Pentium MMX stuurt in 2023 informatieborden aan op station

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 22:25
Gisteren was op een station in Engeland en zag dat één van de schermen met vertrektijden was vastgelopen tijdens het booten. Wat bleek, het beestje werkte nog met een Pentium MMX 233mhz. Allereerst maakte het met blij om dit bootscherm weer eens 'in het echt' te mogen aanschouwen. Dat wilde ik sowieso even delen.
Ten tweede vroeg ik me af of het gebruikelijk is dat dit soort cpu's nog in productie zijn. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Op alle mogelijke fronten lijkt het me een slecht idee maar ja, de werkelijk is niet altijd even mooi...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T3zOFps7L5c2ODqRFmm9YUGrww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BSpLpNryPmuonzv8R1qfZuu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

Dit zal een PC104 module zijn, oid.
Een industriële oplossing die erg robuust is, maar ook vooral compact.
Die worden nog steeds gemaakt, hoewel je nu een modernere CPU en chipset zult kunnen vinden.
Toch worden er op PC104 vaak nog oudere chips gebruikt, als die nog voorhanden zijn - niks mis mee als dat voldoet.

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Pc104

[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 25-09-2023 03:12 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het ding hangt met duct tape aan elkaar :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ziet eruit als een lege cmos batterij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
nachtnet schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:38:
Ziet eruit als een lege cmos batterij…
er schijnt ook iets met het toestenbord te zijn :o

"Press F2 to continue" HOE DAN??!!?! :(

Leuke retrobak! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Damn....dat is OUD spul ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:39
-Elmer- schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:55:
Op alle mogelijke fronten lijkt het me een slecht idee
Waarom? Blijkbaar functioneert het al zo'n 25 jaar prima, als je er nu pas achter komt. Waarschijnlijk zijn dit vrij simpele embedded modules die makkelijk vervangen kunnen worden als ze stuk gaan en ook nog steeds relatief simpel zijn te repareren. En gezien de functie die ze hebben, is het ook niet zo'n ramp als ze het even niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En om je vraag te beantwoorden of er nog zulke oude CPU's gemaakt worden. Nee, de Pentium 233 MMX is allang EOL (zo oud dat ik 'm op ark.intel.com niet eens meer kan vinden). Het is voor een bedrijf als Intel echt niet meer lonend om zo'n oude CPU nog te produceren, omdat het in bedrijf houden van die productielijn vele malen duurder zal zijn als wat de verkoop van een enkele chip per jaar ofzo zal opleveren.
Maar soms kom je nog wel eens van dit soort dingen tegen die al jaren ergens op de plank liggen.
Maar waarschijnlijker is dat er gewoon een compatible replacement is met een recentere chip. Zeker industrieel spul is vaak zo gemaakt dat het nog steeds komt met seriele poorten e.d., zodat het een mooie drop in replacment is.

Desalniettemin, een mooi stukje legacy spul wat je daar tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb er geen foto van, maar jáááááren terug kwam ik in de terminal van het vliegveld op mallorca zo'n scherm tegen waar ze de aankomst- en vertrektijden op bekend maken. wat precies weet ik niet meer, maar het ding was vastgelopen in een MS-DOS scherm. het zou kunnen dat er W95 W3.x op draaide......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ten tweede vroeg ik me af of het gebruikelijk is dat dit soort cpu's nog in productie zijn. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Op alle mogelijke fronten lijkt het me een slecht idee maar ja, de werkelijk is niet altijd even mooi...
Dat ze het ding gebruiken wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook nog in productie zijn. Misschien hangt dat bord daar al 20 jaar.

Daarnaast werken partijen als NASA ook met oude CPU’s. Voor leveranciers als Intel is het niet de moeite om zulke CPU’s daarvoor in productie te houden maar een bedrijf wat bij voorkeur die oudere chips gebruikt kan natuurlijk best een flinke voorraad bestellen voordat de productie eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

downtime schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:32:
[...]

Dat ze het ding gebruiken wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook nog in productie zijn. Misschien hangt dat bord daar al 20 jaar.

Daarnaast werken partijen als NASA ook met oude CPU’s. Voor leveranciers als Intel is het niet de moeite om zulke CPU’s daarvoor in productie te houden maar een bedrijf wat bij voorkeur die oudere chips gebruikt kan natuurlijk best een flinke voorraad bestellen voordat de productie eindigt.
Afaik is NASA gewoon naar intel gegaan voor een licentie en bij asml een machine gekocht om ze de maken. Maar zou ik even moeten checken, kan ook zijn dat die machine elders staat.

