KSGER SMD rework station klapt zekeringen groep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:38
Hi, ik ben in het bezit van een KSGER SMD rework station. Ik woon sinds 1,5 jaar in een nieuw huis en besloot om hem hier een keer te gebruiken. Helaas gaat de zekeringsautomaat van de groep af als ik hem boven de 400C graden gebruik. Onder de 400 gaat het goed.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is? Via een energiemeter zag ik dat hij ongeveer 2A en 400W aan stroom gebruikt. Verder worden op de groepen geen andere apparaten gebruikt die veel energie verbruiken. Ook heb ik op verschillende groepen uitgeprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp18yqnNV_znkKWypGmUFlRUhUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a75sOuWMlReDXqxfRgHitrI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyAcnbduZv3dmSp9uwzW1VjmOQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBKgajEWvltlvoDF8sPJrqCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqbBWO0lQ6h3JtdgPWWObO64wS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJIvVdtezKeOMBxyZDPoGcxy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-BfxEqJfcWEGRvMLkVv2ksIO7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkokP13Nc4IQRks1xy6vj5mk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jorn87 op 25-09-2023 11:47 ]

Weet alles over Crypto en Crypto.com #CROFAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 08:32
Klapt de aardlek automaat op een aardfout, of een te grote stroom?

Als het goed is zou je dit verschil moeten kunnen zien aan hoe de hendel staat nadat hij eruit klapt.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
Sgrovert schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:22:
Klapt de aardlek automaat op een aardfout, of een te grote stroom?

Als het goed is zou je dit verschil moeten kunnen zien aan hoe de hendel staat nadat hij eruit klapt.
De aardlek klapt er niet uit, alleen de groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 21:51
Jorn87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:23:
[...]

De aardlek klapt er niet uit, alleen de groep.
Je groepen zijn volgens mij aardlekautomaten, dat is een installatieautomaat en aardlekschakelaar in één. Dus naast dat ze uitschakelen voor een te grote stroom, schakelt hij dus ook uit bij een lekstroom van 30mA

Dat is waar @Sgrovert op doelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
@Jorn87
Mogelijk raakt het PCB van de SMPS ergens de behuizing? Misschien aan de zijkant of aan de onderkant, ik zie geen isolatie namelijk (behalve de solder mask en een laagje poedercoat/verf/anodizing).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
@xFeverr ah dat verklaard een boel.

@Puch-Maxi Klopt dat er geen isolatie is. Ik zie alleen niet zo snel iets tegen de zijkant van de behuizing aankomen. En ik vind het best bijzonder dat hij specifiek boven de 400C eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Jorn87 Ja, dat is wel vreemd!
edit:
Voor zover ik het kan zien is de behuizing niet geaard? Alleen het PCB van de SMPS, is de punt van de soldeerbout wel/of niet verbonden met de aarde?

[ Voor 58% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-09-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:19
xFeverr schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:33:
[...]

Je groepen zijn volgens mij aardlekautomaten, dat is een installatieautomaat en aardlekschakelaar in één. Dus naast dat ze uitschakelen voor een te grote stroom, schakelt hij dus ook uit bij een lekstroom van 30mA

Dat is waar @Sgrovert op doelt
Dan zitten de automaten achter een aardlekschakelaar? Of klopt de kleurcodering niet. Beetje vreemd.
19798 brengt mij inderdaad wel bij een automaat van Schneider (zij hebben Merlin Gerin overgenomen dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 08:32
Links zit een hoofdschakelaar en daarnaast 3 aardlek automaten. Deze hebben ook een testknop wat ondersteund dat er aardlek inzit.
Uitvallen op te grote stroom of een aardfout is wezenlijk anders.
Als het boven de 400 graden uitvalt kan dit namelijk ook komen door een aardfout die dan net de grens van 30 mA overgaat.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Jorn87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:46:
[...]
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij nader inzien is er helemaal niets geaard, de rode draad is hier aangesloten op de PE ofwel aarde.
Maar het gaat nergens naartoe, ook niet naar de aluminium behuizing. Meet voor de grap eens hoeveel spanning er op de behuizing staat. Potentieel kan de hele behuizing onder spanning komen te staan.
Ik zou de boel eerst goed aarden, het is nu levensgevaarlijk imho! :X
edit:
De heater in het handvat werkt ook op 230VAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:26
BK >>> MME

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien de heatgun zelf dat er bij een te hoge temperatuur het gloeispiraal intern de behuizing raakt?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn87
Puch-Maxi schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 01:31:
[...]

Bij nader inzien is er helemaal niets geaard, de rode draad is hier aangesloten op de PE ofwel aarde.
Maar het gaat nergens naartoe, ook niet naar de aluminium behuizing. Meet voor de grap eens hoeveel spanning er op de behuizing staat. Potentieel kan de hele behuizing onder spanning komen te staan.
Ik zou de boel eerst goed aarden, het is nu levensgevaarlijk imho! :X
edit:
De heater in het handvat werkt ook op 230VAC.
Dat viel mij inderdaad ook op. Ik ga de behuizing in ieder geval aarden. Verder heb ik zo'n gevoel dat er iets op de board aan stroom lekt.

@memphis heb het gecontroleerd, en zag dat er geen aarde naar de heatgun toe gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorn87 op 26-09-2023 11:57 ]

Pagina: 1