tcw82 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:08:
[...]
@
edsandje
Je hebt eigenlijk altijd gelijk, maar dit keer ben ik het niet (helemaal) met je eens.
De gasketelwet is gekomen omdat er een lobby groep is geweest die hard gelobbyd heeft met als argument dat er heel veel, heel ernstige ongelukken gebeuren met gas gestookte apparaten. Echter, bij een beetje doorvragen blijkt dat "heel veel" eigenlijk gewoon 15 (bovengrens) sterfgevallen met CO vergiftiging als oorzaak per jaar is. Van die 15 is maar een (klein) deel door hr ketels.
Als we dezelfde methodiek aanhouden zouden e bikes, cigaretten, autos, vrachtwagens, keukentrapjes en suiker ook volledig gereguleerd moeten gaan worden. Daar gaan iets meer dan 15 mensen per jaar aan dood.
Dit voorgaande gekoppeld met het beeld dat in dit draadje ook door andere geschetst wordt aangaande de absoluut rampzalige pruts werkzaamheden en kwaliteit die door de meeste "erkende" "monteurs" wordt uitgevoerd snap ik enige zelfredzaamheid wel.
Waar ik wel helemaal in mee ga is dat TS (@
fRiEtJeSaTe ) behoorlijk dapper aan de slag is gegaan. Iets te dapper denk ik.
Ik ben het wel helemaal met jou eens
Die gasketelwet is er gekomen op voordracht van een paar grote installatie bedrijven.
Ik vind het een gedrocht en precies om de reden die jij aangeeft, het valt wel mee met de dodelijke ongevallen met cv toestellen.
Verder omdat het bij de kleine bedrijven en zzp-ers (zoals ik) heel veel extra rompslomp geeft waar je aan moet voldoen.
Cursussen volgen theorie en praktijk, meetapparatuur moet gekeurd en in orde zijn, om co stikkers te mogen plakken moet je credits kopen, bij een plaatsing of onderhoud moet je alles documenteren en fotograferen en via een app doorgeven of je de stikker mag plakken.
Dit heeft mij (en velen met mij in de installatietechniek) duizenden euro's gekost.
Dan post hier iemand een probleem dat zijn cv niet werkt en gaat er zelf aan sleutelen.
Dat schuurt bij mij, ik doe er alles aan om veilig en volgens de wet de werken en een ander doet gewoon wat hem goeddunkt.
(dit is geen verwijt naar @
fRiEtJeSaTe maar hoe ik er tegenaan kijk)
Overigens als men echt de beunhazerij wil stoppen laat ze dan stoppen met ketels online te verkopen of bij bouwmarkten evenals onderdelen.
Als installateur ben ik wettelijk aansprakelijk als er iets gebeurt met de ketel en ik heb mijn werk niet goed gedaan.
Elke zichzelf serieus nemende installateur zorgt dat hij een veilige installatie maakt, dat deed ik voor de gasketelwet ook al. Het begint met gezond verstand.
En dat er een controlerend orgaan komt ook prima maar dat moet dat wel op een non-profit basis zijn.
Nu is het gewoon een melkkoe.
Einde rant