Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Elke dag bevriest mijn systeem om 13:00 en herstart ie na een time-out! Ik kom er niet uit waardoor..

Noot: het is wel 's een ander tijdstip geweest maar nu weer continu 13:00.

Mijn systeem:

Lenovo Ideacentre Mini 5
Intel(R) Core(TM) i5-10400T CPU @ 2.00GHz
8GB ram
Windows 11 Pro versie 22H2 Build 22621.2283
Windows Feature Experience Pack 1000.22662.1000.
Geïnstalleerd eind december-‎2022
SSD2 M.2 Samsung MZALQ256HBJB-00BL1
SSD2 2,5" Crucial CT2000MX500SSD1

Al van alles geprobeerd. Natuurlijk zo recent mogelijke updates voor drivers, BIOS en Windows.

Ben er niet altijd bij als het gebeurt, maar vandaag weer voor het scherm gaan zitten:
- website met video en geluid aangezet,
- klok goed in beeld,
en enkele seconden na 13:00 bevriest het:
- beeld staat stil
- het geluid bleef 'hangen' met een raar geluid
- de muiscursor bewoog wel mee met de muis
- systeem reageert niet op ctrl-alt-del
- Na 2 minuten een blauw scherm dat meldt dat het systeem niet reageert en opnieuw moet worden opgestart.

Dus dan ga je weer zoeken.

Staat er iets in de taakplanner (een vaag programma dat automatisch dagelijks opgestart wordt?):
- in het korte overzicht geen taken exact om 13:00 gepland voor de volgende dag.
Zijn er nog andere plekken waar ik kan zoeken naar zaken die op een specifieke tijd worden opgestart?

De Windows Logboeken weer 's geopend.
- geen concrete gebeurtenis te zien vlak voor het opstarten.
- gek genoeg staat er "De vorige afsluiting van het systeem om 12:40:25 op ‎25-‎9-‎2023 is onverwacht gebeurd." Dat is raar!?! 20 minuten voor de echte crash. Het systeem was toen gewoon actief..
- rond die 12:40 ook geen gekke dingen te zien.
Op verzoek kan ik uiteraard wat zaken uit de logfile hier neerplempen.

Daarna met WinDbg de Windows dumpfile uitgelezen en geanalyseerd (via !analyze -v):
- Bugcheck Analysis: DPC_WATCHDOG_VIOLATION (133)
Klinkt logisch, de watchdog timer: na een time-out tijdens de freeze herstart het systeem.

Met BlueScreenView dumpfile bekeken:
- Caused by driver: ntoskrnl.exe
Googlen zegt dat dit een heel algemene veel voorkomende foutbron is en van alles kan betekenen, vaak ook driver gerelateerd.

What else?
- Lenovo System update vindt geen benodigde drivers
- Windows update staat aan. Die had eerder wel langere tijd uitgestaan maar nu is ie weer actief.
- Ik heb wel 's Lenovo Diagnostics korte testen laten uitvoeren. Kan nog de langdurende (1...9 uur) testen laten draaien.
- Heb het systeem herstart in Safe mode: dat gaat goed, geen crash
- disk gecheckt (Chkdsk /f/r) "Windows has scanned the file system and found no problems."
- sfc /scannow: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."
- Ram test gedaan

Afijn, hoe verder? Het systeem in zijn geheel herstellen / opnieuw installeren?
- kost flink wat tijd
- en wie weet treedt het probleem dan weer op

Dit is geen signature...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:39
Doe een keer om 12:30 ofzo een Linux live distro van Ubuntu ofzo starten en laat ‘m een uurtje of wat staan. Wellicht dat de oorzaak buiten het OS te vinden is en zo kan je er misschien achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:14:
Doe een keer om 12:30 ofzo een Linux live distro van Ubuntu ofzo starten en laat ‘m een uurtje of wat staan. Wellicht dat de oorzaak buiten het OS te vinden is en zo kan je er misschien achter komen.
Ik heb 'm in ieder geval een keer in Safe Mode opgestart en toen gebeurde het niet. Kan dat nog 's testen.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-09 15:16
iets dat om een bepaald tijdstip zoekt naar updates en daar een crash veroorzaakt ?
Waarom? Als je in safe mode start hebt je het niet voor, heb je het ook voor als je safe mode met networking gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Was vandaag te laat om wat voor de crash voor te bereiden. Kan 'm morgen in Safe Mode met netwerk opstarten voor 13:00.

