Koeling met CO2

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 07:53

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Topicstarter
Heeft iemand weleens geprobeerd om te koelen met CO2? niet vloeibaar of in de vorm van droogijs, maar zo uit de brandblusser (gasvormig dus). Dat gas is toch al gauw -70C, en als je je kast een beetje goed isoleert, wort het ook een aantrekkelijk temperatuurtje voor de videokaart en de rest van de zooi. De warmtecapaciteit van CO2 is niet zo hoog, dus een 10 kg blusser à f250 zal wel in een redelijk tempo leeg zijn, maar voor een refill kun je vast wel ergens terecht (de blusser is nl. het duurst, het gas niet. N2 (liquid) heb je ook al voor f30/liter). Ook kun je je vents laten zitten, en misschien is 1g/sec al genoeg, als je het goed aanpakt. 1g/sec => 10000sec werkend = ±3 uur ok is wat kort, maar het is maar een ideetje.

mutatis mutandis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45

Whuzz

Dodgeball!

Lijkt me een redelijk complex iets om te bouwen en een hoop werk en gezeul met flessen :(

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:17
Op woensdag 05 september 2001 00:04 schreef cervelaatworst het volgende:
Heeft iemand weleens geprobeerd om te koelen met CO2? niet vloeibaar of in de vorm van droogijs, maar zo uit de brandblusser (gasvormig dus). Dat gas is toch al gauw -70C, en als je je kast een beetje goed isoleert, wort het ook een aantrekkelijk temperatuurtje voor de videokaart en de rest van de zooi. De warmtecapaciteit van CO2 is niet zo hoog, dus een 10 kg blusser à f250 zal wel in een redelijk tempo leeg zijn, maar voor een refill kun je vast wel ergens terecht (de blusser is nl. het duurst, het gas niet. N2 (liquid) heb je ook al voor f30/liter). Ook kun je je vents laten zitten, en misschien is 1g/sec al genoeg, als je het goed aanpakt. 1g/sec => 10000sec werkend = ±3 uur ok is wat kort, maar het is maar een ideetje.
Mischien leuk voor één project/experiment maar lijkt me te duur + te veel werk om het altijd te gebruiken.

There is no magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-04 19:59

Hu9o

Schokkend

het probleem met extreem lage temperaturen is dat er te veel condens ontstaat. Dat kan dat dus weer voor andere problemen zorgen.
Een ander probleem is dat het moederbord en de procesor niet gebouwd zijn om te werken bij ongeveer -70. Wat dan optreed is dat de soldeer stukken knappen, dan ben je nog veel verder van huis.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30576

Dit heb ik eens op TV gezien: CO2 op een fietsslot spuiten+ klein tikje==> slot kapot, dus het lijkt me niet zo'n goed idee om zoiets op gevoelige computer-onderdelen uit te proberen (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24451

Op woensdag 05 september 2001 01:14 schreef grand.lord.of.chaos het volgende:
Dit heb ik eens op TV gezien: CO2 op een fietsslot spuiten+ klein tikje==> slot kapot, dus het lijkt me niet zo'n goed idee om zoiets op gevoelige computer-onderdelen uit te proberen (8>
Gezien he... jaja >:)

Bedankt voor de goede tip by the way ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24516

Condens is het probleem nog niet, zolang je kast maar stofvrij is...
Condens is heel zuiver water he, dus zonder zouten, vuil, en nog van die brol, dus die geleiding is heel miniem. Als je natuurlijk wel zo'n lekker stoffig kastje hebt, en je rookt enzo in de nabijheid van je pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2020

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Leuk idee-tje

en wat d8 men van een kast met een gas dat makkelijker te koelen is en waarmee je je hele kast vult en je naar buiten recycled ofzo... dus een luchtdichte kast waarin je een koud gas ververst, kan dat :? ;)

