Haag aangelegd op eigen grond maar buren zien dat als de erf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Situatieschets
Mijn schoonouders wonen met veel plezier in een woning die zij rond 2000 nieuw hebben laten bouwen. De hele straat is toen nieuw aangelegd. De woning van de buren is een half jaar eerder opgeleverd. In goed overleg hebben mijn schoonouders een haag laten plaatsen tussen de kavels. De afspraak was dat dit op de erfgrens zou komen.
De haag is door de buren aangelegd omdat mijn schoonvader destijds ziek was. De kosten zijn gedeeld. Eenmaal geplant bleek de heg over de hele lengte op de grond van mijn schoonouders te zijn geplaatst.

Vervolg
Er is door mijn schoonvader later wel mondeling gezegd dat de heg niet op de erfgrens staat. Voor de goede verstandhouding is niet gevraagd om de haag opnieuw te plaatsen.
Enkele jaren later hebben die buren een schuur gebouwd vlak tegen de erfgrens. Ze hebben een nieuw pad aangelegd op de erfgrens om bij de schuur te komen.
Er was geen ruimte om rondom de schuur te lopen. Daarom zijn ze al enkele jaren bezig om de heg kapot te maken vanaf hun kant. Dat doen ze door excessief snoeien en door de groeirichting van de boompjes te manipuleren. De heg groeit nu krom en steeds meer over de grond van mijn schoonouders.

Laatste druppel
Aan de straatkant is door de buren een nieuwe oprit aangelegd. Deze oprit is gelijk getrokken met de haag. De oprit eindigt dus niet op de erfscheiding maar op grond van mijn schoonouders.
De buren willen nu de haag verwijderen en een schutting plaatsen zodat ze meer ruimte hebben achter huis. Mijn schoonvader zegt dat het niet uitmaakt, omdat de haag al in zijn geheel op zijn grond staat.
Zij zijn echter van mening dat de haag de erfgrens is. Ze willen dat de schutting op de plek van de haag komt.

Vragen
Ik geloof mijn schoonvader wel. Hij heeft mij een tekening van de kavel laten zien. Ik weet niets van het eigen grond en woningbezit. Ik weer daarom niet hoe sterk hij staat omdat ze al die jaren de buren hun gang hebben laten gaan.
  1. Blijft de grond zoals die door het kadaster is ingetekend en uitgemeten altijd eigendom van de koper?
  2. Hebben de buren rechten verworven op de grond van mijn schoonouders omdat de situatie zo lang heeft geduurd?
  3. Moeten mijn schoonouders actie ondernemen om te voorkomen dat ze grond kwijt raken?
  4. Wat gebeurd er met de schuur en het pad als dit op (en over) de erfafscheiding ligt?
  5. Wat gebeurd er met nieuwe oprit van de buren als die deels op de grond van mijn schoonouders is aangelegd?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.rechtdoor.nl/...d-geworden-door-verjaring

1. nee
2. Zou kunnen.
3. Ja
4. Indien jullie eigendom, probleem en rijdende rechter. Hun eigendom, geen probleem
5. Zie 4

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:01

Roozzz

Plus ultra

Kadaster -> grensreconstructie.

[ Voor 52% gewijzigd door Roozzz op 24-09-2023 17:12 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Apollyon schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:43:

Er is door mijn schoonvader later wel mondeling gezegd dat de heg niet op de erfgrens staat. Voor de goede verstandhouding is niet gevraagd om de haag opnieuw te plaatsen.
Iets wat bekend en betwist is kan niet verjaren volgens mij. Verder met @Roozzz Kadaster laten meten en voor eens en altijd de grens laten bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 24-09-2023 17:16 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:01

MLLL

Palm Treo 650

Je geeft ze een vinger en pakken je hand....

Zou er alles op alles zetten om die oprit tot de erfscheiding te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:18
Volgens mij kan het verjaren indien je hun oprit of pad over je erfgrens toestaat. Maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die een heg aan hun kan van de erfgrens hebben staan dat betekent natuurlijk niet dat daarmee een nieuwe erfgrens ontstaat...

Ps. Opmerkingen zonder juridische kennis...

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 24-09-2023 19:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 14:06
peter13579 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:25:
Volgens mij kan het verjaren indien je hun oprit of pad over je erfgrens toestaat. Maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die een heg aan hun kan van de erfgrens hebben staan dat betekent natuurlijk niet dat daarmee een nieuwe erfgrens ontstaat...

