Paar vragen over geen bijtelling met kilometerregistratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-05 17:34
Ik ga de auto alleen zakelijk rijden en dus een kilometerregistratie bijhouden. De manier waarop dit moet is duidelijk. Ik heb een paar vragen waarop ik nergens een duidelijk antwoord kan vinden.

- Wat is de gebruikelijke route? Dat lijkt me logisch, echter in mijn geval kan ik via 2 routes naar het werk rijden. Eentje is 73 km, maar heeft vaak veel vertraging, de ander is 82 kilometer, maar heeft veel minder vertraging. Pak je beide routes zonder vertraging dan is gek genoeg die van 82 km sneller, want veel meer snelweg en minder B wegen. Moet je dan verplicht de kortste pakken of mag je zelf kiezen hoe je het snelst thuis of op werk komt?

- Op een site vond ik dit: "Stel een medewerker rijdt onderweg van werk naar huis langs de kinderopvang om de kinderen op te halen. Dan is deze rit alleen aan te merken als een zakelijke rit als de kinderopvang op de meest gebruikelijke route van de zakelijke rit ligt."
Ik ga in dit geval niet naar de kinderopvang, maar bij iemand eten. Dat is langs de gebruikelijke route, afrit af, 1 km rijden, eten, 1 km terug naar de afrit en weer naar huis. Is dan de gehele rit zakelijk of moet ik 2 prive omrijkilometers registreren.

- Het is een elektrische auto en ik kan thuis niet laden. Ik neem aan dat kilometers van en naar een laadpaal (of dat nu een trage 11 kW in de buurt is, of een snelle 150 kW lader bij de volgende afrit is) allemaal zakelijk zijn?

- En dan de lastigste: Stel ik blijf bij degene waar ik ging eten, ook slapen en rij de volgende morgen vanuit daar weer naar het werk. Mijn kilometers zijn dan in plaats van 73 (van werk naar huis) teruggevallen naar 40 (want het ligt langs de gebruikelijke route). Is dat dan ook een zakelijke rit?

Ik heb goed gezocht, maar dit soort speciale gevallen staat nergens goed uitgelegd. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

The Wizard

Moderator Mobile
- Ik gebruik zelf de app ritmeter. Deze registreert de route die je neemt. Als je niet de kortste (meest logische) route neemt moet je de route opnemen in je registratie. Dat doet deze app automatisch.

- Officieel moet je dat idd doen, 2 privé kilometers opnemen (kan bij bovengenoemde app ingevoerd worden).

- Laden is noodzakelijk, gewoon registreren, in de opmerking zetten: laden.

- Dat is idd gewoon een zakelijke (woon-werk in jouw geval rit. Hetzelfde als je in een hotel zit. Gewoon in het opmerkingsveld vermelden dat je in een hotel zit of in jouw geval, overnachting.

Gewoon alles duidelijk vermelden, en mocht je zakelijk veel bezoeken hebben, zorg ervoor dat je Outlook agenda synchroon loopt met wat je bijhoudt aan je zakelijke kilometers.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
The Wizard schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:27:
- Ik gebruik zelf de app ritmeter. Deze registreert de route die je neemt. Als je niet de kortste (meest logische) route neemt moet je de route opnemen in je registratie. Dat doet deze app automatisch.

- Officieel moet je dat idd doen, 2 privé kilometers opnemen (kan bij bovengenoemde app ingevoerd worden).

- Laden is noodzakelijk, gewoon registreren, in de opmerking zetten: laden.

- Dat is idd gewoon een zakelijke (woon-werk in jouw geval rit. Hetzelfde als je in een hotel zit. Gewoon in het opmerkingsveld vermelden dat je in een hotel zit of in jouw geval, overnachting.

Gewoon alles duidelijk vermelden, en mocht je zakelijk veel bezoeken hebben, zorg ervoor dat je Outlook agenda synchroon loopt met wat je bijhoudt aan je zakelijke kilometers.
Oke, helder, maar het is in geval van 1 niet belangrijk welke route je pakt? Als je maar vastlegt welke route je genomen hebt?

Maar 2 is mij minder duidelijk. Het artikel geeft aan dat de hele rit zakelijk is, ook als er omgereden wordt om de kinderen van de opvang te halen. Dan zou datzelfde toch ook gelden als je even langs de supermarkt rijdt om eten te halen? Of in mijn geval ergens te eten. Of is het hier van belang dat het om je eigen gezin of partner gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
De Belastingdienst wil gewoon weten of een gereden kilometer om zakelijke reden is OF om prive reden.
Vorlgens mij gaan ze (bij controle) altijd uit van de korste route, niet de snelste route.
Het gaat immers om gereden kilometers (afstand) en niet om tijd.
Rijdt je EV, dan hoort omrijden voor laden bij je zakelijke kilometers, omdat dit noodzakelijk is.
Alle overige kilometers zijn prive.
Of dit nu gaat om boodschappen, eten bij iemand (tenzij zakelijk) of je kinderen van de crash halen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
cupra4 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:35:
[...]

