Spanningsrail (IP65?) in badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 20:19
Mijn zoektocht naar spanningsrail met spotjes voor de badkamer heeft (nog) niets bruikbaars opgeleverd.

Begin volgend jaar willen we onze badkamer gaan renoveren. Ik wil dan ook iets met spotjes gaan doen. In plaats van een verlaagd plafond te monteren wil ik spanningsrail met spotjes monteren op het betonnen plafond.

Ik ben ben benieuwd of iemand anders dit al eens toegepast heeft en welk merk dan geschikt is om in de badkamer te hangen. Een waarde van IP65 heeft mijn voorkeur maar volgens mij is IP44 als je geen spotjes in de inloopdouche gaat hangen.

Iemand een idee?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:17
Hoe hoog is je plafond?

En hoe zie je dat voor je? Een spanningsrail met een IP waarde... Je moet er wel op elke plek een spot in kunnen klikken, maar er mag van jou geen water in kunnen komen...?

Een rail met laagspanning kan natuurlijk wel als je een laag plafond hebt en daardoor de rail in zone 1 of 2 komt. Bij gebruik van laagspanning voldoe je namelijk altijd aan de veiligheidsnorm betreft (spat)water en condensvocht in de badkamer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 20:19
Het plafond is 240 cm hoog.

Ik zeg niet dat er van mij geen water in mag komen, alhoewel in niet verwacht dat het water tegen het plafond gaat spatten. Of laat ik zeggen dat is tot op heden nog niet gebeurd.

Ik denk dat het voor een rail niet zo heel veel uitmaakt, ik denk ook niet dat er IP waarden aan rail toegekend worden, ik ben dat in elk geval nog niet tegengekomen.

Het gaat meer om de spotjes dat die een goede IP waarde hebben. Laagspanning is helaas geen optie omdat ik Philips Hue spotjes wil gebruiken.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
wfveennl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:11:
Het gaat meer om de spotjes dat die een goede IP waarde hebben. Laagspanning is helaas geen optie omdat ik Philips Hue spotjes wil gebruiken.
Je armatuur moet de juiste IP waarde hebben.

Het lijkt me vrij sterk dat zoiets bestaat. Open contactpunten in de badkamer :o

Moet je niet op zoek naar zoiets?
https://www.ledloket.nl/w...-zwart-ip44-gu10-fitting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
Bekijk deze link eens:
https://www.splashvision....orm-voor-badkamer-tv.html
Edit: deze link is beter
https://www.elektramat.nl...amer-elektra-richtlijnen/

Hierin zie je hoe een badkamer volgens de nen1010 norm opgedeeld is in een aantal zones en welke IP-klasse je voor welke zone nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://accept.elektramat.dev/media/wysiwyg/IP-met-zones-badkamer.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Invisible_man op 26-09-2023 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
@wfveennl, ik denk dat je niet goed weet wat IP65 wil zeggen. De 6 wil zeggen dat het volledig stofdicht is, en de 5 wil zeggen dat je vanuit alle richtingen met een waterstraal er op mag spuiten zonder dat er water binnenkomt.
Een stapje hoger is IP67, daar test je door het toestel een half uur een halve meter diep onder water te houden, en dan mag er geen water binnenkomen.

Zoiets is niet te rijmen met een inklikbare verbinding, een railsysteem is IP00.

Je zou kunnen met laagspanning werken (zorg dan zeker voor een kwalitatieve transformator, want die staat in voor je veiligheid), maar dan kan je er ook best rekening mee houden dat je contacten vlot zouden kunnen gaan corroderen, dus dat je ze elke x jaar zal moeten vervangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
12V rail waarbij je elke week de lampen verplaatst kan een oplossing zijn. Als je toch Hue wilt wordt het een ledstrip in de badkamer.

[ Voor 28% gewijzigd door jadjong op 26-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:17
wfveennl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:11:
Ik zeg niet dat er van mij geen water in mag komen, alhoewel in niet verwacht dat het water tegen het plafond gaat spatten. Of laat ik zeggen dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Indirect zeg je dat wel. De IP waarde die je wenst zegt namelijk dat het geheel bestand moet zijn tegen waterstralen. Met een open rail gaat hem dat gewoon niet worden. En het heeft om die reden ook geen enkele zin om een IP65 railspotje te produceren voor een fabrikant, want het volledige systeem zal altijd IP00 blijven.

Je moet dus naar laagspanning of losse spots die niet op een rail zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1