Ps. Opmerkingen zonder juridische kennis...
Toestemming kan niet zomaar verjaren, alleen onwetend en te goeder trouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Situatieschets
Eenmaal geplant bleek de heg over de hele lengte op de grond van mijn schoonouders te zijn geplaatst.
Uiteindelijk komt je hele tekst hier op neer, en de vraag hoe dat toen is vastgesteld…..

Blijft over wat je gaat doen. Zonder een nieuwe meting door het kadaster ga je de buren natuurlijk nooit overtuigen. Zou ze dus voor de keuze stellen, ze blijven er verder vanaf en erkennen dat de haag op jullie /jouw schoonvaders grond staat of hij laat meten en als het zijn grond blijkt dan kunnen ze de zaak gaan aanpassen en afbreken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2023 19:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 22:04
Van verjaring lijkt mij geen sprake aangezien de erfgrens meerdere keren is betwist en deze regel dan dus niet meer opgaat. Kortste klap is om het kadaster de erfgrens uit te laten zetten, dan kan er geen discussie meer over zijn. In dit geval zou ik niet in discussie gaan met de buren en gewoon het kadaster laten komen, klinkt alsof de buren bewust landjepik aan het spelen zijn dus daar valt dan niet mee te praten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
Het heeft geen zin om met elkaar de discussie aan te gaan, dat kost veel energie en zal weinig opleveren. Laat een onafhankelijk expert de erfgrens reconstrueren.

https://www.kadaster.nl/producten/grenzen/grensreconstructie

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 24-09-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 05:39
Hou er wel rekening mee dat er behoorlijke kosten aan verbonden zijn. Persoonlijk ook een erfgrensconfict gehad en de rekening van de erfgrens reconstructie viel behoorlijk tegen. Werd gelukkig door de tegenpartij betaald, was rond de €1600 totaal als ik mij goed herinner.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
Wobcat schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:51:
Hou er wel rekening mee dat er behoorlijke kosten aan verbonden zijn. Persoonlijk ook een erfgrensconfict gehad en de rekening van de erfgrens reconstructie viel behoorlijk tegen. Werd gelukkig door de tegenpartij betaald, was rond de €1600 totaal als ik mij goed herinner.
Het aantal vierkante meters * de prijs per vierkante meter grond maakt het al snel de moeite waard imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MarcoC schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:01:
Het heeft geen zin om met elkaar de discussie aan te gaan, dat kost veel energie en zal weinig opleveren. Laat een onafhankelijk expert de erfgrens reconstrueren.

https://www.kadaster.nl/producten/grenzen/grensreconstructie
Dit is het enige juiste antwoord, daarmee geef je definitief aan waar de erfgrens ligt en kunnen de buren hun pad en/of oprit verplaatsen.
Belangrijk is dat zo'n reconstructie de originele situatie in beeld brengt en geen rekening houdt met evt. verjaring. Daar is hier geen sprake van omdat het al de hele tijd duidelijk is dat de haag niet op de erfgrens staat en er geen toestemming is gegeven voor het gebruik van de grond, dus zo'n reconstructie zou het hele verhaal afronden met 'hier mag de schutting komen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij een woning (en kavel?) uit 2000 zal er aardig precies ingemeten zijn.
Je kan dus e.e.a. ook zelf uitzetten aan de hand van het openbaar georegister zodat je geen hoge kosten hoeft te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 25-09-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat ik een beetje mis in het verhaal is wat 'de andere kant' ervan zegt. Betwisten zij het verhaal van schoonpapa? Vinden zij dat ze (inmiddels) 'recht' hebben op de grond? Of is er uberhaupt nog niet gesproken met die mensen?

Als er een conflict is, zou ik inderdaad gewoon het kadaster laten langskomen. Kost wat, maar dan heb je de meest effectieve en onafhankelijke manier om onenigheid te voorkomen. Als er (nog) geen conflict is, dan is gewoon het gesprek aangaan en op een rustige manier je standpunten op tafel leggen stap 1.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:23
Als (de schoonvader van) TS de zaak bij een rechtsbijstand neerlegt, betalen die dan niet de kosten voor het kadaster? (En verhalen het wellicht op de buren?)
Lijkt me sowieso dat het beter is om het bij de rechtsbijstand (als die er is) neer te leggen, want zelfs als het kadaster dadelijk de grens heeft bepaald, maar de buren blijven er een probleem mee hebben en hun oprit en alles maar gewoon aan te leggen zoals ze willen, dan blijft het conflict en wil je juridische hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Enkele jaren later hebben die buren een schuur gebouwd vlak tegen de erfgrens. Ze hebben een nieuw pad aangelegd op de erfgrens om bij de schuur te komen.
de heg is volgens mij niet zo relevant, omdat die volledig op het grondstuk van je schonvader staat (en dit schijnbaar ook bevestigd is, mondeling).
Of deze nu wel of niet door de buren is aangelegd maakt niet zoveel uit, het verandert niet de indeling van eigendom zoals vastgelegd bij Kadaster

