Windows Mail is van mijn computer verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Gisteren (zondag 24 sept) was er een hoop upgrade drukte op mijn Windows10 laptop.
Nu is Windows Mail verdwenen. Het knopje zit er nog, maar verbindt mij door naar outlook.com.
Ik vind dit een heel lompe actie van Microsoft.
Ik wil al die toeters en bellen daar niet, en zeker geen reclame en gepush van Microsoft abonnementen.
Ik werkte hoofdzakelijk met Gmail in WindowsMail en dat ben ik nu kwijt. Ik kan ook geen mails meer bekijken als ik geen internetverbinding heb.

Ik voel er niets voor om alles naar MicrosoftCloud te brengen.

Ik wil graag weer iets zoals Windows Mail. Welk product moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Dat wist ik al
Daar staat: Vanaf eind 2024 stopt de ondersteuning helemaal.
Het is nog 2023, maar het is gelijk afgelopen, ik heb Mail niet meer.

Dus door naar de vraag welk alternatief voor Windows Mail, er moet toch iets soortgelijks zijn wat ik op mijn eigen laptop kan zetten, ipv dat alles via Microsoft cloud moet?

[ Voor 13% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 18:57
Heb je het laatste gelinkte artikel wel gelezen?

Het bedrijf schrijft nu in een advisory aan Microsoft 365-klanten dat het de plannen door wil zetten. Dat gebeurt zelfs iets eerder dan gepland: vanaf eind augustus, in plaats van september. Gebruikers van Mail en Agenda worden dan automatisch gemigreerd naar de nieuwe Outlook voor Windows-app. Ze kunnen wel handmatig terug naar de oude apps. Dat kan tot het einde van 2024. Vanaf dan stopt de ondersteuning voor de apps volledig. Ook nieuwe Windows-machines worden dan niet meer met Mail en Agenda geleverd. De migratie geldt voor zowel Windows 10- als 11-gebruikers.

Het klopt dat je eind 2024 helemaal geen gebruik er meer van kan maken, maar dat ze dus wel al starten met het overzetten.
Is het chique? Zeker niet, maar vergeet niet dat er flinke kosten aan het werkend houden van oude - dan wel verschillende applicaties die precies hetzelfde doen. Ze pakken hier een flinke kosten besparing mee door te consolideren.

Overigens hoef je niet naar de MS cloud over te stappen en kan je ook met een dedicated email verwerker middels imap je mails (offline) blijven lezen van Gmail.
Probeer maar eens Mozilla Thunderbird (https://www.thunderbird.net/nl/), prima programma om je email offline te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
CuBras schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:21:
Ze kunnen wel handmatig terug naar de oude apps.
Maar hoe dan??? (Dat had ik ook zo begrepen, ik meende rustig 2024 te kunnen afwachten)

Waarom ik het lomp vind: ik heb een Windowslaptop gekocht omdat er Mail op zit. Die wordt vernield door het er af te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellemdekker
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Voorop gesteld: ik vind het vertrek van de Windows Mail app ook jammer.

Wist je dat Gmail ook een offline modus (tot 90 dagen) heeft voor in je browser? https://support.google.com/mail/answer/1306849?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@jellemdekker
Ja ik kan via het web naar Gmail.com
Moet dan even inloggen om te kijken of er mail is.
Maar ik krijg dus geen meldingen meer binnen op mijn laptop.
Waarschijnlijk is dat op te lossen als ik permanent op Google ingelogd blijf, maar dat wil ik liever niet.

P.S.: Ik heb even beter gelezen... er moet een Google Offline functie bestaan.
Ik krijg de melding:
Offline functie is niet beschikbaar.

Er ontbreken enkele vereiste functies in deze browser die nodig zijn om offline te kunnen werken. Als je de offline functie wilt aanzetten, moet je versie 61 of hoger van Chrome gebruiken.

Ik gebruik Firefox...

