Occasion aankoopadvies: diesel PHEV in 2023?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesjefskie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 17:16

Mesjefskie

If it works, it's true!

Topicstarter
Hallo mede-tweakers!

Onze gezinsauto - een Ford Focus uit 2006 met slechts 290.000km op de teller - is nodig aan vervanging toe. We hebben een budget van rond de €20.000,-. De auto wordt doordeweeks voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer (± 25km per dag), en in de weekends om van hot naar her te crossen. Echter in de vakanties moet er een sleurhut caravan achter om de ons omliggende landen te verkennen. We rijden ongeveer 20.000km per jaar.

Het vermogen van onze ouwe trouwe Focus is (in theorie) 140pk maar we merken dat dit net te weinig is om ons vijven plus de caravan comfortabel mee te trekken. Bovendien is het brandstofverbruik (zonder caravan) rond de 1 op 10. Daarnaast zitten er een aantal grote reparaties aan te komen dus zijn we op zoek naar een occasion. Dit staat er op het wensenlijstje:
  • trekhaak
  • stationwagon
  • ± 175pk of meer
  • bouwjaar 2015 of nieuwer
  • maximaal 125.000 km
  • plaats voor 5 personen (2 volwassenen, 3 kinderen)
Nu had ik mijn oog laten vallen op een Volvo V60 D6. Dit is een plug-in hybrid waar je (in theorie) zo'n 40 km electrisch mee zou moeten kunnen rijden. Dat zou ideaal zijn voor het woon-werkverkeer. Daarnaast is er een dieselmotor met zo'n 220 pk en dat is weer ideaal om met de caravan op pad te gaan. Dan blijven alleen de (langere) ritten in het weekend nog over waarbij je dan zowel electrisch als op diesel rijdt. De ervaringen met de V60 D6 op caravantrekker.nl zijn over het algemeen ook postitief.

Alleen de wegenbelasting per kwartaal vindt ik best fors (€300 ten opzichte van €180 voor de Focus). Maar de grote vraag, voor mij althans, is: zou je in 2023 een diesel PHEV uit 2015 kopen? Gezien ons wensenlijstje en budget is de enige (voor ons betaalbare) benzine PHEV die ik kon vinden de Volkswagen Passat variant 1.4 tsi gte, ook uit 2015.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:10
Een phev zou ik alleen kopen als je met eigen zonnestroom kan opladen, hoe is die situatie bij jullie?
Daarnaast ga je per maand 40 euro meer betalen aan wegenbelasting, dat is 480 euro per jaar elk jaar. Een flinke meerprijs inderdaad.
Het segment tot 20.000 is wel moeilijk voor plugin auto's met weinig km's, ik zat laatst ook te kijken op marktplaats. Zeker als je bedenkt dat een nieuwe phev kuga vanaf 36 000 leverbaar is tegenwoordig, snap ik de rechtvaardiging van de bedragen voor occasions niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesjefskie

Mesjefskie

If it works, it's true!

Topicstarter
Een phev zou ik alleen kopen als je met eigen zonnestroom kan opladen
Dat kunnen we inderdaad. Al staat ‘ie natuurlijk meestal ‘s avonds en ‘s nachts op de oprit.
Het segment tot 20.000 is wel moeilijk voor plugin auto's met weinig km's, ik zat laatst ook te kijken op marktplaats. Zeker als je bedenkt dat een nieuwe phev kuga vanaf 36 000 leverbaar is tegenwoordig, snap ik de rechtvaardiging van de bedragen voor occasions niet ...
Ja, het is echt niet normaal hoe duur occasions zijn. We hebben 2 jaar geleden ook eens gekeken en aan de hand daarvan besloten nog even door te sparen… dat was niet onze beste beslissing. :+

