HP Omen Linux installatie issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 13:47
Hoi,

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe laptop gekocht van HP en heb daar uiteindelijk Pop!OS opgezet als Linux distro (naast Win11 die er al op stond). Omdat ik niet zo'n fan ben van GNOME wilde ik switchen naar kubuntu. Normaal gesproken een fluitje van een cent, maar ik draai nu nog steeds Pop!OS. Dit is waar ik tegenaan liep.

Ik heb een USB stick met Ventoy en diverse distros erop; Pop!OS 22.04, kubuntu 22.04, Ubuntu 22.04 + diverse andere smaken
Opstarten van een Live linux distro is geen probleem, maar na installatie van i.d.g. Kubuntu 22.04 bleef mijn systeem hierop hangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9od2mhcl0dHxEY0-Mf_OkD3t7gE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e264i92TOxRGFrLsjLQ4qHnH.jpg?f=fotoalbum_medium

Dezelfde meldingen zie ik ook tijdens opstarten van de Live omgeving op de USB, maar dan gaat ie gewoon door met booten. Op mijn SSD in de laptop blijft ie dus hangen op bovenstaande. Alleen een Ctrl+Alt+Del helpt dan om opnieuw op te starten.

Ik heb hierna ook een complete format van de SSD gedaan en daarna enkel Kubuntu 22.04 geinstalleerd (dus zonder Win11), maar hij bleef op hetzelfde hangen.

Ook met Ubuntu 22.04 bleef ie hangen. Daarna heb ik weer Win11 geinstalleerd en nogmaals geprobeerd met Kubuntu 22.04, maar ook dat hielp niet. Met de HP support assistent in Win11 heb ik nog gekeken naar de BIOS versie, maar de nieuwste versie is geinstalleerd, dus daar lijkt het ook niet aan te liggen.

Uiteindelijk weer geprobeerd met Pop!OS en daarmee geen enkel probleem. Nu dus maar de KDE plasma desktop geinstalleerd op Pop!OS.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik dacht aan een hardware probleem i.c.m. de Linux kernel, maar waarom boot ie dan wel een Live omgeving en heb ik met Pop!OS geen probleem?
Of zou het liggen aan de nVidia drivers? Die zitten in Pop!OS ingebakken en bij Kubuntu en Ubuntu moet je aanvinken dat ie die download tijdens installatie

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Kun je bij het booten de optie "nomodeset" aan grub doorgeven? Start hij dan wel door?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als 'nomodeset' het op zou lossen zou dat gek zijn, ik had namelijk verwacht dat het beeld dan helemaal op zwart zou gaan.

Wat beter is om meer info te krijgen, is bij het opstarten zorgen dat je Grub ziet en de command line aanpast en 'quiet splash' weg te halen. Dan zie je veul meer en dan ook waar het werkelijk op hangt.

De laptop heeft dual graphics, AMD en nVidia. Pop!OS is meer gericht op nVidia en heeft standaard al de gesloten drivers bij zich en zal die wellicht al activeren. Ubuntu vraagt dit achteraf. Het is mogelijk dat amdgpu en nouveau elkaar in de weg zitten, hoewel dat wel samen zou moeten kunnen werken. Maar dat is geheel afhankelijk hoe de laptop is gebouwd, waar het beeld werkelijk door wordt getoond.

Als je trouwens een beetje handig bent, zou je voor de reboot na installatie of vanuit een installatie omgeving als herstel optie openssh-server kunnen installeren. Dan kan je als het systeem eigenlijk wel gewoon door start via een ander systeem inloggen en logs bekijken om te achterhalen wat er gebeurt.
Alternatief is de logs via een live omgeving lezen, maar dat is wat uitdagender om iets als de systemd journal te bekijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 13:47
Bedankt voor de suggesties. Ik zal er eens verder induiken. Ben toch wel benieuwd waar het nu door komt.
Zoals gezegd werkt het nu gewoon met Pop!OS, dus ik denk dat ik wat vrije ruimte creeer en daar een nieuwe partitie van maak.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 11:22
Ik zou ook eerst de 'nomodeset' optie in grub proberen die @MartinMeijerink voorstelt. Mijn HP Z2G4 Workstation geeft ook altijd 2 ACPI BIOS errors, ongeacht de distro. Als een distro niet goed opstart, blijf ik deze ook op mijn scherm zien. Deze zorgen er niet voor dat je distro niet opstart, althans bij mij niet.

Ik kan me ook herinneren, dat ik bij sommige distro's nomodeset standaard moest opnemen om beeld te krijgen (heb een Nvidia GPU). Bij sommige al wanneer ik opstart vanaf de live-cd. Pas na installatie van de (juiste!) Nvidia drivers had ik fatsoenlijk beeld.

Echter, wat @Hero of Time zegt klopt ook. Je zou verwachten wanneer er problemen zijn met de Nvidia driver dat je hele scherm op zwart gaat tijdens de boot. Ik kan me herinneren dat ik dan alleen een knipperende cursor te zien kreeg. De 'quiet splash' optie in grub laat meer zien tijdens het starten en dan kun je ook beter zien waar het misgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 26-09-2023 13:38 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Ik denk dat het niet te voorspellen is wat er gebeurt als er problemen zijn met een driver, er kan m.i. van alles gebeuren, het scherm kan idd zwart worden, maar het kan ook bevriezen (wat bij @DeerDitch wellicht het geval is), of volgezet worden met garbage.
Voor de duidelijkheid: quiet en splash zijn twee verschillende opties he, dus deze haal je weg bij het booten, en je zet er dan nomodeset bij, dan kom je al een heel eind, zo dus:
Debian 12 nomodeset

An unbreakable toy is useful to break other toys

Pagina: 1