Goeie allrounder laptop voor ~1000e gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:13
Wat ga je met je laptop doen?
Graag wil ik mijn eerste stappen in concept art en 3d-ontwerp gaan zetten voor in mijn vrije tijd. Programma's als Blender en de Adobe suite moeten dus kunnen draaien. Daarnaast Chrome, Office suite, rekordbox voor DJ sets, eventueel wat lichte gaming, verder huistuinkeuken activiteiten zoals fotoboeken software en surfen. Idealiter heeft de laptop een toekomstbestendige processor en 16GB RAM, of is dit te upgraden. De laptop moet voor minimaal 8 jaar meegaan, daar waar ik nu zelf nog een MBP uit 2012 gebruik, maar deze op zijn laatste poten begint te komen.

Wat is je budget?
Idealiter minder dan, of rondom, de 1000 euro. Als een MacBook Air / Pro de juiste keuze blijkt, ben ik bereid daar geld uit te geven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, daar waar ik veel flexwerk (bieb, Seats 2 Meet, ouders, etc)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua OS kan ik zowel met Windows als MacOS overweg. Qua Windows-laptop fabrikanten heb ik geen voorkeur noch deskundigheid over welke fabrikant het beste is. Ik hoor goede verhalen over Lenovo Yoga/Thinkpad laptops en de laptops van Dell.

Wat ik zelf al heb gevonden
In de Pricewach kwam ik de volgende laptops tegen:
- uitvoering: Lenovo ThinkPad X1 Carbon (7e gen.) 20QD00L1MH
- Apple MacBook Air M1
- uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 14ITL05 (82FE01ECMH)
- uitvoering: Dell XPS 13 7390 (H9T97)

Dank voor alle hulp en feedback! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door EdwardK123 op 01-10-2023 08:46 ]

Beste antwoord (via EdwardK123 op 03-10-2023 18:40)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:03

Thomg

Aww yiss

Hmm, de XPS is decent maar wel een beetje lomp. Met ruim 2kg is deze echt duidelijk veel zwaarder dan alle andere laptops die je hebt geselecteerd.

Voor 450e is het een ok maar wel vreemde deal. Je krijgt vooral een solide gebouwde laptop die premium aanvoelt met upgrademogelijkheden, maar de internals zijn wel wat meer verouderd.

Als jij het gewicht geen probleem vind en de performance prima vind zou ik zeggen doen.
Maar 8 jaar is wel wat optimistisch.
Sowieso met batterij zet je dus de verwachting van 10 jaar :+

De variant met 4k is waardeloos (imo) en 32GB RAM kan je in 2 seconden zelf doen (ik heb 1 generatie ouder). De 4k variant is max 600 euro waard als je nog iemand kan vinden die dat dan ook wilt betalen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57
EdwardK123 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
Idealiter heeft de laptop een toekomstbestendige processor en 16GB RAM, of is dit te upgraden. De laptop moet voor minimaal 8 jaar meegaan.
Dan blijft uit je lijst niets over. De MacBook heeft slechts 8 GB RAM, en hoewel dat misschien volstaat, is het geen 16 GB. Alle andere, de Thinkpad op kop, hebben geen toekomstbestendige processor.

Toekomstbestendig zijn
De Intel-modellen met een typenummer dat begint met 12 of 13 en als achtervoegsel P, H, HK of HX hebben.
De AMD-modellen met een typenummer dat begint met 6 of 7. Als het begint met 7 moet het eindigen met 45, 40 of 35

MInder toekomstbestendig zijn
De Intel-modellen met een typenummer dat begint met 12 of 13 en als achtervoegsel U hebben.
De AMD-modellen met een typenummer dat begint met 7 en eindigt op 30.
De AMD-modellen met een typenummer dat begint met 5.

Niet toekomstbestendig zijn
De Intel-modellen met een typenummer dat begint met 11 of minder.
De AMD-modellen met een typenummer dat begint met 4 of minder.
De AMD-modellen met een typenummer dat begint met 7 en eindigt op 20.

Sowieso zou ik modellen die in de laatste groep vallen, links laten liggen.
Die gaan zeker geen acht jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Ha, dank voor de reactie! Helaas is mijn ouwe trouwe Mac eergisteren overleden en moet er dus toch een nieuwe komen en daarbij ook nieuwe opties.

Van een vriend kan ik voor 450 euro zijn bijna 2 jaar oude Dell XPS 15 9500 overnemen (geen garantie en altijd netjes onderhouden). Volgens mij in deze configuratie:
uitvoering: Dell XPS 15 9500 (VXFTP).

Tevens zag ik deze aanbieding bij Dell voor een 13":
https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-13-9315-laptop

Een andere en toch duurdere optie zou zijn om toch weer voor een Macbook te gaan, en daarbij zit ik te dubben tussen een optie voor een MBA M1 met 16gb Ram en een MBA M2 met 16gb Ram. Ik weet echter niet wat het voordeel van de M2 tegenover de M1 zou zijn.