het moment dat echter een pad aangelegd is over de erfgrens zou een Erfdienstbaarheid kunnen ontstaan, als dit met toestemming was en lang genoeg bestaat (volgens mij 20 jaar).
daarbij is het dus erg belangrijk wanneer dat pad aangelegd is en of daarvoor toestemming gegeven is, of iig dit in samenspraak ging.
Alswel of ooit eerder aangegeven is dat de buren hierbij over het land van je schoonvader liepen en daarvoor geen toestemming bestond.

Als je dat altijd maar zomar toestaat, ontdstaat idd na een bepaalde tijd een erfdienstbaarheid, in dit geval vooral een recht van overpad. (daarbij veranderd het eigendom verder niet, maar kan er wel een verplicht ontstaan om iig de buren altijd de mogelijk tot doorgang te geven over dat stuk langs hun garage)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:00
Situatieschets
Mijn schoonouders wonen met veel plezier in een woning die zij rond 2000 nieuw hebben laten bouwen. De hele straat is toen nieuw aangelegd. De woning van de buren is een half jaar eerder opgeleverd. In goed overleg hebben mijn schoonouders een haag laten plaatsen tussen de kavels. De afspraak was dat dit op de erfgrens zou komen.
De haag is door de buren aangelegd omdat mijn schoonvader destijds ziek was. De kosten zijn gedeeld. Eenmaal geplant bleek de heg over de hele lengte op de grond van mijn schoonouders te zijn geplaatst.

Vervolg
Er was geen ruimte om rondom de schuur te lopen. Daarom zijn ze al enkele jaren bezig om de heg kapot te maken vanaf hun kant. Dat doen ze door excessief snoeien en door de groeirichting van de boompjes te manipuleren. De heg groeit nu krom en steeds meer over de grond van mijn schoonouders.

Laatste druppel
Aan de straatkant is door de buren een nieuwe oprit aangelegd. Deze oprit is gelijk getrokken met de haag. De oprit eindigt dus niet op de erfscheiding maar op grond van mijn schoonouders.
De buren willen nu de haag verwijderen en een schutting plaatsen zodat ze meer ruimte hebben achter huis. Mijn schoonvader zegt dat het niet uitmaakt, omdat de haag al in zijn geheel op zijn grond staat.
Zij zijn echter van mening dat de haag de erfgrens is. Ze willen dat de schutting op de plek van de haag komt.

Vragen
Ik geloof mijn schoonvader wel. Hij heeft mij een tekening van de kavel laten zien. Ik weet niets van het eigen grond en woningbezit. Ik weer daarom niet hoe sterk hij staat omdat ze al die jaren de buren hun gang hebben laten gaan.
  1. Blijft de grond zoals die door het kadaster is ingetekend en uitgemeten altijd eigendom van de koper?
  2. Hebben de buren rechten verworven op de grond van mijn schoonouders omdat de situatie zo lang heeft geduurd?
  3. Moeten mijn schoonouders actie ondernemen om te voorkomen dat ze grond kwijt raken?
  4. Wat gebeurd er met de schuur en het pad als dit op (en over) de erfafscheiding ligt?
  5. Wat gebeurd er met nieuwe oprit van de buren als die deels op de grond van mijn schoonouders is aangelegd?
Over wat voor afstand hebben we het waarop je schoonvader denkt dat het op zijn grond staat? Gaat dat om 5 of 50cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oon schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:58:
[...]

Dit is het enige juiste antwoord, daarmee geef je definitief aan waar de erfgrens ligt en kunnen de buren hun pad en/of oprit verplaatsen.
Nee, dat is niet het enige juiste antwoord. Dat staat er precies boven:
Kortste klap is om het kadaster de erfgrens uit te laten zetten (...)
De Kadaster kan dat zelf reconstrueren, niet een willekeurig 'onafhankelijk expert'. Het kan niet aan de hand van kadasterkaarten was laatst te zien bij Mr. Visser. Die zijn daarvoor te onnauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 23:42
Is het contact met de buren al zo slecht dat er geen normaal gesprek meer mogelijk is? Zou toch wel lekker zijn als je het samen eens kan worden zonder het kadaster, of het er over eens zijn dat het kadaster de oplossing is. Volgens mij heb je een paar opties:

- Op basis van de genoemde kaartjes de buren proberen te overtuigen dat de erfgrens niet is zoals ze denken.