De extra wegenbelasting kunnen we in principe wel hebben, zeker als we doordeweeks voornamelijk elektrisch kunnen rijden. Ik weet alleen echt niet of we er goed aan doen een diesel-hybride te kopen. Die V60 heeft Euroklasse 6 en energielabel A, maar dat was vóór Dieselgate…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17
Weet niet hoe “vast” je budget is, maar indien er rek in zit, wellicht is een Ford Kuga PHEV interessant? Rijdt ongeveer 50km indien opgeladen, goed trekvermogen, fijne auto en weer een Ford. Recent veel kortingen op nieuwe modellen, dus wellicht zijn de 2de hands modellen ook wat gedaald in prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:41
V60 d6 is nogal een risico met de aircopomp: check goed of ie dealer onderhouden is anders niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:03
Is het te overwegen om eigenlijk alles behalve caravans trekken elektrisch te doen?
Enigszins afhankelijk van je woning qua parkeren en eigen energieopwek.
Dit kan aanzienlijk schelen qua kosten. Denk dan aan een Nissan Leaf (2), Hyundai Ioniq, E-golf. Alle 3 zeer goed mogelijk binnen budget, waarvan de Ioniq voor binnenlandse trips met een snellader ook best op iets langere afstanden bruikbaar is.

Vervolgens houd je 5k over om de Focus te behouden voor lange afstanden. Al zou ik overwegen om iets uit te zoeken op benzine (goedkoper in de wegenbelasting).

Verder zijn plugin hybride diesels enorm schaars en wel doorlopend relatief duur. Je hebt te maken met complexe aandrijflijnen en zo eigenlijk dubbel onderhoud.
Scheid je dit over 2 auto's, dan voorkom je dat wat meer.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Is die Focus met 140pk een motor zonder turbo? Ik denk van wel namelijk, dan moet je veel toeren maken om trekkracht te hebben. Tegenwoordig heb je echt geen 175+ pk nodig om een caravan te trekken omdat tegenwoordig alles een turbo heeft kun je ook prima 1400kg trekken met een 1.4 met 120pk. Het gaat puur om het koppel. Ik mag 1600kg trekken met mijn 2.0 benzine met 140pk zonder turbo, maar leuk is dat niet.

In het Kampeer topic zijn er zelfs wat die caravans trekken met een 1-liter turbo.

Ik zou persoonlijk niet voor een 2e hands PHEV kiezen. Als je dieselt dan sleur je dat accupakket en alle bende eromheen mee = extra gewicht waar je wegenbelasting over betaald. En als je electrisch rijd dan zeul je een zware diesel mee voor jan met de pet. Als die accu nieuw 40km kan halen 4 jaar geleden, dan red die dat nu niet meer. En over een paar jaar betekent dat dus een nieuwe accu waar je de portemonnee voor mag trekken.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 26-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat die wegenbelasting nog omhoog gaat voor hybride auto’s.

https://www.anwb.nl/auto/...g-voor-elektrische-autos#

.
Korting op wegenbelasting voor plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:45
Ik zou inderdaad niet voor een PHEV Diesel gaan. Dat gaat je straks een godsvermogen aan mrb kosten, en gezien het aantal kilometers dat je per jaar rijdt ga je dat nooit terug verdienen. Houdt ook rekening met hogere onderhoudskosten. Ik zou gewoon voor een benzine station gaan, die zijn er genoeg te vinden binnen je budget.
Voorbeeld:
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

of

https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

• Mesjefskie

Mesjefskie

If it works, it's true!

Topicstarter
Dank voor alle reacties.
Is het te overwegen om eigenlijk alles behalve caravans trekken elektrisch te doen?