Ik weet niet of Windows updates dan nog automatisch uitgevoerd worden? Maar uit zijn vast andere services etc die updates zouden willen doen. De Lenovo software zelf bijv.

Overigens in het Windows logboek komen best wel wat fouten voor op WMI-activity.

En 4 minuten na de herstart flink wat meldingen in de trant van "CodeIntegrity attempted to load the policy located at \SystemRoot\System32\CodeIntegrity\CiPolicies\Active\{0283AC0F-FFF1-49AE-ADA1-8A933130CAD6}.cip, but failed with status code 0x80070006"
Lijkt me niet goed, toch?

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Met de computer in Safe Mode met networking was er geen crash. Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik daarmee getest heb: normale Safe Mode ging sowieso al goed.

Ik had nog getest door op het tijdstip van de crash actief op het toetsenbord te typen om te voorkomen dat er op de achtergrond één of andere idle activiteit gestart wordt. Maar hij crasht gewoon tijdens het typen.

Ik heb van wat Apps de activiteit op de achtergrond uitgezet maar vooralsnog zonder resultaat. Denk dat ik nu wat software ga deïnstalleren, zoals de Lenovo onderhouds apps, Intel, etc.. andere minder belangrijke software, etc..

Maar omdat de crashes zo specifiek om 13:00 plaatsvinden: is er een magische truc om uit te vinden welke App of service er op dat tijdstip gestart wordt wat dan wellicht de crash veroorzaakt?

Of, welke software is er actief om 13:00 dat iets geks gaat doen waardoor de zaak bevriest?

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hmmm, lastige situatie.

Wat vraagjes, suggesties:

=Heb je al volledig uitgesloten dat het geen virus of een ander stuk ongewenste software is?
=Dus gooi Malwarebytes er eens over en kijk eens of er iets uit komt.
=Daarna eventueel een scan met Bitdefender.

=Geef ons een rapport gemaakt met HiJackThis, deze stap is zeer belangrijk. Plakken met code-tag.

=Heb je software draaien van je hardware? Zoals bloatware.

Heb je deze lijst afgewerkt dan ben je al een heel eind. Dan kunnen we gerichtere stappen ondernemen.
Dit probleem gaan we tackelen want ik kan me goed voorstellen dat het super irritant is. Ik sluit malware dus niet helemaal uit vanwege de bugchecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Thanks for de heads-up.

Het irriteert inderdaad maar gelukkig is de crash erg voorspelbaar en kan ik erom heen werken.

Ik had al wat online virusscans gedaan en Malwarebytes laten draaien al heb ik die laatste weer verwijderd vanwege de irritante pop-ups. Er was niks gevonden.

Op dit moment is Bitdefender aan het scannen en ik zal Windows Defender nog een volledige scan laten doen. Duurt alleen erg lang allemaal. De snelle scans vonden echter niks.

Hijackthis: is dat nog bruikbaar? Het lijkt verouderd. Beetje uit de tijd van Spybot Search & Destroy.

Had een tootje Security Task Manager gedraaid. Dat geeft een overzicht van tasks met een inschatting van de risico's. Maar ja, dat zet progjes als Dropbox, Syncthing, Resilio Sync, etc.. bovenaan als risicovol, ongetwijfeld omdat die actief op de achtergrond verbindingen onderhouden.

Ook had ik al wat voorgeïnstalleerde zaken verwijderd, zoals onderhouds/update-progjes van Lenovo, Intel, Microsoft intune. Veel bloatware staat er niet op. Heb al diverse software die ik zelf had geïnstalleerd verwijderd.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BraveWorld schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:13:
Thanks for de heads-up.

Hijackthis: is dat nog bruikbaar? Het lijkt verouderd. Beetje uit de tijd van Spybot Search & Destroy.
En werkt nog steeds (run as admin).

Het voordeel van hijackthis is dat je alles kunt afvinken en weer opbouwen totdat je de boosdoener te pakken hebt.

Het is overduidelijk dat er iets niet goed zit in je systeem. Dat je eromheen kunt werken wil niet zeggen dat het de fout oplost. Althans, mij zou het irriteren als er iets niet werkt zoals het moet werken.

Hmmm, wat er nu in mij opkomt is je systeemtijd. Staat je klok op de PC wel goed? Ook dit kan rare dingen gaan doen.

