Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Mijn Tzerra Ace M 28c Plus ketel valt uit bij warmtevraag en gaat dan 3x rood knipperen. Volgens het boekje iets met de ontsteking of vlamverlies. Ik hoor 1 plof (ontsteking?) waarna hij binnen 1 minuut weer in storing springt. Ketel gaf in maart servicebeurt A aan, waarop alleen de ionisatiepen is vervangen; heeft daarna nog een tijd gewerkt. Probleem lijkt na veelvuldig stroom (groep) in- uitschakelen te zijn ontstaan, maar kan ook toeval zijn. Iemand een idee? Kan slecht/niet uitgevoerd servicewerk hier ook de oorzaak van zijn? (branderpakking niet vervangen?)

Ik probeer de ketel in onderhoudscontract te krijgen, of iig een fatsoenlijke monteur ernaar te laten kijken, maar schijnbaar moet dit heel lastig zijn (afgezien van Werkspot beunhazen). Men wil niet, durft niet, of heeft geen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:45
Zit de stroomstekker er op de zelfde manier in als voor de storingsbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
biomass schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:36:
Zit de stroomstekker er op de zelfde manier in als voor de storingsbeurt?
Ja zelfde socket. Omdraaien polariteit maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:39:
[...]

Ja zelfde socket. Omdraaien polariteit maakt geen verschil zou geen verschil mogen maken.
Het zal de eerste keer niet zijn dat het wèl uitmaakt. Geen idee of dat voor jouw ketel op gaat...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Stekker omdraaien kan helpen, ketel is gevoeliger voor geen aarde.
Maar als hij het zonder problemen heeft gedaan vermoedelijk iets anders.
Ontsteektrafo of ontsteekpen, afstelling gasblok of kapot gasblok.
Pakkingen moeten vervangen worden bij onderhoud.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Waterbeesje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:28:
[...]
Het zal de eerste keer niet zijn dat het wèl uitmaakt. Geen idee of dat voor jouw ketel op gaat...
Ik bedoel niet dat ik je niet geloof, maar dat ik het al heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:33:
Probleem lijkt na veelvuldig stroom (groep) in- uitschakelen te zijn ontstaan, maar kan ook toeval zijn.
Wat is veelvuldig en op welke manier? Ik ken elektronica die in storing schiet als de stroom kort eraf gaat (paar seconden). De oplossing is dan 10 of 30 seconden de stroom eraf.

Ontstekingsproblemen hebben wij standaard als het gas eraf is geweest. Dan moet eerst de lucht uit de leiding en schiet de ketel (een atag uit 2015) in storing voordat de lucht eruit is. Een of twee keer stekker eruit om te resetten is dan voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HRW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2024

HRW

Niet iets aan de parameters gewijzigd? Ik had dezelfde melding met een avanta af en toe omdat ik de opstart rpm te laag had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Wordt ie wel warm, in die eerste minuut?

Zoja, zou ik even proberen de minimum belasting wat te verhogen als noodgreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
welke warmte vraag doe je? CV? of SWW?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:26
WeetIkHetNou schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:05:

MAAR alleen als noodgreep en zeker niet gedurende langere tijd!!
Het kan zijn dat je wisselaar verstopt zit, waardoor je met deze ingreep hotspots gaat creëeren in je aluminium wisselaar (hotspots kunnen leiden tot gaten in je wisselaar, zie de berichtgeving rondom de agpo ultima en megadens, exact dezelfde problemen!).
Het zou ook kunnen dat de afstelling verkeerd is, maar dit klinkt mij als monteur in de oren als een verstopte wisselaar.
Laat bij deze storing alsjeblieft een erkende installateur naar je cv kijken en dan met name een weerstandsmeting op de wisselaar!!
Het toestel schakelt zichzelf niet voor niks uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik15678 op 26-09-2023 06:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:17
*snip* voegt niets toe

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:17
*snip* idem

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
SMSfreakie schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:06:
welke warmte vraag doe je? CV? of SWW?
CV
WeetIkHetNou schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:05:

Nee, hij wordt helemaal niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Erik15678 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 06:21:
[...]
MAAR alleen als noodgreep en zeker niet gedurende langere tijd!!
Het kan zijn dat je wisselaar verstopt zit, waardoor je met deze ingreep hotspots gaat creëeren in je aluminium wisselaar (hotspots kunnen leiden tot gaten in je wisselaar, zie de berichtgeving rondom de agpo ultima en megadens, exact dezelfde problemen!).
Het zou ook kunnen dat de afstelling verkeerd is, maar dit klinkt mij als monteur in de oren als een verstopte wisselaar.
Laat bij deze storing alsjeblieft een erkende installateur naar je cv kijken en dan met name een weerstandsmeting op de wisselaar!!
Het toestel schakelt zichzelf niet voor niks uit.
Mmz. Mijn warmtewisselaar ziet er vergelijkbaar uit aan onderstaande. Ik begreep dat je alleen het bovenste deel van de wisselaar mag reinigen met een speciaal mondstuk op de stofzuiger. Ik kan weinig afstellen aan deze ketel behalve de SWW en CV temperatuur. Het betreft de Remeha Tzerra Ace zonder display. Zal in ieder geval het bovenste deel reinigen en heb een servicekit A besteld om alsnog de pakkingen te vervangen die de monteur niet heeft gedaan.