Ontopic: in de OT wereld (Operational Technology) zie je dit heel vaak. Denk aan gebouwbeheer, chips in assets als roltrappen, etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:47
Zoiets draaide ook bij ons ppd de squash voor het administratie systeem. De eigenaar vertelde dat ie een zooi via het internet op de kop had getikt als reserve, voor als de cpu ermee ophoudt 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 15:08
chielsen schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
Zoiets draaide ook bij ons ppd de squash voor het administratie systeem. De eigenaar vertelde dat ie een zooi via het internet op de kop had getikt als reserve, voor als de cpu ermee ophoudt 😆
Vind dat altijd vrij kortzichtig. Alsof die 'reserve' die je hebt niet ook jaren oud is en er niet ieder moment mee kan stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Als niet nader te noemen bankmedewerker kan ik je zeggen dat er nog Windows NT 4 systemen draaien voor bepaalde achterliggende toepassingen, alhoewel een zeldzaamheid. Windows 2000 is nog meer aanwezig, zelfs voor meer kritieke zaken. Maar dat geeft geen beveiligingsrisico's want die dingen zijn als het ware ontkoppeld van het hoofdnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:33

aap

The Eagle schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:36:
[...]

Afaik is NASA gewoon naar intel gegaan voor een licentie en bij asml een machine gekocht om ze de maken. Maar zou ik even moeten checken, kan ook zijn dat die machine elders staat.
Het lijkt me heel sterk. Het maken van chips (zelfs zulke oude) is heel wat ingewikkelder dan even een ASML-machientje neerzetten en gaan.
De Intels uit die tijd werden bovendien niet met ASML apparatuur gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
PetervdM schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:27:
ik heb er geen foto van, maar jáááááren terug kwam ik in de terminal van het vliegveld op mallorca zo'n scherm tegen waar ze de aankomst- en vertrektijden op bekend maken. wat precies weet ik niet meer, maar het ding was vastgelopen in een MS-DOS scherm. het zou kunnen dat er W95 W3.x op draaide......
Een vliegveld bij Parijs gebruikte tot 2016 (volgens mij rond die koers) nog Windows 3.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:36:
[...]

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk. NASA doet zo weinig mogelijk zelf en besteed vooral veel werk uit (ook een manier om politieke steun veilig te stellen). Het lijkt niet voor de hand liggend dat NASA zelf chips gaat produceren als ze in eigen land meerdere bedrijven hebben die dat ook kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:18
Dit soort leeftijden zijn niet heel vreemd voor spoorgerelateerde zaken. Vaak gaan systemen daar tientallen jaren mee.
Specifiek over MMX processors:
In de NS treinen van het type VIRM werden tot voor een paar maanden geleden computers gebruikt die Windows 95 draaiden op een 166 MHz MMX processor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edPrtaoaBZ1JX_PYlaleEtkAz8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyqKnAKnDtPfAWO5BecVhRhK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze computers waren voor het weergeven van optionele diagnosedata in de cabine aan de machinist/conducteur/onderhoudsmonteur. Het waren hele eenvoudige systemen die bij het opstarten van het OS één programma openden.
De computer verzamelde zelf verder geen data, maar haalde deze alleen op uit het werkelijke diagnosesysteem en toonde deze op een begrijpelijke manier. Het was dus ook verder niet veiligheidskritisch of zelfs maar van invloed op het juiste werken van de trein. Als deze een keer eruit lag was het onhandig, maar niet meer dan dat.

Systemen in treinen gaan tientallen jaren mee, en deze dus ook. Inmiddels zijn deze computers (samen met ook de oude diagnosecomputer) vervangen door een volledig nieuw systeem, die ongetwijfeld ook weer net zo lang mee moet kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 16:04
Tot aan de "volledige" verhuizing van Dierentuin Emmen vanuit het centrum naar de buitenkant van het stad, draaide de interactieve systemen daar op Commodore AMIGA systemen. Vooral herkenbaar aan de "GURU MEDITATION FAILURE" meldingen bij een crash.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
In de luchtvaart worden vooral 'oudere' processoren gebruikt, simpelweg omdat we daarvan weten hoe betrouwbaar ze zijn. Een 777 gebruikt processoren uit het Pentium-I tijdperk (even snel uit mijn hoofd). Spul met een bewezen track-record en daardoor een keiharde garantie dat het bijna altijd blijft werken. Daar bovenop zitten er ook nog allerlei trucs omheen om dit nog betrouwbaarder te krijgen.

