Laadpaal geeft error, maar Shell verleent geen service meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-05 16:04
Wij wonen sinds 2022 in een huis waar de vorige eigenaren een ICU Compact laadpaal hebben (zie afbeelding hieronder). Het bedrijf achter deze laadpalen is door Shell Recharge overgenomen. Maar Shell heeft besloten de support van onderdelen en service stop te zetten.

Afgelopen jaar heeft de laadpaal wel eens wat kuurtjes vertoont, maar die konden snel opgelost worden door middel van een harde reset (stop in stoppenkast even aan/uit zetten). Maar sinds deze week knippert het rode "error" lampje al binnen 2 minuten naar een reset. Ik heb met Shell Recharge gebeld, maar die weigeren enige hulp of inzicht. Zij bieden alleen een nieuwe laadpaal aan (met 100 euro korting).

Ik vrees dat er weer wat software-matig verkeerd staat (bij Shell?). Dit is namelijk als eens eerder gebeurd. Opeens bleek in de instellingen (iets met openbaar/prive laadpaal) te zijn veranderd, waardoor hij het niet meer deed. Ik zie het niet zo zitten om 1500 euro uit te trekken voor een nieuwe laadpaal, terwijl de huidige het gewoon prima deed. We gebruiken de paal privé op de oprit, dus de paal hoeft niet meer dan een veredelde stekker te zijn. Alle fancy dingetjes hoef ik niet.

Wat zijn mijn opties? Deze heb ik zelf bedacht:

1. Een nieuwe laadpaal laten installeren... Dit is natuurlijk mijn minst gewenste optie.
2. Iemand met kennis van ICU Compact eens laten kijken of hij het kan verhelpen. Maar waar vind ik die?
3. 2de hands laadpaal scoren via Marktplaats en die laten installeren?
4. ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCV_9ogZCrAvMUpW_W7gDrkYHlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEpShtsnP0biy42fqvB2WrQH.jpg?f=fotoalbum_large

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34
Misschien kan je nog eens Alfen proberen te contacteren? Al bestaat uiteraard dat ze naar Shell verwijzen.

Zelf zou ik de lader open gooien om te kijken of deze te herstellen valt. Maar als je geen kaas gegeten hebt van elektronica en vooral elektriciteit dan blijf je er beter van af. Ik weet niet wat jouw kennis en ervaring is?

Een nieuwe lader hoeft trouwens geen 1500 euro te kosten. Een Tesla wallbox bijvoorbeeld heb je reeds voor 500 euro. Ongeinstalleerd uiteraard.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:08
@Aristos vervelend. Ik zou persoonlijk een nieuwe paal ophangen. Een simpele paal kost overigens ook geen 1500. Eerder 500. Of inderdaad iets van MP voor de helft. Het ophangen ervan moet zelf nog wel lukken aangezien je al wat hebt hangen.

Nieuwe Tesla Wall Connector staat nu op MP voor 330. Het klussen aan een paal van 10+? jaar oud zou ik dan niet doen.

Waarbij ik me ook afvraag of dit overgenomen is door Shell? Ik dacht Alfen. Maar kan het mis hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 28-09-2023 07:34 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Niet om je probleem te bagataliseren, maar op MP staan bijvoorbeeld goede Tesla Wallconnectors (type 2) voor rond de 150 euro. Dat is wellicht simpeler en sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:41

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou je ook adviseren om gewoon een simpele Tesla Wall Connector te halen. Weg blijven van die cloud connected laadpalen die afhankelijk zijn van een backend ergens op het internet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Was die Tesla paal zo goedkoop omdat de type B aardlek daar niet in zit?
Die is ook een honderd+ euro.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:08
jeroen3 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:44:
Was die Tesla paal zo goedkoop omdat de type B aardlek daar niet in zit?
Die is ook een honderd+ euro.
Gen 3 heeft gewoon type b.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien een mobiele laadstation?

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:53
Aristos schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:51:
Wij wonen sinds 2022 in een huis waar de vorige eigenaren een ICU Compact laadpaal hebben (zie afbeelding hieronder). Het bedrijf achter deze laadpalen is door Shell Recharge overgenomen. Maar Shell heeft besloten de support van onderdelen en service stop te zetten.

Afgelopen jaar heeft de laadpaal wel eens wat kuurtjes vertoont, maar die konden snel opgelost worden door middel van een harde reset (stop in stoppenkast even aan/uit zetten). Maar sinds deze week knippert het rode "error" lampje al binnen 2 minuten naar een reset. Ik heb met Shell Recharge gebeld, maar die weigeren enige hulp of inzicht. Zij bieden alleen een nieuwe laadpaal aan (met 100 euro korting).

Ik vrees dat er weer wat software-matig verkeerd staat (bij Shell?). Dit is namelijk als eens eerder gebeurd. Opeens bleek in de instellingen (iets met openbaar/prive laadpaal) te zijn veranderd, waardoor hij het niet meer deed. Ik zie het niet zo zitten om 1500 euro uit te trekken voor een nieuwe laadpaal, terwijl de huidige het gewoon prima deed. We gebruiken de paal privé op de oprit, dus de paal hoeft niet meer dan een veredelde stekker te zijn. Alle fancy dingetjes hoef ik niet.

Wat zijn mijn opties? Deze heb ik zelf bedacht:

1. Een nieuwe laadpaal laten installeren... Dit is natuurlijk mijn minst gewenste optie.
2. Iemand met kennis van ICU Compact eens laten kijken of hij het kan verhelpen. Maar waar vind ik die?
3. 2de hands laadpaal scoren via Marktplaats en die laten installeren?
4. ?