Hoe verhoudt zich een verstopte warmtewisselaar tot het plofgeluid bij het ontsteken? Dit heeft ie nooit gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H_HFlAqshrDAz2-nVv3NL9ly-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt5BIrGiZMxZSO9ZCm8CoZ7F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-09-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Laatst online: 16:27
1x een plof? En hij wordt niet warm?

Normaalgesproken doet een ketel meerdere ontsteekpogingen.

De ketel ziet dus blijkbaar geen vlam. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Is de onsteekpen ook vervangen in maart? of heeft de Tzerra maar 1 pen die zowel ontsteekt als vlam detecteert?

Verder:

- Is de kabel naar de onsteekpen / ionisatiepen OK?
- Is de aan en afvoer van (verbrandings) lucht nog in orde?
- warmtewisselaar verstopt?
- zit de sifon niet vol troep zodat de warmtewisselaar vol water staat?
- als je wel een installateur kunt vinden: verbranding laten meten.

Ik vergeet vast nog wel iets.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
AppieK schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:23:

De ketel ziet dus blijkbaar geen vlam. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Is de onsteekpen ook vervangen in maart? of heeft de Tzerra maar 1 pen die zowel ontsteekt als vlam detecteert?
1 pen

Verder:

- Is de kabel naar de onsteekpen / ionisatiepen OK?
Optisch wel. Hij is ook ineens gestopt, niet nadat iemand eraan heeft gezeten. Kan altijd natuurlijk, maar onwaarschijnlijk.
- Is de aan en afvoer van (verbrandings) lucht nog in orde?
Ik ga de ventilator checken met de kap eraf, en controleren op verstoppingen in de buizen.
- warmtewisselaar verstopt?
Kan ik dit aan de onderkant zien van de warmtewisselaar zien als deze eruit is? Met een spiegeltje de bovenkant bekeken daar zie ik wel wat troep maar niets schokkends.
- zit de sifon niet vol troep zodat de warmtewisselaar vol water staat?
Nee, sifon heb ik al een keer leeggespoeld, kwam wat kalk uit maar was niet verstopt. Stond ook geen water in de manchet.
- als je wel een installateur kunt vinden: verbranding laten meten.

Ik vergeet vast nog wel iets.
Heb even in de quote gereageerd op je vragen. Onderstaand binnenkant warmtewisselaar, beetje lastig fotograferen maar lijkt redelijk schoon?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89EWSJXyGLgLiax2TLY339I7358=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcFMcCxEqhxg29NahYHk2mTp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-09-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:26
Het gaat om de onderzijde van de wisselaar, die kan verstopt raken zonder dat je iets ziet. Enige manier om dit te controleren is een drukmeter aan de ketel hangen, toestel op service zetten op vol vermogen, minuut laten branden, gaskraan dicht draaien en de druk aflezen. Afhankelijk van welk gasblok toegepast is, hoort er een bepaalde minimale druk bij. Bij een SIT gasblok moet je op het meetpunt minimaal 7,4mbar aflezen bij een tzerra 28, heb je een EBM gasblok, dan moet je minimaal 9,6mbar aflezen.
Mocht iemand interesse hebben , kan ik je de handleiding met meetwaarden doormailen. PM je mail, zorg ik dat je die handleiding krijgt.
Maar nogmaals, je gaat hier met gas/lucht verhoudingen aan de gang, laat er alsjeblieft een erkende monteur na kijken, als het regio eindhoven is, wil ik er zelfs wel tijd aan besteden (ben 27 jaar werkzaam bij 1 van de grootste installateurs van nederland)

[ Voor 16% gewijzigd door Erik15678 op 26-09-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
doe ook even eeen SW warmte vraag... bij mijn Tzerra ace zijn de parameters voor SW en CV bedrijf niet gelijk..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
AppieK schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:23:

De 1 keer plof heeft me wel aan het denken gezet. Te meer omdat het probleem ontstaan is nadat de groep waar de ketel aan hangt meerdere malen uit en aan is geweest (vlak na elkaar). Zou het de trafo kunnen zijn? Kan ik deze op een of andere manier doormeten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dus je hebt nu zelf de ketel open gemaakt?
En je hebt eigenlijk geen idee wat je moet doen.

Om aan gastoestellen te mogen sleutelen moet je een erkenning hebben.
Heb je die? Nee? Dan afblijven en installateur bellen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
edsandje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:04:
Dus je hebt nu zelf de ketel open gemaakt?
En je hebt eigenlijk geen idee wat je moet doen.

Om aan gastoestellen te mogen sleutelen moet je een erkenning hebben.
Heb je die? Nee? Dan afblijven en installateur bellen.
Lekker simpel. De eerste monteur heeft letterlijk niks gedaan. De tweede monteur haalde een schuurpapiertje over de zgan ontstekingselectrode, en concludeerde daarna dat de ketel vervangen moet worden. 10 min. nadat hij de deur uit liep had ik de offerte voor een nieuwe ketel al in de mailbox.

