Multi-pitch klimmen - abseil vanaf Petzl haken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Recent ben ik voor het eerst op een multi-pitch in de situatie beland dat ik en mijn klimpartner graag wilden gaan abseilen vanaf een niet-doorverbonden anker waar geen aanvullend materiaal aan hing.

Het waren dus uitsluitend 2 Petzl-haken waar je niet je touw doorheen wilt halen.

Wat zou jullie oplossing zijn in deze situatie? Ik kan bedenken:

1. Hang 2 eigen maillons in de haken en bouw de abseil door de maillons.

2. Laat 2 setjes achter en bouw de abseil door de tegengestelde setjes.

3. Haal een bandsling door de haken en verbind ze met een beveiligde karabiner. Bouw de abseil door de karabiner. Laat de bandsling en beveiligde karabiner achter.

Als je 2 maillons bij je hebt lijkt optie 1 me de beste. De volgende kan vanaf dan ook abseilen vanaf dat anker. Zien jullie dat ook zo? En zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-10 15:11
Optie 1 is op zich prima. Zelf zou ik gaan voor een variant van optie 3. Prusik touw door beide haken en afknopen met een zaksteek. Vervolgens maillon door de onderste haak. Dit ben ik al redelijk vaak tegengekomen in multipitch routes. Voordeel is ook dat de volgende klimmer niet perse meer de haken hoeft door te verbinden.

Als ik multi-pitch routes klim heb ik eigenlijk altijd een extra stuk prusik touw en minimaal 1 maillon bij me, precies voor dit soort dingen. Prusik en maillons zijn een stuk goedkoper dan karabiners en setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 13:14
Ik neem aan dat je Petzl plaathaken bedoelde, want ze hebben ook ronde haken ;)

Maillons probeer ik eigenlijk te vermijden om 2 redenen: vaak rotten ze onder je kont vandaan en zijn snel al niet meer te openen voor een volgende klimmen en dus niet of lastig te verwijderen. Ze moeten verwijderd worden, want setjes breken bij impact op de maillon als die daar nog in de haak zit. Mocht je ooit zo'n kreng tegenkomen tijdens het klimmen moet je je setje eronder klikken om breuk te vermijden.

Er is een andere optie waarbij je alles mee terug neemt (hangt ook af van de abseilhoogte t.o.v. de lengte van je touw....), maar ik leer die niemand meer aan om de simpele reden dat ik zie dat de meeste mensen hier heel veel moeite mee hebben en er te snel fouten gemaakt worden. Sommigen bagatelliseren dat dat het heel simpel is, maar in de 15 jaar dat ik outdoor cursussen heb gegeven, heb ik het veel en veel te vaak bijna mis zien gaan.

Ik heb nooit maillon rapides mee, mocht ik echt omhoog zitten: ik heb kleine schroefkarabiners bij mij die niet extreem duur zijn en in een "noodgeval" mag die gewoon blijven hangen. Dat maakt het voor de volgende klimmer ook veel eenvoudiger om het er uit te halen.

Wat je ook doet: doe het veilig, je ligt sneller beneden dan je denkt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
@PageFault ja, die scherpe dingen

Voor wat betreft de maillons: midden in een route hang je die (tegenwoordig) niet meer neer, maar waarom zou je ze niet bij een anker achterlaten? Daar horen toch juist maillons? Dit was voor het eerst dat ik echt een volledig kaal anker tegenkom.

Ik denk dat ik weet waar je op doelt, maar die truc ging hier niet op. Touw was 80 meter, abseil +/- 37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
eLScha schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:05:
@PageFault ja, die scherpe dingen

Voor wat betreft de maillons: midden in een route hang je die (tegenwoordig) niet meer neer, maar waarom zou je ze niet bij een anker achterlaten? Daar horen toch juist maillons? Dit was voor het eerst dat ik echt een volledig kaal anker tegenkom.

Ik denk dat ik weet waar je op doelt, maar die truc ging hier niet op. Touw was 80 meter, abseil +/- 37.
Echt op de standplaats kan het inderdaad goed.

In jouw situatie zou ik de eerste de volle lengte lagen abseilen of zakken en zelf in 2 keer gaan, mits je de haken van de heenweg kunt bereiken. Bij een traverse houdt het op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Die 38 meter was terug naar het vorige anker. Dan stonden we nog niet op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
eLScha schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:39:
Die 38 meter was terug naar het vorige anker. Dan stonden we nog niet op de grond.
Dus je hebt 38 meter geklommen zonder tussenzekering of was dat allemaal op cams en nuts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
PageFault schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:33:
[...]

Dus je hebt 38 meter geklommen zonder tussenzekering of was dat allemaal op cams en nuts?
Ah, got you. Je zou zelf abseilen op een enkele haak?

Op die 38 meter zaten 4 haken en twee zekerpunten met een sling om een rots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:19
Ik zou optie 3 doen met een prusik / bandslinge en een schroefkarabiner of iets dergelijks. Ik heb ook alleen maar haat gehoord over maillons. Ben er ook wel eens een tegen gekomen maar met de hand krijg je die al snel niet meer open en gereedschap heb je niet bij natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Wiebeltje schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:13:
Ik zou optie 3 doen met een prusik / bandslinge en een schroefkarabiner of iets dergelijks. Ik heb ook alleen maar haat gehoord over maillons. Ben er ook wel eens een tegen gekomen maar met de hand krijg je die al snel niet meer open en gereedschap heb je niet bij natuurlijk
Maar die maillon hoeft er voorlopig toch niet meer af? Een volgende kan er ook gewoon een abseil op bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:19
Ik mis te veel context om daar echt een mening over te hebben.

Als ik terug moet trekken in een noodgeval / omdat het niet anders kan maakt het mij echt niet uit of ik nu een maillon van 2 euro achter laat of een schroef karabiner. Ik wil veilig beneden komen.

Ik heb nog nooit een maillon nodig gehad en ik zou er daarom ook geen aan mijn gordel hangen. Je kan die toch nergens anders voor gebruiken.

Ik ga er een beetje vanuit dat de route een plek heeft om af te lopen of een ander abseil punt heeft. Misschien is het wel totaal niet gewenst om over de route te abseilen. Ik ga er vanuit dat als het gewenst is dat je daar kan abseilen dat het dan wel al ingericht zou zijn.

Wat voor maillon zou je er in hangen? Een kleine die verzinkt is en na een paar jaar al volledig is verroest? Of een dikke van rvs die over 20 jaar nog steeds prima is?

Ik zie ergens zo'n kerstboom van prusiks voor me die allemaal verweerd zijn en iedereen hangt er weer een extra bij omdat ze de rest niet vertrouwen maar dan met maillons.

Ik zou zelf niet een route inrichting permanent willen aanpassen iig.

Maar goed, ik weet niet waar je klom, hoe de route er uit zag etc. Misschien is het een prima verbetering. Een (gratis)karabiner is leuk voor de volgende klimmer en is geen permanente aanpassing. Soms vind je wat, soms laat je wat achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
eLScha schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:47:
[...]

Ah, got you. Je zou zelf abseilen op een enkele haak?

Op die 38 meter zaten 4 haken en twee zekerpunten met een sling om een rots.
Hangt van de rots af, de haak, hoe de haak in de rots zit en of het klimgebied aan de kust zit.
Pagina: 1