[Afbeelding]
Hoe kom je aan deze foto dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Openmaken en eens kijken wat voor componenten erin zitten?
Wellicht valt er een relais door te verbinden wat normaal vanuit de cloud geactiveerd wordt.

Zie ook Zelfbouw Laadpaal ervaringen (maar als je voor €150 een Tesla laadpunt kunt kopen dan zou ik dat doen denk ik).

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2023 08:22 ]

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 21:17
Als het goed is heeft deze laadpaal op zijn systeem board een seriele interface zitten. Deze kun je uitlezen.
Mogelijk is daar te zien wat er mis gaat.
Ook zou het zo kunnen zijn dat er net als bij de nieuwere palen een RJ45 netwerk aansluiting op zit.
Afhankelijk van de firmware die er op staat zou je daarmee ook nog aan de haal kunnen gaan.

Haal hem idd eerst maar eens los. En kijk wat er aan de binnenkant zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 22:21
Welkom bij shell.... Echt een flut organisatie en service, helaas meer dan slechte ervaringen mee. Als ik dat vooraf had geweten was ik ergens anders terecht gekomen.

Overigens goed bedoelde adviezen mbt een 'domme' laadpaal via marktplaats alleen werkt dat niet in sommige situaties. Als in: je hebt een pas nodig om de kosten te declareren. Een meter voor de paal kan in sommige gevallen maar heb nu al meedere bedrijven gehad waar alleen een pas ok was. Dus dan zit je helaas aan zo'n cloud ding vast.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• pliesie
RoelsRules schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:15:
Welkom bij shell.... Echt een flut organisatie en service, helaas meer dan slechte ervaringen mee. Als ik dat vooraf had geweten was ik ergens anders terecht gekomen.

Overigens goed bedoelde adviezen mbt een 'domme' laadpaal via marktplaats alleen werkt dat niet in sommige situaties. Als in: je hebt een pas nodig om de kosten te declareren. Een meter voor de paal kan in sommige gevallen maar heb nu al meedere bedrijven gehad waar alleen een pas ok was. Dus dan zit je helaas aan zo'n cloud ding vast.
Je kan even kijken of een andere back office je wil helpen als je alles via hun gaat laten lopen. (bijv EV company)
Vaak kunnen die ook prima assisteren. En dit model paal kan ook prima via een andere back office lopen. Moet er alleen even een config aangepast worden op de paal zelf. Wat op afstand kan door de beheerder. En als die niet meer actief is zou je het zelf moeten kunnen doen dmv inloggen op de paal zelf.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:59
Gebruikt die paal geen goed/2g? Wordt dat momenteel nog wel ondersteund? Misschien dat het daarom niet werkt.

Meende te lezen dat je een ethernet kabel kan aansluiten, en mogelijk zelf ook dingen kan configureren.

Misschien zat het gekoppeld aan het account van vorige eigenaar; maar misschien hebben ze een wachtwoord reset gedaan ofzo?

Even mijn gedachte stroom legen, zelf heb ik geen ervaring, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ilaurensnl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:25:
Gebruikt die paal geen goed/2g? Wordt dat momenteel nog wel ondersteund? Misschien dat het daarom niet werkt.

Meende te lezen dat je een ethernet kabel kan aansluiten, en mogelijk zelf ook dingen kan configureren.

Misschien zat het gekoppeld aan het account van vorige eigenaar; maar misschien hebben ze een wachtwoord reset gedaan ofzo?

Even mijn gedachte stroom legen, zelf heb ik geen ervaring, helaas
Zoiets zal er waarschijnlijk wel aan de hand zijn. Veel werkgevers verstrekte in het verleden (verplicht) een 'eigen' laadpaal bij een zakelijke EV leasewagen en dat contract zal nu inmiddels wel verlopen zijn 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
Die 2g sim zou inderdaad een issue kunnen zijn.

Ik heb nog even verder gezocht op het grote boze internet.

In onze tijd machine heb ik dit kunnen vinden voor je.
https://web.archive.org/w...://alfen.com/en/downloads

Op deze pagina is de ICU Service Installer Setup en de ICU Installer Advanced Setup te vinden. Deze kun je gebruiken om de paal te configureren mits je hem aangesloten hebt op het netwerk.

Ik heb bewust gekozen voor een oudere installer omdat ik vermoed dat de paal nooit voorzien is van nieuwere firmware en dus mogelijk niet zal werken met de nieuwe Aflen Service installer. Maar dat is ook nog het proberen waard.

Laat maar weten of het lukt. En of er issues zijn. Dan kunnen we altijd verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene MG Valk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 07:41
Verschrikkelijk slechte service van Shell …..
Ik heb mijn eigen laadpaal (destijds in 48 termijnen via Broekhuis Lease betaald “na betaling van deze 48 termijnen is de laadpaal uw eigendom”.) -> via New Motion. Inmiddels weg bij de werkgever (wel de 48 termijnen betaald …. tweede EV via werkgever).
Shell kan / wil paal niet vrijgeven…. alleen als ik bij Shell een abonnement neem!!!!
Weet iemand of het mogelijk is om de laadpaal te ontgrendelen OF de soft ware van Shell eruit te halen is?
Zou een rechtsprocedure tegen Shell over hun werkwijze “dat ik zeggenschap over mijn eigen laadpaal” weer terug krijg, kans van slagen hebben bij een rechter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Rene MG Valk Ik zou een nieuw topic beginnen i.p.v. een oude kicken. Mensen lezen nu eerste de oude berichten en gaan daar evt. op reageren. Daar schiet jij niets mee op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16
Door deze kick wel weer nieuwsgierig naar een update van @Aristos ;-)

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-05 16:04
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen, en een nieuwe laadpaal gekocht.
Pagina: 1