Belastingverdrag met Indonesie, wie weet hoe dit precies zit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sri Susanti 85
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-03-2024
Goedendag,

Ik ben een vrouw met de Indonesische nationaliteit maar al ongeveer 25 jaar woonachtig in Nederland. Mijn zussen wonen nog in Indonesie.

Wij zijn van plan om samen een detailhandelsbedrijf op te richten. Voor mij kan dit een leuk zakcentje opleveren en voor hun kan het een wezenlijk verschil in hun kwaliteit van leven opleveren. We rekenen momenteel grofweg op een winst per persoon van 1000 euro per maand.

Weet iemand hoe dit met de belastingen in Nederland zit? Ik heb gelezen dat ik al mijn inkomsten op moet geven als wereldinkomen maar aangezien het een bedrijf in Indonesië en we daar al belastingen betalen zou dit m.i. onder het belasting verdrag moeten vallen en daarmee vrijgesteld moeten zijn van Nederlandse belastingen (als ik het goed begrijp).

Ik kan het geld natuurlijk ook daar laten en er van genieten als ik daar op vakantie ben maar liefst zou ik er hier ook van profiteren.

Als iemand hier meer over weet dan hoor ik het graag. Of eventueel een verwijzing naar een professional op dit gebied. Ik heb al een aantal grotere kantoren gemaild maar geen enkele reactie ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Sri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47
Of je het geld daar laat of niet maakt niet uit. Je hoort als Nederlandse belastingplichtige altijd je wereld inkomen op te geven. De verdragen worden pas aan het eind toegepast. Je zoekt iemand die je aangifte kan doen met verstand van het specifieke verdrag met Indonesie maar mijn situatie (VS) was als volgt:
(quote uit e-mail van belasting adviseur):

Foreign income not taxed NL / total taxable income * income tax due over total taxable income.

Dus als je 50k in Indonesie verdient, en 50k in NL dan is de som:
50000 / 100000 * 40318 = ~20k (dus ongeveer de helft van je 40% belasting druk)

Die 20k is dan een vrijstelling voor NL. Nogmaals, dit is gebaseerd op het verdrag met de VS :P je moet even de specifieke details opzoeken voor Indonesie: https://wetten.overheid.nl/BWBV0001619/2017-08-01

[ Voor 15% gewijzigd door ex87 op 25-09-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afhankelijk van de verdragen en hoe je het een en ander inregelt kan het allemaal nogal verschillen. Als jij salaris laat uitbetalen bijvoorbeeld moet je ook het werkgeversdeel van de WW en WIA afdracht regelen. Daarnaast spelen er allerlei zakelijke aspecten, wat als het bedrijf failliet gaat bijvoorbeeld, wat als er iemand overlijdt.

Hiervoor schakel je een fiscalist in met specifieke kennis van ofwel het Nederlandse deel ofwel het Indonesische deel met een netwerk waarin de andere kant ook voorkomt.

Reken er wel op dat dit soort kennis al snel uurlonen van 250 euro/uur+ kost, dan wordt je business case van je bedrijf ineens wel uitdagender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:51
ex87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:06:
Of je het geld daar laat of niet maakt niet uit. Je hoort als Nederlandse belastingplichtige altijd je wereld inkomen op te geven. De verdragen worden pas aan het eind toegepast. Je zoekt iemand die je aangifte kan doen met verstand van het specifieke verdrag met Indonesie
Dit is het enige juiste advies, inclusief dat "daar laten" niet betekent dat je hier geen belasting hoeft te betalen. Je noemt detailhandel, komt het er dan op neer dat er in Nederland dingen verkocht worden (die in Indonesië ingekocht en/of geproduceerd worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:22

Lordy79

Vastberaden

Uit praktische overweging zou ik het bedrijf op naam van de zussen zetten en hopen dat zij jouw deel van de (netto) winst als cadeau aan jou schenken. Ik weet alleen niet of Indonesië schenkbelasting kent.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:44
Zoals hierboven wordt gezegd.

Laat je goed adviseren door een fiscalist die het verdrag kent.

Dit soort dingen zijn zeer complex en kunnen zomaar duizenden euro’s schelen per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sri Susanti 85
Het is inderdaad heel ingewikkeld. Zoals gezegd heb ik al een aantal grotere kantoren benaderd maar die reageren niet. Of het verzoek is te klein voor ze of te ingewikkeld. MIsschien is het ook wel makkelijker deze informatie in Indonesie te achterhalen.

Liefst regelen we het netjes zodat ik zonder problemen het geld naar mijn NL rekening over kan laten maken en het hier kan gebruiken en als ik daar dan een redelijke belasting over moet bepalen prima. Ik weet dat de belastingtarieven in Indonesie beduidend lager zijn en die zullen ook netjes betaald worden maar als er dan in NL nog een belasting over mijn deel gaat dan gaat het wel hard.

Het is deatilhandel maar staat volledig los van Nederland. Mijn rol is beperkt tot het leveren van het startkapitaal en af en toe gewenst ... of ongewenst ... advies.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47
@Sri Susanti 85 Je situatie staat letterlijk in het verdrag en er staat ook dat dubbele belasting voorkomen wordt.

Je moet alleen iemand zoeken die het verdrag correct kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sri Susanti 85
En die begrijpt wat daar precies staat :-S
Pagina: 1