switch of rechtstreeks op de router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:30

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Wij hebben een basis KPN abo met een Experiabox v10. Aan de Experiabox v10 hangen bedraad twee KPN Superwifi 2.0 schotels en een Samsung smart TV. De verbinding werkt in de basis feilloos, maar sommige gezinsleden merken dat de beeldkwaliteit van TV-apps wel eens omlaag gaat als andere gezinsleden de verbinding wat zwaarder belasten. Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus niet om een KPN TV-decoder maar om apps op de bedraad aangesloten smart TV zelf (Videoland, Viaplay, etc).

Voordat we dit oplossen met een duurder abonnement, dacht ik het eerst eens te proberen door de smart TV "gewoon" de hoogste prio in het netwerk te geven. Helaas biedt de Experiabox zelf geen QoS mogelijkheden. Nu vraag ik mij af of het zin zou hebben om alle devices los te halen van de Experiabox en de hele boel via een managed switch aan te sluiten. Op die manier had ik gedacht om de QoS settings van de switch te gebruiken om alleen de poort waarop de smart TV zit (en wellicht ook de poort waarmee de switch op de Experiabox zit?) de hoogste prio te geven.

Zou dat zin hebben? Zijn er voordelen om bepaalde devices toch rechtstreeks op de Experiabox aangesloten te houden? Zijn er redenen om dit absoluut niet te doen? Andere (technische) opties?

P.S. liever geen adviezen om de Experiabox en Superwifi te vervangen. Die basis functioneert voor mij, ik zie bovenstaande puur als een gebruiksprobleem.

Beste antwoord (via JME op 25-09-2023 22:51)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Niet het advies dat je wilt horen, maar je zoekt een router die bufferbloat kan voorkomen of beperken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Meten is weten. Gewoon dus kijken wat er op het moment gebeurt dat de kwaliteit omlaag gaat. Als het abonnement 50Mbps is en 10 mensen kijken Netflix op 4K tegelijkertijd dan klopt het dat de kwaliteit omlaag gaat en heb je een sneller abonnement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Zo extreem is het gelukkig niet. Bijvoorbeeld TV-app-kijken en surfen gaan prima tegelijk. Maar TV-app-kijken en downloaden dan weer niet. In dat geval moet nu de TV-app-kijker inleveren en krijgt de downloader de volle bandbreedte. Dat laatste zie ik liever andersom, dus dat de TV-app-kijker krijgt wat ie nodig heeft en de downloader krijgt de restjes. Omdat het lang niet altijd gelijktijdig plaatsvindt, wil ik ook niet mensen structureel knijpen. Vandaar dat ik het hoop met QoS te regelen. Maar ik wil voorkomen dat ik daar andere problemen voor terug krijg, vandaar eerst even de check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
Qos maakt vaak meer kapot dan je lief is :p
Hoe dik is je verbinding en belangrijker: wat bedoel je met downloaden? Welke app/protocol?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 11-09 20:53
Nu vraag ik mij af of het zin zou hebben om alle devices los te halen van de Experiabox en de hele boel via een managed switch aan te sluiten.
Dan zult u wel de tv's rechstreeks bekabeld op de switch aan moeten sluiten denk ik. En dus niet via de SuperWiFi's.

Op bijvoorbeeld de Netgear GS108E is QoS alleen per poort in te stellen en niet per apparaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Nickname55 op 25-09-2023 20:04 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die switch gaat QoS toepassen op de 1Gbit verbinding naar het modem, tenzij je ook een 1Gbit internetverbinding hebt gaat QoS weinig voor je doen. En als je al een 1Gbit internetverbinding hebt zou je het probleem niet hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Een basis KPN abbo van wat, vDSL of fiber ?

Zijn de superwifi schotels optimaal geconfigureerd ?
(sterk signaal, etc)

[ Voor 47% gewijzigd door EverLast2002 op 25-09-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Nickname55 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:52:
Dan zult u wel de tv's rechstreeks bekabeld op de switch aan moeten sluiten denk ik. En dus niet via de SuperWiFi's.

Op bijvoorbeeld de Netgear GS108E is QoS alleen per poort in te stellen en niet per apparaat.
Dat was precies het plan. Zelfs precies met die switch.

