Scheur in gevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinnemans
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-08-2024
Goedemiddag Tweakers,

Vandaag bij het thuiskomen is mij deze scheur in de gevel de voormalige garage opgevallen. Ik weet niet hoe lang die er al zit, maar vond het wel opvallend hoe recht hij naar beneden loopt en dan nog boven het raam (probleem met de latei?).

Volgens de Scheurenwijzer is dit niet ernstig, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb er echt niet veel verstand van :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX3xo3gY4nsa2Ql2TWuru8ch8SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itG8C9xNQ1Ln3jqf6OGxjhv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TpetIhAXxbtwJHaXSjLZhDDTZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEtiErgZBh9ZDqmeTh0m1BuM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:07

DonJunior

NO Moderator

Afhankelijk van waar je woont zou ik mezelf druk maken of niet.
Woon je in Groningen.. dan is het vrij normaal.. :+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kinnemans
DonJunior schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:12:
Afhankelijk van waar je woont zou ik mezelf druk maken of niet.
Woon je in Groningen.. dan is het vrij normaal.. :+
:+

Noord-Brabant hier, tot zover is hier nog geen gas gevonden voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:31
Mijn ervaring reikt niet verder dan dat (waarschijnlijk) een iets te ruim gezet kozijn in de garage van de buurvrouw over 3 garages horizontale en verticale scheuren had veroorzaakt. De boel stond los op elkaar :+

Paar jaar geleden hersteld met ander kozijn en voegrenovatie met chemische ankers / en stukje opnieuw opmetselen.

Ik zou gewoon een meten met een lange waterwas en kijken of er iets verzakt of gekanteld is. Op het eerste oog niet echt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

Sebje

Makelaartje

Plat dak? Stalen latei zo te zien. Eerste ingeving, puur op gevoel, is het gebrek aan een dilatatievoeg t.p.v. het zwakkere (smalste) deel van het metselwerk, maar dat is geen bouwkundig advies natuurlijk. Indien je echt twijfelt en de scheur is ineens ontstaan dan een bouwkundige raadplegen om andere en ernstige oorzaken uit te sluiten, aangezien wij ook niet alle omstandigheden ter plaatse kennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebje op 25-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kinnemans
Sebje schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:07:
Plat dak? Stalen latei zo te zien. Eerste ingeving, puur op gevoel, is het gebrek aan een dilatatievoeg t.p.v. het zwakkere (smalste) deel van het metselwerk, maar dat is geen bouwkundig advies natuurlijk. Indien je echt twijfelt en de scheur is ineens ontstaan dan een bouwkundige raadplegen om andere en ernstige oorzaken uit te sluiten, aangezien wij ook niet alle omstandigheden ter plaatse kennen.
Dankjewel! Het is inderdaad een plat dak. Ik durf niet te zeggen of de scheur ineens is ontstaan, hij is mij in ieder geval pas vandaag opgevallen maar ik kijk ook lang niet elke dag naar dat deel van m'n huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:12
@Kinnemans
Ziet er inderdaad waarschijnlijk uit dat de latei wellicht iets te licht is uitgevoerd. Klein beetje doorbuigen in het midden en dan zou er zo'n scheur kunnen ontstaan.

Zou hier even kijken of er wat producten tussen zitten die bij herstel kunnen helpen:
https://www.abcadamas.nl/scheurherstel
Pagina: 1