Het kan dus ook een keuze worden tussen een kleinere uitgave en een alsnog degelijke (en goed onderhouden) tweedehands laptop worden waar ik hopelijk nog 4-5 jaar plezier van heb of een grotere investering en hopelijk daar 8-10 jaar mee kan doen, net als mijn MBP uit 2012. In dat opzicht zijn alle opties beter dan wat ik nu heb.

Wat zou jullie advies zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door EdwardK123 op 02-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Ik bump dit draadje even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Heb je hier wat aan?

https://tweakers.net/revi...lights-tot-1000-euro.html

Best buy guide. Net gepubliceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Nickname55 op 02-10-2023 18:12 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Zeker! Deze heb ik even kort bekeken. Goede opties.

Echter was ik voornamelijk benieuwd naar mede-Tweakers hun mening over de tweedehands XPS 15. Ik mag deze nu voor een week of 2 lenen, en ik moet zeggen dat het me tot nu toe goed bevalt, maar wil graag een objectieve mening. Voor die 450e ben ik namelijk benieuwd naar de prijs / kwaliteit verhouding, én ik kwam erachter dat de RAM en SSD te upgraden zijn. Op V&A staat deze uitvoering (met 4k resolutie en 32GB RAM) voor 1000e te koop.

[ Voor 5% gewijzigd door EdwardK123 op 02-10-2023 19:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm, de XPS is decent maar wel een beetje lomp. Met ruim 2kg is deze echt duidelijk veel zwaarder dan alle andere laptops die je hebt geselecteerd.

Voor 450e is het een ok maar wel vreemde deal. Je krijgt vooral een solide gebouwde laptop die premium aanvoelt met upgrademogelijkheden, maar de internals zijn wel wat meer verouderd.

Als jij het gewicht geen probleem vind en de performance prima vind zou ik zeggen doen.

De variant met 4k is waardeloos (imo) en 32GB RAM kan je in 2 seconden zelf doen (ik heb 1 generatie ouder). De 4k variant is max 600 euro waard als je nog iemand kan vinden die dat dan ook wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Thomg schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:56:

Dank voor je antwoord!

Ik las online dat de 10750H op de M1 achterloopt, maar niet onwijs veel. Rekening houdend met de betere optimalisatie van MacOS, verwacht ik wel dat ik de RAM van de XPS in de komende jaren zal moeten upgraden naar 32GB. Met de XPS verwacht ik dan ook 3-4, max 5 jaar te gaan doen. Dan klinkt 450e niet als een slechte investering, en kan ik daarna wat meer geld uitgeven voor een nieuwe Mac die 8-10 jaar mee kan.

Meer vanuit die overtuiging dus. Het is meer dat deze optie langskwam en het interessant maakte. Ik ga nog wat benchmarks doen en de laptop voor een week of wat gebruiken, en dan ga ik mijn keuze maken, maar ik besef me ook dat ik nu al bias naar de XPS 15 heb.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mocht je nog nieuw overwegen: via Lenovo kun je de Ideapad Pro 5 14" configureren naar het volgende:
- Ryzen 7 7840HS (laatste generatie)
- 32GB Ram
- 1 TB SSD
- Radeon 780M iGPU

Met eigen Win licentie kom je dan uit op € 1089,-, maar door een account aan te maken en een offerte aan te vragen kun je daar nog 10 tot 15% korting op krijgen. Dan kom je ongeveer op 980 uit.

Ik denk dat je daar wel even mee vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SEA Ninja schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:59:
Mocht je nog nieuw overwegen: via Lenovo kun je de Ideapad Pro 5 14" configureren naar het volgende:
- Ryzen 7 7840HS (laatste generatie)
- 32GB Ram
- 1 TB SSD
- Radeon 780M iGPU

Met eigen Win licentie kom je dan uit op € 1089,-, maar door een account aan te maken en een offerte aan te vragen kun je daar nog 10 tot 15% korting op krijgen. Dan kom je ongeveer op 980 uit.

Ik denk dat je daar wel even mee vooruit kunt.
Voelt toch slecht om zoveel voor een laptop neer te leggen die onder de 800 heeft gekost :/
https://nl.pepper.com/aan...f-14-voor-eur75920-286760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Thomg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Voelt toch slecht om zoveel voor een laptop neer te leggen die onder de 800 heeft gekost :/
https://nl.pepper.com/aan...f-14-voor-eur75920-286760
Ja dat was een uitzonderlijk goede deal!
De 20% kortingscode werkte alleen al snel niet meer. En even later werden enkele prijzen van opties aangepast.

Maar ook voor de huidige prijs is het een prima koop. Andere laptops hebben al gauw een oudere gen. CPU en minder RAM + opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardK123
Hallo allen, dank voor de suggesties verder nog! Ik denk dat ik nog wat benchmarks ga draaien voor de XPS 15 en als deze positief uitvallen, ermee dan in zee ga. Bedankt voor het advies! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:29
Wat denk je van deze?

uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500VKMH)

Deze is nu zeer scherp geprijsd en eigenlijk gewoon de beste deal lijkt me voor bijna alle aanvragen op het forum :-)
Pagina: 1