Helaas werd ik vanochtend verrast dat de 6TB WD schijf uit 2016 in mijn Synology is gecrasht. De S.M.A.R.T. status is healthy, maar als ik Reddit moet geloven is deze niet echt meer te redden (voel je vrij om daarop te reageren..).
Nu moet die 6TB schijf vervangen worden en heb ik ruzie met mijn portemonnee en het kiezen van een schijf, omdat prijs-technisch beste schijven veel te groot zijn.
Alhoewel suggesties voor de juiste schijf heel welkom zijn, heb ik vooral advies nodig m.b.t. de schijfgrootte. 16TB is veel te veel, maar lijkt prijs-technisch de beste keus. Het voelt alsof ik goedkoop een Porsche SUV kan kopen om boodschappen bij de AH te doen.
Kan iemand wat zinnigs zeggen binnen deze context?
-
Context:
DS216+ zonder RAID opstelling - gewoon twee aparte schijven. Ik back-up wel naar een offsite NAS. Daarom geen RAID.
Nu moet die 6TB schijf vervangen worden en heb ik ruzie met mijn portemonnee en het kiezen van een schijf, omdat prijs-technisch beste schijven veel te groot zijn.
- Een WD Red+ (CMR) 6TB kost € 200,- (€33,33/TB)
- Een Seagate Exos 7E8 8TB kost € 148 (€18,50/TB), maar is niet energiezuinig (€13/jaar duurder in verbruik)
- Seagate IronWolf 12TB kost €259 (€21,58/TB)
- WD Red Plus 12TB kost €273 (€22,75/TB)
- Seagate Exos X18 16TB kost €244 (€15,25/TB)
Alhoewel suggesties voor de juiste schijf heel welkom zijn, heb ik vooral advies nodig m.b.t. de schijfgrootte. 16TB is veel te veel, maar lijkt prijs-technisch de beste keus. Het voelt alsof ik goedkoop een Porsche SUV kan kopen om boodschappen bij de AH te doen.
Kan iemand wat zinnigs zeggen binnen deze context?
-
Context:
DS216+ zonder RAID opstelling - gewoon twee aparte schijven. Ik back-up wel naar een offsite NAS. Daarom geen RAID.
[ Voor 14% gewijzigd door Sjeefr op 24-09-2023 21:46 ]