"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wat je dan kunt doen is op de verdeler bekijken hoeveel groepen vloerverwarming erop zitten. Zo kun je een beetje terug tellen of er überhaupt voldoende dekkingsgraad is van je vloerverwarming. Wat je veel ziet bij oudere woningen is dat er inderdaad vloerverwarming ligt maar als bijverwarming.
De stelregel is ongeveer wanneer vloerverwarming hoofdverwarming is dat er 1 groep per 10m2 ligt ongeveer 100 meter slang. en met bijverwarming is dit ongeveer 20m2 of zelfs meer.
Mocht dit niet zo zijn wordt het toch de vloer eruit, opnieuw vloerverwarming leggen en weer storten en dan je PVC, maar dit heeft natuurlijk een aanzienlijk kostenplaatje t.o.v. een airco.
Mij lijkt het wijs om dan te kijken naar je schil (buitengevel) Zo goed mogelijk te maken zodat de warmte die je opwerkt zoveel mogelijk binnen kunt houden. en dan met een goed geplaatste Airco boven en beneden al kan voldoen.
[ Voor 11% gewijzigd door luuk66 op 25-09-2023 15:08 ]
Hier (vrijstaande woning van 1995) lagen ook tegels met VV op 30cm afstand + radiatoren.
We hebben door de tegels laten frezen en 16mm buis geplaats op 10cm afstand, radiatoren + zichtbare leidingen zijn ook verwijderd op de begane grond.
Hierna de sleuven dichtgezet met Uzin NC182 (eerst in de primer gezet uiteraard).
Vloerverwarming opstookprotocol doorlopen (hadden toch een paar maanden tussen dichtzetten en stofferen dus waarom ook niet).
De stoffeerder heeft toen nog geëgaliseerd waarna er plak PVC op gegaan is.
Met het huidige weer hebben we het nog niet nodig gehad dus of het voldoende is kan ik je nog niet vertellen maar lijkt me van wel. Overigens zijn we meteen voor een kunststof verdeler gegaan en heb ik de buizen naar de verdeler vervangen voor 28mm variant, ook met het oog op een eventuele warmtepomp en gehele lage temperatuur verwarming.
Bouwtekening zou er volgens de verkoper nog ergens moeten zijn, maar goed ik weet niet of die nog komt en of dat deze het gewenste detailniveau heeft.
De grootste winst qua isolatie is waarschijnlijk te halen door de ruiten te vervangen denk ik. Dit is nu HR+. Het vervangen staat eigenlijk niet op de planning, of isolatie aan de binnenmuur aan te brengen, ook dit staat niet op de planning.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
4 groepen op 65m2 klinkt als weinig, maar met wat bijverwarming moet het wel lukken. Vraag is meer of je alles opnieuw wilt aanleggen of niet, of gewoon een convector erbij ooit.. Een convector is natuurlijk een stuk goedkoper dan alles opnieuw laten leggen nu, maar als je per se geen radiatoren wilt maar alleen VV zal je er vermoedelijk niet aan ontkomen. Dan is dit natuurlijk wel het moment om dat te doen..
verder zit de grootste winst qua isolatie in het dak.en het glas. Ik zou zeker wat extra geld lenen voor verduurzaming in je hypotheek, glas in 1x aanpakken in ieder geval beneden zou een mooie stap kunnen zijn.
[ Voor 50% gewijzigd door Fr33z op 25-09-2023 21:50 ]
In praktijk is echter hoh 15cm zelden een probleem om als hoofdverwarming te gebruiken. Om dezelfde oppervlakte temperatuur en warmte afgifte te bereiken moet de aanvoor misschien 2 graden omhoog. Dat is een klein nadeel als je met een warmtepomp gaat stoken, omdat de efficiëntie van een warmtepomp lager wordt naarmate de aanvoertemperatuur hoger wordt.
Buiten dat kleine nadeel ga je een woning met isolatie uit 1998 echt wel makkelijk warm kunnen stoken met de vloerverwarming hoh 15cm.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik zou nieuwe vvw in laten frezen, de kosten zijn het niet, als je het diet voordat je er woont he je er het minste last van. 4 groepen op 65m2 is niet heel veel. Wij hebben op 55m2 6 groepen.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined