Complete home cinema, incl DVD & radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:29
Ik zoek een?
Home Cinema set geschikt voor cd, dvd en radio

Wat is je budget?
Maximaal € 1.000,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor mijn ouders zoek ik een totaalpakket, met daarin de mogelijkheid om cd's en dvd's af te spelen, maar ook eenvoudig een Nederlandse radio-zender op te zetten. Vroeger kocht je een home-cimena setje waarin alles zat, een dvd-speler en (fm-)radio en versterker in één apparaat met wat speakers. Maar deze lijken uitgestorven. Maar wat dan wel?

Mijn ouders maken GEEN gebruik streamingsdiensten, niet voor muziek en niet voor films. Hun mobiele telefoon is dan wel een smartphone, maar wordt vervolgens enkele gebruikt voor bellen en berichten. Ik hoop dat dit voldoende zegt over de gebruikers.

Het radio gedeelte zou een internetradio mogen zijn, mits er de mogelijkheid is om enkele zenders te programmeren. FM-radio is geen optie, ondanks allerlei pogingen van mijn vader is het ontvangst in de woning slecht.

TV kijken doen mijn ouders via een Odido TV-box, rechtstreeks op de TV met geluid via de TV. Het zou een leuke bonus zijn als eenvoudig het geluid van de TV-box ook over het nieuwe set kan.

Er moet dus de mogelijkheid zijn om dvd's (vooral voor hun kleinkinderen = mijn kinderen) eenvoudig af te spelen, evenals een cd.

Het is een kleine huiskamer, de zithoek is maximaal 3 bij 3,5 meter, denk zelfs kleiner. Er hangt nu een 5.1 set, vinden mijn ouders leuk bij films. Onder de tv ligt nog een extra Soundbar, omdat het geluid van de TV heel belabberd is. De huidige TV communiceert niet lekker met het huidige home cinema set en wordt overigens ook vervangen.

Er is geen specifieke eis over het aantal speakers. Mijn moeder zou liever geen subwoofer willen, of anders een hele compacte. Speakers mogen gewoon bedraad, woonkamer gaat verbouwd worden, dus er is de mogelijkheid om bekabeling netjes weg te werken. Een goede Soundbar met wat ondersteuning van achter lijkt mij prima voor deze situatie.

Mijn ouders willen iets kopen met een vertrouwde naam, dus geen vaag Chinees apparaat. En graag gewoon in de winkel, grote uitgaven doen ze niet via internet.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik hierboven aangaf, een set waar alles in zit lijkt uitgestorven. De websites van zo'n beetje alle grote merken bekeken, maar Sony, Samsung, etc. lijken geen setjes meer te verkopen met één unit voor alle media en speakers. Ik hoop dat iemand het tegendeel kan bewijzen, maar volgens mij kan ik niet anders dan gaan samenstellen.

Ik kwam bijvoorbeeld een Teufel CINEBAR 11 + Panasonic UB154 als combinatie tegen, maar die kan geen radio.

DENON CEOL RCD-N10 heeft geen dvd-speler, maar lijkt verder een fijn apparaat. Wel flink minder speaker aansluitingen, maar goed voor een doorsnee cd is een goed setje boekenplankspeakers ook erg fijn. Geluid van de TV kan ook via dit apparaat. Een DVD-speler via Digital IN? Is dat een goede oplossingsrichting?

DENON AVR-S660H heeft weer geen cd/dvd-speler. Is wel flink wat groter in eigenlijk alles en misschien wel iets te veel.

Via pricewatch en Google best wel wat uurtjes gezocht, maar echt goede oplossingen lijken moeilijk te vinden. Of heb ik iets over het hoofd gezien.

Aanvulling 26 september 2023:
Zou het kunnen dat ik een denkfout maak? Stel ik neem een surround set (bijv.: Samsung HW-B550 + SWA-9200S Achterspeakers) als vertrekpunt. Deze koppel ik via HDMI-arc aan de tv. Als ze ook voor een Samsung TV gaan dan is in ieder geval de tv en het geluid via één afstandbediening? Vervolgens een dvd/cd-speler erbij, die koppel ik aan de surround set? Of juist aan de tv? Dan nog de vraag, wat moet er dan nog bij van de radio wens? En waar plug ik dat apparaat in?