- Als je vader de oprit best vindt (en een beetje grond wel wil weggeven) dan kan je kiezen om het initiatief bij de buren te leggen: Van de haag afblijven of het kadaster bellen als ze vinden dat deze de erfgrens vormt.

- Als je vader de oprit niet best vindt, proberen samen met de buren het kadaster te regelen. Zij willen de haag ook ten slotte.

Hoe dan ook, ik zou zeer duidelijk zijn dat ze van de haag moeten afblijven. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 15:24
Dit riekt naar ongegeneerd landjepik.
Stap 1 is de kadastrale erfgrens vaststellen. Vermoedelijk zullen de buren vervolgens een beroep doen op verjaring.
Stap 2 zal waarschijnlijk een gang naar de rechter zijn.

Het boeit overigens niet wie de heg heeft betaald.

Overigens: Als de heg inderdaad op eigen grond staat mogen de buren er niet eens zonder toestemming aan snoeien. Daar gaan ze ook al de fout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
jack zomer schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:01:
https://www.rechtdoor.nl/...d-geworden-door-verjaring

1. nee
2. Zou kunnen.
3. Ja
4. Indien jullie eigendom, probleem en rijdende rechter. Hun eigendom, geen probleem
5. Zie 4
Jouw URL is erg handig. Er staan meer artikelen op die van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
pennywiser schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:15:
Iets wat bekend en betwist is kan niet verjaren volgens mij. Verder met @Roozzz Kadaster laten meten en voor eens en altijd de grens laten bepalen.
Als ik de door @jack zomer website goed gelezen heb dan kan het wel degelijk verjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:40:
Uiteindelijk komt je hele tekst hier op neer, en de vraag hoe dat toen is vastgesteld…..

Blijft over wat je gaat doen. Zonder een nieuwe meting door het kadaster ga je de buren natuurlijk nooit overtuigen. Zou ze dus voor de keuze stellen, ze blijven er verder vanaf en erkennen dat de haag op jullie /jouw schoonvaders grond staat of hij laat meten en als het zijn grond blijkt dan kunnen ze de zaak gaan aanpassen en afbreken.
Geen actie ondernemen is zeker geen optie omdat dan de verjaringstermijn afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Prutsertje13 schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:56:
Van verjaring lijkt mij geen sprake aangezien de erfgrens meerdere keren is betwist en deze regel dan dus niet meer opgaat.
Wat is de definitie van betwist? Het is mondeling uitgesproken en door de buren verworpen. Er is nooit een officiële brief naar de buren gestuurd over de kadastrale erfgrens.
Als ik het goed begrijp staan de schoonouders dan zwak omdat de rechter een vorm van bewijst wil zien. Verbaal de buren ergens op aanspreken wordt dan een welles / nietes spelletje in hun nadeel.
Kortste klap is om het kadaster de erfgrens uit te laten zetten, dan kan er geen discussie meer over zijn. In dit geval zou ik niet in discussie gaan met de buren en gewoon het kadaster laten komen, klinkt alsof de buren bewust landjepik aan het spelen zijn dus daar valt dan niet mee te praten.
Ik ken de buren niet zo goed maar van wat ik over hen gehoord klinkt dat logisch. Het kadaster inschakelen is dan een noodzakelijke stap. Maar is het ook de 1ste stap die ze moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Oon schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:58:
Belangrijk is dat zo'n reconstructie de originele situatie in beeld brengt en geen rekening houdt met evt. verjaring. Daar is hier geen sprake van omdat het al de hele tijd duidelijk is dat de haag niet op de erfgrens staat en er geen toestemming is gegeven voor het gebruik van de grond, dus zo'n reconstructie zou het hele verhaal afronden met 'hier mag de schutting komen'.
Hoe houdt de reconstructie geen rekening met evt. verjaring? Is dat iets waar op aangedrongen moet worden? Het is voor mijn schoonouders duidelijk dat de haag niet op de erfgrens staat maar hun buren zien dat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Apollyon schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:40:
[...]