Ja het liefst had ik een installateur die het zo voor me oploste. Ik heb wel meer te doen. Maar het vertrouwen is tot nulpunt gezakt. Dus ik ga niet zomaar iemand laten kijken zonder dat ik een idee van de oplossingsrichting heb. Als ze al uberhaupt willen komen want het gros is niet eens geïnteresseerd als ze niks nieuws mogen hangen.

Ik weet heus wel dat ik niet met gasafstelling etc. moet gaan prutsen als ik niks kan meten. Maar alles wat ik zelf al uit kan sluiten is meegenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-09-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
For the record: vrijwel alles wat jij aan jouw gastoestel doet waarvoor de deur er af moet mag niet sinds de CO wetgeving. Die is er met goed reden, zodat onwetenden er niet aan gaan zitten knoeien en ze CO vergiftiging oplopen of brand veroorzaken.

Bijvoorbeeld: heb je de losgehaalde pakkingen vervangen? Gecontroleerd met (rook)gas detectie apparatuur?

Verder met je eens, domweg roepen 'nieuwe ketel' is natuurlijk lekker kortzichtig en schiet je weinig mee op. Zelf ook ervaring mee inderdaad. Die ontsteekpen ziet er zgan uit; die kan het niet zijn lijkt me. Hoewel scheurtjes in het keramiek (zeer lastig te zien) nog wel eens voor problemen willen zorgen.

Kun je specifieker zijn in de storingscode? 3x rood knipperen kom ik niet tegen in de handleiding die ik kan vinden van dit toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Laatst online: 16:27
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
[...]

De 1 keer plof heeft me wel aan het denken gezet. Te meer omdat het probleem ontstaan is nadat de groep waar de ketel aan hangt meerdere malen uit en aan is geweest (vlak na elkaar). Zou het de trafo kunnen zijn? Kan ik deze op een of andere manier doormeten?
Trafo weet ik niet.

Wanneer je de ketel weer in elkaar zet, gebruik alsjeblieft een nieuwe pakking!

Als je daarna weer een warmtevraag geeft:

- hoor je de ventilator op toeren?
- hoor of zie je de vonken bij de elektrode?
- hoor je de gasklep schakelen ?

Heb je de 'plof' bij de eerste poging?

Misschien een filmpje van het ontsteken opnemen inclusief het knipperende ledje van de foutcode?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
@fRiEtJeSaTe kapotte aarde (na weet ik niet of ik het voorbij heb zien komen in dit topic.
maar remeha en ook andere cv ketels functioneren slecht als de randaarde niet in orde is.
deze kan je laten doormeten door een electiecien die hulp elektrode of 2 in je tuin plaatst.
om de spreidingsweerstand te meten. beneden de zoveel ohm is ie goed gekeurd..

en om nou gelijk te roepen nieuwe ketel ? (das te kort door de bocht.)
ik zou eerst de printplaat vervangen gasblok vervangen afstellen hooglast laag last etc.
maar dus dus voor de monteur. omdat hij ook echt met een co meter aan de slag moet.
na die drie onderdelen te vervangen te hebben en je ketel werkt dan nog niet dan mag ie bij het grof vuil.
en nee dit zijn niet de meest beste ketels maar afschrijven bij 1 mankemant das ook weer overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:45
@miciel Check de eerste drie posts ;)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:18:
[...]

Lekker simpel. De eerste monteur heeft letterlijk niks gedaan. De tweede monteur haalde een schuurpapiertje over de zgan ontstekingselectrode, en concludeerde daarna dat de ketel vervangen moet worden. 10 min. nadat hij de deur uit liep had ik de offerte voor een nieuwe ketel al in de mailbox.
Dat zijn de regels, het is weer een beschermd beroep geworden.

Overigens ligt het eraan hoe oud het toestel is en wat er defect is of ik überhaupt nog zou beginnen aan reparatie, merk/type toestel afhankelijk...

Alleen je moet het als servicemonteur wel goed onderbouwen, lukraak geen zin en wegwezen is natuurlijk niet bedoeling!

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 27-09-2023 00:18 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[...]

Ja het liefst had ik een installateur die het zo voor me oploste. Ik heb wel meer te doen. Maar het vertrouwen is tot nulpunt gezakt. Dus ik ga niet zomaar iemand laten kijken zonder dat ik een idee van de oplossingsrichting heb. Als ze al uberhaupt willen komen want het gros is niet eens geïnteresseerd als ze niks nieuws mogen hangen.

Ik weet heus wel dat ik niet met gasafstelling etc. moet gaan prutsen als ik niks kan meten. Maar alles wat ik zelf al uit kan sluiten is meegenomen.
Ik heb dus ook vrij slechte ervaringen. Heb een hier in de buurt gerenommeerd en vrij groot bedrijf gehad die vooral bedrijfsinstallaties installeerde en onderhield. Heb geen onderhoudscontract maar liet ze om de paar jaar op afroep komen voor preventief onderhoud.