Oke, helder, maar het is in geval van 1 niet belangrijk welke route je pakt? Als je maar vastlegt welke route je genomen hebt?

Maar 2 is mij minder duidelijk. Het artikel geeft aan dat de hele rit zakelijk is, ook als er omgereden wordt om de kinderen van de opvang te halen. Dan zou datzelfde toch ook gelden als je even langs de supermarkt rijdt om eten te halen? Of in mijn geval ergens te eten. Of is het hier van belang dat het om je eigen gezin of partner gaat?
Idd, alleen route vastleggen is voldoende. De belastingdienst gaat zelf maar uitvogelen waarom die route op dat tijdstip en dag sneller was ;).

Als je gewoon naar huis gaat vanaf de zaak is het een zakelijke rit, maak je meer kilometers voor privé omrijden naar creche, supermarkt, sportschool etc, dan moet je deze als privé kilometers registeren.

Stel: Woon-werk = 50 km. Na bezoek creche zit je op die dag op 52 km, dan zijn die 2 km privé. Maar ligt de creche precies langs de route dan hoef je uiteraard niks te registeren. Dat bedoelen ze.

De route die je aflegt hoef je niet in detail op te schrijven, alleen de A en N wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
The Wizard schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:41:
[...]

Idd, alleen route vastleggen is voldoende. De belastingdienst gaat zelf maar uitvogelen waarom die route op dat tijdstip en dag sneller was ;).

Als je gewoon naar huis gaat vanaf de zaak is het een zakelijke rit, maak je meer kilometers voor privé omrijden naar creche, supermarkt, sportschool etc, dan moet je deze als privé kilometers registeren.

Stel: Woon-werk = 50 km. Na bezoek creche zit je op die dag op 52 km, dan zijn die 2 km privé. Maar ligt de creche precies langs de route dan hoef je uiteraard niks te registeren. Dat bedoelen ze.

De route die je aflegt hoef je niet in detail op te schrijven, alleen de A en N wegen.
Ja je moet wel wat doen voor geen bijtelling.... En hoe leg je die rit met prive omrijkilometers dan vast? Normaal is het 50 km en zeg maar 40 minuten. Nu rij ik wat om en ben dus later thuis. Vertrek om 17:00 en aankomst 20:00 (met 4 omrijkilometers) of moet je daar ook weer 2 ritten van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Tijdsduur maakt niks uit, je kan ook 3 uur in de file staan. Tijd moet je wel naar waarheid invullen, mocht er een steekproef zijn dan kan het zijn dat je ze ergens gefotografeerd hebben op een bepaald tijdstip.

Wat ik doe is bij een langere stop (waarbij je echt uitstapt en ergens naar binnen gaat, tanken/laden/broodje kopen uitgezonderd) een nieuwe rit aanmaken. Met een app gaat dit gemakkelijk, op papier alles bijhouden is veel meer werk. Een km app kost je ongeveer 25 euro per jaar, dat scheelt je echt veel werk. En gelijk ook belastingdienst proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
The Wizard schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:48:
Tijdsduur maakt niks uit, je kan ook 3 uur in de file staan. Tijd moet je wel naar waarheid invullen, mocht er een steekproef zijn dan kan het zijn dat je ze ergens gefotografeerd hebben op een bepaald tijdstip.

Wat ik doe is bij een langere stop (waarbij je echt uitstapt en ergens naar binnen gaat, tanken/laden/broodje kopen uitgezonderd) een nieuwe rit aanmaken. Met een app gaat dit gemakkelijk, op papier alles bijhouden is veel meer werk. Een km app kost je ongeveer 25 euro per jaar, dat scheelt je echt veel werk. En gelijk ook belastingdienst proof.
Tijd hoef je toch helemaal niet in te vullen?
Op de site van de belastingdienst staat daar niets over vermeld namelijk.
U vermeldt per rit:
  • de datum
  • de begin- en eindstand van de kilometerteller
  • het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
  • de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
  • of het een privérit is of een zakelijke rit
  • de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
Zo'n app overweeg ik al 2 jaar, inmiddels heb ik al een stapel van 1 cm aan rittenregistratie op papier. Maar ik heb wél € 50 bespaard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Tehh schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:56:
[...]

Tijd hoef je toch helemaal niet in te vullen?
Op de site van de belastingdienst staat daar niets over vermeld namelijk.

[...]

Zo'n app overweeg ik al 2 jaar, inmiddels heb ik al een stapel van 1 cm aan rittenregistratie op papier. Maar ik heb wél € 50 bespaard :+
Klopt, je hebt gelijk.

Maar wel 10 pennen verbruikt en x aantal uur... 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsuchiyo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 08:04
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 20-10-2023 11:34 . Reden: Dit valt onder reclame ]

Pagina: 1