Vervolgens houd je 5k over om de Focus te behouden voor lange afstanden. (…)
In dat geval zou ik twee auto’s moeten vervangen want de Focus is echt op. De versnellingsbak moet vervangen worden, er was iets met een wiellager en ik moet er iedere 1500 KM anderhalve liter motorolie in gooien. En dan negeer ik nog een krakende schokbreker linksachter… :)
V60 d6 is nogal een risico met de aircopomp: check goed of ie dealer onderhouden is anders niet aan beginnen
Da’s goed om te weten. De auto’s die ik op het oog had waren beiden onderhouden door een dealer, dus dat zit hopelijk wel goed.
Is die Focus met 140pk een motor zonder turbo?
Klopt, is een 2 liter motor zonder turbo. En door de ervaringen met het rijden in bergachtig gebied ben ik inderdaad op zoek naar iets krachtigers. Ik weet te weinig van turbo’s (en auto’s in het algemeen) af dus mijn gedachte was: meer vermogen == goed. :)
Hou er ook rekening mee dat die wegenbelasting nog omhoog gaat voor hybride auto’s.
Da’s wel een goed punt ja. Als ik het zo lees dan eindigt ook de korting op de mrb voor elektrische auto’s. Als je dat in overweging neemt is het nu wellicht verstandig een normale benzineauto aan te schaffen, al voelt dat heel tegennatuurlijk?
Ik zou inderdaad niet voor een PHEV Diesel gaan. Dat gaat je straks een godsvermogen aan mrb kosten, en gezien het aantal kilometers dat je per jaar rijdt ga je dat nooit terug verdienen. Houdt ook rekening met hogere onderhoudskosten. Ik zou gewoon voor een benzine station gaan, die zijn er genoeg te vinden binnen je budget.
Ik denk dat je gelijk hebt; Ik was niet op de hoogte van die mrb-korting en dat die regeling af gaat lopen. In dat licht bezien lijkt een normale benzineauto het verstandigst.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-05 20:20
Mesjefskie schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:16:
De extra wegenbelasting kunnen we in principe wel hebben, zeker als we doordeweeks voornamelijk elektrisch kunnen rijden. Ik weet alleen echt niet of we er goed aan doen een diesel-hybride te kopen. Die V60 heeft Euroklasse 6 en energielabel A, maar dat was vóór Dieselgate…
Het elektrisch rijden is natuurlijk ook niet gratis.

Als je al je woon-werk verkeer elektrisch doet rijdt je totaal (25km per dag * 240 dagen =) 6000 km per jaar elektrisch. Daarop bespaar je dus (6000 * (6,5l/100km) * 2,10 euro per liter = 819 euro aan benzine. Of (6000 * (6l/100km) * 2,00 euro per liter = 720 euro aan diesel.

Hoeveel je kwijt bent aan elektriciteit hangt erg af van hoeveel stroom je over hebt, salderen, etc. Stel de PHEV verbruikt 30kwh/100km dan heb je 6000*(30/100))=1800kwh nodig.
Heb je 1800kwh over en krijg je daar een terugleververgoeding van 10 cent per kwh voor, dan kost het je in feite 1800 * 0,10=180 euro. Moet je het van het grid halen, dan kun je reken op 40 cent per kwh en ben je 1800*0,4= 720 euro kwijt.

Hierbij moet je ook nog rekening houden met:
- MRB voor een plug-in is vanaf 2015 hoger dan voor een vergelijkbare benzine vanwege het hogere gewicht van de plug-in
- Ik heb de overige elektrische kilometers niet meegenomen van de niet woon-werk ritten dus daar heb je nog wat voordeel
- Op langere ritten heb je met een plug-in een hoger brandstofverbruik dan met een gewone ICE dus daar heb je weer een nadeel

Kan dus iets opleveren als je genoeg stroom over hebt en daar anders een (lage) teruglevergoeding voor krijgt maar een flink financieel voordeel is het niet. Wel stoot je natuurlijk minder CO2 uit en dat is natuurlijk sowieso goed.

Als je een PHEV overweegt dan zou ik naar deze benzine plug-in hybride modellen kijken:
- Volkswagen Passat GTE, bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl...ate-38371045/details.html

- Kia Optima PHEV, deze heeft al een trekhaak: https://www.autowereld.nl...aak-38013492/details.html

Let op dat een PHEV vaak een kleinere kofferbak heeft dan de gewone benzine versie door het accupakket dat ruimte in neemt.
Mesjefskie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:29:
In dat licht bezien lijkt een normale benzineauto het verstandigst.
En dan is de keuze reuze! Zoek dan naar een moderne turbomotor zodat je al snel meer Nm beschikbaar hebt dat is belangrijker dan PKs.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:49:
V60 d6 is nogal een risico met de aircopomp: check goed of ie dealer onderhouden is anders niet aan beginnen.
QFT, een bekende van mij heeft er een, volgens mij wordt die pomp jaarlijks vervangen, inmiddels niet meer onder volledige coulance, maar alleen deels coulance, kost 800 euro per keer.
Voor mij een reden om er niet aan te beginnen.

Daarnaast, relatief zware auto en die 50km op stroom, maak daar in de praktijk maar 20-30 van. Bovendien rij je in de winter door de kou die eerste kms op diesel om een of andere reden.... (opwarmen accupack?)
Pagina: 1