Monteurs waren altijd vlot klaar en plakte dan een stickertje en kreeg ik een slecht gespecificeerde factuur van 150-200€.
Totdat ik eens bij een monteur doorvroeg of/hoe het bedrijf de ketel volgens Remeha protol onderhield. Of er bijv altijd (rook)gas metingen metingen werden gedaan etc.
Tot mijn verbijstering niets van dat alles. Alleen de stofzuiger ging erin om het vuil onderin weg te zuigen.
Omdat ik zo verbijsterd was heb ik met een leidinggevende van dat bedrijf gebeld om te verifieren en die bevestigde dit. “Want die ketels zijn oerdegelijk”.
Kortom, bijv het branderhuis was nooit open geweest en ontsteekpen was ook nooit vervangen in 15j… 8)7

Dat was dus exit dat bedrijf. Daarna bij een storing een andere (zelfstandige) laten komen en die heeft iig met een std service set eea vervangen, maar ook verder geen rookgasmetingen gedaan (voor zover ik begreep).

Kortom het is naar mijn beperkte ervaring wel een cowboywereld, en ik vraag me af of beroepsbescherming hier voor de klant goed gaat uitpakken. Ben bang van niet want ze kunnen er nog luier/makkelijker van worden en gelijk op een nieuwe ketel aansturen omdat je ook zelf niets meer mag doen.

Deels begrijpelijk mbt veiligheid, maar ook meer monopolie voor de gecertificeerde bedrijven (zoals die prutsers die ruim 15j onredelijk dure stickers hebben geplakt).
Daarom heb ik zelf net een (werkende) donorketel van MP gehaald en de meeste onderdelen nu liggen die makkelijk te vervangen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Dit is dus waarom de gasketelwet is ingevoerd.
Mensen zonder kennis gaan zelf wel even de ketel repareren.

Lekker simpel? Nee je moet namelijk altijd een rookgasmeting doen.
Vraag bij buren/collega's/vrienden wie zij hebben voor onderhoud en of dat bevalt.
Een paar slechte ervaringen is nog geen vrijbrief om dan maar zelf te gaan punniken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
edsandje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:00:
[...]

Vraag bij buren/collega's/vrienden wie zij hebben voor onderhoud en of dat bevalt.
Een paar slechte ervaringen is nog geen vrijbrief om dan maar zelf te gaan punniken.
Meer dan een paar helaas. Ook de gerenommeerde installateurs met goede reviews; laat je ze werk verrichten lijkt alles tiptop. Lees je de reviews zijn mensen supertevreden want de ketel draait. Maar ga je echt goed kijken dan is er geeneen die zich aan de norm houdt. M'n broertje heeft meegewerkt bij een installateursbedrijf in z'n tussenjaar. Standaard bij iedere servicebeurt: 'niet te snel je koffie opdrinken anders lijkt het alsof we niks doen'. Prima, beetje marge, maar doe het werk waarvoor je ingehuurd bent dan wel fatsoenlijk.

Mijn ketel hangt in de kelder en door het schoorsteenkanaal liep een aluminium pijp. Deze laten vervangen door een kunststof buis. Geen goedkope klus. Haal ik na een paar jaar de pijp los. Wat denk je? Hebben ze door de kunststof buis parkers geschroefd om de bocht vast te zetten. Die natuurlijk helemaal worden weggevreten door de cv-ketel. |:( |:( |:(

Sorry maar als dit de norm is dan is het misschien beter als ik er zelf aan pruts. Gezien ik geen risico's neem met m'n gezin, en het mij wel interesseert het werk goed wordt uitgevoerd. Qua veiligheid neem ik echt geen risico's, en als het spul weer werkt trek ik de ketel uit en mag iemand de gassen komen meten voor hij in bedrijf gaat.

Daarnaast is er tegenwoordig niemand te vinden die een bestaande ketel in onderhoud neemt. Wat echt super is als je er een hebt hangen zonder contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MOKgvp_sbX88qebEhYA68lmED0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq7Hv4Lw4MPiaKTFOAV8VDv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNmD1wBgCmQC6sfRfynYFwyZIYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnDj9w7FDEOFRuPgPCE0dsvZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28-09-2023 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt het duidelijk niet getroffen met de installateurs.
Parkeren van rookgasbuis mag inderdaad niet, dit zou nu afkeur zijn.

Koffie drinken bij de klant doorberekenen kan je ook niet maken vind ik, als je het daarvan moet hebben kan je beter wat anders gaan doen.

Ik snap hoe je er nu instaat maar straks de rookgasmeting laten doen is ook niet volgens de regels.
Bij de ketel heb je de brander los gehaald, die pakking moet vervangen worden en die heb je ook besteld, echter als je de rookgas los hebt zal je ook die ringen moeten vervangen.
In de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen maar officieel is het wat je demonteert met pakkingen moet vervangen.

Nu nog een goede installateur vinden. Ze zijn er echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ok ik heb de warmtewisselaar goed bekeken van binnen, onderin ligt echt niets van troep. Pakkingen servicekit A zijn vervangen, die van de brander was duidelijk een stuk dikker. Als ik een monteur heb gevonden die wil langs komen dan mag deze de pakkingen nogmaals vervangen voor die €25. Ketel ploft nog steeds 1x en gaat dan in storing. Ventilator draait, kap erop of eraf maakt geen verschil. Er komt gewoon gas uit de leiding als de branderautomaat eraf is, en bij het herhaaldelijk ontsteken zie ik op de meter dat de teller verspringt. De ketel ontvangt dus ook gas, hoeveel kan ik niet meten helaas.

