Excel: hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-02 19:37
Mijn vraag

Ik heb een lijst met:

- artikelnummers (6-cijferig)
- Omschrijving 6-cijferig artikelnummer (productomschrijving)
- Volumematen (500ml, 600ml, 800ml, ...)
- Doorlooptijden (90, 150, 210, ...)

Nu zou ik een Excel willen maken dat als ik een artikelnummer invoer dat tevoorschijn komt:
- artikelnummer (manueel ingevoerd dus staat er al)
- Omschrijving
- Volumematen
- Doorlooptijd

De artikel & de omschrijving zijn uniek en dus aan elkaar verbonden, de volumematen & doorlooptijden zijn wederkerig over de gehele lijst. (volumemaat & doorlooptijd kunnen voor bv. zowel artikel A als artikel B identiek zijn)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel ui het Microsoft 365 pakket

Wat ik al gedaan heb

Ik ben gestart met het aanleggen van een masterdata waarin ik nu de artikel & omschrijving reeds naast elkaar heb staan in 2 aparte kolommen.

Ik wil niet enkel het antwoord krijgen, ik hoop het ook te begrijpen. :p

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Lees de documentatie van de `match` functie. Gegeven een artikelnummer kan je dan de `row` number berekenen van de bijbehorende rij van de masterdata. Als je die hebt, kan je het weer combineren met de kolommen om de waarde van de gewenste cellen te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 18:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Misschien ook goed om te gaan nadenken of Excel wel de toepassing is die hier het beste voor is. Wordt het een offerte tool oid?

Zie zo vaak Excel misbruikt worden als database...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:27

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik zie dat je Office-/Excel365 gebruikt.

Artikelnummer (en bijbehorende omschrijving) zijn uniek.

Ik zou van je master-data een tabel maken en gebruik maken van de functie FILTER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Eenvoudigste en doeltreffende oplossing voor wat je wil:
Excel gebruiken en met de functie =VERT.ZOEKEN (of X.ZOEKEN) de gewenste gegevens opvragen. Door alleen maar het artikelnummer in te voeren is dat mogelijk.
Uitleg bij de functie =vert.zoeken (en X.ZOEKEN) kun je vinden in de helpfile van Excel, maar bv. ook op deze webpagina van Microsoft: klik.
Cursus Excel (video-training) van Microsoft (gratis): klik.
Op internet kun je ook veel andere websites vinden met (gratis) cursussen over Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

dix-neuf schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:12:
Eenvoudigste en doeltreffende oplossing voor wat je wil:
Excel gebruiken en met de functie =VERT.ZOEKEN de gewenste gegevens opvragen. Door alleen maar het artikelnummer in te voeren is dat mogelijk.
Uitleg bij de functie =vert.zoeken kun je vinden in de helpfile van Excel, maar bv. ook op deze webpagina van Microsoft: klik.
Cursus Excel (video-training) van Microsoft (gratis): klik.
Op internet kun je ook veel andere websites vinden met (gratis) cursussen over Excel.
Ja, maar het probleem met Vert.Zoeken (of de betere variant in Excel365 X.zoeken) is dat je alleen het eerste resultaat terugkrijgt. OP heeft het over wederkerigheid van (potentiele) meerdere maten / inhouden en doorlooptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
je bent een database aan het bouwen in excel.... niet doen...
geef de data in de tab "masterdata" een tabel met invoegen-table
deze tabel geef je een naam in "table design" bijvoorbeeld masterdata
hierdoor kan je verwijzen naar kolomen als tabelnaam[kolomnaam]

wat je zoekt is
index(masterdata[omschrijving];match(A1;masterdata[artikelnummer];0))

edit: als je ook een tabel invoegt op de plaats waar je het formulier zet, kan je in plaats van A1 ook [@invoer] gebruiken

[ Voor 15% gewijzigd door burnedhardware op 25-09-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
GRDavies75 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:14:
Ja, maar het probleem met Vert.Zoeken (of de betere variant in Excel365 X.zoeken) is dat je alleen het eerste resultaat terugkrijgt. Hij heeft het over wederkerigheid van (potentiele) meerdere maten / inhouden en doorlooptijden.
De vragensteller schrijft dat het artikelnummer uniek is, dus alleen al met dat nummer kan hij m.i.bereiken wat hij wil. Maar met INDEX in combinatie met VERGELIJKEN heb je wel flexibeler mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 12:26

SambalBij

We're all MAD here

GRDavies75 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:14:
[...]

Ja, maar het probleem met Vert.Zoeken (of de betere variant in Excel365 X.zoeken) is dat je alleen het eerste resultaat terugkrijgt. Hij heeft het over wederkerigheid van (potentiele) meerdere maten / inhouden en doorlooptijden.
Maar dat is toch ook prima? TS wil zoeken op artikelnummer, en dát is uniek.
Dat er tig artikelen zin met dezelfde volumemaat en doorlooptijd maakt niet uit, daar zoek je niet op.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

dix-neuf schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:17:
[...]
De vragensteller schrijft dat het artikelnummer uniek is, dus alleen al met dat nummer kan hij m.i.bereiken wat hij wil. Maar met INDEX in combinatie met VERGELIJKEN heb je wel flexibeler mogelijkheden.
Als je de OP goed leest heeft hij het over _meerdere_ maten te wensen. Dus nee, je Vert.Zoeken gaat hem niet de (complete) oplossing brengen. Maar hij heeft Office365, dus maak dan ook gebruik van de functionaliteiten, denk ik dan. Dus stel dan gewoon FILTER voor. Kan je zelfs met wildcards werken als dat gewenst is.
Pagina: 1