***********************************************************************************************
@Hackus (hier onder)
Ik heb 'npaar jaar geleden serieus Thunderbird geprobeerd (we gingen van POP naar web mail), maar ik vondThunderbird toen te ingewikkeld. Windows Mail was precies de eenvoud die voldeed aan mijn behoefte.

Ik lees nu dat Thunderbird in de steigers staat.
En dat ze daar (gerekend vanaf begin 2023) 3 jaar voor uit trekken.
Hoewel dat er in principe veelbelovend uit ziet denk ik dat het voor mij te lang gaat duren.

[ Voor 73% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bruin Poeper zou je adviseren Thunderbird te gebruiken. Je kunt je eigen e-mailadres blijven gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Thunderbird is inderdaad een redelijk alternatief voor Windows Mail. Je kan je bestaande emails importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik vrees dat ik het nieuwe Outlook ipv Mail zal gaan accepteren...
Ik heb inmiddels Gmail weer op min laptop. Ik moest wel heel veel accepteren, er zitten te veel consequenties aan die ik totaal niet begrijp, dus niet zou moeten accepteren. Maar het is weer 'werkbaar'.

Nu nog zien hoe ik al die toeters en bellen moet wegsnoeien.
En ik ben héél bang voor reclame en privacy, ik vrees dat dit geintje mij veel ergernis gaat opleveren.
Zelfs al vind ik later een alternatief, dan vrees ik nog dat deze actie van Microsoft mij bestolen heeft van data die ik ze niet wou geven. Ze hebben me gevangen in hun fuik. Klootzakken.

[ Voor 17% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bruin Poeper schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:22:
Ik vrees dat ik het nieuwe Outlook ipv Mail zal gaan accepteren...
Ik heb inmiddels Gmail weer op min laptop. Ik moest wel heel veel accepteren, er zitten te veel consequenties aan die ik totaal niet begrijp, dus niet zou moeten accepteren. Maar het is weer 'werkbaar'.

Nu nog zien hoe ik al die toeters en bellen moet wegsnoeien.
En ik ben héél bang voor reclame en privacy, ik vrees dat dit geintje mij veel ergernis gaat opleveren.
Zelfs al vind ik later een alternatief, dan vrees ik nog dat deze actie van Microsoft mij bestolen heeft van data die ik ze niet wou geven. Ze hebben me gevangen in hun fuik. Klootzakken.
Ik krijg geen spam od in Thunderbird, en het is makkelijk(voor mij) in te stellen. Leesbevestiging,spelling etc ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
Bruin Poeper schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:22:

...Ik heb inmiddels Gmail weer op min laptop...
...En ik ben héél bang voor reclame en privacy...
...dan vrees ik nog dat deze actie van Microsoft mij bestolen heeft van data die ik ze niet wou geven. Ze hebben me gevangen in hun fuik....
Als je Gmail gebruikt, dan ben je al direct vatbaar voor reclame en privacy ongein ongeacht welke email cliënt je gebruikt om je mail te lezen.
Dat jij je mail offline haalt betekent niet dat Google op hun servers een analyse los laten op jouw berichten. Gmail is gratis omdat je met jouw privé data betaalt.

Het feit dat jij je Gmail binnenhaalde via een Windows applicatie, betekende ook dat jij je data al doorgaf aan Microsoft, want die doet in zekere mate precies hetzelfde.
Ik hoor je punten aanhalen die ergens een basis hebben in de privacy en reclame hoek, maar verder dan dat komt het niet. Klinkt in mijn oren als een gevalletje ooit eens wat gelezen maar niet begrijpen hoe de techniek erachter werk.