Wat me net te binnen schiet is dat de servicemonteur aangaf dat er erg veel water in de rookgasafvoer zat. Dit was toen de ketel nog gewoon werkte. Hij wijdde dit aan inregenen, maar ik merkte het net ook (droog weer) toen de ketel wel 1x kort ging verwarmen. Geen idee wat normaal is. Kan dit aan een verkeerde afstelling liggen? De stelschroef op het gasblok staat vrijwel helemaal dichtgedraaid. Kan het zijn dat de ketel gewoon te weinig gas ontvangt? Omdat hij ploft denk ik eerder aan te late ontsteking / teveel gas?

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-10-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Plof is te late ontsteking. Is de juiste ionisatiepen geplaatst? Geen beschadigingen aan het kabeltje?
De Tzerra en Tzerra Ace hadden vroeger verschillende ionisatiepennen, tegenwoordig levert Remeha een pen die op alle Tzerra's passen.

Overigens ben je nu gewoon aan het kloten. Kans dat je door die ploffen en verkeerde afstelling je ketel nog verder sloopt is aanwezig. Ik heb bij de eerste reparatie aan mijn Intergas ketel destijds gasblok, ontsteekunit, kabel en daarna de hele brander mogen laten vervangen. Pas daarna was het ploffen en resoneren opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Brander omgedraaid. Ploffen is nu minder. Ketel blijft aan na de 3e ontstekingspoging. Ik vond de brander erg donker / zwart aan de (bolle) onderkant. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee lijkt op een verkeerde afstelling van gas/lucht.
Ik hoop dat je niet aan de schroeven op het gasblok hebt gedraaid.
Loopt de rookgasafvoer wel voldoende op afschot naar de ketel toe?
Het lijkt op de foto of er een laagje water in de bocht staat.
Teveel weerstand kan ook slechte verbranding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
edsandje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:03:
Nee lijkt op een verkeerde afstelling van gas/lucht.
Ik hoop dat je niet aan de schroeven op het gasblok hebt gedraaid.
Loopt de rookgasafvoer wel voldoende op afschot naar de ketel toe?
Het lijkt op de foto of er een laagje water in de bocht staat.
Teveel weerstand kan ook slechte verbranding geven.
Is een oude foto, afschot is gecorrigeerd, loopt goed de ketel in. Ik heb niet aan de stelschroef gedraaid. De verkeerde afstelling kan dus zorgen voor de aanslag op de brander? Volgens Remeha is deze zelfreinigend.

Hij doet in ieder geval weer iets dus dat geeft hoop. Brander omdraaien zal ‘m misschien net iets minder weerstand geven om te blijven branden maar goed is het niet natuurlijk. Voorlopig laat ik hem uit en wacht tot een monteur wil langskomen met meetapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 07:15
Ik heb hele goede ervaringen met Feenstra, ondanks dat het een enorm bedrijf is. Super vakkundige monteur, wist alles over mijn ketel te vertellen, kende alle menu’s uit zijn hoofd en heeft diverse gasmetingen gedaan en afstelling nagelopen.

Kosten 129 euro, APK+ noemden ze het. Je zou ze dus kunnen proberen - voordat het echt storm loopt als het een weekje echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Of even de bougie dop goed aandrukken (eerst stekker er uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:07:
Ik heb hele goede ervaringen met Feenstra, ondanks dat het een enorm bedrijf is. Super vakkundige monteur, wist alles over mijn ketel te vertellen, kende alle menu’s uit zijn hoofd en heeft diverse gasmetingen gedaan en afstelling nagelopen.

Kosten 129 euro, APK+ noemden ze het. Je zou ze dus kunnen proberen - voordat het echt storm loopt als het een weekje echt koud is.
ik iets minder. maar dat draait vooral om de ketel vervangen bij huurwoningen. niet om het onderhoud dus.
ze hebben de vloer wel netjes afgedekt met een verhuiskleed maar het leidingwerk was erg slordig.
ze gunden zichzelf niet de tijd om het er netjes in te maken. en of het draaide om de materiaalkosten.
terwijl het was voor hun waarschijnlijk 30 minuten extra werk en een metertje koper extra. cv buis extra.
het gros heb ik in de loop der tijd opgeknapt. bedrijfsmatig (en de rest dat zien we door de vingers)

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 08-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

Het probleem zou ook de drukregelaar bij de gasmeter kunnen zijn.
Dus dat het probleem helemaal niet in de ketel zit.

Het kan voorkomen dat er wat vuil in deze drukregelaar komt en dan zie je dat de druk langzaam oploopt tot ver boven de 37mbar.

Naar een aantal ontsteekpogingen is de gasdruk in de leiding voldoende gezakt en kan de ketel normaal ontsteken.

Dit kun je zelf testen door een ander gastoestel aan te zetten bv een aantal kookpitten en te kijken of de ketel dan wel normaal wil ontsteken zonder ploffen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 09:45
Combinatie steeds meer regels en steeds meer pensionering trek ik slecht. We hebben iets meer installateurs nodig in Nederland denk ik? Aangezien komend jaar de bullshit bedrijven en de banken omvallen (ook in IT gaan klappen vallen) - kunnen er eindelijk weer mensen gaan werken in noodzakelijke banen.

