De meeste gevallen van een "kapotte" driver zijn:
I) Doorgebrande coil --> Geen geluid (in dat oor)
II) (Deels) losgekomen coil of een scheur ergens --> Raar gedempt geluid, vaak in het laag en midden spectrium. Dit kan omslaan in enorm buzzend/zoemend/trillend geluid bij bij hogere volumes.
Beide kunnen veroorzaakt zijn door te harde bewegingen van de driver. Berucht is ook de "plop" of "thump", het korte piek-signaal als je een versterker inschakelt, (actieve) speakers en koptelefoons die snel aan hun max zitten vinden dat absoluut niet fijn.
De DT990 250ohm heeft wat meer power nodig, maar is in z'n klasse alsnog een behoorlijk gevoelige koptelefoon,
zie ook dit topic op head-fi.
Als het alleen "zacht" of gedempt is zou ik denken aan een ander probleem. Als het een los schroefje of ander onderdeel is zou je dat ook moeten horen bij het bewegen van je hoofd.
Heb je dat "trillende" bij élke track? Ik vraag dat om uit te sluiten dat het niet toevallig nummers/artiesten/genres zijn waar er bewust die grens is opgezocht, of met sound design bewust als stilistische keuze b.v. een hele 'rauwe' synth of gitaar + overdrive eigenlijk zo horen te klinken

Ik denk dan aan b.v. denk Rick Rubin producties, een berucht Metallica album, maar ook sommige moderne Hip-Hop (Yeezus van Kanye, of b.v. de groep Death Grips) komt dat ook wel es terug.
Als dat het niet is én het ook geen clipping is, zou ik denken dat het resonantie is. Als er iets los zit intern en gaat meetrillen zou ik een zelfde omschrijving geven, maar zo heel veel losse onderdelen heeft zo'n DT990 niet ivm een willekeurige (bluetooth) "consumenten" koptelefoon.
Neem ook zeker de tip van @
AtomicShockwave mee, loop goed na of alle volumesliders "intern" op 100% staan
voor dat het signaal je eind-versterker ingaan. Check ook voor de zekerheid of er niet ergens een EQ, normalizer of andere softwarematige "verbetering" aanstaat.
Hoe is de DT770 kwa geluid positie?
Ik speel na het muziek luisteren en film kijken vooral veel shooters, vind het best belangrijk om voetstappen te kunnen horen.
Hangt er vanaf of je het erg vindt dat er geluid lekt, zowel naar binnen als naar buiten: het verschil is vooral dat ze closed-back ipv open zijn. Het is een wat wankele vergelijking, maar dat verschil is meer zoals goed sluitende in-ears met rubbertjes vs. normale oortjes. Die gesloten achterkant is nuttig als je b.v. wilt opnemen (zonder lekkend geluid naar je mic) of de mensen om je heen niet wilt storen, maar het zorgt voor een minder breed stereo-beeld.
Het verschil tussen de 250 en 80 versie zit eerder in het maximale haalbare volume en een tikje andere karakteristiek (en usecase). Niet onbelangrijk: De meeste consumenten apparatuur van de laatste 5 tot 10 jaar - ook telefoons - kunnen ook prima de 250 ohm modellen aansturen. Het "te weinig prik --> te zacht geluid" fenomeen was vooral een probleem in het "iPod tijdperk" tot aan de smartphones en (externe) geluidskaarten van méér dan 10-15 jaar oud. Moderne low en mid-end consumenten gear is echt énorm veel beter geworden en elke gemiddelde smartphone met jack en elke MacBook en soortgelijke laptop zou luid genoeg moeten kunnen gaan, al zullen ze misschien niet het "maximale" halen zoals met een DAC of een externe pro(sumer) geluidskaart.
Wellicht ten overvloede:
De 250 ohm DT990's horen meestal een stuk zachter (meeste bronnen zeggen ~12db zachter) te klinken, ik heb geen ervaring met dit soort DAC's... maar ze doen het redelijk tot uitstekend op de meeste pro(sumer) geluidskaarten die ik heb versleten. DT990's zijn vziw echt
studio koptelefoons, ze zijn énorm transparant en natuurgetrouw, maar in tegenstelling tot de gemiddelde "consumer" koptelefoon zoals de meeste Sony's, Bose etc. zijn ze veel minder "vleiend" voor je geluid en klinken wellicht minder aangenaam.
Qua
stereobeeld zijn de DT990's voor 130-150 euro de absolute best-in-class qua transparantie in geluid én
stereobeeld én
stereo imaging & soundstage, maar dat is iets anders dan "het beste voor surround" bij gamen, bovendien komt in die use case er ook weer allerlei processing overheen. Ik zou nooit meer een "surround" of "gaming" headset kopen, het blijft elke keer een gimmick, vrijwel altijd goedkoop plastic met een premium "gaming" prijs. Je bent beter af met een goede instap Focusrite of PreSonus geluidskaart van iets meer dan ~100 euro en dan b.v. een V-MODA BoomPro erbij, imho, of later een "echte" mic.
Ik heb hier 2 externe geluidskaarten, een relatief goedkope
Behringer van ~60 eu en een
Digidesign/Avid Pro Tools studio klasse DSP, destijds een kleine rug. Die laatste haalt hetzelfde volume als de Behringer op max op slechts 25%. Die Avid gaat dus nog veel luider en stuurt op 70% volume zo'n enorm luid/sterk signaal uit, dat ik moet oppassen de DT990's niet te slopen. Desondanks doe ik al ruim 15 jaar met dezelfde DT990 (en DT770), met wat kabel-reparaties en af en toe nieuwe oorkussens. Het zijn haast onverwoestbare tanks, licht op het hoofd, weinig franje, goed leverbare reserve-onderdelen en énorm sterk qua repareerbaarheid.
Zowel die Behringer als de Avid kunnen allebei prima m'n 250ohm 990DT aansturen, maar de Behringer bereikt dus veel eerder z'n max en begint ook wat te ruizen en kraken als ik 'm voorbij 90% volume draai. Niet heel gek, de Behringer heeft alleen USB-voeding, is veel goedkoper, hogere noisefloor en veel slechtere signal/noise ratio, De Avid heeft een volwaardige voeding met eigen stekker, maar de kosten zijn niet in verhouding voor "normaal" gebruik thuis imo.
In m'n mengpaneel dat ook actief kan versterken is dat verschil bij extra hoorbaar, als ik daar m'n Behringer te hard laat inkomen word dat geruis flink irritant, maar in 99/100 gevallen is dat sowieso veel te hard om lang naar te kunnen luisteren.
[
Voor 30% gewijzigd door
Vyo op 26-09-2023 11:59
. Reden: leesbaarheid, alinea's, typfouten ]