Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is een vervanging voor een server die ik thuis heb draaien (file share / kubernetes voor deployments). Omdat ik echter ook veel met videobewerking doe heb ik besloten het systeem ook als edit systeem te gaan gebruiken aangezien alle media files dan meteen beschikbaar zijn op het systeem. Het systeem zal dus (vrijwel) altijd aanstaan. Ik draai volledig op Linux.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn streefbedrag is rond de 2500 euro (zonder een losse videokaart omdat ik nog niet goed weet welke goed ondersteunt wordt voor video editing met kdenlive)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige 4K monitor en waarschijnlijk komt daar snel nog een 2e 4K monitor bij. Bluetooth toetsenbord en een xp-pen pen tablet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb inmiddels een lijst samengesteld van een systeem dat ik denk dat goed is, zie hieronder mijn wensenlijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren.
Wel neig ik sterk naar een luchtkoeler ivm geluidsproductie, langere levensduur en makkelijk vervangbare onderdelen (lees ventilator).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ivm de video bestanden wil een storage hebben van 8Tb voor data. Ik heb er nu voor gekozen om 3 nvme drives van 4Tb te nemen zodat ik die in RAID5 kan gebruiken en ik een flinke snelheid heb zodat de media bestanden snel te lezen zijn tijdens het editen. En een 2 Tb voor Linux zelf.
Het liefst een USB4 aansluiting om externe storage snel te kunnen gebruiken indien ik deze in de toekomst aanschaf.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Allereerst een sanity check of er geen gekke dingen in het lijstje staan die helemaal niet bij elkaar passen. Daarnaast de volgende specifieke vragen:
Het systeem is een vervanging voor een server die ik thuis heb draaien (file share / kubernetes voor deployments). Omdat ik echter ook veel met videobewerking doe heb ik besloten het systeem ook als edit systeem te gaan gebruiken aangezien alle media files dan meteen beschikbaar zijn op het systeem. Het systeem zal dus (vrijwel) altijd aanstaan. Ik draai volledig op Linux.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn streefbedrag is rond de 2500 euro (zonder een losse videokaart omdat ik nog niet goed weet welke goed ondersteunt wordt voor video editing met kdenlive)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige 4K monitor en waarschijnlijk komt daar snel nog een 2e 4K monitor bij. Bluetooth toetsenbord en een xp-pen pen tablet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb inmiddels een lijst samengesteld van een systeem dat ik denk dat goed is, zie hieronder mijn wensenlijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren.
Wel neig ik sterk naar een luchtkoeler ivm geluidsproductie, langere levensduur en makkelijk vervangbare onderdelen (lees ventilator).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ivm de video bestanden wil een storage hebben van 8Tb voor data. Ik heb er nu voor gekozen om 3 nvme drives van 4Tb te nemen zodat ik die in RAID5 kan gebruiken en ik een flinke snelheid heb zodat de media bestanden snel te lezen zijn tijdens het editen. En een 2 Tb voor Linux zelf.
Het liefst een USB4 aansluiting om externe storage snel te kunnen gebruiken indien ik deze in de toekomst aanschaf.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Allereerst een sanity check of er geen gekke dingen in het lijstje staan die helemaal niet bij elkaar passen. Daarnaast de volgende specifieke vragen:
- Ik kan eigenlijk nergens goed vinden welke (lucht)koeler voldoende is. Ik heb verschillende reviews bekeken, maar nergens kan ik een overzicht vinden van welke koelers voor welke processors geschikt zouden zijn (lees voldoende koelen). Ik heb nu simpelweg de koeler gepakt die, zover ik kon lezen, de beste koelprestaties geeft.
Dus ik zou graag willen weten of de koeler ok is? - Ik heb ook geprobeerd op te sommen wat ieder component aan power gebruikt om de voeding uit te zoeken, maar dit lijkt ook geen exacte wetenschap te zijn. Dus is de voeding voldoende uitgerust?
- Weet iemand of de geheugenmodules onder de voeding passen, ik kan dat niet goed vinden obv de gegeven afmetingen.
- Het moederboord zou 128Gb aan geheugen moeten ondersteunen, maar als ik bij Asus op de qualified vendor list kijk dan kom ik max bij de 96Gb die nu op het lijstje staat. Hoe kunnen ze dan 128Gb ondersteunen? Heeft iemand hier ervaring mee, of kan ik gerust van de qvl afwijken?
- Er zit een gpu op de cpu, maar kan iemand mij vertellen of die ook zo out of the box 2 4k schermen ondersteunt (b.v. usb-c en hdmi tegelijkertijd)?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 639,- | € 639,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | € 482,25 | € 482,25 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P600S Tempered Glass Grijs | € 159,90 | € 159,90 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master MasterAir MA824 Stealth | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH96GX5M2B5600C40 | € 294,95 | € 294,95 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Prime Ultra 650W Titanium | € 208,11 | € 208,11 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 86,90 | € 86,90 |
| 3 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 189,90 | € 569,70 |
| Totaal | € 2.555,71 | |||

/f/image/yiBmZAR9oXYcpkfHhIPeUIr7.png?f=fotoalbum_large)