Hoe houdt de reconstructie geen rekening met evt. verjaring? Is dat iets waar op aangedrongen moet worden? Het is voor mijn schoonouders duidelijk dat de haag niet op de erfgrens staat maar hun buren zien dat anders.
Die reconstructie vanuit het kadaster kijkt gewoon naar waar de daadwerkelijke erfscheiding ligt, en niet naar hoe de percelen zijn aangekleed.
Tenzij je buren kunnen aantonen dat je schoonouders toen hebben ingestemd dat dat de nieuwe erfscheiding was is dat niet iets dat zomaar verjaart, dus vanuit het kadaster kan dan een onafhankelijke partij een landmeting doen. Die gaan dan niet zozeer kijken naar wat nu de situatie is, maar naar hoe de percelen oorspronkelijk zijn opgedeeld.

Op deze pagina is een filmpje waar je met stappen door het proces kunt gaan. Het is dus wel belangrijk dat je schoonouders op het juiste moment wat tegengas gaan geven als de buren gaan roepen dat de haag de erfscheiding is, maar als zowel de buren als je schoonouders niks zouden zeggen dan zou die op de 'juiste' plek uit moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:02
Apollyon schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:36:
[...]
Het kadaster inschakelen is dan een noodzakelijke stap. Maar is het ook de 1ste stap die ze moeten nemen?
Je schoonouders zouden alsnog gang van zaken op papier kunnen zetten en zo de buren duidelijk maken wat hun visie is, met de suggestie om kadaster in te schakelen voor uitsluitsel. Gezien gedrag van afgelopen 23 jaar, is de kans niet zo groot dat ze ineens bijdraaien, maar dan hebben je schoonouders wel duidelijk gemaakt waar het wringt. En vervolgens is het kadaster een weliswaar dure, maar overtuigende stap.
Over het actuele probleem, de schutting ipv haag, zou ik dan ook meteen formeel bezwaar maken. Als de schuur op de erfgrens staat, is dat feitelijk al de erfafscheiding. Van de haag moeten ze zoals gezegd afblijven.

Zijn de kavels in de straat allemaal gelijk? Dan zou je ook daarnaar kunnen verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
naitsoezn schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:12:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is wat 'de andere kant' ervan zegt. Betwisten zij het verhaal van schoonpapa? Vinden zij dat ze (inmiddels) 'recht' hebben op de grond? Of is er uberhaupt nog niet gesproken met die mensen?
De andere kant claimt dat de heg op de erfgrens is geplaatst. Alles wat aan hun kant van de heg zit zien zij als hun eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het raar om aan te nemen dat bij dit soort relatief nieuwe woningen de erfgrens precies in het midden ligt? Dus afstand tussen de muren opmeten en in het midden een streep trekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:57:
Is het raar om aan te nemen dat bij dit soort relatief nieuwe woningen de erfgrens precies in het midden ligt? Dus afstand tussen de muren opmeten en in het midden een streep trekken.
ja dat is raar...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ons huis is nog geen jaar oud maar die methode gaat hier niet werken. Wij scheiden de voortuin echter ook met een heg die volledig op onze grond staat maar zeker geïnterpreteerd kan worden als gedeeld. Als je goed kijkt op de tekening is het echter onze grond. Gelukkig betalen en onderhouden wij deze heg zelf, de buren hadden wel voorgesteld om te delen maar dit lezend blij dat het niet zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:30
ja dat is raar. daarom is er nou juist kadaster en landmeters enzo. percelen zijn vaak onlogisch dus meten is weten en gissen is missen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:22:
[...]