Ook haal je dit punt aan:
Bruin Poeper schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:39:

Ik lees nu dat Thunderbird in de steigers staat.
En dat ze daar (gerekend vanaf begin 2023) 3 jaar voor uit trekken.
Hoewel dat er in principe veelbelovend uit ziet denk ik dat het voor mij te lang gaat duren.
De rework waar zij het over hebben zal geen directe impact voor jou hebben. Dit gaat er vooral om dat ze naar een CI/CD structuur willen gaan (maintainability van hun code, frequenter updates uitbrengen e.d.), maar voordat ze daar zijn moeten ze de applicatie op de schop nemen, wat veel tijd kost, maar dat neem niks weg van de bruikbaarheid van de applicatie.

Je geeft aan dat Thunderbird niet werkt voor jou? Wat lukt er precies niet? Ik zie dat je het over POP en Webmail hebt.
POP is al flink achterhaald en imap is defacto standaard om meerdere redenen. Ik heb Thunderbird voor meerdere mensen aanbevolen en die willen niet meer wat anders en is binnen 5 minuten opgezet en klaar voor gebruik.

Mijn tip voor "ultieme privacy en gemak". Migreer naar ProtonMail, installeer Thunderbird en haal via imap je mail op. (fun fact: zo heb ik het ingeregeld).
Heel veel veiliger/makkelijker naast een eigen mailhosting zal het niet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door CuBras op 25-09-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@CuBras
Ik ben niet onnozel, weet dat uit mijn activiteit allerlei data gefilterd worden.
Daarom sta ik niet permanent ingelogd bij Google. Dan wordt deze computer nog steeds gevolgd maar die is dan ieder geval los gekoppeld van mijn persoon.

Ik krijg van Gmail nooit reclame, enkel af en toe een mail van bedrijven waar ik klant ben/was. Als dat stoort kan ik me (vaak) wel laten uitschrijven.
Maar Microsoft dumpt nu een aantal willekeurige reclames (momenteel altijd 2) bovenin bij de zgn "favorieten".
Ik kan van alles aanpassen, maar niet die "favorieten".

Ik weet dus dat je linksom of rechtsom gevolgd wordt, maar ik wil er geen last van hebben. Bij Gmail gaat dat toevallig wél goed: ik krijg geen ongewenste reclame.

Over Thunderbird: jij zegt dat die wijigingen om de onderhuidse code gaat. Maar ik begreep dat ze het eenvoudiger wouden maken kwa user interface. Ik probeer het niet opnieuw als dat niet gebeurt. Veel toeters/bellen/instelmogelijkheden hoef ik niet. Het mag er op zitten, maar zorg dat ik mij er niet druk over hoef te maken; verberg dat in een 'advanced level interface'.

[ Voor 25% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
Ik heb je nooit onnozel genoemd. Alleen kloppen bepaalde uitspraken niet helemaal. Zo heeft Gmail tegenwoordig reclame gemaskeerd staan tussen je privé email. Iets minder opdringerig als een reclame banner à la Microsoft, maar daarom juist 'gevaarlijker' omdat deze minder zichtbaar is en je uit nieuwsgierigheid er op klikt.

[ Voor 55% gewijzigd door CuBras op 25-09-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Zoals ik al zei: ik krijg geen reclame van Gmail.*)
Misschien komt dat door mijn adblocker ublockorigin.
Kennelijk lukt het Microsoft met outlook dat nu om dat te omzeilen: ik krijg nu ook bovenaan mijn Gmail 1 advertentie.
Ik denk dat Microsoft die er tussen drukt.

*)als ik Gmail bekijk via de webinterface, en ook niet bij Windows Mail

[ Voor 63% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Bruin Poeper schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:49:
Zoals ik al zei: ik krijg geen reclame van Gmail.
Misschien komt dat door mijn adblocker ublockorigin.
Kennelijk lukt het Microsoft met outlook dat nu om dat te omzeilen: ik krijg nu ook bovenaan mijn Gmail 1 advertentie.
Ik denk dat Microsoft die er tussen drukt.
Alternatief is dan maar Linux gaan gebruiken. Tegenwoordig is de klant het product en niet meer de software,
dus daar ben je helaas het bokje :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1