Upgrade advies moederboard voor 7800X3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:30
Mijn huidige systeem:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
1MoederbordenAsus Prime B350M-A
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Zwart
1MonitorsAsus MG279Q Zwart
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15W
1VoedingenGigabyte Aorus P850W

Ik zoek een?
Een moederboord wat hopelijk zo'n 10 jaar mee gaat (of zo lang mogelijk) voor de (nog aan te kopen) 7800X3D processor. Toekomst bestendig zijn is belangrijk waarbij ik PCIe 5.0 x16 wel graag erbij wil hebben voor eventuele grafische kaart upgrades later. Op dit moment heb ik maar 1 M2 drive in gebruik, daar wil ik er later wellicht nog 1 bij plaatsen, maar naar verwachting niet meer.

Wat is je budget?
Rond de 750 euro in totaal voor moederboord + processor + geheugen. De koeler van mijn oude systeem wil ik gaan het gebruiken, dat schijnt prima te kunnen met een 7800X3D.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heeft Asus een cashback optie waar ik graag nog gebruik van wil maken. Ik maak me wel zorgen om dat software/bios problemen van Asus in de afgelopen 6 maanden, maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik twijfel heel erg tussen deze 3 moederboorden.

uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

De B650 heb ik er tussen gezet omdat het toch weer 70/75 euro scheelt, wetende dat er geen PCIe 5.0 x16 op zit. De meningen over PCIe 5.0 x16 lopen nogal uiteen; de één zegt dat het binnen 5 jaar niet bruikbaar gaat zijn en dat je tegen die tijd waarschijnlijk toch een nieuw moederboord + processor nodig hebt om een nieuwe PCIe 5.0 grafische kaart te kunnen bijbenen. De ander zegt dat als het AM5 platform net zo lang mee gaat als AM4 je over 5 jaar wellicht weg kunt komen met een nieuwe processor + grafische kaart.

De B650e vs X670e is bijna geen prijs verschil, alleen de chipset en de componenten zijn anders. Vroeger was de X serie wel echt veel beter, maar dat schijnt nu niet zoveel meer uit te maken? De B650e heeft wel echt betere audio en netwerk chips volgens mij.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 274,-€ 274,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,91€ 99,91
Totaal€ 772,91

Welk moederboard is de beste keuze met oog op de toekomst? Ik heb AM4 ook vanaf het begin af aan kunnen gebruiken en 1 processor upgrade gedaan, de 5800X3D was ook nog een optie geweest en die mogelijkheid is mij veel waard.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik heb zelf nog maar even wat meer onderzoek gedaan en deze verschillen kunnen ontdekken:

B650-EX670-E
2x M.2 PCI-e 4.0 x42x M.2 PCI-e 4.0 x4
1x M.2 PCI-e 5.0 x41x M.2 PCI-e 5.0 x4
4x SATA-6004x SATA-600
1x M.2 PCI-e 3.0 x4 + Sata
Intel I225-VRealtek RTL8125
Realtek ALC4080Realtek ALC1220
960A980A
12x powestages14x powerstages
80A70A

Wat betreft het geluid: "The ALC4080 and ALC1220 have equivalent specs on paper. The difference is that the ALC1220 uses the Intel HD Audio standard which uses a direct bus connection to the chipset. [...] Because ALC4080 uses USB, people with ALC4080 mobos were reporting crackling even over optical output, which is unthinkable considering optical is supposed to be lossless and electrically isolated."
Bron: https://www.reddit.com/r/..._avoid_mobo_with_alc4080/)

Wat betreft netwerk: "Realtek has come a long way, both are fine!". "True it's only for specific use cases that one are preferred over the other, but as a end user both are fine for you.". "I've read bad think about the intel chip ( the i225 ) reliability ... ( like "self destoying" on the long term ) Some of you are aware of this ?". "Yep asus boards seem to have issues with intel nic 1225-V"
Bron: https://www.techpowerup.c...-realtek-ethernet.302300/

Voor beide audio en netwerk kan ik meer bronnen vinden, al is het Intel probleem wel meer gerucht dan daarwerkelijk echt een probleem.

