Audiomixer advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:33
Mijn vraag
Ik wil een audio mixer kopen (denk aan Behringer XENYX 1204USB of vergelijkbaar) en wil hiermee mijn PC audio en microfoon bedienen.

Wat ik dus eigenlijk concreet wil is dat ik met die mixer mijn MIC kan besturen, en losse applicaties op mijn PC (schuifje voor games, discord, spotify, etc etc) en eventuele los aangesloten devices zoals mijn PS5 en deze naar OBS outputten.

Wie o wie kan mij hier wat meer uitleg / tips over geven wat ik allemaal aan moet schaffen :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- GamePC met mogelijkheid tot toevoegen geluidskaart
- XLR Mic

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07-2024

timal

hey

Als je met een analoog mengpaneel (zoals die Behringer 1204USB) geluid van losse applicaties af wil mixen, moet je het geluid van iedere (groep van) applicatie(s) in Windows aan een andere geluidskaart toewijzen. Dus als je games, spotify en discord los wil mixen, heb je al drie geluidskaarten nodig. Het gekozen mengpaneel heeft via USB een geluidskaart waarop je iets af kan spelen, maar het volume ervan is niet te regelen met een schuif; met de schakelaar "USB TO MAIN" zet je het geluid enkel aan of uit.

Let verder op met wat je stereo en mono wilt mixen. Games, Spotify en een PS5 lijkt mij prettig in stereo, waarvan je twee kanalen hebt op je mixer met schuifjes (lijn 5/6 en lijn 7/8). Je zou nog de 2 aux returns kunnen gebruiken, maar dan heb je alleen een draaiknop voor het volume, geen schuifje of toonregeling. Iets als discord of andere chat kan prima mono.

Als het doel vooral is geluid af te mixen in een stream met OBS, kan je er misschien aan denken om de audio die al in je computer zit (games, discord, spotify, etc) die vooral daar te houden (en dus niet naar buiten te brengen). Ik ben niet heel bekend met OBS, maar het lijkt mij dat er wel een mogelijkheid is het geluid van een programma direct als input te gebruiken voor OBS via Windows WASAPI. Om dan weer verschillende groepen te maken (games, discord, spotify) zou je met iets als Virtual Audio Cable losse virtuele geluidskaarten aan kunnen maken waar je dan weer je geluid daar uitsplitst. Geluid van je PS5 zou je op de LINE IN van je geluidskaart aan kunnen sluiten, en voor die XLR microfoon heb je waarschijnlijk toch echt een mixer/ geluidskaart nodig als voorversterker (en fantoomvoeding). Als je eenmaal alles in OBS hebt, zou je met een simpele MIDI-controller het volume van de individuele inputs kunnen regelen.

Hopelijk kan je hier iets mee, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou inderdaad ook alles wat reeds digitaal is zo houden, zo hou je veel meer invloed op het individueel regelen (of muten) van volume.

Voor je microfoon kun je gewoon een XLR naar USB verloop kopen en die in je PC pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Er zijn mixers waarbij je digitaal een applicatie aan een schuif kan toewijzen, maar dit zijn niet de goedkoopste mixers.
Kijk eens naar de rode rodecaster pro 2 en mackie DLZ.
Dit zijn hele uitgebreide digitale mixers (voornamelijk voor streamers) en kunnen wat je vraagt.