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervelaatworst

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Topicstarter
Het idee is niet om de mb + proc op -70 te brengen (want dat is inderdaad vast niet goed voor alle componenten), maar om de CO2 als extra koeling te gebruiken, net zoals velen nu 'gewone' lucht @±20C gebruiken (waarmee je het systeem dus nooit kouder krijgt dan 20C). De extra leidingen die je zou moeten aanleggen (niet te lang natuurlijk), moeten alleen zorgen voor het efficiënter kunnen 'aanbrengen' van de CO2, want een gemiddelde fan blaast nogal wat litertjes lucht over de proc of in de kast, en de luxe van een ongelimiteerde hoeveelheid gas heb je bij CO2 niet: 10kg CO2~227mol gas~5100 liter. Hoeveel lucht een pc-fan precies verplaatst weet ik niet, maar een specificatie van een kleine keukenventilator leert dat dát al oploopt tot 90m3/uur = 90000 liter/uur. Van condensatie heb je niet zoveel last, want de temperatuur bij een redelijk gebruik van CO2 niet onder de 0C komen (alleen de leidingen die het CO2 op de plaats van bestemming brengen zullen een aanzienlijke condensatie vertonen, maar dat is natuurlijk niet erg).

mutatis mutandis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11597

Wow, tis wel een extreme manier van coolen 8-) Het nadeel is alleen dat je volgens mij geen goede beveiliging eromheen kunt maken, mocht er iets misgaan :( ! Bij een waterkoeling kan dit nog... misschien iets om over na te denken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervelaatworst

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Topicstarter
Iets misgaan? Wat dan? CO2 is lang niet zo gevaarlijk voor de pc als water. Maar het risico dat je vingers vastvriezen aan de leidingen blijft natuurlijk >:).
Wel handig als je het daadwerkelijk gaat proberen is zorgen voor goede isolatie! Zal wel schelen in verbruik van CO2, ook als je je voeding wat verder weg krijgt dan op een belachelijke <10cm van de proc.

mutatis mutandis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Volgensmij kun je dan beter gewoon een dubbele pertier opstelling gebruiken. Op die manier zijn ook temperaturen van -60 tot -70 haalbaar op de CPU. Heb hier ooit eens een website over voorbij zien komen. Weet alleen de URL zo even niet meer...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervelaatworst

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Topicstarter
Dubbele pertier?? licht mij in aub over dit onderwerp.
PS: het is dus niet de bedoeling dat je de proc naar -70 koelt. Dat zal weinig nut hebben als je de essentiële rest (mb voornamelijk) ook flink koelt. (alhoewel, hoe doet kryotech of hoe die jongens heten dat dan? die koelen toch alleen de proc? Om de weerstand in het circuit te verlagen toch? Dan heb je dus winst als je dat op het hele systeem doet, want kan je dan niet je fsb wat verder omhoog gooien?)
Wie weet het antwoord op deze vragen?

mutatis mutandis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48

Yuri de Jager

Assume good intent

Ik denk dat het idd niet echt te doen is, o.a omdat je steeds moet bijvullen en componenten niet tegen zulke temperaturen bestand zijn. Het meest extreme wat ik op dit gebied ben tegen gekomen staat hier:

http://www.octools.com/submersion.html

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2020

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Op woensdag 05 september 2001 10:51 schreef cervelaatworst het volgende:
Dubbele pertier?? licht mij in aub over dit onderwerp.
PS: het is dus niet de bedoeling dat je de proc naar -70 koelt. Dat zal weinig nut hebben als je de essentiële rest (mb voornamelijk) ook flink koelt. (alhoewel, hoe doet kryotech of hoe die jongens heten dat dan? die koelen toch alleen de proc? Om de weerstand in het circuit te verlagen toch? Dan heb je dus winst als je dat op het hele systeem doet, want kan je dan niet je fsb wat verder omhoog gooien?)
Wie weet het antwoord op deze vragen?
ja maar alleen je proc. naar -'nog wat' koelen lijkt me een stuk minder omslachtig dan het koelen van je mobo + proc.

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Pagina: 1