Ik zou graag jullie input en advies willen als dat mogelijk is. Ik heb glasvezel van T-Mobile (Odido), vanuit de meterkast heb ik een internet kabel getrokken naar zolder, hierop heb ik een access point TP LINK ac2600 aangesloten, Wifi werkt perfect. Alleen nu wil ik ook een kabel naar mijn PC (dus wifi behouden en een internet kabel). Ik dacht ik gebruik een switch, ik had nog een TP-link LS1005G liggen. Ik sloot de interkabel die van mijn modem beneden komt in de switch poort (poort 5), dan een kabel van de switch naar Access point TP LINK ac2600 alleen werkt die Access point niet meer. Doe ik wat verkeerd
, of hebben jullie misschien een andere optie wat beter zou werken, wellicht een router waar alles in 1 zit?
Die switch is prima en hoe je hem aansluit ook.
Kun je eens andere kabels proberen tussen je router en je switch en je switch en je AP?
Eventueel even alles naar de meterkast verplaatsen en paar standaard korte kabeltjes gebruiken
Kun je eens andere kabels proberen tussen je router en je switch en je switch en je AP?
Eventueel even alles naar de meterkast verplaatsen en paar standaard korte kabeltjes gebruiken
CISSP! Drop your encryption keys!
ga ik straks even proberen, ik heb geen router nu (of is dat een ander woord voor modem)laurens0619 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:20:
Die switch is prima en hoe je hem aansluit ook.
Huidige situatie dat nu werkt:
glasvezel > modem > Split in:
> WIFI beneden
> kabel naar zolder > Access Point ac2600
Gewenste situatie
glasvezel > modem > Split in:
> WIFI beneden
> kabel naar zolder > switch of router > Split in
> Access point voor wifi
> internet kabel voor snel internet naar PC
[ Voor 11% gewijzigd door umbrellavs op 25-09-2023 10:03 ]
Je modem is waarschijnlijk een modem,wifi,router combinatie dus het is het allemaal 
Bij een zelfgeknepen, brakke, kabel kan het soms gebeuren dat het op het ene apparaat wel werkt en de ander niet. Om dat uit te sluiten even andere kabel voor <kabel naar zolder> gebruiken
Bij een zelfgeknepen, brakke, kabel kan het soms gebeuren dat het op het ene apparaat wel werkt en de ander niet. Om dat uit te sluiten even andere kabel voor <kabel naar zolder> gebruiken
Maak eens een tekening met al je componenten zowel huidig als gewenst. Liefst ook met type nummers want je haalt zaken behoorlijk door elkaar.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
ik heb het getest en indd beneden deed hij het gewoon, ben weer naar boven gegaan en indd de zelfgeknepen aansluiting is niet helemaal goed (hoe wist jij datlaurens0619 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:04:
Je modem is waarschijnlijk een modem,wifi,router combinatie dus het is het allemaal
Ander vraagje geeft dit nu voldoende snelheid als ik nu een kabel naar de pc zet?
zie hieronderFrogmen schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:04:
Maak eens een tekening met al je componenten zowel huidig als gewenst. Liefst ook met type nummers want je haalt zaken behoorlijk door elkaar.
Mooiumbrellavs schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:00:
[...]
ik heb het getest en indd beneden deed hij het gewoon, ben weer naar boven gegaan en indd de zelfgeknepen aansluiting is niet helemaal goed (hoe wist jij dat),, na wat heen en weer drukken doe hij het nu wel
Misschien toch maar met een speciale tang een goede schoentje opzetten?
Ander vraagje geeft dit nu voldoende snelheid als ik nu een kabel naar de pc zet?
Zelfgeknapen kabels gaat wel vaker mis. Soms door verkeerd type kabel (CCA) en soms door verkeerd gebruikte kopje. Officieel moet je bv een kabel met een harde kern door die buis leggen en moet je die afmonteren op een patchstrook./muurdoosje. Direct een utp kopje erop "mag niet"
En een typisch karakter van zon slechte verbinding is dat hij het bv op max 100mbit doet (zou je nog even kunnen testen) of dat hij niet op alle apparaten doet. Sommige hardware is wat toleranter dan andere
Dat mag prima, alleen moet je er de goede connectors voor gebruiken. Je hebt er die alleen goed werken met soepele (stranded) kabel, en daarmee heb je een goede kans dat 't op solid core kabel niet goed werkt.laurens0619 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:04:
[...]
Officieel moet je bv een kabel met een harde kern door die buis leggen en moet je die afmonteren op een patchstrook./muurdoosje. Direct een utp kopje erop "mag niet"
De voornaamste reden dat we solid kabel niet op die manier gebruiken is omwille van de grotere kans op kabelbreuken bij kabels die in beweging zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 25-09-2023 11:09 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
heb je advies welke kabels en utp kopje ik het beste kan doen, wellicht een idee om alles even te updaten. Ik heb daar bij het leggen niet bij stil gestaanlaurens0619 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:04:
[...]
Mooi
Zelfgeknapen kabels gaat wel vaker mis. Soms door verkeerd type kabel (CCA) en soms door verkeerd gebruikte kopje. Officieel moet je bv een kabel met een harde kern door die buis leggen en moet je die afmonteren op een patchstrook./muurdoosje. Direct een utp kopje erop "mag niet"
En een typisch karakter van zon slechte verbinding is dat hij het bv op max 100mbit doet (zou je nog even kunnen testen) of dat hij niet op alle apparaten doet. Sommige hardware is wat toleranter dan andere
@umbrellavs mwoah ik zou niet direct kabels gaan vervangen als het niet nodig is.
Als je een gigabit link krijgt, prima toch?
Kopjes onderzoeken kan geen kwaad:
Als het een stugge kern heeft dan kun je het beste
- Wandcontactdoosjes met LSA strook
- Keystone LSA (of toollees)
- UTP kopjes voor stugge kabel (maar persoonlijk doe mij maar LSA)
ga ik even naar kijkenlaurens0619 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:35:
@umbrellavs mwoah ik zou niet direct kabels gaan vervangen als het niet nodig is.
ik heb net een speed test uitgevoerd via speedtest.org
wifi 43 mbps download en 105 Mpbs upload
bedraad 87 Mbps en upload 99 Mbps upload
Pagina: 1