Ik vind het onverantwoord gezien de gas en ontplof gevoeligheid om aan een CV te zitten. Dan nog liever aan de elektrakast zelf zitten met een rookmelder erboven. Of is het te doen als leek?

Printplaat vervangen mogelijk nog goed te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 09-10-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:14
edsandje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:00:
[...]

@edsandje
Je hebt eigenlijk altijd gelijk, maar dit keer ben ik het niet (helemaal) met je eens.

De gasketelwet is gekomen omdat er een lobby groep is geweest die hard gelobbyd heeft met als argument dat er heel veel, heel ernstige ongelukken gebeuren met gas gestookte apparaten. Echter, bij een beetje doorvragen blijkt dat "heel veel" eigenlijk gewoon 15 (bovengrens) sterfgevallen met CO vergiftiging als oorzaak per jaar is. Van die 15 is maar een (klein) deel door hr ketels.

Als we dezelfde methodiek aanhouden zouden e bikes, cigaretten, autos, vrachtwagens, keukentrapjes en suiker ook volledig gereguleerd moeten gaan worden. Daar gaan iets meer dan 15 mensen per jaar aan dood.

Dit voorgaande gekoppeld met het beeld dat in dit draadje ook door andere geschetst wordt aangaande de absoluut rampzalige pruts werkzaamheden en kwaliteit die door de meeste "erkende" "monteurs" wordt uitgevoerd snap ik enige zelfredzaamheid wel.
Waar ik wel helemaal in mee ga is dat TS (@fRiEtJeSaTe ) behoorlijk dapper aan de slag is gegaan. Iets te dapper denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 20:39
TS heeft in ieder geval een pakkingset besteld, omdat de voorgaande "monteurs" geen pakkingen hebben vervangen.
Maar het lijkt me wel iets voor een niet-beunhaas om naar te kijken; toen mijn vorige ketel het niet meer deed (direct na een onderhoudsbeurt) heeft de onderhoudsfirma er 4 monteurs gedurende 2 uur, een ventilator, een gasblok en een nieuwe print op stukgeslagen. Uiteindelijk deed ie het weer, en ze hebben dat allemaal keurig voor eigen rekening genomen. Maar goed, dat was toen ie niets meer deed nadat ie opnieuw in elkaar was gezet. "Zeg meneer, die ketel, die werkte toch wel voordat we hieraan begonnen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:08:
[...]

@edsandje
Je hebt eigenlijk altijd gelijk, maar dit keer ben ik het niet (helemaal) met je eens.

De gasketelwet is gekomen omdat er een lobby groep is geweest die hard gelobbyd heeft met als argument dat er heel veel, heel ernstige ongelukken gebeuren met gas gestookte apparaten. Echter, bij een beetje doorvragen blijkt dat "heel veel" eigenlijk gewoon 15 (bovengrens) sterfgevallen met CO vergiftiging als oorzaak per jaar is. Van die 15 is maar een (klein) deel door hr ketels.

Als we dezelfde methodiek aanhouden zouden e bikes, cigaretten, autos, vrachtwagens, keukentrapjes en suiker ook volledig gereguleerd moeten gaan worden. Daar gaan iets meer dan 15 mensen per jaar aan dood.

Dit voorgaande gekoppeld met het beeld dat in dit draadje ook door andere geschetst wordt aangaande de absoluut rampzalige pruts werkzaamheden en kwaliteit die door de meeste "erkende" "monteurs" wordt uitgevoerd snap ik enige zelfredzaamheid wel.
Waar ik wel helemaal in mee ga is dat TS (@fRiEtJeSaTe ) behoorlijk dapper aan de slag is gegaan. Iets te dapper denk ik.
Ik ben het wel helemaal met jou eens _/-\o_
Die gasketelwet is er gekomen op voordracht van een paar grote installatie bedrijven.
Ik vind het een gedrocht en precies om de reden die jij aangeeft, het valt wel mee met de dodelijke ongevallen met cv toestellen.
Verder omdat het bij de kleine bedrijven en zzp-ers (zoals ik) heel veel extra rompslomp geeft waar je aan moet voldoen.
Cursussen volgen theorie en praktijk, meetapparatuur moet gekeurd en in orde zijn, om co stikkers te mogen plakken moet je credits kopen, bij een plaatsing of onderhoud moet je alles documenteren en fotograferen en via een app doorgeven of je de stikker mag plakken.
Dit heeft mij (en velen met mij in de installatietechniek) duizenden euro's gekost.

