Plat niet lekkend dak op afschot leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-02 22:47
Hallo,

Ons dakterras ligt deels over de bijkeuken en deels over de carpoort.
Het lekt niét maar we wilden het laten isoleren en we hebben vlonderplanken zelf allemaal al verwijderd.
De offerte (ruim € 7000) veroorzaakte een kleine hartverzakking waardoor we hebben besloten het toch niet te laten isoleren omdat het slechts de bijkeuken betreft.
Dat de carpoort ook geïsoleerd zou worden om geen drempel op het dak te krijgen namen we voor lief (een deel van de carpoort wordt in de toekomst schuurtje)

Nu twijfelen we om er (net als boven de aanbouw aan de andere zijde van het huis) een groen dak op te leggen.
Het dakterras wordt (behalve soms een was ophangen) niet gebruikt maar de vlonderplanken werden steeds spekglad waarna we dus besloten het anders te gaan doen.

Het grote probleem wat er nu is:

Het dak ligt niet op afschot naar de afvoer die middenop is, langs onze wand.
Er blijft dus veel water staan in het midden over zowat de hele lengte (10m x 3m) en nu willen we daar dus afschot op zien te krijgen maar we weten niet hoe ?

Voor een groen dak weten we door onze eigen ervaring bij het leggen op de aanbouw, komt er op de bestaande bitumen een soort anti wortel/vijverfolie maar, we willen dus eerst de boel op afschot krijgen.
Kan dat mbv "normaal" underlayment wat dan aan de lange zijde aan de 'buur' wand iets hoger op dikkere balkjes gaat dan aan onze zijde en daar dan die folie op leggen 'gevolgd door het groene dak ?
Een 2e keus zou een antislip balkonbekleding zijn (van PAM) maar ook dan moet het afschot eerst opgelost worden natuurlijk.

Deze foto's zijn van vanmorgen nadat het gisteren zowat de hele dag geregend heeft.
Ongeveer 1,5m naast de rookgasuitvoerpijp naast de deur is de HWA afvoer met boldraadrooster (te zien op de 2e foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIQD5tGIG-lesNnOShJDtHpzUEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y114TJxb9upCIwV7daDOcqaq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aALJwmDJ1eyaBJONMFsvm5DMjXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz22NQZ91yHVU6CJbd36PJKS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door kimopo op 24-09-2023 16:43 . Reden: spelfouten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:40

orf

Kun je iets met afschotisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
orf schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:05:
Kun je iets met afschotisolatie?
Zou dat los op de huidige bitumen kunnen liggen, dus zonder het te hoeven branden en dan het folie eroverheen met daarna het gewicht van 't groene dak wat we zelf kunnen leggen of de PAM bekleding laten leggen ?

[ Voor 7% gewijzigd door kimopo op 24-09-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

paQ

gaat al dat vocht niet sowieso in je groene dak zitten :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimopo
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:53:
gaat al dat vocht niet sowieso in je groene dak zitten :S
Ja, uiteraard gaat dat veel vocht vasthouden en overtollig naar de zijkanten laten lopen maar, omdat het dus juist in het midden lager lijkt zal er niet veel naar de zijkanten gaan vrees ik.

Het twijfelpunt over het groene dak is overigens dat het alleen in de zomer een isolerende werking heeft.
We hebben in de aanbouw aan de andere kant van het huis inmiddels 2 jaar na plaatsing van dat groene dak daar bemerkt dat het in de winter juist koud is.
De substraatmatten staan dan vaak redelijk vol vocht wat door de winterperiode dus koud is en die kou komt omlaag :/
We gaan die uitbouw binnenkort dus van binnenuit isoleren om die kou enigszins te gaan weren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan je niet beter het dak van buiten isoleren (retorische vraag)
je wilt immers isoleren en het afschot herstellen.. 2 redenen om aan de buitenkant aan het werk te gaan ;)

maar ik zie dat het dak doorhangt in het midden.. lijkt mij op het eerste gezicht niet de beste kandidaat om nog een bak gewicht in de vorm van een groen dak op te mikken als ik eerlijk ben.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-09-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

paQ

kimopo schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:20:
[...]

Ja, uiteraard gaat dat veel vocht vasthouden en overtollig naar de zijkanten laten lopen maar, omdat het dus juist in het midden lager lijkt zal er niet veel naar de zijkanten gaan vrees ik.