Het nieuwste van het nieuwste gaan we daar niet inzetten voor kritieke processen. Ik vermoed dat dit voor een hoop van dit soort zaken geldt, naast het feit dat een high-end processor in veel gevallen ook totaal niet nodig is. De grafische prestaties van dit soort openbare schermen zijn nu eenmaal niet zodanig dat je daar heel veel rekenkracht voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ach, het is een Pentium. Dus je hebt in ieder geval een 32-bits processor.
Dat is best modern, toch? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past iets meer in een technisch sobforum :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Engeland, komt op mij toch altijd over als een verloren natie. Zeker sinds Brexit.
Waar men vroeger goed meekon cq vasteland Europa vooruit was, hangt het nu met draadjes aan elkaar. Slechte wegen, oude infrastructuur etc. niet zo verwonderlijk dat 20+ jaar oude hardware nig dagelijks gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gebruikelijk? Voor een systeem met die leeftijd absoluut niet, ook niet als industriële module. Maargoed als er lang genoeg is bezuinigd op infrastructuur kun je het natuurlijk nog wel tegen komen. Don't fix it if it ain't broken.
Die ducttape ook :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ten tweede vroeg ik me af of het gebruikelijk is dat dit soort cpu's nog in productie zijn.
Nee dat zijn ze niet. Wel heb je nog hele oudjes die nog steeds van de band rollen. Zoals de WDC 65C02 die je nog gewoon kan bestellen via bijvoorbeeld Mouser.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Zelfs in de gezondheidszorg op een hartbewaking oude beestjes gezien. Was ook een oude pentium pc en draaide op Windows 98.
Toen 1 van de 2 computers die de bewaking verzorgde uit viel…. Is er een heuse zoektocht geweest naar zo een oude cpu en moederbord door de fabrikant. Later is het hele systeem ge-update. Maar het schetste mijn verbazing wat er onder de motorkap draaide.
In de medische wereld is ook een lange tijd Ms- Dos beter bevonden dan Windows 95 en andere Windows systemen, omdat ze stabieler werkten en minder vastlopers hadden.
Nu is dat allemaal een stuk moderner geworden ( en duurder ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_BoKmeester schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:47:
[...]

er schijnt ook iets met het toestenbord te zijn :o

"Press F2 to continue" HOE DAN??!!?! :(
Nope, niets mis met toetsenbord, er hangt gewoon geen aan. In uitgebreidere BIOS had je de optie om in te stellen welke errors een halt opleverden. Default is 'halt on all errors', maar er zal geheid 'halt on all errors except keyboard' ingesteld zijn geweest. Toen CMOS batterij leeg raakte is die instelling kwijtgeraakt waardoor hij dus halt op keyboard error :z
Leuke retrobak! :P
Idd :P

Laatste keer dat ik een P233MMX in productie zag was bij ons in het datacenter. Een non-customer-facing monitoringsysteem voor het een of ander was jaar of 5 geleden uitgevallen. Wat bleek: 4U server met PICMG kaart erin en P233MMX erop. Heatsink was eraf gevallen - waarschijnlijk bij installatie. Dat ding heeft dus bijna 20 jaar zonder enige heatsink gedraaid, voordat het uiteindelijk de geest gaf. Zwarte OPGA plastic was helemaal bruingebakken :o

P55C aka Pentium MMX, IMHO meest overengineered CPU ooit 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
Draaien hier nog 2 mmx pc's af en toe keurig wat spelletjes, net als m'n 486 en vele andere retro's.

Zijn allemaal nodig om af en toe mijn 3dfx dagen te herbeleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
HMaster_II schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:35:
Tot aan de "volledige" verhuizing van Dierentuin Emmen vanuit het centrum naar de buitenkant van het stad, draaide de interactieve systemen daar op Commodore AMIGA systemen. Vooral herkenbaar aan de "GURU MEDITATION FAILURE" meldingen bij een crash.
Klasgenoot van * Puch-Maxi heeft daar nog stagegelopen (bij de afdeling ICT) op de oude locatie, midden in het centrum :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
if it aint broken... don't fix it :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

EDIT schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:22:
Dit soort leeftijden zijn niet heel vreemd voor spoorgerelateerde zaken. Vaak gaan systemen daar tientallen jaren mee.
Specifiek over MMX processors:
In de NS treinen van het type VIRM werden tot voor een paar maanden geleden computers gebruikt die Windows 95 draaiden op een 166 MHz MMX processor:

[Afbeelding]
Er zit zelfs een Tillamook-MMX processor in van 250nm (die-shrink):
Tillamook:

Pentium MMX notebook CPUs used a mobile module that held the CPU. This module was a printed circuit board (PCB) with the CPU directly attached to it in a smaller form factor. The module snapped to the notebook motherboard, and typically a heat spreader was installed and made contact with the module. However, with the 0.25 μm Tillamook Mobile Pentium MMX (named after a city in Oregon), the module also held the 430TX chipset along with the system's 512 KB static random-access memory (SRAM) cache memory.
Tillamook was er ook in Embedded version; PPGA & BGA package, respectievelijk 4,5 en 4,1 Watt TDP.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
bitshape schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:18:
[...]

Er zit zelfs een Tillamook-MMX processor in van 250nm (die-shrink):

[...]

Tillamook was er ook in Embedded version; PPGA & BGA package, respectievelijk 4,5 en 4,1 Watt TDP.
De Tillamook heb ik nog werkend liggen ook. Dankzij een pinmod waar ze nog niet zo lang geleden achter zijn gekomen op vogons.org kan hij probleemloos draaien op een socket 7 bordje nu.

Probleem was namelijk altijd dat l2 cache van het bord niet werkte met zo'n cpu waardoor hij veel te langzaam werd. Terwijl het kleinere procédé er juist voor zorgt dat hij zo'n 400mhz aan kan!

De 4x66mhz cpu kan dus op 4x100 en dat maakt het een zeer snelle mmx cpu.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik kom 25 jaar onderhoudscontracten tegen en dit is een visualisatie van wat er gebeurd als je de hardware met minimale kosten 25 jaren lang in dienst houdt.

Batterijtje vervangen, de BIOS instellen en het kan weer een aantal jaren functioneren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rapture schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:15:
Ik kom 25 jaar onderhoudscontracten tegen en dit is een visualisatie van wat er gebeurd als je de hardware met minimale kosten 25 jaren lang in dienst houdt.

Batterijtje vervangen, de BIOS instellen en het kan weer een aantal jaren functioneren.
Lijkt me eerder voorbeeld van wat er gebeurt als je bij 25-jarige lifecycle de onderhoud verzaakt :o

Over dergelijke tijdsspannes weet je dat bijvoorbeeld batterijen leeg raken en zou je als uitvoerder van onderhoud die dingen preventief moeten vervangen, ofwel na vooraf berekende levensduur batterij danwel na blijk van voltagedaling na meting.

Ik heb overigens stukken erger meegemaakt: apparaten met batterijbackup in de vorm van loodzuur-accu's. Accu's waren ontworpen op levensduur van 5 jaar, maar zijn nooit vervangen of verwijderd. Na jaar of 10 begon waterstofgas in die dingen op te hopen met als gevolg explosies, soms spontaan, maar meestal als iemand het apparaat aanraakte. Oh, en geen deugdelijke administratie van waar die dingen exact hingen. Gelukkig geen letsel of onherstelbare schade, maar kan je verzekeren dat monteurs geen fan ervan waren :X

Oslik blyat! Oslik!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:12:
Lijkt me eerder voorbeeld van wat er gebeurt als je bij 25-jarige lifecycle de onderhoud verzaakt :o

Over dergelijke tijdsspannes weet je dat bijvoorbeeld batterijen leeg raken en zou je als uitvoerder van onderhoud die dingen preventief moeten vervangen, ofwel na vooraf berekende levensduur batterij danwel na blijk van voltagedaling na meting.
De dienstverlenende bedrijven zien het anders. Ik kreeg in het verleden commentaar over "Jij lost alle problemen van de klanten op.".

Niet teveel preventief doen zodat de klant iets kan melden, tickets gemaakt worden en de klant voelt dat die de contractor nodig heeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rapture schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:19:
[...]

De dienstverlenende bedrijven zien het anders. Ik kreeg in het verleden commentaar over "Jij lost alle problemen van de klanten op.".

Niet teveel preventief doen zodat de klant iets kan melden, tickets gemaakt worden en de klant voelt dat die de contractor nodig heeft.
Zo'n bedrijf kan het best zo zien, maar bedrijf wat ze inhuurt zou dat als goede reden kunnen beschouwen om in zee te gaan met een andere partner. Het zou lullig zijn als je 25-jarige contracten op het spel zet door dit soort spelletjes. Ik heb dienstverleners om minder dan dit permanent geblacklist zien worden bij mijn werkgever.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1