ja dat is raar. daarom is er nou juist kadaster en landmeters enzo. percelen zijn vaak onlogisch dus meten is weten en gissen is missen ;-)
Gaat ook niet helemaal op. Bij onze (vrije) kavel is na bouw pas definitief ingemeten. Hierdoor is 1 erfgrens ook niet helemaal goed zoals het ooit bedoeld was. Gevolg kan zijn dat een heg net op een ander perceel staat dan de bewoners denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
RM-rf schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:03:
de heg is volgens mij niet zo relevant, omdat die volledig op het grondstuk van je schonvader staat (en dit schijnbaar ook bevestigd is, mondeling).
Het is gezegd door mijn schoonvader maar niet bevestigd door die buren.
Of deze nu wel of niet door de buren is aangelegd maakt niet zoveel uit, het verandert niet de indeling van eigendom zoals vastgelegd bij Kadaster
Het maakt niet uit voor de indeling van eigendom zoals vastgelegd bij Kadaster. Toch is het wel relevant. Mijn schoonvader zat toen in een rolstoel met ernstige gezondheidsklachten. Het zijn inmiddels kwetsbare oude mensen met een broze gezondheid. Die buren hebben misbruik gemaakt van de situatie toen en nu worden ze onder druk gezet met pesterijtjes.
het moment dat echter een pad aangelegd is over de erfgrens zou een Erfdienstbaarheid kunnen ontstaan, als dit met toestemming was en lang genoeg bestaat (volgens mij 20 jaar).
daarbij is het dus erg belangrijk wanneer dat pad aangelegd is en of daarvoor toestemming gegeven is, of iig dit in samenspraak ging.
Ik heb dit moeten navragen. Er is geen toestemming gegeven om pad over de erfgrens aan te leggen. Het is zeker niet in samenspraak gegaan. Ze hebben echter ook niet geprotesteerd toen dit gebeurd is.
Als je dat altijd maar zomar toestaat, ontdstaat idd na een bepaalde tijd een erfdienstbaarheid, in dit geval vooral een recht van overpad. (daarbij veranderd het eigendom verder niet, maar kan er wel een verplicht ontstaan om iig de buren altijd de mogelijk tot doorgang te geven over dat stuk langs hun garage)
Begrijp ik je goed dat er in dit geval recht van overpad ontstaat maar dat de kadastrale grens hetzelfde blijft? Ook na verjaring zou dan in de toekomst nog het pad verwijderd moeten worden op het moment dat er een nieuwe schutting geplaatst zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Mania-92 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:47:
Over wat voor afstand hebben we het waarop je schoonvader denkt dat het op zijn grond staat? Gaat dat om 5 of 50cm?
Het gaat om 25 centimeter ongeveer over de hele lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 26-09-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
DeKever schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:04:
Is het contact met de buren al zo slecht dat er geen normaal gesprek meer mogelijk is?
Zou toch wel lekker zijn als je het samen eens kan worden zonder het kadaster, of het er over eens zijn dat het kadaster de oplossing is.
Ik wens hen een oplossing in goede harmonie toe. Mijn inschatting is dat hun buren daar niet voor open staan.
Als je vader de oprit best vindt (en een beetje grond wel wil weggeven) dan kan je kiezen om het initiatief bij de buren te leggen: Van de haag afblijven of het kadaster bellen als ze vinden dat deze de erfgrens vormt.
Maar dan wordt dat stukje grond na verjaring dus eigendom van de buren?
Hoe dan ook, ik zou zeer duidelijk zijn dat ze van de haag moeten afblijven. Succes!
De haag niet meer verder manipuleren bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
bszz schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:16:
Dit riekt naar ongegeneerd landjepik.
Stap 1 is de kadastrale erfgrens vaststellen. Vermoedelijk zullen de buren vervolgens een beroep doen op verjaring.
Stap 2 zal waarschijnlijk een gang naar de rechter zijn.
Ik vind het erg triest als dat vanaf het begin de insteek van die buren is geweest.
Overigens: Als de heg inderdaad op eigen grond staat mogen de buren er niet eens zonder toestemming aan snoeien. Daar gaan ze ook al de fout in.
Er zijn nooit afspraken over gemaakt. In het begin ging het goed. De haag werd goed onderhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Apollyon schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:45:
[...]

Het maakt niet uit voor de indeling van eigendom zoals vastgelegd bij Kadaster. Toch is het wel relevant. Mijn schoonvader zat toen in een rolstoel met ernstige gezondheidsklachten. Het zijn inmiddels kwetsbare oude mensen met een broze gezondheid. Die buren hebben misbruik gemaakt van de situatie toen en nu worden ze onder druk gezet met pesterijtjes.
Ik zou het gewoon rationaal en zakelijk zien en daarbij is het dan weinig nuttig om gelijk zieligheids-verhaaltjes erbij te betrekken en op emoties te gaan spelen.
Maar ook niet dan te doen alsof dat opeens zaken 'anders' maakt (juist omdat je dan zelf ook lijkt in te zetten op emoties, als die verwijzing naar 'pesterijtjes', die an sich best kan berusten op iets dat gebeurt, maar geen zier uitmaakt voor de feiten van deze zaak)

Zoals gezegd is de exacte locatie van eigendomsgrond gewoon vastgelegd bij Kadaster en gaan enkel zij over de vraag waar de grondstukgrens exact loopt.

Zolang de garage niet over die grens gebouwd is, kunnen de buren er niks over claimen, dat de haag niet op die grens gebouwd is maakt daaraan niks anders, de grens wordt niet door de ghaag of afscheiding bepaalt

Zorg dat je zelf je richt op feiten nu, ga naar Kadaster en laat de eigendoms grens duidelijk vaststellen, ga ook zelf het gesprek met die buren aan en sta ook niet toe dat de positie van je schonouders steeds zwakker wordt door zo afwachtend te zijn.
Als je dit enkel op emoties gaat spelen, maak je het vooral jezelf moeilijker. Speel je het op feiten, heb je mogelijk gewoon de betere kans.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Ik zou met de buren afspreken om de kosten van het kadaster bij de partij te leggen die geen gelijk heeft. Als de buren inderdaad gelijk hebben betaal jij die kosten, mocht jij gelijk hebben mogen zij betalen.