Gebruik hiervoor NetTime. Ik gebruik het al jaren en bij iedere boot wordt de tijd gesynchroniseerd. Het is een zeer klein programmaatje dat als service dient. Set and forget.

Wil je het opgelost hebben dan wachten we op je hijackthis log ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Was even weekendje weg.:) Toch maar 's HijackThis opgestart. Hieronder de logfile.

Noot: een vorige keer had ik al wat achtergrond dingen zoals Dropbox, Resilio Sync, Synctrayzor, etc afgesloten en waarna er toch weer een freeze was.

Systeemtijd staat goed en wordt automatisch gesynct vanuit Windows. Ik dacht een keer rond de crash activiteit van de time-sync te zien. De tijd stond een keer 27sec verkeert t.o.v. de echte tijd. Het bleek dat ie niet gesynct werd. Daarna in de settigs dat automatisch laten doen, en als laatste actie had ik daarna de time provider veranderd van time.windows.com naar time.nist.gov.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Er staat nogal veel op en je RAM geheugen lijkt behoorlijk vol te zitten.

Mijn oprechte advies is niet leuk, maar in jouw geval zou ik starten met een geheel nieuwe Windows installatie en dan langzaam opbouwen tot je die fout weer tegenkomt. Ik kan niet zomaar iets toewijzen, maar toolbars brengen meer ellende dan wat ze waard zijn. Ook met dat gebruik is 16 GB aan RAM wel aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Al geprobeerd om je klok op 12:55 te zetten, te rebooten, en dan na 5 minuten te kijken of de crash weer gebeurt? Zo weet je in ieder geval of er in je systeem iets gescheduled is wat om 13:00 systeemtijd (of 12:00 utc) draait, of dat het wat anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
Process Monitor (Sysinternals) installeren en mee laten lopen via een backingfile:

https://adamtheautomator.com/procmon/#Storing_Events_on_Disk

Met een beetje geluk zie je welk process welke dingen doet voor ie hangt. Het zou kunnen dat de logs nog niet naar disk zijn geflusht, dan heb je pech. (kleine waarschuwing, deze logs zijn groot, niet een uur vantevoren starten).

[ Voor 11% gewijzigd door __fred__ op 09-10-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:49:
Mijn oprechte advies is niet leuk, maar in jouw geval zou ik starten met een geheel nieuwe Windows installatie en dan langzaam opbouwen tot je die fout weer tegenkomt.
Dat is nog steeds een optie. In dat geval neig ik naar een Windows 10 pro install. Ik weet alleen niet zeker of de product key van de pre-installed Windows 11 pro gaat werken.
jimh307 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:49:
Ik kan niet zomaar iets toewijzen, maar toolbars brengen meer ellende dan wat ze waard zijn.
In de HijackThis logfile zie ik alleen een toolbar vermeld bij Roboform. Dat is een wachtwoordbeheerprogramma dat ik al lang gebruik (en voor betaal).
Kurkentrekker schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:55:
Al geprobeerd om je klok op 12:55 te zetten, te rebooten, en dan na 5 minuten te kijken of de crash weer gebeurt?
Dat is een goed idee! Thanks. Ik kan de crash zelfs forceren door de tijd naar 12:59 te zetten zonder herstart. Hoef ik niet meer een dag te wachten om te testen. :)

Misschien met HiJackThis voorzichtig wat dingen aan/uit zetten en weer een crash forceren en als er niks wijzigt die zaken weer terugzetten uit de backup.

Overigens is de tijd van de crash een tijdje terug een paar dagen 19:07 geweest en later ging ie weer naar 13:00 maar ik kan niet de tussentijdse veranderingen reproduceren.
__fred__ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:02:
Process Monitor (Sysinternals) installeren en mee laten lopen via een backingfile. Met een beetje geluk zie je welk process welke dingen doet voor ie hangt. Het zou kunnen dat de logs nog niet naar disk zijn geflusht, dan heb je pech.
Da's een handige tool, kan veel inzicht geven. Fijn!

Maar het zit niet mee: bij het laden van de logfile zegt Process Monitor dat het bestand corrupt is omdat het verkeerd is afgesloten.. Jammer, jammer.. Kan 't op goed geluk nog 's proberen maar tja..

