Vloerverwarmingsleiding door kanaalplaatvloer naar uitbouw

Pagina: 1
Acties:

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:59
Hi allen,

Mijn huis heeft een aanbouw aan de zijkant van het huis waar net als in het "origenele" huis vloerverwarming ligt. De aanbouw heeft geen kruipruimte. Nu zag ik dat de vloerverwarmingsleiding naar de uitbouw simpelweg via de kanaalplaatvloer van de originele woning naar de uitbouw gaat, wat naar mijn idee zal leiden tot enorm warmteverlies. Ik merk ook dat de vloer in de uitbouw minder snel warm wordt.

Het is natuurlijk niet mogelijk om die leiding zomaar terug te trekken en hem even te isoleren, dus mijn vraag is: Heeft iemand de gouden tip om deze leiding af te isoleren zodat er (minder tot) geen warmteverlies meer is?

Betreft een afstand van ~5 meter. Bedankt!

EDIT: Ik kan er alleen vanuit één kant van de kruipruimte bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisookwat op 25-09-2023 11:48 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43
Geen idee of het werkt, maar . . .
Je zou kunnen proberen om van die schuim isolatieschalen met zo'n 'rits' er overheen te schuiven.
Stapje voor stapje: stuk er omheen vouwen, dichtritsen en opschuiven. Neem ze wat ruimer zodat ze makkelijk schuiven.
Je kan ze eventueel ook zonder rits nemen en dan met tape dichtplakken.

Als je kan werken van beide kanten dan zou het m.i. moeten lukken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:04
Hetisookwat schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:26: Nu zag ik dat de vloerverwarmingsleiding naar de uitbouw simpelweg via de kanaalplaatvloer van de originele woning naar de uitbouw gaat, wat naar mijn idee zal leiden tot enorm warmteverlies. Ik merk ook dat de vloer in de uitbouw minder snel warm wordt.
Eigenlijk mist er nog veel info voordat je een conclusie kan trekken.

Als de uitbouw minder geisoleerd wordt dan zal hij minder snel warm worden.
Als de vloerverwarming met een grotere hart op hart afstand gelegd is dan zal hij minder snel warm worden
langere lussen zelfde flow
gelijke lengte lussen maar wel lagere flow

En is het echt verlies wat die 5m leiding geeft? Als je zand onder je huis op aan het warmen bent dan is het verlies. Als een andere ruimte daardoor opwarmt is het discutabel of het verlies is

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Zit die kanaalplaat in de geïsoleerde schil, dan is alle 'verlies' aan warmte geen verlies.

Daarnaast zit je met een tekort aan capaciteit in de vloerverwarming in de uitbouw; oorzaak moet je wel nog even opsnorren:
- te weinig isolatie / teveel tocht.
- te dunne leiding naar de uitbouw (waar zit de verdeler? Welke temperatuur voer je toe? Hoe dik is die leiding?

Kijk eerst even goed hoe de installatie nu zit, waar je probleem voornamelijk zit. Als je geld en moeite stopt in dat stuk leiding isoleren, om dan achteraf te merken dat je probleem elders zit, is dat wel erg zonde.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Mogelijk is het, omdat het de uitbouw is, ook de leiding met in totaal de meeste meters. Als de waterflow dan niet goed is ingeregeld over alle groepen, zal deze betreffende groep wat kunnen achterblijven.

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:59
Ik kom thuis en bedenk me ineens het volgende; de pomp van de uitbouw heeft geen knop op de retourleiding! Kan dit bijdragen aan het probleem? Zie foto.

@naftebakje
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9Fr-5hJ1YswkhmKGH4wjy_RDpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl9bfjUC7ioOHrFEeoxhu8ou.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij lijkt de doorsnede van de leiding naar de pomp op bovenstaande foto kleiner. Welke diameter zou dit moeten zijn? Foto onderstaand is de aftakking naar de uitbouwpomp (leidingen die naar links lopen)

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkHGMcuLEUBlHvR7GAZ6yyybQXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aktPs8eEX3CsxwSPpoIPIzuc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Hetisookwat op 25-09-2023 20:46 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Leidingen lijken redelijk dun, lukt met hoge temperatuur (CV) maar met warmtepomp kan je problemen krijgen.
Zo te zien zit je met een inregelventiel op je verdeler (grijze bout boven de messing opening van temperatuurvoeler), wellicht kan je de verdeler daarmee wat actief maken zodat de pomp helpt om meer debiet door de aanvoer te krijgen.

Maar waar het probleem volgens mij zit: beide leidingen naar de verdeler zijn zo aangelegd dat ze lucht vangen, en je kan ze niet ontluchten. Lucht kan de flow enorm hinderen. Ik zou de 2 elleboogjes vervangen door T-stukken en een (automatische) ontluchter er op zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1