Als je zeker bent van je zaak zou dat geen probleem moeten zijn, ook niet voor de buren als zij denken gelijk te hebben. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan maakt dat jouw case alleen maar sterker en kun je aangeven er een zaak van te gaan maken. Moet je wel in eerste instantie alsnog de kosten voor het kadaster zelf betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door Justevo op 26-09-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 10:42

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Apollyon schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:48:
[...]

Het gaat om 25 centimeter ongeveer over de hele lengte.
Ah hier was ik wel even benieuwd naar. Met een haag ben je dit over 2 jaar sowieso al kwijt aan plantengroei. Snoeien aan jouw kant en niet aan de kant van de buren zou de haag met 25 cm moeten opschuiven.

Verder zijn jouw opties natuurlijk een officiële brief (kenbaar maken), melding bij kadaster en nog even goed overleggen met de buren om de relatie nog enigszins goed te houden. Je kan ook de Haag weghalen, aangezien je aangeeft dat deze op jullie grond staat en kosten/onderhoud voor jullie rekening is. Denk dat kadaster dit ook zo zal zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Lieftalig op 26-09-2023 10:16 ]

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Apollyon schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:36:
[...]

Als ik het goed begrijp staan de schoonouders dan zwak omdat de rechter een vorm van bewijst wil zien. Verbaal de buren ergens op aanspreken wordt dan een welles / nietes spelletje in hun nadeel.
Dat geldt toch ook gewoon voor de buren? De buurman beweert dat de heg op de erfgrens staat en het pad naast dus schuur dus zijn eigen grond is. Laat de erfgrens precies uitzetten en buurman heeft dan waarschijnlijk gewoon ongelijk. Jullie beweren beide dat een stukje grond van jullie is en er is maar 1 manier om dat te bepalen.
En als het om 25 cm gaat zal het pad waarschijnlijk ook nét volledig op zijn eigen grond liggen, gezien de gemiddelde breedte van een haag.

Verder is de oprit toch ook pas sinds kort aangelegd? Hoe is de erfgrens daar eerder bepaald?
Als daar geen duidelijke grens lag kan het imo ook niet verjaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lieftalig schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:12:
Verder zijn jouw opties natuurlijk een officiële brief (kenbaar maken), melding bij kadaster en nog even goed overleggen met de buren om de relatie nog enigszins goed te houden. Je kan ook de Haag weghalen, aangezien je aangeeft dat deze op jullie grond staat en kosten/onderhoud voor jullie rekening is. Denk dat kadaster dit ook zo zal zien.
Het Kadaster doet niet aan handjeklap en ze kiezen ook geen partij. Het Kadaster gaat uit van de registratiegegevens zoals die zijn opgenomen in het kadaster, waarschijnlijk van voor de bouw van een huis.

Methoden die houdbaar zijn, is het opnieuw laten uitzetten van de scheidingslijn óf gezamenlijk een nieuwe lijn aanwijzen aan het Kadaster. Beide kosten geld. De tweede optie vereist eensgezindheid.

Onderhandse afspraken moet je volledig op schrift zetten met handtekeningen. Aan mondelinge afspraken heb je weinig na tig jaar, zo blijkt maar weer eens.

Niets doen is geen optie vanwege het optreden van verjaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Het enige wat helpt is het uitzetten van de erfgrens door het Kadaster. Dan doet het Kadaster een grensreconstructie. Dit is de enige mogelijkheid om te laten zien waar de grens loopt. Dan kan er eventueel op de erfgrens een nieuwe afscherming gezet worden indien dat gewenst wordt. De buren hoeven er niet mee eens te zijn dat de grens opnieuw uitgezet wordt. Je kan het ook doen voor je eigen geruststelling. Om het zeker te weten. Niet meer dan normaal.

Soms zitten er nog wel op de hoekpunten een stalen pijp (iets van diameter 20mm, 60cm lang) in de grond. Tenminste bij het landmeetkundig bureau sloegen wij die altijd op de hoekpunten van het kavel in de grond. Meestal gelijk of net onder het maaiveld. Dan een piket erbij om te verklikken. Mogelijk is die nog aanwezig. Maar het beste is om de boel opnieuw te laten uitzetten (reconstrueren).