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
[b]BraveWorld in "Systeem freeze en restart elke dag om 13:00"[/b]
- Na 2 minuten een blauw scherm dat meldt dat het systeem niet reageert en opnieuw moet worden opgestart.
Wat staat er letterlijk in de BSOD bij "Stop code" ? (Laatste regel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
lightemup schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Wat staat er letterlijk in de BSOD bij "Stop code" ? (Laatste regel)
DPC_WATCHDOG_VIOLATION

Het logboek / de dumpfile noemt code 0x133 wat inderdaad de watchdog is.

Ik denk dus dat het systeem ergens door bevriest, en de watchdog timer na 2 minuten constateert dat het systeem niet meer gereageerd heeft en dan de boel automatisch gaat herstarten.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
Kijk eens in je task scheduler of er iets gepland staat voor die tijd.
taskschd. msc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Zanac-ex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:46:
Kijk eens in je task scheduler of er iets gepland staat voor die tijd.
taskschd. msc
Heb ik inderdaad gekeken. Als je dat opent krijg je onder een overzichtje van de geplande taken. Niks te zien op een volgende dag rond 13:00.

Toch de folder van Taskscheduler bibliotheek > Microsoft > Windows > en dan alle afzonderlijke mappen doorgeklikt maar niks kunnen vinden van een concreet gemelde tijd rond 13:00.

Of het moet een al bestaand/lopend process zijn dat ineens iets geks gaat doen rond die tijd, zonder dat via de Taakplanner gepland te hebben.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je ook eens geprobeerd om de optie reboot on BSOD uit te zetten?
Wellicht geeft hij op de daadwerkelijke BSOD op je monitor meer informatie dan alleen de WATCHDOG melding? Long-shot, I know, but I'm running out of ideas... ;)

Anders zit er, denk ik, niet veel anders op om de kast zo licht mogelijk in te richten, alle niet noodzakelijke hardware er uit halen en dan even draaien. Als een driver of defecte hardware het euvel is, dan kun je daar alleen op die manier achter komen, denk ik...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou het aantal draaien programma's, services en plugins flink beperken. Elk daarvan kan in principe een taak hebben voor dit tijdstip en het maakt het systeem sneller.

Voorbereiden:
• tijdelijk alle antivirus uninstallen (gebruik je computer offline).
Windows 10 Privacy instellen en activeren (draai als Administrator/Beheerder).
• alle third party services stopzetten
• alle actieve ongesigneerde software verwijderen (Browny printersoftware bijvoorbeeld)
• alle niet meer onderhouden software verwijderen, bijvoorbeeld de Intel Watchdog Timer Driver.
• in CCleaner Tools/Startup tabs startups en Explorer plugins uitschakelen.

Opmerkingen:
Let op dat je bij CCleaner niets extra's installeert en kies voor een kale installatie. Geen updaters.

Windows 10 Privacy kan voorkomen dat veel rommel en ongewenst gedrag op de achtergrond plaatsvind. Alles nalopen kost tijd, maar is de moeite waard.

Meerdere verschillende actieve securityprogramma's kunnen op elkaar ingrijpen en het systeem laten vastlopen. Het is aan te bevelen niet meer dan 1 antivirusprogramma actief te hebben en feitelijk kan dit soort software doordat ze zich overal in nestelen (mail, web, etc) instabiliteit veroorzaken. Een on-access en on-demand scanner is voldoende.

Het voordeel van opschonen is dat je computer veel meer lucht krijgt en sneller zal reageren, dat is op zo'n laptop van groot belang.

Tot slot nog dit: als je drivers installeert, installeer dan bij voorkeur niet met een installer maar vanuit System van Windows en wijs de locatie van de drivers handmatig aan. De ZIP/setup packages kun je meestal uitpakken met bijvoorbeeld PeaZip/7Zip/WinRAR. Hiermee voorkom je dat allerlei onnodige monitoring tools worden meegeïnstalleerd. Sommige drivers kun je niet anders dan met setup installeren, kies dan zo weinig mogelijk extra's en schakel het opstarten ervan uit.
Altijd kiezen voor custom installatie, niet voor standaard. Zodoende kun je kiezen wat je wel en niet nodig hebt. Bloatware is een plaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
ElCondor schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:24:
Heb je ook eens geprobeerd om de optie reboot on BSOD uit te zetten?
Wellicht geeft hij op de daadwerkelijke BSOD op je monitor meer informatie dan alleen de WATCHDOG melding? Long-shot, I know, but I'm running out of ideas... ;)
Ook weer een interessant idee waar ik niet aan gedacht had. Nou is 't wel zo dat het beeld vanaf de freeze 2 minuten vaststaat waarbij niets bijzonders te zien is, en dan na afloop van de watchdogtimer naar het bluescreen gaat. Als daar al iets te zien zou zijn zou het in 1 frame of zo moeten zijn.. Of ik knipperde met mijn ogen.

