Mijn huis is gebouwd met een erg krappe groepenkast met 0 uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. Daarom is vorig jaar de meterkast uitgebreid. Er is nog ruimte over voor extra automaten, maar het leidingwerk naar de rest van het huis wordt ondertussen... Rommelig. Zo is er een nieuwe keuken met inductie & ovens, hangen 2 airco buitenunits aan het huis, ligt er een flinke berg zonnepanelen op 't dak, en is er een laadpaal. Intussen komen er al 6 extra leidingbuizen die via de kelder naar de rest van het huis gaan, opbouw, en dus niet netjes weggewerkt zoals al het leidingwerk toen er gebouwd werd.
De huidige aansluiting is 3x25A en de groepenkast is als volgt ingedeeld:

Nu komen er weer wat 'nieuwe' dingen in huis. Er moet nog een laadpaal komen (11kW), er moet een standaard 16A groep voor de garage worden gemaakt, 2 groepen voor een warmtepomp (16A en 20A), een groep voor de tuin/het tuinhuis en een groep voor van die 'kant en klaar' zonnepanelen die op het tuinhuis komen en ik in het stopcontact wil duwen.
Toevalligerwijs liggen al die uitbreidingen aan één kant van het huis, en om niet nog 6 extra leidingen te trekken vroeg ik me af of ik niet één (dikke) kabel naar die kant van het huis kan trekken om daar een extra groepenkast te plaatsen en van daaruit verder te verdelen.
Kan dit? En zo ja, wat heb ik dan nodig en waar moet ik aan denken?
De huidige aansluiting is 3x25A en de groepenkast is als volgt ingedeeld:

Nu komen er weer wat 'nieuwe' dingen in huis. Er moet nog een laadpaal komen (11kW), er moet een standaard 16A groep voor de garage worden gemaakt, 2 groepen voor een warmtepomp (16A en 20A), een groep voor de tuin/het tuinhuis en een groep voor van die 'kant en klaar' zonnepanelen die op het tuinhuis komen en ik in het stopcontact wil duwen.
Toevalligerwijs liggen al die uitbreidingen aan één kant van het huis, en om niet nog 6 extra leidingen te trekken vroeg ik me af of ik niet één (dikke) kabel naar die kant van het huis kan trekken om daar een extra groepenkast te plaatsen en van daaruit verder te verdelen.
Kan dit? En zo ja, wat heb ik dan nodig en waar moet ik aan denken?
[ Voor 3% gewijzigd door redah op 24-09-2023 16:45 ]