[ Voor 30% gewijzigd door RonnieKo op 26-09-2023 20:09 ]

• Apollyon
Toke_gt schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:46:
Zijn de kavels in de straat allemaal gelijk? Dan zou je ook daarnaar kunnen verwijzen.
Geen enkele kavel is gelijk. Ook de huizen verschillen enorm. Mijn schoonouders wonen gelijkvloers in een vrijstaande bungalow. De buren hebben een groot vrijstaand huis dat eigenlijk te groot voor die kavel is. Daarom komt het pad naast huis op / over de erfgrens uit.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Wanneer komt het kadaster?

• Apollyon
RM-rf schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:28:
Ik zou het gewoon rationaal en zakelijk zien en daarbij is het dan weinig nuttig om gelijk zieligheids-verhaaltjes erbij te betrekken en op emoties te gaan spelen.
Maar ook niet dan te doen alsof dat opeens zaken 'anders' maakt (juist omdat je dan zelf ook lijkt in te zetten op emoties, als die verwijzing naar 'pesterijtjes', die an sich best kan berusten op iets dat gebeurt, maar geen zier uitmaakt voor de feiten van deze zaak)
Ik ben pro rationeel handelen hoor. De zielige situatie zoals jij het noemt heb ik opgeschreven om aan te geven hoe die buren er vanaf het begin in staan. Niet relevant voor de zaak.
Zorg dat je zelf je richt op feiten nu, ga naar Kadaster en laat de eigendoms grens duidelijk vaststellen, ga ook zelf het gesprek met die buren aan en sta ook niet toe dat de positie van je schonouders steeds zwakker wordt door zo afwachtend te zijn.
Als je dit enkel op emoties gaat spelen, maak je het vooral jezelf moeilijker. Speel je het op feiten, heb je mogelijk gewoon de betere kans.
Eigenlijk wil ik helemaal niet partij zijn in deze zaak. Ik kan alleen slecht tegen onrecht en zie dat kwetsbare ouderen gedupeerd worden. Daarom wil ik graag dat ze een expert inschakelen. Een advocaat of zo die hen begeleid met een brief, het kadaster, etc. Ik wil daar zelfs geld voor sponseren.

• Apollyon
Lieftalig schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:12:
Ah hier was ik wel even benieuwd naar. Met een haag ben je dit over 2 jaar sowieso al kwijt aan plantengroei. Snoeien aan jouw kant en niet aan de kant van de buren zou de haag met 25 cm moeten opschuiven.
Dat is normaal wel zo. De haag is aan de andere kant bijna tot op de stam kaal gesnoeid. Ik heb geen verstand van groen maar het rigoureuze snoeiwerk is vast niet goed voor de haag.
Je kan ook de Haag weghalen, aangezien je aangeeft dat deze op jullie grond staat en kosten/onderhoud voor jullie rekening is. Denk dat kadaster dit ook zo zal zien.
De kosten en onderhoud zijn gedeeld. Bij aanleg zijn de kosten gedeeld. De buren snoeien aan hun zijde de haag. Maakt dat de situatie anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apollyon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:55:
[...]
Ik ben pro rationeel handelen hoor. De zielige situatie zoals jij het noemt heb ik opgeschreven om aan te geven hoe die buren er vanaf het begin in staan.
Stop dan met tijd te verdoen en laat het kadaster meten….. en op basis van die conclusie kun je dan bepalen wat te doen. Al het overige is zinloos geleuter.

• Apollyon
emot schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:35:
En als het om 25 cm gaat zal het pad waarschijnlijk ook nét volledig op zijn eigen grond liggen, gezien de gemiddelde breedte van een haag.
De oprit is tot aan het hart van de stammen gelegd. Een groot stuk van het pad loopt dus tot bijna 25cm over de erfgrens.
Hoe is de erfgrens daar eerder bepaald? Als daar geen duidelijke grens lag kan het imo ook niet verjaren.
Op het zicht door de buurman. Hij heeft het hart van de haag als erfgrens aangehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apollyon
Ik heb mijn schoonouders er op gewezen dat ze het kadaster moeten inschakelen. Er is nog geen afspraak gemaakt omdat er eerst nog een gesprek met de buren moet komen. Ik ben voor goede harmonie als dat kan. Als er ontwikkelingen zijn deel ik het in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:03:
Stop dan met tijd te verdoen en laat het kadaster meten….. en op basis van die conclusie kun je dan bepalen wat te doen. Al het overige is zinloos geleuter.
Door het geleuter heb ik veel geleerd.

Pagina: 1