Ik had wel op een andere tip de Process Monitor aangezet voor de freeze. Loggen naar een file geeft een corrupt bestand, maar met het juiste scherm, met de meest recente gebeurtenissen in beeld, dacht ik wellicht iets te kunnen zien van de laatste events bij een freeze. Afijn, van alles in beeld, maar daar heb ik nog niks uit kunnen halen. Het gaat zo snel en de eventlog is zo gedetailleerd dat je alsnog niets weet. Nu kan ik nog proberen de te displayen events te filteren zodat ik meer nuttige info tijdens de freeze in beeld krijg.
mrmrmr schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:26:
Ik zou het aantal draaien programma's, services en plugins flink beperken. Elk daarvan kan in principe een taak hebben voor dit tijdstip en het maakt het systeem sneller.

...
Ook bedankt voor alle tips. Heb wel al één en ander gedeïnstalleerd en (getest met) flink wat achtergrond services uitgeschakeld maar nog niet genoeg dus helaas.

Dat met die drivers handmatig installeren is ook zoiets.. Ik dacht inmiddels dat het handig zou kunnen zijn om die Intel, Lenovo, etc.. tooltjes op de achtergrond actief te hebben om mijn systeempje up-to-date te houden. Maar uiteindelijk geef je dan een stukje controle weg. En ik hoef niet persé al die zaken actief op de achtergrond.

Inmiddels zit ik op een tweesporenbeleid: naast dit foutzoeken ben ik voorbereidingen aan het treffen om Windows 10 in dual boot op een andere partitie te installeren.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BraveWorld schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:36:
[...]

Inmiddels zit ik op een tweesporenbeleid: naast dit foutzoeken ben ik voorbereidingen aan het treffen om Windows 10 in dual boot op een andere partitie te installeren.
Het lijkt me stug dat het aan Windows 11 zou liggen. Misschien een update die iets verziekt, maar het is toch een slim idee om Windows 10 te testen.

Normaliter kom ik op dit punt aanzetten om de PC maar te reparatie aan te bieden, maar om 2 punten doe ik dit nu niet:
>Heel veel software maakt het troubleshooten peperduur. Daar zijn ze lang mee bezig.
>Ik kan nergens expliciet traces vinden om te wijzen naar hardwarematige problemen.

Dat dit probleem gemeen en geniepig is mag je wel zegen inderdaad.

Dus met Windows 10 hetzelfde doen als ik geadviseerd heb. 1 voor 1 opbouwen met software en hierbij regelmatig herstelpunten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
De laatste dagen heb ik geen freezes meer gehad. Jippie!

Nu stond het systeem wel half van de tijd via dual-boot op de Win10 partitie ingelogd maar ik ben toch optimistisch dat het ook voor de Win11 partitie geldt. Ik had van alles verwijderd, via HiJackThis (dank nog daarvoor), diverse software verwijderd, ook folders etc die alsnog achtergebleven waren.. zo veel dat ik nu niet kan pin-pointen wat de oorzaak was. Maar inderdaad denk ik niet dat het OS het probleem was maar de geïnstalleerde zooi.

Dus nu houd ik lekker het tweesporenbeleid aan: ik ga de versie Win10 install verder uitbreiden (met regelmatige backups en monitoren op gekke dingen) en daarnaast kijken of ik de Win11 nog nodig heb.

Ik vind het ook wel leuk om die Win10 install weer schoon op te bouwen.. lekker vertrouwd. Win11 had een paar kleine dingen die ik vanuit Win10 miste. Een klein dingetje bijv was dat ik Xmeters gebruikte om de CPU op de taskbar in de gaten te houden. Als het systeem 's sloom was kon ik snel zien of het gewoon overbelast was. In Win11 werkt dat tooltje helaas niet. Toen had ik wel TrafficMonitor gevonden, maar dat voldeed niet helemaal en ik vond het uiteindelijk ook wat verdacht. Later gedeinstalleerd maar dat maakte geen verschil in het probleem met mijn systeem.

Kortom en afijn.. maar 's kijken hoe het verder verloopt met het systeempje. :)

Dit is geen signature...

Pagina: 1