Dan post hier iemand een probleem dat zijn cv niet werkt en gaat er zelf aan sleutelen.
Dat schuurt bij mij, ik doe er alles aan om veilig en volgens de wet de werken en een ander doet gewoon wat hem goeddunkt.
(dit is geen verwijt naar @fRiEtJeSaTe maar hoe ik er tegenaan kijk)

Overigens als men echt de beunhazerij wil stoppen laat ze dan stoppen met ketels online te verkopen of bij bouwmarkten evenals onderdelen.
Als installateur ben ik wettelijk aansprakelijk als er iets gebeurt met de ketel en ik heb mijn werk niet goed gedaan.
Elke zichzelf serieus nemende installateur zorgt dat hij een veilige installatie maakt, dat deed ik voor de gasketelwet ook al. Het begint met gezond verstand.
En dat er een controlerend orgaan komt ook prima maar dat moet dat wel op een non-profit basis zijn.
Nu is het gewoon een melkkoe.
Einde rant O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Even inhakend op @edsandje.
Ik heb dit weekend 10 installateurs dezelfde mail gestuurd met daarin de vraag om de ketel een onderhoudsbeurt te geven, en daarna evt. in contract te nemen. Van 6 heb ik inmiddels een reactie. Varierend van ‘ga terug naar je eigen cv-monteur’ (er staat letterlijk in de mail dat deze maar wat aanprutste), tot een iets nettere afwijzing vanwege klantenstop. Maar de gemene deler is dat ze allemaal niet zitten te wachten op ketelonderhoud.

Top dat de beunhazerij stopt. Maar dan moeten de gerenommeerde partijen wel klanten aannemen. En niet alleen de warmtepompen cherry-picken.

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
[...]

Helemaal eens, op de miljoenen installaties ging het echt om een minimaal aantal ongevallen (tientallen) en ging het ook nog eens in vrijwel alle gevallen om netjes conform voorschriften fabrikant onderhouden installaties door gecertificeerd personeel.

Hoe men dan denkt met extra bureaucratie en certificering dit terug te dringen is mij een raadsel. En waarom er meteen gegrepen is naar deze oplossing is ook bizar te noemen. Simpelweg verplichten van rookmelder/CO melder (plus controle!) bij de ketels zou ook al veel opgelost hebben. Hell voor de kostprijs van deze oplossing had de overheid voor ieder huishouden in Nederland een gratis CO melder kunnen leveren.

Er werd aangegeven in het advies dat het belangrijk was dat monteurs meer kijken naar de installatie als geheel ipv enkel hun directe werkzaamheden. Dat zal misschien op korte termijn werken, maar op langere termijn vraag ik het me af. En die monteurs kunnen eenvoudig genoeg iets over het hoofd zien. Zo was er een voorbeeld case met enkele doden waarbij een installatie 10+ jaar perfect had gewerkt, maar door een combinatie van omstandigheden waaronder de windrichting en kracht ging het toch mis. Vraag me af of iemand dat vooraf had opgemerkt.

Direct resultaat is in ieder geval hogere kosten voor bedrijven en daardoor dus voor de klanten, minder beschikbaar personeel, kleinere bedrijven of bedrijven die het ernaast doen die simpelweg stoppen omdat ze de bureaucratie niet waard vinden. En buitenlands personeel inzetten is lastig, dus even tijdelijk wat krachten voor het hoogseizoen naar NL halen is er ook niet bij.
Nu worden ook massaal alle installaties afgekeurd, want de regels zijn strenger, en het is te traceren naar de monteur die het onderhoud deed. Dat zorgt nu kunstmatig voor een gigantische vraag, waardoor bedrijven het druk hebben en niet alleen de hoofdprijs vragen maar ook vaak klantenstop hebben. Ze hebben ook geen zin om oude installaties op te lappen, met een hele nieuwe installatie kunnen ze sneller klaar zijn en meer verdienen.

@TS: Hoewel het niet toegestaan is, begrijp ik het 100% dat je er zelf mee aan de gang gaat. Het lijkt er toch wel op dat er iets mis is met je afstelling, waardoor je een dure meter nodig hebt om het te meten en af te stellen. Helaas zul je toch aangewezen zijn op een monteur wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@fRiEtJeSaTe
Dit is dus ook waarom het niet werkt, te weinig installateurs en de grote jongens willen allemaal verkopen.
Ik ken meerdere bedrijven en zzp-ers die met cv installaties gestopt zijn vanwege de rompslomp en kosten. Een deel van hun klanten komen nu bij mij, ik heb ook een klanten stop.

Voor jou is dat wel vervelend, ze werken op deze manier wel in de hand om zelf te gaan sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:39
Ik had min of meer soortgelijk probleem met een (nieuwe! ) Remeha ketel. De ketel brieste als een paard en ging af en toe op storing.

Installateur kon niks vinden en vond 't wel prima. Na wat mailcontact met Remeha zelf kwam er een oudere meneer van Remeha het bekijken. Binnen 20 minuten lag de complete ketel in onderdelen op zolder. De heer bekeek alles minutieus....

Conclusie , afstelschroef in branderblok had loze slag waardoor afstelling verliep. Blok vervangen en nooit meer problemen gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 20:39
Bij mij kwamen ze bij het in onderhoud nemen (jaren terug) wel kijken. Wijzen op de afvoer, moest eigenlijk gebeugeld want een haakse bocht, maar gingen ze niet doen omdat de pijp totaal 15 cm omhoog ging en 30 cm naar opzij en dan de kast uit.
Ja, kast buiten, niet eens een ruimte waar je in zou kunnen met de deur dicht. Zo kon het ook.
Bij de installatie van een vervangende ketel is er wel een beugen op gegaan. Maar goed, all-in prijs, en de monteur had er duidelijk zin in op het balkon in een lentezonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

