Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACT
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Misschien een simpele vraag met uitleg.

En misschien graag een simpel antwoord.

Op mijn loonstrook komt boven op mijn brutoloon mijn bijtelling (bruto) niet.
Ik de auto privé gebruik ook.

Maar ik denk er is iets verkeer met mijn loonstrook:

Voorbeeld:

Bruto Salaris 2000

Totaal 2000

Loonheffing 200

Totaal 2000
Loonheffing 200-
Bijtelling 700- Bruto

Netto totaal 1100

Klopt dit niet?

Met vriendelijke groet,
ACT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je bruto bijtelling moet niet netto ingehouden worden inderdaad, maar met dit soort verzonnen voorbeelden is het moeilijk advies te geven.

Kun je niet het relevante deel echt posten?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Of je gooit het even in de calculator :) En dan zou je hiermee naar je HR afdeling kunnen gaan.

https://www.berekenhet.nl...en/nettoloon.html#calctop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Simpel antwoord, die moet inderdaad op je loonstrook vermeld staan.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zou zoiets moeten zijn dacht ik:
Bruto Salaris 2000
Bruto Bijtelling 700
Totaal 2700

Loonheffing 900-
Totaal 1800

Bijtelling 700- (deze streept weer de bruto weg)
Netto totaal 1100

Net zo fictief en onbegrijpelijk als je initiële voorbeeld ;)

De bedoeling is iig dat het fictieve bijtelling getal bij je bruto geteld wordt, en later weer van je netto afgaat, waardoor je onder de streep gewoon de loonheffing over je bijtelling betaald.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 25-09-2023 14:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:04:
Het zou zoiets moeten zijn dacht ik:
Bruto Salaris 2000
Bruto Bijtelling 700
Totaal 2700

Loonheffing 900-
Totaal 1800

Bijtelling 700- (deze streept weer de bruto weg)
Netto totaal 1100

Net zo fictief en onbegrijpelijk als je initiële voorbeeld ;)

De bedoeling is iig dat het fictieve bijtelling getal bij je bruto geteld wordt, en later weer van je netto afgaat, waardoor je onder de streep gewoon de loonheffing over je bijtelling betaald.
Er gaat helemaal niks van je netto loon af. Er gaat alleen meer heffing over het brutoloon. (om technisch correct en pedantisch te zijn).

Stel je salaris is
2500,- incl vakantiegeld en alles per maand.
Je rijdt een leaseauto van 38.200 met 22% bijtelling, dus 700 eur bijtelling per maand.

Dan bereken je de loonheffing over 2500 + 700 = 3500.
Loonheffing met arbeidskorting en heffingskorting over 3500 is 654 eur (2024 berekening).
Loonheffing wordt ingehouden op je salaris, dus 2500 - 654 = 1846 op je rekening.

Zo zou de loonstrook eruit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iQCf4LDSXjppPmUSbgLuv32xmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4quTpgeVtKXj1BqpWGzjW7JB.png?f=user_large
( https://services.raet.nl/...WV0Lm5sL3Byb2Zvcm1hbGl0ZQ )

Heb je bij je werkgever wel om loonheffingskorting toe te passen gevraagd? Dat scheelt veel geld!

Tips van mij voor 4 jaar zakelijke lease auto rijden bij twee bedrijven (mag je mee doen wat je wilt, helemaal niks of alles):
Edit:
Vergeet niet dat je ALLE kosten die je werkgever niet betaald, maar wel direct gerelateerd zijn aan de zakelijke lease auto, ook zakelijk mag afschrijven, bijvoorbeeld:
- parkeren,
- wassen,
- polijstmiddel (of pads),
- tol (ook in buitenland),
- benzine (ook in buitenland) die de werkgever niet vergoed bv op vakantie,
- ruitensproeiervloeistof,
- eigen risico bij schade of wat dan ook
- extra kosten die de leasemaatschappij of werkgever doorrekenen etc..

Je mag deze bedragen tot aan de bijtelling aftrekken van je bruto loon (ofja dat moet je werkgever voor je doen, daar heb je recht op, je mag het niet zelf in je belastingaangifte aftrekken). Ofwel je totale bijtelling mag op jaarbasis niet onder de 0,- eur komen.

Officiele boetes van het CJIB zijn niet aftrekbaar.
Ben je vergeten een parkeerkaartje te halen en krijg je een belastingnaheffing (let op dus geen boete voor foutparkeren), dan mag je dat wel van je bijtelling aftrekken, want dat is geen boete, en wel direct aan de auto gerelateerd.

Past het niet in de huidige maand dan mag je de kosten overheven naar de volgende maand, ofwel per jaar mogen deze kosten niet meer dan 700*12=8400 eur bedragen in een geval van 700 eur bijtelling per maand.
Doet een werkgever moeilijk hierover dan moet die de kosten maar zelf dekken en niet jij (laat de werkgever dan maar op de tankspas optie 'wassen' enzv aanzetten, laat je niet wijs maken dat dit niet kan, kan gewoon, en anders onderhandel maar dat je het via de tankpas terug mag declareren).

Die leaseauto krijg je voor een zakelijk doel (waarschijnlijk naar klanten rijden?) en is dus geen "extratje", die is niet van jou, dus laat je niet wijs maken dat het voor jou een bonus is en dat het de werkgever alleen maar kost, -- want anders kon je naar kantoor komen met eigen vervoer en moest de werkgever je ook een zakelijke auto aanbieden om naar de klanten (vanuit kantoor) te gaan. Een auto die op kantoor staat en niemand gebruikt is duurder, dus je bespaart je werkgever geld, en je bent sneller bij je klanten, dus lever het ook nog eens geld op.

[ Voor 58% gewijzigd door grasmanek94 op 25-09-2023 16:28 ]

Pagina: 1