf ook vragen of zij kunnen aangeven of dit gewoon kan en mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
lijkt me met de huidige informatie geen enkel probleem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
De binnenzijde van je buitenmuur?

Of je kan frezen in je betonnen / kalkzandstenen (draag) muur?
Dat kan. Maar ik zou (lange) horizontale stukken voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 25-09-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:23
Je wilt frezen in een buitenmuur in een woning van 6,5 jaar oud? Buiten het feit dat het mogelijk is ben ik toch heel weg benieuwd naar de woning. Een woning van 6,5 jaar oud heeft gewoon spouwmuren overal dus vraag ik me af hoe de situatie in elkaar zit namelijk.
Ga je er nog een wand voor zetten ofzo? Wil je de sleuven dichtsmeren?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:53
Wat is de binnenzijde van een buitenmuur precies?
Je hebt een spouw, met aan de buitenkant je gevel(stenen), er tussenin isolatie, en dan waarschijnlijk weer stenen (kalkzandsteen) als binnenmuur.

Frezen aan de binnenkant van je buitenmuur wordt erg lastig.

Of gaat het om een halfsteensmuurtje van een garage o.i.d.?

Anyway, frezen binnenin je huis kan prima en wordt vaak gedaan bij verbouwing. Frees vooral verticaal. Horizontale stukken frezen kunnen de draagkracht van je muur beïnvloeden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-07 17:31
Buitenmuur, of spouwmuur.

Bestaande uit

Buitenblad. - vaak metselwerk
Luchtspouw
Isolatie
Binnenmuur, kan zijn beton, kalkzandsteen, poriso, heb, ytong en vast nog meer.

Ik denk dat je in 1 van deze iets wil infrezen.

Maar om er maar iets zinnigs over te zeggen zal je toch meer info moeten geven over de opbouw en tekeningen van de indeling en of het een dragende muur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik vermoed dat iets in een muur wil frezen die aan aan de buiten grenst, dus niet naar de buren ofzo.

Binnenmuren kan je prima in frezen voor een 16 of 19mm pvc pijp oid, maar probeer het verticaal te houden inderdaad en ga niet over de hele breedte van je muur 5cm diep frezen. Dat kan wat problemen gaan opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Excuses, ondanks goede tips en opmerkingen al even niet meer gereageerd.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de binnenkant van een buitenmuur, op zolder wil ik een waterleiding en afvoer verleggen en in de muur verwerken voor de wasmachine/droger. De aannemer die het pand destijds gebouwd heeft zegt dat je in die muur gewoon kan frezen..

Iets in de spouwmuur doen had ik nog niet aan gedacht, geen idee of dit kan.

Het is iets wat niet op korte termijn geregeld gaat worden en ik denk vooralsnog ook dat ik maar gewoon een professional vraag om eens te komen kijken en een offerte uit te brengen als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Maar dan wil je dus frezen in het binnenblad (lucht - buitenblad - spouw - binnenblad) van de buitenmuur. Niet in de buitenmuur

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Gdzr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:16:
Maar dan wil je dus frezen in het binnenblad (lucht - buitenblad - spouw - binnenblad) van de buitenmuur. Niet in de buitenmuur
Ik denk het. Als alle muren van de laatste 10 jaar in projectbouw zo opgebouwd zijn wil ik in het binnenblad frezen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Dat moet geen enkel probleem zijn. Wel even nakijken hoe je wilt gaan frezen. Verticaal of horizontaal. Ben geen bouwkundige, maar horizontaal frezen is meestal not done.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Gdzr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:29:
Dat moet geen enkel probleem zijn. Wel even nakijken hoe je wilt gaan frezen. Verticaal of horizontaal. Ben geen bouwkundige, maar horizontaal frezen is meestal not done.
Ja dat lees ik hier meer. Zou het toch eens moeten navragen dan want het zal grotendeels horizontaal zijn namelijk. Mocht het niet kunnen dan wordt het gewoon leidingen op de muur maken en een koofje of iets dergelijks er omheen maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
YES schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Ja dat lees ik hier meer. Zou het toch eens moeten navragen dan want het zal grotendeels horizontaal zijn namelijk. Mocht het niet kunnen dan wordt het gewoon leidingen op de muur maken en een koofje of iets dergelijks er omheen maken denk ik.
Meest gebruikelijke is verticaal de kruipruimte in. Dan in de kruipruimte horizontaal. Evt op andere plek weer omhoog verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Sethro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Meest gebruikelijke is verticaal de kruipruimte in. Dan in de kruipruimte horizontaal. Evt op andere plek weer omhoog verticaal.
Dat gaat hem sowieso niet worden vanaf de zolder. Ik ga wel een professional vragen als het zover is, die mag dan aangeven wat wel en niet mogelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
YES schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Dat gaat hem sowieso niet worden vanaf de zolder. Ik ga wel een professional vragen als het zover is, die mag dan aangeven wat wel en niet mogelijk is :)
vraag het niet aan de vonkenboer, loodgieter of frezer, dan kan je het net zo goed aan de bakker vragen.
aannemers zijn er vaak ook niet eerlijk over of de kennis ontbreekt. Een constructeur is wat je in basis nodig hebt als het over echte afstanden gaat (dus niet alleen een buisje naar een nieuw stopcontact op 20 cm)

maargoed als ik eerlijk ben heb ik al honderden huizen gezien waarbij het niet zou kunnen wat is gedaan, en ze staan allemaal nog ;)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 27-10-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
YES schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Waar kruipruimte staat kun je ook verdiepingsvloer lezen :D
Pagina: 1