@edsandje

offtopic:
Er zijn enorm veel installaties met potentiële dodelijke afloop!
Dat het aantal daadwerkelijke dodelijke afloop minimaal is betekent niet dat ingrijpen onnodig is... Je zal toevallig net de ongelukkige zijn.
Overigens kleine concentraties koolmonoxide kun je door langdurige blootstelling zwaar spychologische klachten krijgen.

ingrijpen en oplossingen aandragen is op zicht echt wel goed, alleen in Nederland is het altijd alles of niets... Dat is gewoon 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 10-10-2023 00:38 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DutchWing schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:23:
[...]

offtopic:
Er zijn enorm veel installaties met potentiële dodelijke afloop!
Dat het aantal daadwerkelijke dodelijke afloop minimaal is betekent niet dat ingrijpen onnodig is... Je zal toevallig net de ongelukkige zijn.
Overigens kleine concentraties koolmonoxide kun je door langdurige blootstelling zwaar spychologische klachten krijgen.

ingrijpen en oplossingen aandragen is op zicht echt wel goed, alleen in Nederland is het altijd alles of niets... Dat is gewoon 7(8)7
Installaties met dodelijke afloop?
Een guillotine, dat is een installatie met dodelijke afloop.

Maar laten we nu niet direct ons hoofd verliezen en even naar de spychologische klachten (???) van co gas kijken. Sorry hoor maar hier zit zoveel onzinnigheid in, mensen die veel file rijden, werken bij hoogovens(of staalfabrieken), sigaretten/pijp/joints rokers, allemaal mensen die doorlopen en dagelijks (veel) co gas binnen krijgen.

Nogmaals als het zo gevaarlijk is, dan mogen de de eerder genoemde items ook onder zwaardere regulatie gesteld worden.

Maaaaar, je kunt de uitspraken staven met een linkje naar een onderzoek of publicatie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

tcw82 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

Installaties met dodelijke afloop?
Een guillotine, dat is een installatie met dodelijke afloop.
Potentiële dodelijke afloop! Wezenlijk verschil!
Maar laten we nu niet direct ons hoofd verliezen en even naar de spychologische klachten (???) van co gas kijken. Sorry hoor maar hier zit zoveel onzinnigheid in, mensen die veel file rijden, werken bij hoogovens(of staalfabrieken), sigaretten/pijp/joints rokers, allemaal mensen die doorlopen en dagelijks (veel) co gas binnen krijgen.

Nogmaals als het zo gevaarlijk is, dan mogen de de eerder genoemde items ook onder zwaardere regulatie gesteld worden.

Maaaaar, je kunt de uitspraken staven met een linkje naar een onderzoek of publicatie, toch?
De eerste de beste links via Google, kon je ook prima zelf uitzoeken… ;)
https://www.rijnmondveili...acute%20CO%2Dvergiftiging.

https://www.medischcontac...evergiftiging-vaak-gemist

Maar ik ga er niet verder op in, beetje offtopic voor deze topic.

Edit:
Link RIVM: https://www.rivm.nl/ggd-r...-koolmonoxidevergiftiging
Website RIVM
Bij herhaalde blootstelling worden de klachten steeds erger. De patiënt kan verward worden, vaak in combinatie met duizelingen en evenwichtsstoornissen. Op den duur kunnen ernstige verschijnselen ontstaan, zoals karakterveranderingen. Uiteindelijk ontstaat een progressieve geestelijke achteruitgang met apathie. Een normaal gesprek met de patiënt is niet meer mogelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door DutchWing op 10-10-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
*knip* op de man en offtopic, start een normaal nieuw topic om dit uit te diepen

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 10-10-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Eindelijk een monteur langs geweest die e.e.a. gemeten heeft.
De 1ste keer heeft hij de gas voordruk gemeten bij de ketel. Deze zat op 46mbar. Ketel had een tijdje uitgestaan en ik heb geen andere gasverbruikers. Daarna met instellen en in gebruik nemen zakte de waarde richting 30mbar. Maar hij kreeg het gasblok niet afgesteld, de waardes fluctueerden teveel. Afgesproken dat ik Enexis liet langskomen om de voordruk op te lossen. Dit was ook het advies vanuit Remeha, eerst de basis goed.

Enexis heeft ondertussen de hoofdkraan en het schoteltje (drukregelaar?) vervangen. Monteur nogmaals langs geweest. Probeerde gasblok af te stellen, lukte weer niet. Gasblok heeft 2 stelschroeven. Laaglast op de juiste waarde krijgen ging redelijk, hooglast niet. Ketel valt ook uit bij hooglast.

Volgens de monteur is het gasblok niet goed meer, waarschijnlijk door de te hoge druk in de gasleiding. Gasblok vervangen bij deze ketel kost serieus geld, omdat deze uit een geheel bestaat met de ontstekingstrafo, brander, etc. €450 onderdeel + inbouwkosten. :| :/

Wat denken jullie? Mist de monteur iets of klopt zijn verhaal? Hij was vooral bekend met de nieuwe ACE ketels, en niet deze.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja dat kan. Als de voordruk te hoog is geweest kan het gasblok kapot gaan.
En bij de tzerra is dat een complete module inderdaad.
www.warmteservice.nl/Verw...nheid-24-28-kW/p/O0029022

Pagina: 1