Elke dag bevriest mijn systeem om 13:00 en herstart ie na een time-out! Ik kom er niet uit waardoor..
Noot: het is wel 's een ander tijdstip geweest maar nu weer continu 13:00.
Mijn systeem:
Lenovo Ideacentre Mini 5
Intel(R) Core(TM) i5-10400T CPU @ 2.00GHz
8GB ram
Windows 11 Pro versie 22H2 Build 22621.2283
Windows Feature Experience Pack 1000.22662.1000.
Geïnstalleerd eind december-2022
SSD2 M.2 Samsung MZALQ256HBJB-00BL1
SSD2 2,5" Crucial CT2000MX500SSD1
Al van alles geprobeerd. Natuurlijk zo recent mogelijke updates voor drivers, BIOS en Windows.
Ben er niet altijd bij als het gebeurt, maar vandaag weer voor het scherm gaan zitten:
- website met video en geluid aangezet,
- klok goed in beeld,
en enkele seconden na 13:00 bevriest het:
- beeld staat stil
- het geluid bleef 'hangen' met een raar geluid
- de muiscursor bewoog wel mee met de muis
- systeem reageert niet op ctrl-alt-del
- Na 2 minuten een blauw scherm dat meldt dat het systeem niet reageert en opnieuw moet worden opgestart.
Dus dan ga je weer zoeken.
Staat er iets in de taakplanner (een vaag programma dat automatisch dagelijks opgestart wordt?):
- in het korte overzicht geen taken exact om 13:00 gepland voor de volgende dag.
Zijn er nog andere plekken waar ik kan zoeken naar zaken die op een specifieke tijd worden opgestart?
De Windows Logboeken weer 's geopend.
- geen concrete gebeurtenis te zien vlak voor het opstarten.
- gek genoeg staat er "De vorige afsluiting van het systeem om 12:40:25 op 25-9-2023 is onverwacht gebeurd." Dat is raar!?! 20 minuten voor de echte crash. Het systeem was toen gewoon actief..
- rond die 12:40 ook geen gekke dingen te zien.
Op verzoek kan ik uiteraard wat zaken uit de logfile hier neerplempen.
Daarna met WinDbg de Windows dumpfile uitgelezen en geanalyseerd (via !analyze -v):
- Bugcheck Analysis: DPC_WATCHDOG_VIOLATION (133)
Klinkt logisch, de watchdog timer: na een time-out tijdens de freeze herstart het systeem.
Met BlueScreenView dumpfile bekeken:
- Caused by driver: ntoskrnl.exe
Googlen zegt dat dit een heel algemene veel voorkomende foutbron is en van alles kan betekenen, vaak ook driver gerelateerd.
What else?
- Lenovo System update vindt geen benodigde drivers
- Windows update staat aan. Die had eerder wel langere tijd uitgestaan maar nu is ie weer actief.
- Ik heb wel 's Lenovo Diagnostics korte testen laten uitvoeren. Kan nog de langdurende (1...9 uur) testen laten draaien.
- Heb het systeem herstart in Safe mode: dat gaat goed, geen crash
- disk gecheckt (Chkdsk /f/r) "Windows has scanned the file system and found no problems."
- sfc /scannow: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."
- Ram test gedaan
Afijn, hoe verder? Het systeem in zijn geheel herstellen / opnieuw installeren?
- kost flink wat tijd
- en wie weet treedt het probleem dan weer op
Noot: het is wel 's een ander tijdstip geweest maar nu weer continu 13:00.
Mijn systeem:
Lenovo Ideacentre Mini 5
Intel(R) Core(TM) i5-10400T CPU @ 2.00GHz
8GB ram
Windows 11 Pro versie 22H2 Build 22621.2283
Windows Feature Experience Pack 1000.22662.1000.
Geïnstalleerd eind december-2022
SSD2 M.2 Samsung MZALQ256HBJB-00BL1
SSD2 2,5" Crucial CT2000MX500SSD1
Al van alles geprobeerd. Natuurlijk zo recent mogelijke updates voor drivers, BIOS en Windows.
Ben er niet altijd bij als het gebeurt, maar vandaag weer voor het scherm gaan zitten:
- website met video en geluid aangezet,
- klok goed in beeld,
en enkele seconden na 13:00 bevriest het:
- beeld staat stil
- het geluid bleef 'hangen' met een raar geluid
- de muiscursor bewoog wel mee met de muis
- systeem reageert niet op ctrl-alt-del
- Na 2 minuten een blauw scherm dat meldt dat het systeem niet reageert en opnieuw moet worden opgestart.
Dus dan ga je weer zoeken.
Staat er iets in de taakplanner (een vaag programma dat automatisch dagelijks opgestart wordt?):
- in het korte overzicht geen taken exact om 13:00 gepland voor de volgende dag.
Zijn er nog andere plekken waar ik kan zoeken naar zaken die op een specifieke tijd worden opgestart?
De Windows Logboeken weer 's geopend.
- geen concrete gebeurtenis te zien vlak voor het opstarten.
- gek genoeg staat er "De vorige afsluiting van het systeem om 12:40:25 op 25-9-2023 is onverwacht gebeurd." Dat is raar!?! 20 minuten voor de echte crash. Het systeem was toen gewoon actief..
- rond die 12:40 ook geen gekke dingen te zien.
Op verzoek kan ik uiteraard wat zaken uit de logfile hier neerplempen.
Daarna met WinDbg de Windows dumpfile uitgelezen en geanalyseerd (via !analyze -v):
- Bugcheck Analysis: DPC_WATCHDOG_VIOLATION (133)
Klinkt logisch, de watchdog timer: na een time-out tijdens de freeze herstart het systeem.
Met BlueScreenView dumpfile bekeken:
- Caused by driver: ntoskrnl.exe
Googlen zegt dat dit een heel algemene veel voorkomende foutbron is en van alles kan betekenen, vaak ook driver gerelateerd.
What else?
- Lenovo System update vindt geen benodigde drivers
- Windows update staat aan. Die had eerder wel langere tijd uitgestaan maar nu is ie weer actief.
- Ik heb wel 's Lenovo Diagnostics korte testen laten uitvoeren. Kan nog de langdurende (1...9 uur) testen laten draaien.
- Heb het systeem herstart in Safe mode: dat gaat goed, geen crash
- disk gecheckt (Chkdsk /f/r) "Windows has scanned the file system and found no problems."
- sfc /scannow: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."
- Ram test gedaan
Afijn, hoe verder? Het systeem in zijn geheel herstellen / opnieuw installeren?
- kost flink wat tijd
- en wie weet treedt het probleem dan weer op
Dit is geen signature...