Welke klokthermost. v. senior-dame icm Nefit Trendline HRC30

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 19:59
Welke prog. klokthermost. v. senior icm Nefit TrendlineII HR

Hoi,
Mijn moeder’s ketel moet vervangen worden, er komt een Nefit, Trendline II HRC30 CW5.
Nu kunnen we iom de installateur zelf een thermostaat uitkiezen, wat nog niet meevalt.
Ze had tot nu toe een Honeywell chronotherm IV, welke met een rode 🔼 en een blauwe 🔽 eenvoudig even bij te stellen was.
Het lijkt mij handig om een programmeerbare thermostaat te hebben, waarbij ik ook via m’n telefoon in staat ben om aanpassingen te doen.
Die zijn er zat, bv een (Google) Nest 3e generatie. Deze heeft een handige draaibare ring, maar volgens installateur ben je met een tik op het scherm vrij snel het programma ah aanpassen.
Het is érg belangrijk dat m’n moeder niet te gemakkelijk per ongeluk in de programmeermodus terecht komt.
Zou je het reageren tikken op het scherm kunnen disablen bij de Nest? Ik krijg het antwoord niet gevonden..
Zijn er andere (fool-proof) thermostaten die jullie kunnen aanraden?
Ik hoor het graag,

Groeten Kaaatje

[ Voor 27% gewijzigd door Kaaaatje op 24-09-2023 20:02 . Reden: Was nog niet klaar met typen ]

Beste antwoord (via Kaaaatje op 27-09-2023 18:44)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:42
De nest heeft een slotmodus waarbij je de verwarming binnen een bepaald temperatuurbereik kan blokkeren. Zonder pincode (of de app) kan je dan niks veranderen.

https://support.google.co...in-heat-mode-or-cool-mode

Nee, ik heb geen ervaring met de nest. Hier een koppige die absoluut geen klokthermostaat wil omdat hij zelf bepaalt wanneer het huis warm moet zijn.
Offtopic: Die schiet in de paniek bij elke verandering. Huidige mentaliteit is nooit een warmtepomp of elke vorm van investering in energiebesparing. Resultaat van de overheid dit jaar die 2 weken nadat de zonnepanelen bij ons geinstalleerd waren aankondigden de salderingsregeling af te schaffen. Hij gelooft mij niet als ik zeg dat dit al 10 jaar bekend is. Bewijs helpt niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Ricko1 op 25-09-2023 06:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
De bestaande aan/uit thermostaat behouden kan ook? Als dit zo'n probleem is zou ik dat niet veranderen.

Anders de Nefit opentherm adapter aanschaffen dan kan je elke opentherm thermostaat modulerend aansluiten (standaard alleen nefit eigen protocol, koppelverkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Waarom niet gewoon die Chronotherm IV houden? Lijkt mij prima, als ze dat al gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
En als het kan ook een buitenvoeler plaatsen. Zo stookt moeders niet te heet in relatie tot de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
Ricko1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:15:
De bestaande aan/uit thermostaat behouden kan ook? Als dit zo'n probleem is zou ik dat niet veranderen.

Nee, helaas niet. We gaan van een niet-modulerende naar een modulerende ketel, maar lees hieronder dat daar een oplossing voor is. Daarbij is de thermostaat op leeftijd, Daarnaast moet ik nu naar m’n moeder rijden als het programma niet goed aansluit bij de wensen, m’n eigen Nefit easy kan ik vanuit elke plek bedienen. Dus via tel benaderbaar en op UI op muur enkel temp omhoog/omlaag zou ideaal zijn.

Anders de Nefit opentherm adapter aanschaffen dan kan je elke opentherm thermostaat modulerend aansluiten (standaard alleen nefit eigen protocol, koppelverkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
Kalentum schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:19:
Waarom niet gewoon die Chronotherm IV houden? Lijkt mij prima, als ze dat al gewend is.
We gaan van een niet-modulerende naar een modulerende ketel, maar lees dat daar een oplossing voor is. Daarbij is de thermostaat op leeftijd, Daarnaast moet ik nu naar m’n moeder rijden als het programma niet goed aansluit bij de wensen, m’n eigen Nefit easy kan ik vanuit elke plek bedienen. Dus via tel benaderbaar en op UI op muur enkel temp omhoog/omlaag zou ideaal zijn.
Zou je van een Nest learning V3 bijvoorbeeld kunnen uitschakelen dat je in de programmeermodus komt door op het UI te tikken? Als dat kan, ben ik d’r eigenlijk al hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
MarkS90 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:23:
En als het kan ook een buitenvoeler plaatsen. Zo stookt moeders niet te heet in relatie tot de buitentemperatuur.
Die komt erbij idd.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Die Nefit ketels kan je begrenzen v.w.b. het verwarmingsvermogen. Bijvoorbeeld, maximaal 8 kW verwarmen.
Dan hoeft die ketel helemaal niet meer te moduleren, en brengt gewoon met 8 kW de woning op temperatuur.