Desalniettemin ga ik toch voor de X670-E denk ik omdat er weinig prijs verschil zit tussen de twee en de "verouderde" audio en netwerk chips in het voordeel lijken te werken voor de X670-E.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35
Interessant topic. Ik overweeg ook een upgrade naar een 7800X3D Cpu en zoek nog een goed Am5 moederbord. Bij de Am4 serie liep ik er tegenaan dat het bij Asus moederborden best tegenviel hoe weinig RAM kits nog maar op de QVL lijst stonden. Dat is toch wel heel erg aan te bevelen omdat ik met niet ondersteunde sets contact tegen 0D boot errors aanliep.

Om deze reden heb ik op mijn shortlist een Gigabyte B650 AORUS ELITE AX gezet, maar geen idee of die geen andere nadelen heeft.

Klopt mijn aanname dat een QVL Ram setje zo rond de 6.000MT/s een mooie sweet spot is als richting?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Soepstengel
GAEvakYD schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:38:
Interessant topic. Ik overweeg ook een upgrade naar een 7800X3D Cpu en zoek nog een goed Am5 moederbord. Bij de Am4 serie liep ik er tegenaan dat het bij Asus moederborden best tegenviel hoe weinig RAM kits nog maar op de QVL lijst stonden. Dat is toch wel heel erg aan te bevelen omdat ik met niet ondersteunde sets contact tegen 0D boot errors aanliep.

Om deze reden heb ik op mijn shortlist een Gigabyte B650 AORUS ELITE AX gezet, maar geen idee of die geen andere nadelen heeft.

Klopt mijn aanname dat een QVL Ram setje zo rond de 6.000MT/s een mooie sweet spot is als richting?
Volgens mij is een Ram setje van de 6.000MT/s inderdaad de sweet spot. Van wat ik gelezen heb is vooral de CPU de beperkende factor op dit moment terwijl het moederboord meer aan kan.

Wat betreft de QVL lijst vind ik het lastig. De combinatie in mijn start post staat bijvoorbeeld niet in de QVL lijst, maar wordt wel aangeraden in de toekomstige BBG volgens mij. De lijst staat verder vol met G.Skill kitjes die allemaal op elkaar lijken maar net iets andere timings hebben. En dan vraag ik me af hoe deze lijst bijgehouden wordt en of ze bij elke nieuwe sku van een geheugen fabrikant weer een setje fysiek gaan testen en die lijst gaan updaten.

Ik maak met persoonlijk niet zo'n zorgen om die QVL lijst, maar ik snap dat jij er wat voorzichter mee bent n.a.v. je eerdere ervaringen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Er zijn een aantal geheugenchips die niet lekker werken met Ryzen.

Meestal geeft de geheugenfabrikant aan met welke CPU’s hun geheugen werkt.

Die kun je dus prima volgen, behalve Corsair. Die gooien vaak verschillende geheugenchips op hun producten en maken daarbij geen onderscheid in hun verkoopnummers (sku-code).

Voor AM5 is het nog gemakkelijker omdat er maar 1 cpu-reeks is uitgekomen, met dus allemaal dezelfde geheugencontroller.

Als je kijkt of de Dimmen EXPO ondersteunen, komt het wel goed.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35
Edit. Ik wil dit topic niet te veel stelen en zal een eigen topic maken. :)

[ Voor 129% gewijzigd door GAEvakYD op 28-09-2023 15:31 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
X670e Tomahawk heb ik met de Ryzen 7 7800x3d werkt perfect, 699,- samen.

Zou een X board nemen als je er lang mee wil gaan doen.

kingston fury 32 gb ddr5-6000 kit werkgeheugen (zwart/zilver, kf560c32rsk2-32, renegade silver, xmp) Dit heb ik als geheugen werkt stabiel op XMP1 op 2 lijkt ie niet zo leuk te vinden.

[ Voor 41% gewijzigd door JWFpeters op 28-09-2023 22:16 ]

Pagina: 1