Het is dat het FM-ontvangst in de woning drama is, anders zou ik zeggen, ik ga op zoek naar de Sony BDV-N5200W. Dat lijkt nog een oplossing, zoals ik ze van een aantal jaar geleden nog kent. Een set die alles kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Arosa op 26-09-2023 07:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Arosa schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:17:
Aanvulling 26 september 2023:
Zou het kunnen dat ik een denkfout maak? Stel ik neem een surround set (bijv.: Samsung HW-B550 + SWA-9200S Achterspeakers) als vertrekpunt. Deze koppel ik via HDMI-arc aan de tv. Als ze ook voor een Samsung TV gaan dan is in ieder geval de tv en het geluid via één afstandbediening?
HDMI CEC heeft nul garantie qua werking. Samsung - Samsung maakt het wel de grootste kans om te werken.
Vervolgens een dvd/cd-speler erbij, die koppel ik aan de surround set? Of juist aan de tv?
Hangt af van de gekozen apparatuur. Als de Sound Bar alleen HDMI ARC heeft dan moet je wel op de TV aansluiten en via HDMI ARC terug. Heeft de Sound Bar een HDMI ingang kan de bron ook door de Sound Bar lopen. Dit laatste kan voordelen hebben met codecs die niet elke TV ondersteunt. Met een 2.0 set is dit niet iets om rekening mee te houden.
Dan nog de vraag, wat moet er dan nog bij van de radio wens? En waar plug ik dat apparaat in?
Idem aan bovenstaande, hangt van de uitgangen van de tuner af als de ingangen van de Sound Bar. En wat nog over is na het aansluiten van andere apparatuur. Persoonlijk zou ik radio niet via de TV laten lopen omdat de TV dan altijd aan moet (al zijn er TV's die het beeld kunnen uitzetten voor dit doel). Automatisch schakelen kan met een losse tuner wel een ding zijn. Als in, ik zie die niet snel HDMI hebben. Kan de TV box niet internetradio voorzien?

Qua advies kan ik je verder niet voorzien. Er wordt nog te veel alle kanten op gesprongen. Van een Sound Bar met losse Blu-rayspeler tot een 2.0 All-in-one en een losse surround receiver, waar dan nog speakers en bron bij moeten (of mogen de huidige speakers hergebruikt worden?), en die losse speakers moeten die dan nog een max formaat hebben? Ik heb meer vragen dan antwoorden als ik TS zo lees. Stel eerst vast hoe veel speakers je wilt of überhaupt welke oplossing (losse speakers of sound bar) gewenst is. Nu zijn er te veel opties. Je hebt wel eisen die in dezse tijd van streaming media lastiger worden, zoals een losse Blu-rayspeler. Keuze is er, alleen minder. Let ook op de tegenstrijdigheid van de eisen. Geen subwoofer kan maar dan ga je, zeker met dit budget, lage regionen in het geluid missen. Sowieso is een subwoofer mijns inziens altijd een toevoegen. Een subwoofer en "compact" is ook wat tegenstrijdig, je hoeft zeker geen 18" gepoort exemplaar neer te zetten maar iets van 10" zou ik al snel naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 27-09-2023 06:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 11:47
Die oude setjes die je bedoeld zijn indd niet meer in trek.
Je kan ook gewoon iets van marktplaats af trekken, daar verkopen ze genoeg van dat soort spul nog.
ook voor een prima prijs nog waar je ouders het voor gebruiken.
Waarom zou je daar zoveel geld voor neerleggen.
koop dus indd van mp z'n home cinema setje met radio dvd speler alles in 1. opgelost.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:29
Ik weet dat mijn openingsbericht kwa mogelijke oplossingen alle kanten uit gaat.

Ik probeer voor mijn ouders een goedwerkende invulling te vinden van hun wensen. Hun wensen lijken relatief simpel, maar de tijd dat je home cinema set als één totaalpakket kocht lijkt redelijk voorbij. Oftewel één apparaat met daarin radio, cd en dvd met daarbij een aantal speakers. Alles lijkt wel te draaien om streaming tegenwoordig.

Ze hebben nu een setje van marktplaats staan, maar daarin missen ze de mogelijkheid om fatsoenlijk radio te luisteren (FM ontvangst lukt niet in de woning). En ze willen gewoon graag iets nieuws.

Radio luisteren via de tv is inderdaad een mogelijkheid (middels de tv-box van Odido), maar je zou een fraaiere oplossing willen.

@FeaR Ik ben blij met je antwoorden, die info over HDMI CEC is zeer nuttig en ook over de volgorde van aansluiten van apparaten. Afgelopen tijd allerlei handleidingen doorgenomen, maar echt duidelijk werd het mij niet. Dit helpt echt.

Gezien hun ideeën kwa geluid zal een subwoofer en achter speakers toch wel wenselijk zijn. Ik ga zelf nog eens verder speuren en sta ondertussen zeker open voor suggesties voor een gebruiksvriendelijke oplossing waarmee cd's en dvd's afgespeeld kunnen worden en ook nog radio geluisterd.