Het betreft een 100 Mbps glasvezel abo. Maar bij 200 zou vermoedelijk hetzelfde gebeuren, omdat die download cliënt ongelimiteerd de boel dicht trekt. Alleen is het probleem dan 2x zo snel voorbij :)
Geen idee welk protocol overigens, maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JME
Maar wat is de download? Torrents? Steam? Nzb?

Maakt uit of je uberhaupt qos kunt toepassen. Maar is het niet simpeler de client een dl (en upload) limit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Oh dat! Volgens mij is het nzb. Bandbreedte limiet kan natuurlijk ook, maar is onnodig beperkend in geval er geen TV wordt gekeken, dus vandaar eerst deze verkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou het dan eerder oplossen met een router met qos dan een switch.

Je verbinding is “slechts” 100mbit, hierdoor kunnen consumenten router qos wel aan denk ik. Ik heb het alleen zelf nooit echt succesvol weten toe te passen maar technisch zou t Mogelijk moeten zijn.
Misschien een fritzbox?

https://nl.avm.de/service...toepassingen-prioriteren/

Maar je kunt ook bv je nzb cappen op 80-90mbit. Opzich niet mega storend voor je download en ik denk dat het meeste dan wel soepel doorloopt

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2023 20:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Niet het advies dat je wilt horen, maar je zoekt een router die bufferbloat kan voorkomen of beperken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik de ernst en de frequentie van het probleem te klein vind om voor een dure oplossing te gaan. Als de simpele oplossing die ik had bedacht niet de weg is, dan laat ik gewoon zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:16
Begin eens bij KPN met zeuren om een v12a of 12b als die er al is.

Je 10 is best oud.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Nieuwer is niet altijd beter. Zeker niet in Experiaboxland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 11-09 20:53
Bschnitz schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:54:
Begin eens bij KPN met zeuren om een v12a of 12b als die er al is.

Je 10 is best oud.
De v10 is het beste model wat KPN heeft. De KPN Box zitten nog steeds allerlei bugs in. En zeker voor het probleem van JME heeft een KPN Box geen enkele toegevoegde waarde denk ik.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Nickname55 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:42:
[...]

De v10 is het beste model wat KPN heeft. De KPN Box zitten nog steeds allerlei bugs in. En zeker voor het probleem van JME heeft een KPN Box geen enkele toegevoegde waarde denk ik.
Kan, mijn ervaring is anders. v12a werkt als een droom. Ik heb zelfs alles andere weggedaan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Bschnitz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:49:
[...]

Kan, mijn ervaring is anders. v12a werkt als een droom. Ik heb zelfs alles andere weggedaan.
V12a? Dan droom je inderdaad :P Die bestaat namelijk niet.. Na de v10 kwam de v10a en daarna de v12 en dat is tot nu toe het nieuwste type.
Tenzij ze een test-programma hebben voor een klein groepje gebruikers.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Och met bijvoorbeeld een TPLink managed switch van €35 kun je in ieder geval met de statistieken al een voorzichtige conclusie trekken. Met QoS kun je vervolgens kijken of je aanname klopt.

Als het je echt interesseert kun je vervolgens al het netwerkverkeer naar een apparaat kopiëren & vervolgens met Wireshark bekijken wat er op dat moment echt gebeurt. (Leercurve!).

[ Voor 32% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 26-09-2023 20:15 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FlipFluitketel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:37:
[...]

V12a? Dan droom je inderdaad :P Die bestaat namelijk niet.. Na de v10 kwam de v10a en daarna de v12 en dat is tot nu toe het nieuwste type.
Tenzij ze een test-programma hebben voor een klein groepje gebruikers.
Sorry, je hebt gelijk. Ik zat nog met de a van de v10 in mijn hoofd. Dit is zelfs al de v12b. Heb wel effe de gegevens verwijderd.

Kan er inderdaad verder niks over vinden online, vreemd. Geen test groep ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2xh9MjNmlfN6MPoeWR1k--DeDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28n3gAbM5lGuBb9Yf6pbrlKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Bschnitz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:40:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. Ik zat nog met de a van de v10 in mijn hoofd. Dit is zelfs al de v12b. Heb wel effe de gegevens verwijderd.

Kan er inderdaad verder niks over vinden online, vreemd. Geen test groep ofzo.

[Afbeelding]
Hmm.. Die ben ik nog niet eerder tegengekomen, je had dus ook gelijk. :P Blijkbaar is het verschil tussen de 12 en 12B een andere SOC en wifi-chip aldus een KPN-monteur.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Pagina: 1