In deze situatie voldoet een gewone niet modulerende klok thermostaat.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
De nest heeft een slotmodus waarbij je de verwarming binnen een bepaald temperatuurbereik kan blokkeren. Zonder pincode (of de app) kan je dan niks veranderen.

Nee, ik heb geen ervaring met de nest. Hier een koppige die absoluut geen klokthermostaat wil omdat hij zelf bepaalt wanneer het huis warm moet zijn.
Offtopic: Die schiet in de paniek bij elke verandering. Huidige mentaliteit is nooit een warmtepomp of elke vorm van investering in energiebesparing. Resultaat van de overheid dit jaar die 2 weken nadat de zonnepanelen bij ons geinstalleerd waren aankondigden de salderingsregeling af te schaffen. Hij gelooft mij niet als ik zeg dat dit al 10 jaar bekend is. Bewijs helpt niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Ricko1 op 25-09-2023 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Denk ook eens na over isoleren van de woning. Want een woning die goed geïsoleerd is, koelt zo langzaam af dat het voor een „senior-dame” geen nut heeft om de thermostaat te verzetten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vanwaar die mogelijkheid om het via de telefoon te wijzigen? Het idee van een klokthermostaat is juist dat je er een basisprogramma in zet waar je vervolgens van af blijft.

Ik heb hier zelf bewust géén 'smart' thermostaat gehangen. (Ik ben het pertinent niet eens met de therm 'smart')
Toen er een Nefit ketel werd gehangen (dezelfde ;) ) is de Honeywell chronotherm eruit gegaan en een Nefit modulerende klokthermostaat terug gekomen.
Mooi met een draaiknop om de temperatuur tijdelijk aan te passen naar wens, maar met aparte knoppen voor de instellingen. Simpel zat.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

HaTe

haat niet

De Nefit Easy is zo slecht niet denk ik. Je kan alleen de temperatuur wijzigen en van klok naar handmatige modus via de thermostaat zelf. De rest kan via de App.
Geen fysieke knoppen helaas, maar in dit geval lijkt me dat geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
Ricko1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:16:

[...]
Dit is wat ik wil, instellingen blokkeren mbv een pin. Ga deze link ff forwarden naar de installateur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
DrivinUCrazy schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:30:
Vanwaar die mogelijkheid om het via de telefoon te wijzigen? Het idee van een klokthermostaat is juist dat je er een basisprogramma in zet waar je vervolgens van af blijft.

Ik heb hier zelf bewust géén 'smart' thermostaat gehangen. (Ik ben het pertinent niet eens met de therm 'smart')
Toen er een Nefit ketel werd gehangen (dezelfde ;) ) is de Honeywell chronotherm eruit gegaan en een Nefit modulerende klokthermostaat terug gekomen.
Mooi met een draaiknop om de temperatuur tijdelijk aan te passen naar wens, maar met aparte knoppen voor de instellingen. Simpel zat.
De keuze voor programmeerbaar via tel is simpel: het is al een paar keer geweest dat er iets ah programma veranderd moest worden, wat betekende dat ik id auto moest stappen. Verder is het zo dat m’n moeder wat vergeetachtig ah worden is, het geeft een veilig gevoel om mee te kunnen kijken en Bep functies te blokkeren, mocht dat Id toekomst verstandig zijn,

• Kaaaatje
Dank je voor de tip, maar qua isolatie is het aardig op orde. (Thermopeenglas, dak- en spouwmuurisolatie).
M’n moeder heeft er toch behoefte aan om af en toe aan de thermostaat te kunnen draaien.
aawe mwan schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:50:
Denk ook eens na over isoleren van de woning. Want een woning die goed geïsoleerd is, koelt zo langzaam af dat het voor een „senior-dame” geen nut heeft om de thermostaat te verzetten.
Pagina: 1