Het twijfelpunt over het groene dak is overigens dat het alleen in de zomer een isolerende werking heeft.
We hebben in de aanbouw inmiddels 2 jaar na plaatsing van dat groene dak daar bemerkt dat het in de winter juist koud is.
De substraatmatten staan dan vaak redelijk vol vocht wat door de winterperiode dus koud is en die kou komt omlaag :/
We gaan daar dus van binnenuit isoleren om die kou enigszins te gaan weren.
Een sedumdak is ook niet 'gratis'

Zou toch meer offertes opvragen. 233/m2 voor wat PIR en nieuwe bedekking is echt te veel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
twain4me schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:24:
kan je niet beter het dak van buiten isoleren (retorische vraag)
je wilt immers isoleren en het afschot herstellen.. 2 redenen om aan de buitenkant aan het werk te gaan ;)
Ja, dat dak wilden we ook van buitenaf isoleren maar bleek zo onwijs duur voor "slechts" een bijkeuken.
twain4me schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:24:

maar ik zie dat het dak doorhangt in het midden.. lijkt mij op het eerste gezicht niet de beste kandidaat om nog een bak gewicht in de vorm van een groen dak op te mikken als ik eerlijk ben.
Daarom twijfelen we ook of we er niet gewoon een antislip bekleding op gaan leggen, maar dan moet het afschot zeker ook beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:26:
[...]

Een sedumdak is ook niet 'gratis'
Klopt, met onze korting via de energie leverancier zou dat ca € 1750 zijn (bij zelf leggen)
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:26:
[...]

Zou toch meer offertes opvragen. 233/m2 voor wat PIR en nieuwe bedekking is echt te veel.
Het zou wel heel compleet worden; alles eraf dus ook de stro/cementplaten die er nu nog opliggen.
Vervangen door watervast underlayment, isolatie en dan een kunststof afdekking.

Ons grote dak (80m2) is 3 maanden geleden op gelijke wijze vervangen, geïsoleerd en met bitumen afgewerkt (wel met een ander fiks probleem maar dat komt binnenkort in een eigen topic)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kimopo schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:27:
[...]

Dat dak zouden we ook van buitenaf willen isoleren maar bleek zo onwijs duur voor een bijkeuken.

[...]

Daarom twijfelen we ook of we er niet gewoon een antislip bekleding op gaan leggen, maar dan moet het afschot zeker ook beter zijn
en dan moet er een nieuwe waterkerende laag op dus kan je er meteen isolatie (onder afschot) tussen doen. ;)

alternatief kan soms zijn om het dak van onder omhoog te drukken. en zo de afschot aan te brengen in de balken maarja ook dat is geen klein klusje en heb je waarschijnlijk alsnog een dakdekker nodig om de randen bij het huis (van de buren) opnieuw te plakken.

Optie 3 opzich hoef je afschot niet persee te herstellen, het is niet heel extreem zo te zien en dakbedekking kan prima tegen water ;) ooit zal het dak lek gaan/vervangen worden, doe dat gewoon op dat moment. maargoed gezien je wensen dubbel zijn (isolatie+ afschot) kan je opzich prima buiten aan de gang.

dus mijn advies doe het goed of doe niets.. al het andere is zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:15
Is het een optie om het afvoerpunt van het dak te verplaatsen of een extra toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:14
Hmm, ik lees even mee, zal proberen het topic niet te kapen :+

Wij hebben een uitbouw aan de achterkant met een lichtstraat erin, nu zo'n 3 jaar oud. Ook daar is het afschot niet je van het (helaas bij de bouw niet strak genoeg op gelet), dus ben wel nieuwsgierig. Daarnaast sluit het bij ons aan op een niet-geïsoleerd garagedak (ligt dus ook een stuk lager), dus ben wel benieuwd of je dan ook zo kunnen "isoleren" door sedum toe te passen, of toch eerst regulier isoleren en dán sedum erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
Stalensnuitje schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:00:
...dus ben wel benieuwd of je dan ook zo kunnen "isoleren" door sedum toe te passen, of toch eerst regulier isoleren en dán sedum erop?
Onze ervaring met de aanbouw waar dus sedum op ligt is dat 't in de zomer isolerend werkt maar in de winter niét, dán is 't juist koud 🙄

Als u de keuze kán maken zou ik dus eerst isoleren.
Wij gaan dié kosten voor slechts 'n bijkeuken waarschijnlijk niét maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 22:14
Bij mij is de aanbouw prima geïsoleerd, maar de garage juist helemaal niet. Halfsteens, stalen kanteldeur etc. Dus isoleren daarvan zou ook wel een stappenplan worden van dak, deuren en muren ;) Maar goed om te weten wat het effect “zonder” is iig.
Pagina: 1