Veel te grote schijf kopen omdat het goedkoper is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 00:42
Helaas werd ik vanochtend verrast dat de 6TB WD schijf uit 2016 in mijn Synology is gecrasht. De S.M.A.R.T. status is healthy, maar als ik Reddit moet geloven is deze niet echt meer te redden (voel je vrij om daarop te reageren..).

Nu moet die 6TB schijf vervangen worden en heb ik ruzie met mijn portemonnee en het kiezen van een schijf, omdat prijs-technisch beste schijven veel te groot zijn.De Seagate 8TB is leuk voor de portemonnee nu, maar op langer termijn een slechte keus. Een Exos 16TB is dan weer relatief overkill, maar mijn 6TB schijf (5,1TB geformatteerd) is maar voor 4,3TB gevuld. Allemaal opgespaard sinds 2016. Ik vraag mij af of ik een 8TB ooit vol ga krijgen.. Dus is dan een 16TB niet overdreven?

Alhoewel suggesties voor de juiste schijf heel welkom zijn, heb ik vooral advies nodig m.b.t. de schijfgrootte. 16TB is veel te veel, maar lijkt prijs-technisch de beste keus. Het voelt alsof ik goedkoop een Porsche SUV kan kopen om boodschappen bij de AH te doen.

Kan iemand wat zinnigs zeggen binnen deze context?

-
Context:
DS216+ zonder RAID opstelling - gewoon twee aparte schijven. Ik back-up wel naar een offsite NAS. Daarom geen RAID.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjeefr op 24-09-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
0,8TB vrij is (vind ik) niet echt veel. Sowieso worden de meeste filesystems inefficiënter als je ze tot het randje probeert te vullen en met 10% marge (wat vaak als richtlijn wordt gegeven) zit je daar nog maar 300GB van af.
Als je rekent dat een schijf met wat geluk toch tenminste één jaar of 3 (en liefst langer) moet meegaan, vind ik een groter model steken geen gek idee. Je moet ze zeker niet allemaal vervangen nu, maar ik zou toch wel naar groter kijken, ja. De meerprijs is nu idd klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Oh, absoluut. 0,8TB (15%) vrije ruimte nu is zeker erg weinig. Ik zit al anderhalf jaar te kijken, maar was besluiteloos. Nu moet ik wel. De helft van het ruimtegebruik zijn opgeslagen DVD's e.d. van vroeger, maar dankzij streamingdiensten groeit die collectie nauwelijks. Als ik rekening hou met toch nog een groei, zal 8TB de komende jaren genoeg zijn en zit ik met 10TB absoluut goed. 10TB zijn echter prijs-inefficient, dus dan zit je meteen op 12TB. Maar voor de portemonnee is de 16TB weer nóg wat beter, maar nog meer teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de X18 kopen, volgens de specs de snelste en die heeft 5 jaar garantie.

https://tweakers.net/pric...;1241539;1631114;1425216/

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 24-09-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
En het is niet dat teveel lege ruimte in de weg staat. Ik zou geen grote extra investering doen voor ruimte die ik de komende jaren niet plan te gebruiken, maar je krijgt hem zowat gratis.

• Sjeefr
Ondertussen toch op advies en eigen analyse de 16TB schijf gekocht. Hopelijk heeft dit giga-formaat geen impact op de levensduur van de schijf. Komende twee jaar verwacht ik niet meer dan 50% ervan te vullen, dus gaan het meemaken.

Bedankt allen.
Pagina: 1